abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:05:04 #176
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_102440941
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:56 schreef Catbert het volgende:

[..]

Gelukkig. M'n ouders hebben erg veel moeite gehad met de 3e en ik weet hoe zwaar het emotioneel is als het keer op keer niet lukt.
Ik heb een mening, maar ik zie natuurlijk wel menselijk leed. Ik heb nagedacht over hoe zwaar dat emotioneel moet zijn, en heb besloten dat ik liever een andere oplossing kies. Maar begrijp me goed, ik ben natuurlijk blij voor jouw ouders dat het gelukt is, en had liever gezien dat het zonder zorgen ging.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:59 schreef Catbert het volgende:

Nu doe je alsof een kinderwens een puur rationeel besluit is. Kinderwens betekent voor veel mensen niet dat ze een willekeurig kind willen, maar een kind van henzelf.
Nee, ik wil van mijn kinderwens een mengeling van een rationeel en een gevoelskwestie maken. Maar ik begrijp dat het voor andere mensen koste wat kost een kind van henzelf moet zijn.
quote:
Afgezien van z'n toon heeft hij wel een punt. Het is nogal een ongenuanceerde puberale / ondoordachte opmerking.
Nee, ik heb er juist veel tijd ingestoken, en ben toen hier op uitgekomen. Het mag ongenuanceerd zijn naar jouw mening, het is niet ondoordacht.
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:05:29 #177
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102440955
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:59 schreef Catbert het volgende:

[..]

Nu doe je alsof een kinderwens een puur rationeel besluit is.

Dat is dan ook vaak het grote probleem ik zie heel vaak mensen met kinderen dat ik dan denk 'waar dacht je aan toen je bedacht een kind te nemen' Waarom zou het wel of niet nemen van een kind geen rationeel besluit zijn. Ik neem aan (maar ik neem dat slechts aan) dat als je overgaat tot het nemen van een kind dat je dan iig bedenkt wat de consequenties zijn, of je het financieel aankan, of je er nog een paar jaar voor moet gaan sparen voordat je het probeert, en of je je kind wel van een goede opvoeding kan voorzien, waardoor het kind in ieder geval een leuk leven tegemoet gaat, kijk er zijn altijd dingen die je niet kunt overzien maar als die dingen al recht in je vizier staan dan kies je toch er voor om geen kinderen te nemen.

Ik zou een kind geen goede toekomst kunnen bieden, dus geen kinderen voor mij.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:06:11 #178
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102440988
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:03 schreef GoodRiddance het volgende:

[..]

Geen doodsverwensing. Een vorm van argumenteren waarbij je het punt van je 'opponent' in extremis doortrekt om aan te geven dat het om een inconsequente opmerking gaat. Immers, als je het je eigen kind niet aan wilt doen, waarom jezelf wel?

Iemand dood wensen is niet mijn stijl.

Wel de vraag stellen of je beseft dat je ongenuanceerde botte scherpe mening ook kwetsend is voor anderen en ik me dus enorm afvraag of het wel de moeite waard is om op die manier te discussieren. (Lees: vraag jij je dat ook niet af?)
De wereld was ook een beter plek geweest zonder mij erin, maar die keus was niet aan mij.
pi_102441021
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:03 schreef GoodRiddance het volgende:

[..]

Geen doodsverwensing. Een vorm van argumenteren waarbij je het punt van je 'opponent' in extremis doortrekt om aan te geven dat het om een inconsequente opmerking gaat. Immers, als je het je eigen kind niet aan wilt doen, waarom jezelf wel?
Heel simpel: ik ben er al, het ongeboren kind niet. Het één vereist een actie, het andere het laten van een actie.

quote:
Iemand dood wensen is niet mijn stijl.
Je stelt voor dat ik zelfmoord pleeg en verpakt dat op zo'n manier dat een mod je geen ban kan geven. Maak je niet druk, niemand zal ooit een ban krijgen door mij dood te verwensen.

