abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102444972
Ik kwam vandaag dit filmpje tegen op Dumpert en ik vond het erg interessant. Hoe kun je dit kijken als gelovige/spiritueel persoon en dan nog ontkennen dat religie iets is wat je beperkt ipv je vrijheid geeft?

http://www.dumpert.nl/med(...)e_saved_my_soul.html
pi_102445695
Religie is voor de een anders dan voor de ander.
Er zijn genoeg mensen die dit gevoel krijgen bij religie, in hun 'contact' met god.

Ik ben een atheïst, en ben het met de spreker eens dat religie ons meer slecht heeft gedaan dan goed. Maar ik denk dat geloof voor veel mensen nodig is, en voor veel mensen hetgeen is dat hun ziel heeft gered.

Nogmaals, er is een verschil tussen spritualiteit/ geloof ten opzichte van religie
pi_102445937
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:07 schreef Tjirp het volgende:
Religie is voor de een anders dan voor de ander.
Er zijn genoeg mensen die dit gevoel krijgen bij religie, in hun 'contact' met god.

Ik ben een atheïst, en ben het met de spreker eens dat religie ons meer slecht heeft gedaan dan goed. Maar ik denk dat geloof voor veel mensen nodig is, en voor veel mensen hetgeen is dat hun ziel heeft gered.

Nogmaals, er is een verschil tussen spritualiteit/ geloof ten opzichte van religie
Kun je mij het verschil uitleggen tussen spiritualiteit/geloof en religie anderzijds dan? Want het komt in mijn ogen allemaal neer op geloof al dan niet met beperkende regels die als waarheid gelden.
pi_102446065
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:14 schreef Cactus1 het volgende:

[..]

Kun je mij het verschil uitleggen tussen spiritualiteit/geloof en religie anderzijds dan? Want het komt in mijn ogen allemaal neer op geloof al dan niet met beperkende regels die als waarheid gelden.
Ik kan je het verschil voor mij uitleggen. Wetenschappelijk klopt er waarschijnlijk geen bal van :)

Maar geloven is wat het zegt, je gelooft iets. Geloof kun je niet bewijzen, want dan geloofde je het niet. dan wist je het :) Geloven doet iemand vaak in een god, of meerdere.

Spiritualiteit is het gevoel hebben dat er meer is dan wat wij zien. geesten e.d.

Religie is een georganiseerde vorm van geloven, met vaak een machtsysteem, het geen dat het voor mij gevoel zo slecht maak, ook het geen dat ze in het filmpje duidelijk willen maken. grote groepen mensen geleid geloven, bang maken e.d., in mijn mening alleen maar om macht te hebben.
pi_102446132
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:18 schreef Tjirp het volgende:

[..]

Ik kan je het verschil voor mij uitleggen. Wetenschappelijk klopt er waarschijnlijk geen bal van :)

Maar geloven is wat het zegt, je gelooft iets. Geloof kun je niet bewijzen, want dan geloofde je het niet. dan wist je het :) Geloven doet iemand vaak in een god, of meerdere.

Spiritualiteit is het gevoel hebben dat er meer is dan wat wij zien. geesten e.d.

Religie is een georganiseerde vorm van geloven, met vaak een machtsysteem, het geen dat het voor mij gevoel zo slecht maak, ook het geen dat ze in het filmpje duidelijk willen maken. grote groepen mensen geleid geloven, bang maken e.d., in mijn mening alleen maar om macht te hebben.
Maar in alle drie de gevallen is de basis 'geloof' hebben in iets dat niet 100% zeker is. Als je dat afzet tegen wetenschap over het heelal, iets dat wel zeker is, hoe kun je dan nog steeds je kop in het zand steken en blijven geloven in iets dat de wetenschap tegenspreekt?
  dinsdag 27 september 2011 @ 18:24:07 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102446237
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:21 schreef Cactus1 het volgende:

[..]

