We hadden het over Johnny, dus dacht gooi hem er weer even in.quote:
Ik hoop dat M. Cardoso wint. Dan komt er zeker nooit meer zo'n WK.quote:Op zondag 25 september 2011 15:36 schreef Sheepcidus het volgende:
hoop dat cav wint, dan komt er hopelijk niet meer zo'n wk
Leuker, dan sprinten ze nog voor de puntentrui.quote:Op zondag 25 september 2011 15:37 schreef franklop het volgende:
een gemiddelde sprintetappe is net zo boeiend
Doet me terugdenken aan Zolder, de enige opwinding destijds was de valpartij in de laatste ronde.quote:Op zondag 25 september 2011 15:37 schreef franklop het volgende:
Boeiender, daar heb je vaak nog een 2e treintje voor Farrar of Petacchi ...quote:Op zondag 25 september 2011 15:37 schreef franklop het volgende:
Precies, hoe nietszeggendere kampioen hoe beter...quote:Op zondag 25 september 2011 15:37 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ik hoop dat M. Cardoso wint. Dan komt er zeker nooit meer zo'n WK.
quote:Op zondag 25 september 2011 15:38 schreef Steven184 het volgende:
Johnny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben er al voor aan het bidden dat 1 van hun wint. Nouja, vooral voor Bole.quote:Op zondag 25 september 2011 15:38 schreef TheArt het volgende:
Let op hoor, een aantal mannen waaraan totaal niet wordt gedacht: Hutarovich, Kruopis, Cardoso, Bozic, Viviani,
Feillu?quote:Op zondag 25 september 2011 15:38 schreef TheArt het volgende:
Let op hoor, een aantal mannen waaraan totaal niet wordt gedacht: Hutarovich, Kruopis, Cardoso, Bozic, Viviani,
Modolo.quote:Op zondag 25 september 2011 15:40 schreef TheArt het volgende:
Ik ben benieuwd op wie de Italianen gaan spelen: Bennati, Modolo, Viviani, wie?
R. Feillu ja, zag ik 4 uur geleden ineens voorbij komen en toen dacht ik ook van: 'zou bizar zijn...quote:
zal wel een spanjaard worden danquote:
quote:Op zondag 25 september 2011 15:41 schreef franklop het volgende:
[..]
zal wel een spanjaard worden dan
Freire.quote:Op zondag 25 september 2011 15:41 schreef franklop het volgende:
[..]
zal wel een spanjaard worden dan
In Parijs-Roubaix dit jaar kon hij het ook duidelijkquote:Op zondag 25 september 2011 15:42 schreef franklop het volgende:
Boom nog voorin in een koers over 260 kilometer, wie zegt nou nog dat hij het niet aankan!
Ze hebben ook niet echt de moeite gedaan.quote:Op zondag 25 september 2011 15:42 schreef marcodej het volgende:
Deze koers is gewoon niet hard te maken.
quote:Op zondag 25 september 2011 15:43 schreef Reya het volgende:
Voeckler gaat bijna net zo hard weg als zijn vader, in zijn boot.
Visconti deed nog een poging of 30quote:Op zondag 25 september 2011 15:43 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ze hebben ook niet echt de moeite gedaan.
Nu gezonken ja...quote:Op zondag 25 september 2011 15:43 schreef Reya het volgende:
Voeckler gaat bijna net zo hard weg als zijn vader, in zijn boot.
Dat is echt gewoon automatisme van 'm.quote:Op zondag 25 september 2011 15:43 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nog even 20 meter op kop rijden, klasse Thomas
Wedden van wel? Je zet de tv toch niet uit, of wel?quote:Op zondag 25 september 2011 15:48 schreef Felagund het volgende:
Het kan mij überhaupt niet meer schelen wie er WK wordt.
Zolang het maar geen Cav of Gilbert wordt.quote:Op zondag 25 september 2011 15:48 schreef Felagund het volgende:
Het kan mij überhaupt niet meer schelen wie er WK wordt.
Vlgend jaar Valkenburg!!!quote:Op zondag 25 september 2011 15:52 schreef Ericr het volgende:
Leuk, nu weer een normaal parcours de komende 10 jaar.
Nee, maar je kan het nog wel een klote-coureur vinden...quote:Op zondag 25 september 2011 15:51 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Als je IEMAND niks kan verwijten is het Cav...
Ach Cipollini werd ook wereldkampioenquote:Op zondag 25 september 2011 15:52 schreef Ericr het volgende:
Leuk, nu weer een normaal parcours de komende 10 jaar.