quote:
Wel de vraag stellen of je beseft dat je ongenuanceerde botte scherpe mening ook kwetsend is voor anderen en ik me dus enorm afvraag of het wel de moeite waard is om op die manier te discussieren. (Lees: vraag jij je dat ook niet af?)
Ik heb er enorm plezier in. Alles wat iemand ook maar kan zeggen is kwetsend voor iemand anders in zekere mate. Ik ben er niet voor om met iedereen kussiekroel te doen (overigens zal dat ook weer mensen kwetsen).
pi_102441071
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is dan ook vaak het grote probleem ik zie heel vaak mensen met kinderen dat ik dan denk 'waar dacht je aan toen je bedacht een kind te nemen' Waarom zou het wel of niet nemen van een kind geen rationeel besluit zijn. Ik neem aan (maar ik neem dat slechts aan) dat als je overgaat tot het nemen van een kind dat je dan iig bedenkt wat de consequenties zijn, of je het financieel aankan, of je er nog een paar jaar voor moet gaan sparen voordat je het probeert, en of je je kind wel van een goede opvoeding kan voorzien, waardoor het kind in ieder geval een leuk leven tegemoet gaat, kijk er zijn altijd dingen die je niet kunt overzien maar als die dingen al recht in je vizier staan dan kies je toch er voor om geen kinderen te nemen.

Ik zou een kind geen goede toekomst kunnen bieden, dus geen kinderen voor mij.
DAT zouden meer mensen moeten doen. Helaas hele wijken vol mensen met kinderen die geen van die vragen aan zichzelf hebben gesteld, en al helemaal niet positief beantwoord.
pi_102441121
quote:
De wereld was ook een beter plek geweest zonder mij erin, maar die keus was niet aan mij.
Nog los van de discussie hier; dat lijkt me geen fijn zelfbeeld.
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:11:34 #182
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_102441160
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:58 schreef Blueberry85 het volgende:
Als mensen horen dat ik geen kinderwens heb reageren ze vaak heel raar en geforceerd. Zo van dat komt nog wel of je weet niet wat je mist...
Mijn argumenten noemen ze overdreven of egoistisch :%

Ik vind namelijk dat deze wereld nou niet bepaald erop vooruit gaat...en in wat voor wereld zet je een kind?
Het 2e grote punt is dat ik mijn vrijheid niet kwijt wil,ik zie het totaal niet zitten om 18 jaar van mijn leven te wijden aan een kind. Ben dol op de kinderen van een ander maar ik zelf hoef niet zo nodig....De meeste mensen vinden dat dus egotripperij...maar ik vind het in deze tijd nogal egoistisch of 4 kinderen de wereld op te schoppen....
Hoe denken jullie hierover?
1e punt is klinkklare onzin. alsof er andere wereld zijn die aantoonbaar beter zijn. het enige wat je kunt doen is kijken naar de geschiedenis. en in welke tijd zou je dan liever een kind zetten? noem me een tijd waarin mensen zoveel vrijheid, veiligheid voorspoed, gezondheid, ontspanning en kennis hebben gehad. Ik hoor dit argument vaak, en kan me daar echt aan ergeren. dit is de enige wereld die we kennen, en we hebben het nog nooit zo goed gehad als nu. en toch zijn er nog altijd azijnpissers die roepen dat het allemaal kut is.ik vraag me af of alle chagerijnen die dat roepen ook oprecht zouden willen dat ze ZELF niet geboren waren...

2e punt:
als je geen kinderen wil, moet je er vooral niet aan beginnen. daar is niks egoistisch aan. net als ze wel krijgen ook niet egoistisch is.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:12:58 #183
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_102441210
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:05 schreef Heinlein het volgende:
Ik heb een mening, maar ik zie natuurlijk wel menselijk leed. Ik heb nagedacht over hoe zwaar dat emotioneel moet zijn, en heb besloten dat ik liever een andere oplossing kies. Maar begrijp me goed, ik ben natuurlijk blij voor jouw ouders dat het gelukt is, en had liever gezien dat het zonder zorgen ging.
Ja, die mensen gaan over 't algemeen ook niet voor IVF omdat dat nu zo'n gezellige manier van zwanger worden is hoor :D

Ik denk dat mensen vielen over je verwoording, smakeloos is gewoon ronduit negatief. Als je dat inderdaad zo negatief vindt okay, maar dat snap ik dan weer niet want ik vind het heel logisch dat je een kind van jezelf wil. Adoptie zou voor mij, hoewel ik het rationeel een heel goed idee vind, ook geen optie zijn. Of nouja, de allerlaatste optie.