Maar in alle drie de gevallen is de basis 'geloof' hebben in iets dat niet 100% zeker is. Als je dat afzet tegen wetenschap over het heel al, iets dat wel zeker is, hoe kun je dan nog steeds je kop in het zand steken en blijven geloven in iets dat de wetenschap tegenspreekt?
Wetenschap is ook allerminst zeker. En ik zeg je dat als zijnde een hardcore ingenieur (TU Delft) en zwaar overtuigd atheist.
pi_102446319
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:24 schreef TR08 het volgende:

[..]

Wetenschap is ook allerminst zeker. En ik zeg je dat als zijnde een hardcore ingenieur (TU Delft) en zwaar overtuigd atheist.
Klopt volledig. Wat tevens ook klopt is dat wetenschap altijd in verandering is en dat diezelfde wetenschap het meest gestructureerde objectieve systeem is om de wereld om ons heen te begrijpen.
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_102446329
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:24 schreef TR08 het volgende:

Daar heb je een punt met de ontdekking onlangs dat er blijkbaar toch nog iets sneller kan gaan dan het licht, zoals Einstein ooit beweerde wat onmogelijk was :)
pi_102446368
quote:

[..]

Maar in alle drie de gevallen is de basis 'geloof' hebben in iets dat niet 100% zeker is. Als je dat afzet tegen wetenschap over het heel al, iets dat wel zeker is, hoe kun je dan nog steeds je kop in het zand steken en blijven geloven in iets dat de wetenschap tegenspreekt?
Vraag dan de wetenschap hoe het universum is ontstaan? volgens mijdenken ze het ze het te weten tot op de eerst paar seconden van het ontstaan... waar komt de rest dan vandaan?

Hij zegt in het filmpje: "It might still be made by a creator of some kind, but religion has made it look ugly" (10:10->10:20)

Hij bashed niet god, niet geloof. Hij bashed religie (zoals ik hem uitleg). Dat is de reden wat dit zo goed maakt, hij valt je niet aan op je geloof. Hij laat je geloven. Hij gaat alleen georganiseerde groepen tegen.

Daarnaast, hoezo is het je kop in het zand steken. als er iets is dat je sterker maakt, waar jij houvast aan heb. waar je gelukkiger van word. Mag dat niet? Ik ben zelf ook atheïst, ik geloof niet dat er iets of iemand is dat de aarde heeft gemaakt. Maar ik geloof wel dat er veel meer is dan wat wij nu weten, dat onze wetenschap het puntje van de ijsberg heeft geraakt. en ook dat is een soort van geloof :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tjirp op 27-09-2011 18:29:34 (Iets subtieler :)) ]
pi_102449045
quote:

[..]

Maar in alle drie de gevallen is de basis 'geloof' hebben in iets dat niet 100% zeker is. Als je dat afzet tegen wetenschap over het heelal, iets dat wel zeker is, hoe kun je dan nog steeds je kop in het zand steken en blijven geloven in iets dat de wetenschap tegenspreekt?
Zekerheden bestaan in de wiskunde, wetenschap houdt zich bezig met het weerleggen.
Ik heb de wetenschap nog nooit het geloof zien weerleggen.
  dinsdag 27 september 2011 @ 19:47:19 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_102450032
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:44 schreef Cactus1 het volgende:
Ik kwam vandaag dit filmpje tegen op Dumpert en ik vond het erg interessant. Hoe kun je dit kijken als gelovige/spiritueel persoon en dan nog ontkennen dat religie iets is wat je beperkt ipv je vrijheid geeft?

http://www.dumpert.nl/med(...)e_saved_my_soul.html
Filmpje begint met reclame boodschap dus skip ik hem even, duurt dan nog 15 minuten dus ik voldoe even met ongezien reageren.

