Ik maak elke avond een schaal met vlokken die ik laat weken. Je kan hier enorm in variëren. Havervlokken, gerstvlokken, tarwevlokken, roggevlokken, maïsvlokken, gierstvlokken, boekweitvlokken, rijstvlokken, speltvlokken, quinoavlokken, amaranthvlokken, er is echt heel veel.
Ik kies dan gewoon de vlokken waar ik zin in heb en daar doe ik noten, zaden en gedroogd fruit bij. Noten zijn ook nog eens beter verteerbaar wanneer ze geweekt zijn. En het gedroogde fruit geeft en natuurlijke zoete smaak, zonder dat je dus suiker of andere zoetstoffen als agave nodig hebt. (dadels zijn vooral een aanrader)
Soms doe ik er ook tarwekiemen en haverzemelen bij. Of chia, of gebroken lijnzaad. Of een beetje cacao erdoor, voor een choco variant.
Nouja, je doet alles dus gewoon in een kom en dan doe ik er water en wat (rijst)melk bij, tot het net onder staat. En de volgende ochtend doe ik er vers fruit bij en soms wat specerijen. Koekkruiden en banaan (of pruimen) zijn momenteen een favoriet. O en diepvriesfruit werkt ook heel goed.
O en wat ook heel lekker is, is geweekte (of gekiemde) boekweit met een banaan en kardemom geprakt, of geblend tot pap.
Ik ontbijt elke dag anders en ik kan het altijd zo uit de koelkast pakken, wat wel fijn is, want ik heb vaak haast.
's Middags eet ik altijd een grote salade en 1 volkoren boterham. Dat ik dan weinig brood eet is niet zo erg, want ik eet 's ochtends al veel granen.