quote:
Nee, ik wil van mijn kinderwens een mengeling van een rationeel en een gevoelskwestie maken. Maar ik begrijp dat het voor andere mensen koste wat kost een kind van henzelf moet zijn.
Ik denk dat het voor de meeste mensen, tenzij het echt niet anders kan, een kind van henzelf moet zijn. Alleen hebben de meeste mensen het geluk dat het ook wel lukt. Heck, zelfs lesbische stellen nemen vaak een kind door een van beiden te laten bevruchten door een donor. Die accepteren alle ongemak (afgezien van de zwangerschap zelf moet d'r opeens met een kerel geneukt worden :P) i.p.v. 'gewoon' een kind te adopteren.

quote:
Nee, ik heb er juist veel tijd ingestoken, en ben toen hier op uitgekomen. Het mag ongenuanceerd zijn naar jouw mening, het is niet ondoordacht.
Mja, ik vind de term "smakeloos" in deze context nogal smakeloos ;)
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_102441226
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:11 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

1e punt is klinkklare onzin. alsof er andere wereld zijn die aantoonbaar beter zijn. het enige wat je kunt doen is kijken naar de geschiedenis. en in welke tijd zou je dan liever een kind zetten? noem me een tijd waarin mensen zoveel vrijheid, veiligheid voorspoed, gezondheid, ontspanning en kennis hebben gehad. Ik hoor dit argument vaak, en kan me daar echt aan ergeren. dit is de enige wereld die we kennen, en we hebben het nog nooit zo goed gehad als nu. en toch zijn er nog altijd azijnpissers die roepen dat het allemaal kut is.ik vraag me af of alle chagerijnen die dat roepen ook oprecht zouden willen dat ze ZELF niet geboren waren...
Niet hoe de wereld IS, hoe hij kan worden de komende ~80 jaar, en hoe waarschijnlijk dat is.
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:13:48 #185
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102441247
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:10 schreef GoodRiddance het volgende:

[..]

Nog los van de discussie hier; dat lijkt me geen fijn zelfbeeld.
Hoezo, ieder mens minder was beter geweest. De mensheid is het punt dat iedereen nodig is al heel erg lang gepasseerd, en een beetje overschot hebben is niet erg maar wij gaan nu een kant op dat we elkaar in verdrukking duwen.
pi_102441299
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:12 schreef Catbert het volgende:
Heck, zelfs lesbische stellen nemen vaak een kind door een van beiden te laten bevruchten door een donor. Die accepteren alle ongemak (afgezien van de zwangerschap zelf moet d'r opeens met een kerel geneukt worden :P) i.p.v. 'gewoon' een kind te adopteren.
Ja, zo doen lesbische stellen dat, neuken... echt! :')
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:15:16 #187
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_102441308
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoezo, ieder mens minder was beter geweest. De mensheid is het punt dat iedereen nodig is al heel erg lang gepasseerd, en een beetje overschot hebben is niet erg maar wij gaan nu een kant op dat we elkaar in verdrukking duwen.
Tja, maar dat probleem los je niet op door zelf maar een kind minder op de wereld te zetten zolang ze in andere delen van de wereld neuken als konijnen. Da's een druppel op een gloeiende plaat. Het idee is leuk, het heeft alleen geen zin.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:15 schreef stbabylon het volgende:
Sommige wel. Maar volgens mij gaf die smiley een redelijke indicatie dat dat deel niet helemala serieus was.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:15:54 #188
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102441332
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:15 schreef stbabylon het volgende:

[..]

haha ken er een paar en daar is idd geen neuken aan te pas gekomen hoor :D
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:16:27 #189
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_102441352
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:15 schreef Bosbeetle het volgende:
haha ken er een paar en daar is idd geen neuken aan te pas gekomen hoor :D
Ik ken er een die het wel zo gedaan heeft maar ik snap best dat het normaal via IVF gaat hoor.
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:18:25 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102441436
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:15 schreef Catbert het volgende:

[..]

Tja, maar dat probleem los je niet op door zelf maar een kind minder op de wereld te zetten zolang ze in andere delen van de wereld neuken als konijnen. Da's een druppel op een gloeiende plaat. Het idee is leuk, het heeft alleen geen zin.

[..]