Ook zo'n zaad-WK.quote:Op zondag 25 september 2011 15:53 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ach Cipollini werd ook wereldkampioen
ze hebben wel mooi gewachtquote:Op zondag 25 september 2011 15:54 schreef Zelva het volgende:
Ha Ha Ha, wat een faaaaal-WK van de Nederlanders.
Niets gedaan, geen moment serieus geprobeerd de koers hard te maken, geen sprinters meegenomen.
En dan nog zijn er mensen die Van Vliet blijven verdedigen
hoi trollquote:Op zondag 25 september 2011 15:54 schreef Zelva het volgende:
Niets gedaan, geen moment serieus geprobeerd de koers hard te maken, geen sprinters meegenomen.
Ja idd... '300 m vantevoren schakelen we over naar een shot met heel veel tegenlicht, zodat mensen tot 150m voor de finish geen idee heeft'.quote:
Gisteren bij de vrouwen nog beter, met al die close-ups van vlaggen!quote:
En had hij het zelf gewonnen.quote:Op zondag 25 september 2011 15:55 schreef TheArt het volgende:
Sjonge jonge wat een fout van Goss. Hij laat compleet de deur open voor Cavendish. Anders was Cav niet eens op het podium gekomen.
Gelukkig, anders heb je die waardeloze Goss als wereldkampioen.quote:Op zondag 25 september 2011 15:55 schreef TheArt het volgende:
Sjonge jonge wat een fout van Goss. Hij laat compleet de deur open voor Cavendish. Anders was Cav niet eens op het podium gekomen.
Volgens mij niemand hier hoor. Voor de rest met je eens, ze hadden vanaf het begin mensen mee moeten sturen. Of gewoon sprinters meenemen.quote:Op zondag 25 september 2011 15:54 schreef Zelva het volgende:
Theo Bos of Van Hummel.quote:Op zondag 25 september 2011 15:56 schreef Felagund het volgende:
[..]
Volgens mij niemand hier hoor. Voor de rest met je eens, ze hadden vanaf het begin mensen mee moeten sturen. Of gewoon sprinters meenemen.
quote:
Ja, want we hebben in Nederland alleen bergen en dus geen mensen die goed op het vlakke uit de voeten kunnen en kunnen sprinten.quote:dit was gewoon niet het parcours voor NL
Volgend jaar een mooier parcoursquote:Op zondag 25 september 2011 15:57 schreef Steven184 het volgende:
Bij de vrouwen, junioren en beloftes leek die aankomst nog wat. Maar het was echt drie keer niks.
Nu niet meer, dat zou dan ook hilarisch zijn, maar een paar rondjes voor de finish nog wel.quote:Op zondag 25 september 2011 15:56 schreef Felagund het volgende:
[..]
Volgens mij niemand hier hoor. Voor de rest met je eens, ze hadden vanaf het begin mensen mee moeten sturen. Of gewoon sprinters meenemen.
Bij de vrouwen was het gisteren ook niet veel.quote:Op zondag 25 september 2011 15:57 schreef Steven184 het volgende:
Bij de vrouwen, junioren en beloftes leek die aankomst nog wat. Maar het was echt drie keer niks.
Het parcours wel, maar Van Hummel is volgens mij gewoon niet snel genoeg en Bos overleeft zo'n chaotische eindfase niet, die laat zich wegdrummen.quote:Op zondag 25 september 2011 15:57 schreef marcodej het volgende:
Een Bos of Van Hummel had dit makkelijk aangekund.
Wie moeten ze dan tevoorschijn toveren?!quote:Op zondag 25 september 2011 15:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Ja, want we hebben in Nederland alleen bergen en dus geen mensen die goed op het vlakke uit de voeten kunnen en kunnen sprinten.
Ach, als Goss niet als een amateur de deur open laat heeft niemand het ooit over een of ander masterplan, altijd zo'n overdreven iets om over 'plannen' te praten, alleen voor de winnaar werkt dat heel soms...quote:Op zondag 25 september 2011 15:58 schreef JopJuh het volgende:
Ik zie van vliet nog geen 3 jaars masterplan maken.
Farrar?quote:
Ik blijf het wel een fout vinden dat Van Dijk niet geselecteerd is. Die kan hier ook geen podium halen, maar top-10 was zeker mogelijk.quote:Op zondag 25 september 2011 15:59 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Wie moeten ze dan tevoorschijn toveren?!
