quote:
Op woensdag 12 september 2012 10:55 schreef Godtje het volgende:[..]
Dooddoener omdat het waar is.
Vandaar de naam.
Of nog 1: Maak je het toch lekker zelf.
Het is aan de maker/leverancier om de prijs te bepalen. Dat betaal je of niet.
Je argumenten raken ook nog eens kant nog wal met de pretentie dat jij compleet inzicht hebt in de kosten en baten en wat normaal is en wat het zou moeten kosten.
Kom van je hoge toren met je LTS zwakstroom argumenten omdat jij het duur vindt.
Ik hoop dan ook dat bij het verschijnen van de PC-versie meer inzicht is over hoe de nummers in het spel staan. Als het daadwerkelijk een combinatie is van audio met bladmuziek (wellicht in midi- of guitarproformaat), wat hoogstwaarschijnlijk het geval is, is het goed mogelijk om zelf nummers voor Rocksmith te maken. En dat zal dan ook gaan gebeuren.
Ik heb inderdaad geen
compleet inzicht over de kosten en baten, maar dat neemt toch niet weg dat ik een 'educated guess' kan doen? De DLC hoeft niet het spel te betalen. Het spel zelf zit qua prijs rond die van vergelijkbare games en je mag ervan uitgaan dat dat voldoende is om het spel rendabel te maken (er zijn er immers al een miljoen over de toonbank gegaan).
Het gitaarkabeltje kost ¤25 volgens Ubisoft en is alleen maar een interface van analoog geluid naar USB. Dat kabeltje hoeft dus alleen maar signaal te versterken en te digitaliseren. Zo'n kabel kost in werkelijkheid nog geen ¤10 en dan schat ik het hoog in, want externe geluidskaarten beginnen bij ¤5 en zo'n stukje kabel met plug kost qua materiaal ongeveer ¤1,50. Daar wordt dus winst op gemaakt.
Dus als je DLC koopt, betaal je ook alleen voor de DLC: De audio, de bladmuziek en (voor de PC-versie) een stukje hosting.
Nou... werp een blik op online stores en hun prijzen. Apple houdt genoeg marge over dat ze daarmee winst kunnen maken, terwijl daar ook de hosting en distributie van betaald wordt. Dus je kan wel nagaan dat het audio-deel voor een nummer dat uitsluitend in een spel gebruikt kan worden (en niet zomaar tigtig keer vermenigvuldigd kan worden), geen euro hoeft te kosten.
Dan heb je de bladmuziek. De bladmuziek is al beschikbaar, omdat gitaar een ontzettend populair instrument is, en alle populaire nummers zowel door professionals als amateurs op papier zijn gezet. De Rocksmith-ontwikkelaars hoeven dat niet allemaal uit te pluizen en doen dat ook niet, want men gaat niet opnieuw het wiel uitvinden.
Dus het is een kwestie van de bladmuziek in rocksmith-formaat zetten en te synchroniseren. En dat hoeft gewoonweg niet veel werk te zijn. En je hebt voor een nummer dat duizenden keren over de toonbank gaat, niet veel marge nodig om de arbeid te compenseren.
En dan heb je nog een stukje hosting, maar de hosting is voor de spelcomputers reeds aanwezig in de vorm de shops voor playstation en x-box. Daar komt bij dat het geen bestanden van honderden megabytes zijn, zoals levelpacks.
Dus, een prima redenatie waarom ik vind dat de prijzen van de DLC te hoog zijn. Uiteraard bepaalt de maker/leverancier de prijs, maar ik mag als klant toch zeker wel aangeven dat (en waarom) ik het te duur vindt? Als de DLC goedkoper is, ben ik eerder geneigd om het te kopen. En als meer mensen het kopen, kan je met minder marge toe om het winstgevend te houden. Laten we het marktwerking noemen.
En zo kom ik met inhoudelijke argumenten om mijn mening kracht bij te zetten. Dit in tegenstelling tot wat jij doet, met oneliners en kwetsende opmerkingen. Zou het niet leuk zijn als je mijn inhoudelijke argumenten zou aanvallen met jouw inhoudelijke argumenten? En dan noemen we dat "discussiëren".
"Dan koop je het toch niet" is geen argument. Het is gewoon herhaling van wat ik zeg, want ik koop het ook niet. Ik vertel gewoon waarom ik het niet voor die prijs wil kopen, en dan is "dan koop je het toch niet" geen inhoudelijke reactie.
quote:
Het is aan de maker/leverancier om de prijs te bepalen. Dat betaal je of niet.
Je argumenten raken ook nog eens kant nog wal met de pretentie dat jij compleet inzicht hebt in de kosten en baten en wat normaal is en wat het zou moeten kosten.
Ik pretendeer helemaal niet dat ik compleet inzicht heb, maar dat neemt niet weg dat ik wel kan schatten. Jij weet het net zo goed niet, maar je voelt je wel geroepen om te zeggen dat mijn beredenatie onjuist is. Beargumenteer dan maar waarom mijn idee over de kosten zo ver van de werkelijkheid zit, zoals jij insinueert.
quote:
Kom van je hoge toren met je LTS zwakstroom argumenten omdat jij het duur vindt.
Kijk, je hebt zoiets als een 'aanval' in een discussie. Een aanval kan heel vervelend overkomen, maar is wèl altijd een inhoudelijk argument. Dit in tegenstelling tot jouw opmerking, wat gewoon een belediging is.
En dat is ook wel een beetje sprekend voor jouw discussietechniek. Het hangt echt van oneliners, gezegden en belediging aan elkaar, maar je zegt letterlijk niets inhoudelijks. Alleen maar 'dat de fabrikant de prijs bepaalt', maar dat is een algemeen bekend gegeven.
PS: Het is 'kant noch wal' en het is 'hoog van de toren blazen' of 'kom uit je ivoren toren'.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.