Sommige wel. Maar volgens mij gaf die smiley een redelijke indicatie dat dat deel niet helemala serieus was.
Nee het probleem los je niet op maar je draagt wel bij aan de oplossing, als meerdere mensen het voorbeeld zouden volgen... Ik ben nog steeds van mening elk minder geboren mens een goed iets is. Trouwens als het aan de ene kant niet meegeeft dan houdt het aan de andere kant wel op we kunnen kiezen of minder mensen op de aardkloot zetten of er meer laten sterven. Ik kies voor dat eerste.
pi_102441490
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee het probleem los je niet op maar je draagt wel bij aan de oplossing, als meerdere mensen het voorbeeld zouden volgen... Ik ben nog steeds van mening elk minder geboren mens een goed iets is. Trouwens als het aan de ene kant niet meegeeft dan houdt het aan de andere kant wel we kunnen kiezen of minder mensen op de aardkloot zetten of er meer laten sterven. Ik kies voor dat eerste.
Ik ben er van overtuigd dat als we dat eerste niet doen, dat laatste vanzelf gaat gebeuren. En op een stuk onprettigere manier dan geen kinderen nemen.
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:25:52 #192
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_102441724
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:12 schreef Catbert het volgende:

Ik denk dat mensen vielen over je verwoording, smakeloos is gewoon ronduit negatief. Als je dat inderdaad zo negatief vindt okay, maar dat snap ik dan weer niet want ik vind het heel logisch dat je een kind van jezelf wil. Adoptie zou voor mij, hoewel ik het rationeel een heel goed idee vind, ook geen optie zijn. Of nouja, de allerlaatste optie.

Ook voor mij zou het niet de eerste optie zijn. En ik vind het net als jij heel logisch dat je een kind van jezelf wilt. Ik gun het een ieder van harte.

Echter is een groot deel van het plezier van een kind, het goed opvoeden tot een volwassenen. In dat proces, daar zit een stukje persoonlijke ontwikkeling in. Die is niet minder bij een geadopteerd kind.

Ik zei smakeloos, tja, hoe zou ik het anders moeten zeggen? Stijlvol? Nou, hier gaat 'ie: ik vind het weinig stijlvol als je tienduizend euro aan medische zorg steekt in een kloon van jezelf, terwijl je ook een kind kan adopteren.

Het klinkt nog even puberaal en ongenuanceerd, in mijn oren. Maar dit is voor mij gewoon een koers die bij mijzelf past.
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:29:25 #193
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_102441857
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:25 schreef Heinlein het volgende:
Ook voor mij zou het niet de eerste optie zijn. En ik vind het net als jij heel logisch dat je een kind van jezelf wilt. Ik gun het een ieder van harte.

Echter is een groot deel van het plezier van een kind, het goed opvoeden tot een volwassenen. In dat proces, daar zit een stukje persoonlijke ontwikkeling in. Die is niet minder bij een geadopteerd kind.
Absoluut mee eens. Ik denk dat veel mensen ook bang zijn minder van zo'n kind te gaan houden dan wanneer het hun eigen kind is bijvoorbeeld.

quote:
Ik zei smakeloos, tja, hoe zou ik het anders moeten zeggen? Stijlvol? Nou, hier gaat 'ie: ik vind het weinig stijlvol als je tienduizend euro aan medische zorg steekt in een kloon van jezelf, terwijl je ook een kind kan adopteren.

Het klinkt nog even puberaal en ongenuanceerd, in mijn oren. Maar dit is voor mij gewoon een koers die bij mijzelf past.
Bijvoorbeeld "Het zou fijn zijn als meer mensen zouden overwegen om in plaats van tienduizend euro in medische zorg te steken een kind te adopteren". IMHO zelfde boodschap maar een stuk genuanceerder.
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:35:01 #194
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_102442082
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:29 schreef Catbert het volgende:

[..]

Absoluut mee eens. Ik denk dat veel mensen ook bang zijn minder van zo'n kind te gaan houden dan wanneer het hun eigen kind is bijvoorbeeld.
Hmm, die is interessant. Nooit aan gedacht, daar kun je best wel eens gelijk in hebben.

quote:
Bijvoorbeeld "Het zou fijn zijn als meer mensen zouden overwegen om in plaats van tienduizend euro in medische zorg te steken een kind te adopteren". IMHO zelfde boodschap maar een stuk genuanceerder.
Mooi gezegd, neem ik mee.