Echt, IEDEREEN wil toch winnen, ook alle Nederlanders, maar als je daar de mensen gewoon niet voor hebt...je kan ze niet ineens tevoorschijn toveren, wat een onzin.
Fransen en Belgen hebben anders ook wel iets geprobeerd.quote:Op zondag 25 september 2011 16:00 schreef Sautor het volgende:
Meer dan verdiende overwinning van Cavendish. Het enige land dat zijn best heeft gedaan om er iets van te maken.
De Fransen worden het minst beloond voor de geleverde inspanningen.quote:Op zondag 25 september 2011 16:00 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Fransen en Belgen hebben anders ook wel iets geprobeerd.
Die hadden dan ook 2 en 3 mogen wordenquote:Op zondag 25 september 2011 16:00 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Fransen en Belgen hebben anders ook wel iets geprobeerd.
Bos had ik zeker wel meegenomen als ik van Vliet was. Hij heeft veel snelheid, alleen ontbreekt er nog ervaring. Van Hummel is een sprinter van de derde categorie die hier geen potten zou kunnen breken.quote:Op zondag 25 september 2011 15:57 schreef marcodej het volgende:
Een Bos of Van Hummel had dit makkelijk aangekund.
Niet als je zijn Tour in rekening brengt.quote:Op zondag 25 september 2011 16:02 schreef Steven184 het volgende:
Hohohohohoho, Wuyts.
Contador komt ook wel voor die titel in aanmerking.
Giro was zwaarder dan de Tour..quote:Op zondag 25 september 2011 16:02 schreef DeMessias het volgende:
[..]
Niet als je zijn Tour in rekening brengt.
Op voorhand ja. Thor zou hier toch maximum derde geworden zijn, na de wedstrijd gesproken...quote:Op zondag 25 september 2011 16:02 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Wel eeuwig zonde dat Thor achter die val zat. Die had ik nog wel mee willen zien sprinten ...
quote:Op zondag 25 september 2011 16:05 schreef PirE het volgende:
Die ene fotograaf links probeert upskirt foto's te maken![]()
Toevallig van de Telegraaf?quote:Op zondag 25 september 2011 16:05 schreef PirE het volgende:
Die ene fotograaf links probeert upskirt foto's te maken![]()
Een geheugensteuntje voor de prono?quote:Op zondag 25 september 2011 16:11 schreef borisz het volgende:
Cav
Goss
Greipel
Cance
Roelandts
Feillu
Bozic
EBH
Freire
Farrar
Freire ook, alleen zat hij veeeeeels te verquote:Op zondag 25 september 2011 16:10 schreef Steven184 het volgende:
Greipel rijdt trouwens ook een wereldkampioenwaardige sprint...
quote:Op zondag 25 september 2011 16:11 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Een geheugensteuntje voor de prono?
ik denk dat hij in interview zei dat hij ontplofte in de sprintquote:
Hij zat bij Boom in het wiel toch?quote:Op zondag 25 september 2011 16:15 schreef franklop het volgende:
[..]
ik denk dat hij in interview zei dat hij ontplofte in de sprint
wat je ook wel zag
Boom moest dan ook al op 1 km. van de streep een extra sprint rijden om daar te zitten.quote:Op zondag 25 september 2011 16:15 schreef franklop het volgende:
[..]
ik denk dat hij in interview zei dat hij ontplofte in de sprint
wat je ook wel zag
Cav had het er in z'n eerste interview al over dat ook de renners die er niet bij waren, maar wel voor de punten hadden gezorgd gedurende het jaar, een bedankje verdienden.quote:Op zondag 25 september 2011 16:18 schreef Steven184 het volgende:
Leuke opmerking:
And if you cast your mind back you could say that the Title was won in Poland a couple of months ago. Pete Kennaugh, Steve Cummings getting the world tour points to take GB up to 8, and Stannard doing everything to try and get a ninth. Without those points, Cav probably wouldnt have won.
En terecht.quote:Op zondag 25 september 2011 16:22 schreef DeMessias het volgende:
minavangrieken jasmine vangrieken
Wuyts kan toch mooi praten. En dingen verdraaien en zijn eigen aandeel vergeten. Foei foei. Moet je zo oud voor zijn.
Wat had ie te melden dan?quote:Op zondag 25 september 2011 16:22 schreef DeMessias het volgende:
minavangrieken jasmine vangrieken
Wuyts kan toch mooi praten. En dingen verdraaien en zijn eigen aandeel vergeten. Foei foei. Moet je zo oud voor zijn.