Religie hoeft je niet te beperken in je vrijheden, jij bepaalt zelf hoeveel van de regels je op wil volgen. Waar voel je je goed bij, of voel je je veilig? Religie is niet iets vies, atheisten zijn ook niet vies, men doet wat men goed dunkt.
The truth was in here.
  dinsdag 27 september 2011 @ 19:58:58 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102450711
Het probleem met religies is dat er -zodra de religie enigszins groter dreigt te worden- er altijd een groep mensen ontstaat die meent dat hun religie het antwoord op alles heeft en dat hun god/dinges hoe dan ook bestaat en buiten discussie staat.

Met die visie beperk je je in je vrijheden. Als je jezelf dat aan wilt doen is nog tot daar aan toe, maar religieuze groepen krijgen op gegeven moment de neiging anderen te willen bekeren (al dan niet met fysiek en psychologisch geweld) en die mensen worden dan soort van gedwongen ook vrijheden af te staan.
Ik heb nog weinig religieuze groepen gezien die zich hier absoluut van wisten te onthouden en dit laatste is een groot probleem.

Wetenschap heeft tenminste nog iets van een systeem dat debat en "waarheden" niet zo maar aan nemen tenminste tot haar harde kern heeft weten te maken.

Toegegeven: Ook in wetenschap zit e.e.a aan "geloof". Ik reken bijvoorbeeld vaak met behoud van massa en energie. Op het moment dat ik dat ergens niet aantref neem ik automatisch aan dat iemand een fout heeft gemaaakt. Tot nog toe heeft me dat niet in de steek gelaten, maar wie zegt me dat een simpele wet als behoud van energie echt universeel en altijd maar geldig moet zijn?
pi_102451766
Mooi filmpje inderdaad.
pi_102459196
Heel gaaf filmpje. Doet me denken aan hoe Carl Sagan sprak over de wonderen van het universum, en hoe wetenschap de bril aanreikt om deze te zien. Volgens mij zien we ook nog een screenshot van hem tegen het eind van het filmpje.

Dit vond ik echt geniaal:
quote:
It's like the Universe screams in your face: "Do know what I am, how grand I am, how old I am? Can you even comprehend what I am? What are you, compared to me?"

And when you know enough science, you can just smile up at the Universe and reply: "Dude... I am you."
:D
  dinsdag 27 september 2011 @ 23:34:05 #15
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_102463273
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 19:47 schreef Bastard het volgende:
Filmpje begint met reclame boodschap dus skip ik hem even, duurt dan nog 15 minuten dus ik voldoe even met ongezien reageren.
Your loss. :P

quote:
Religie hoeft je niet te beperken in je vrijheden, jij bepaalt zelf hoeveel van de regels je op wil volgen. Waar voel je je goed bij, of voel je je veilig? Religie is niet iets vies, atheisten zijn ook niet vies, men doet wat men goed dunkt.
:? wat roep je nu voor onzin ?
"jij bepaalt zelf hoeveel van de regels je op wil volgen" - hoe kom je er op ? Religie bestaat bij uitstek uit regels die je MOET opvolgen omdat je anders resoluut verdoemd bent.
De geschriften bestaan doorgaans uit WETTEN. Het gemiddelde heilige geschrift is tevens WETBOEK. & net als met ons 'gewone' wetboek van strafrecht, mag je daar niet uit kiezen welke regels je wel en niet op wil volgen. :P

Overtreed (1 van) de 'geboden' & de veroordeling is binnen. Of het je goed dunkt of niet.

Het probleem in deze is: interpretatie ;)

& uiteraard kan er zo links en rechts een religieuze stroming zijn die hier wat vrijer in zijn, maar dat is geen algemeenheid binnen 'Religie'.

Onthouding ( = (zelf) opgelegde beperking) is er ook zo één, die je in ELKE religie terug ziet. (of dat goed is of niet even daargelaten)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_102463666
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:27 schreef Tjirp het volgende:
Vraag dan de wetenschap hoe het universum is ontstaan? volgens mijdenken ze het ze het te weten tot op de eerst paar seconden van het ontstaan... waar komt de rest dan vandaan?
Het probleem is dat je er allerlei theorieen op los kunt laten, maar je kunt het niet nabootsen of herhalen. Voor de wetenschap is dit net buiten bereik, ben ik bang. Men neemt veelal aan dat er buiten ons heelal meerdere dimensies bestaan - meer dan we nu kennen. En daar ligt ook meteen de crux: aangezien het menselijk brein ontwikkeld is in een 3D wereld (4D als je tijd meerekent), is het niet in staat om meer dimensies dan dat voor te stellen.