GoodRiddance, lees je mee? Catbert laat zien hoe een discussie open en eerlijk wordt gevoerd, zonder te schreeuwen en te vloeken.
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:38:27 #195
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_102442221
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:35 schreef Heinlein het volgende:
GoodRiddance, lees je mee? Catbert laat zien hoe een discussie open en eerlijk wordt gevoerd, zonder te schreeuwen en te vloeken.
Het is wel Fok he, nuanceren is voor mietjes ;)
pi_102442303
Ieder moet voor zichzelf weten of hij/zij wel of geen kinderen wil, tegenwoordig hebben we de luxe om dit zelf te bepalen, ik heb 1 dochtertje en ben blij dat deze zelfstandiger word, ze mag in januari naar school en heb dan wat meer vrijheid, ik moet er niet aan denken om weer zwanger te raken, dan moet ik weer zoveel vrijheid inleveren, daarbij een kind is een hele verantwoordelijkheid, en als iemand zegt ik heb daar geen zin in, dan ben ik de laatste die zou zeggen, dat dat verkeerd is.
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:45:04 #197
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102442520
Maar dat had je je vantevoren niet gerealiseerd of wat was de reden dat je wel een kind wou. (Ik weet dat deze vraag altijd hard aankomt maar ik zou graag meer argumenten weten voor het wel nemen van kinderen, al resulteert dat op fok vaak tot een soort boosheid, en ik het dagelijks leven vaak tot een 'eh ja gewoon' argument, één van de weinige vragen waar volgensmij toch een soort van raar taboe op rust je vraagt het gewoon niet, nou ik wel :P )
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:52:35 #198
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_102442896
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:13 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Niet hoe de wereld IS, hoe hij kan worden de komende ~80 jaar, en hoe waarschijnlijk dat is.
dat riepen conservatieve zeurkousen in de middeleeuwen ook. je kunt de wereld opdelen in twee typen mensen: mensen die zeuren dat het slechter zal gaan met de wereld (en consequent ernaast zitten tot nu toe) en mensen die de mogelijkheden zien en daarnaar handelen.

alles kan. er kan morgen ook een meteoriet neerstorten. feit is dat we tot nu toe een heel behoorlijke stijgende lijn te pakken hebben. dat wil niet zeggen dat onze kinderen geen risico's lopen, nooit verdriet of pijn zullen kennen of nooit ongelukkig zullen zijn, maar voor zover ik kan zien staan ze er beter voor dan onze voorouders. en een heel stuk beter dan de zaadjes die nooit geboren gaan worden.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:57:36 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102443124
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:52 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

dat riepen conservatieve zeurkousen in de middeleeuwen ook. je kunt de wereld opdelen in twee typen mensen: mensen die zeuren dat het slechter zal gaan met de wereld (en consequent ernaast zitten tot nu toe) en mensen die de mogelijkheden zien en daarnaar handelen.

alles kan. er kan morgen ook een meteoriet neerstorten. feit is dat we tot nu toe een heel behoorlijke stijgende lijn te pakken hebben. dat wil niet zeggen dat onze kinderen geen risico's lopen, nooit verdriet of pijn zullen kennen of nooit ongelukkig zullen zijn, maar voor zover ik kan zien staan ze er beter voor dan onze voorouders. en een heel stuk beter dan de zaadjes die nooit geboren gaan worden.
Ik las laatst nog op fok dat een verschil tenopzichte van de jaren 90 was dat het minder gaat. Een moeder realiseerde zich dat haar kinderen het waarschijnlijk slechter gaan hebben dan zij. En ik denk dat dat zeker voor nederlanders gaat gelden, kijk naar de sociale zekerheid die omlaag is, de pensioen leeftijd die omhoog is, etc etc. Het gaat niet altijd maar beter er zijn ook periodes van achteruitgang.

Ik ben geen geschiedkundige maar ik denk dat je dat in de geschiedenis ook wel gezien heb de gouden eeuw ten opzichte van de jaren 30 van de vorige eeuw. Het gaat niet per definitie altijd maar beter.
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:59:25 #200
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_102443194
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik las laatst nog op fok dat een verschil tenopzichte van de jaren 90 was dat het minder gaat. Een moeder realiseerde zich dat haar kinderen het waarschijnlijk slechter gaan hebben dan zij.
Oh fuck! Een moeder! Stop de persen, ik pleeg alvast zelfmoord! :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')