Dat Vansummeren na de Vuelta niet doorgetraind heeft omdat hij niet op een selectie rekende en dat dat er aan te zien was vandaag. In de liveverslaggeving noemde hij Vansummerens prestatie ook tegenvallend.quote:Op zondag 25 september 2011 16:26 schreef Szura het volgende:
[..]
Wat had ie te melden dan?
Verder maar een saai WK zo...
twitter:minavangrieken twitterde op zondag 25-09-2011 om 15:43:25Ga er me nie druk in maken maar hij schept een beeld dat niet klopt en onwaar is en dat is laf. reageer retweet
't Zou kunnen, maar dan zou Australië misschien eerder gekomen zijn.quote:Op zondag 25 september 2011 16:29 schreef SaintOfKillers het volgende:
Als je Leukemans hoort vertellen dat de Britten toch bijna op kraken stonden, dan zijn er uiteindelijk toch te veel landen die onterecht vertrouwen hebben gehad in hun sprinter (Spanje, Italie denk ik dan vooral aan, maar ook wel de VS). Als die meegaan in het slotoffensiefje van Fransen, Belgen en overschotjes, dan... misschien....
Geen onbekend fenomeen; dat zie je ook regelmatig gebeuren in sprintetappes in rittenkoersen.quote:Op zondag 25 september 2011 16:29 schreef SaintOfKillers het volgende:
Als je Leukemans hoort vertellen dat de Britten toch bijna op kraken stonden, dan zijn er uiteindelijk toch te veel landen die onterecht vertrouwen hebben gehad in hun sprinter (Spanje, Italie denk ik dan vooral aan, maar ook wel de VS). Als die meegaan in het slotoffensiefje van Fransen, Belgen en overschotjes, dan... misschien....
Inderdaad, maar ik zou, gezien dit seizoen, sowieso geen vertrouwen hebben gehad in Freire en Bennati. Farrar, daar kan ik nog inkomen.quote:Op zondag 25 september 2011 16:30 schreef Reya het volgende:
[..]
Geen onbekend fenomeen; dat zie je ook regelmatig gebeuren in sprintetappes in rittenkoersen.
Zeiden eerst Roux, toen kwam Offredo in beeld te staan en namen ze maar aan dat het Offredo wasquote:Op zondag 25 september 2011 16:30 schreef Szura het volgende:
Oja: Ducrot en Smeets die meer dan een ronde lang hebben gedacht dat Offredo op kop reed terwijl allang in beeld stond dat het Roux was!!!!
(was niet thuis dus had helaas niet de keuze voor Sporza )
Smeets had het ook over pistier Olivier Kaisen, terwijl dat toch gewoon Iljo Keisse is. Geen van beiden grote vedetten, maar een beetje wielerjournalist kent toch het verschil.quote:Op zondag 25 september 2011 16:33 schreef franklop het volgende:
[..]
Zeiden eerst Roux, toen kwam Offredo in beeld te staan en namen ze maar aan dat het Offredo was
Ducrot en Smeets waren voor de wedstrijd waarschijnlijk aan het bidden dat er in de kopgroep telkens maar 1 renner per nationaliteit aanwezig was, om dit soort toestanden te vermijden.quote:Op zondag 25 september 2011 16:33 schreef franklop het volgende:
[..]
Zeiden eerst Roux, toen kwam Offredo in beeld te staan en namen ze maar aan dat het Offredo was
Kruiswijk en Poels hadden inderdaad meer kans dan van Dijk.quote:Op zondag 25 september 2011 16:20 schreef Evertjan het volgende:
enigste wat ik de Nederlanders kwalijk kan nemen is dat ze niet in de 1e of 2e groep zaten. Maar we hebben gewoon niet de renners die hier top 10 kunnen rijden. Ook geen van Dijk of Bos
Maar dat zag je toch al bij enkele aanvalletjes, dat ze redelijk snel wegkwamen? Maar alleen daar het zelf niet doorrijden dat GB weer terugkwam. Ik had, op Hoogerland na, nog wel een grote aanval verwacht, maar die kwam maar niet.quote:Op zondag 25 september 2011 16:29 schreef SaintOfKillers het volgende:
Klopt ja.quote:Op zondag 25 september 2011 16:36 schreef Remzz het volgende:
Ducrot heeft ook een nieuw irritant woordje geleerd: 'lead-out' laatste 5 kilometer wel 10 keer gehoord
FF naar het rugnummer kijken en je weet het ookquote:Op zondag 25 september 2011 16:33 schreef franklop het volgende:
[..]