Hoe dan ook is het een zeer vreemde en zelfs akelige gedachte: het heelal moet *ergens* in bestaan ... maar waar bestaat dat *ergens* dan weer uit? En omgekeerd, als wij er niet waren, het heelal niet ... dan was er ook niets om vast te stellen dat er niets is. Hoe kan niets dan bestaan?
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  dinsdag 27 september 2011 @ 23:47:07 #17
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_102463758
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 september 2011 19:58 schreef TR08 het volgende:
Het probleem met religies is dat er -zodra de religie enigszins groter dreigt te worden- er altijd een groep mensen ontstaat die meent dat hun religie het antwoord op alles heeft en dat hun god/dinges hoe dan ook bestaat en buiten discussie staat.

Met die visie beperk je je in je vrijheden. Als je jezelf dat aan wilt doen is nog tot daar aan toe, maar religieuze groepen krijgen op gegeven moment de neiging anderen te willen bekeren (al dan niet met fysiek en psychologisch geweld) en die mensen worden dan soort van gedwongen ook vrijheden af te staan.
Ik heb nog weinig religieuze groepen gezien die zich hier absoluut van wisten te onthouden en dit laatste is een groot probleem.
<snip>
Nog veel erger wordt het zodra men alles wat afwijkt als 'duivels' bestempelt en vervolgens 'het kwaad' en al zijn 'invloeden' wil uitroeien, verplicht bekeren (geloven of de brandstapel, kies maar). Met zoiets als de inquisitie als triest dieptepunt tot gevolg.

Iets waar anti-theisten zich overigens evengoed schuldig aan maken.
pi_102469161
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 22:20 schreef Gray het volgende:
Heel gaaf filmpje. Doet me denken aan hoe Carl Sagan sprak over de wonderen van het universum, en hoe wetenschap de bril aanreikt om deze te zien. Volgens mij zien we ook nog een screenshot van hem tegen het eind van het filmpje.

Dit vond ik echt geniaal:

[..]

:D
Carl Sagan was sowieso een held :) Mooie quote btw.
pi_102469175
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 23:47 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Nog veel erger wordt het zodra men alles wat afwijkt als 'duivels' bestempelt en vervolgens 'het kwaad' en al zijn 'invloeden' wil uitroeien, verplicht bekeren (geloven of de brandstapel, kies maar). Met zoiets als de inquisitie als triest dieptepunt tot gevolg.

Iets waar anti-theisten zich overigens evengoed schuldig aan maken.
Foutje, ik ga leren lezen :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Michielos op 28-09-2011 10:08:31 ]
  woensdag 28 september 2011 @ 10:32:12 #20
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_102469920
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:00 schreef Michielos het volgende:
Heb je een voorbeeld van Atheisten die dit doen?
De Chinese overheid (?)

Overigens is een Antitheist een Atheist, maar een Atheist nog geen Antitheist.

Verder is het vooral een (potentieel gevaarlijk) 'idee'. Het volledig uitbannen van religiueze uitingen, symbolen e.d. (met name in onderwijs e.d.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Antitheism
pi_102470037
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:32 schreef R0N1N het volgende:

[..]

De Chinese overheid (?)

Overigens is een Antitheist een Atheist, maar een Atheist nog geen Antitheist.

Verder is het vooral een (potentieel gevaarlijk) 'idee'. Het volledig uitbannen van religiueze uitingen, symbolen e.d. (met name in onderwijs e.d.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Antitheism
Had mijn bericht al aangepast. Niet goed gelezen. Ik dacht dat je atheisten bedoelde, maar iemand anders wees me er al op, excuus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')