Gelukkig bleef het 'grinta' gehalte achterwege... werd vervangen door de wet van Rooks.quote:Op zondag 25 september 2011 16:36 schreef Remzz het volgende:
Ducrot heeft ook een nieuw irritant woordje geleerd: 'lead-out' laatste 5 kilometer wel 10 keer gehoord
heb alleen beeld van voren gezienquote:Op zondag 25 september 2011 16:38 schreef Szura het volgende:
[..]
FF naar het rugnummer kijken en je weet het ook
Op dit klote parcours met uiteindelijk 'maar' 260 km. kan er sowieso geen enkele spankracht zijn. Een massasprint om de wereldtitel maakt me echt niet zoveel uit, maar als er geen enkele spanning in die hele wedstrijd zit, dan is het parcours gewoon dramatisch en is dit slechte reclame voor de wielersport.quote:Op zondag 25 september 2011 17:17 schreef Pedroso het volgende:
Gilbert viel eindelijk is een keertje tegen, je zag hem afzien in de laatste honderden meters.
Had hem wel verwacht eigenlijk, de hele dag niet gezien wat tegen zijn natuur is.
Op dit parcours is het leuk als je wat renners in de kopgroep hebt maar je weet dat het kansloos is, leeuk voor de camera hooguit.
Jammer dat er uiteindelijk geen kopgroep ontstond met renners als Cance, Boom, Roelands en dat soort jongens. Het zou de finale op zijn kop gezet hebben.
Het belangrijkste is dat er een mogelijkheid moet zijn om een verschil te kunnen maken, al is het maar voor even. Ook voor een makkelijk parcours. De meeste aanvallers kwamen nog geen 100 meter weg. Dat was volgens mij zelfs in Zolder niet zo erg.quote:Op zondag 25 september 2011 17:56 schreef TargaFlorio het volgende:
Een sprint op het einde en dan Cavendish als winner daar valt weinig op aan te merken, helaas op het parcours wel. AUB in de toekomst een wat selectiever parcours.
Ondanks dat het kansloos was had er wel minimaal een Nederlander in de eerste of tweede kopgroep moeten zitten.
Ja, ik had er net in de bus nog even over nagedacht... aan de ene kant vind ik het argument 'renners als Cav en Cippolini, die jarenlang wereldtoppers geweest zijn, verdienen ook wel eens om wereldkampioen te worden' wel terecht (zeker als ze het op een terechte manier worden), maar het probleem is wel dat het als kijker gewoon een stuk minder onderhoudend is dan wanneer er geklommen en aangevallen wordt en mensen één voor één afvallen etc. Misschien gewoon niet meer kijken naar de sprintkampioenschappen en dan de dag daarna in de krant lezen en denken 'mmm, niet onterecht'.quote:Op zondag 25 september 2011 17:19 schreef VDBisgod het volgende:
Cavendish is een waardige wereldkampioen. Dus ik kan wel leven met deze uitslag.
Maar wat een saaie wedstrijd. Hopelijk geen gemakkelijk parcours meer de eerste 10 jaar...
twitter:lars_boom twitterde op zondag 25-09-2011 om 16:44:01Douche!!! Super snel wk! Voelde me super vandaag. reageer retweet
Dat was inderdaad het meest vervelende. Aanvallers hadden bij voorbaat 0 kans. En natuurlijk klasse gedaan door de Britten, maar dat het mogelijk is om met 7 renners 250 km. lang het WK te controleren, is gewoonweg belachelijk.quote:Op zondag 25 september 2011 18:03 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Het belangrijkste is dat er een mogelijkheid moet zijn om een verschil te kunnen maken, al is het maar voor even. Ook voor een makkelijk parcours. De meeste aanvallers kwamen nog geen 100 meter weg. Dat was volgens mij zelfs in Zolder niet zo erg.
Ik vind die drie juist veel meer dan sprinters.quote:Op maandag 26 september 2011 02:23 schreef Sheepcidus het volgende:
Genoeg sprinters kansen hoor de afgelopen jaren met Freire Hushovd en Boonen als winnaars.
Rodriguez niet te vergeten.quote:Op maandag 26 september 2011 10:01 schreef Leatherface het volgende:
Een strijd tussen de rasklimmers en klassementsrenners in Ponferrada lijkt me wel tof.
Dus hopelijk een mooi gevecht tussen Contador, de gebroeders Schleck, Anton, Nibali, Basso, Nieve, Rujano, Gesink, Mollema, wat Amerikanen als Busche en misschien nog Poels en wie weet Evans als ie dan nog actief wielrenner is.
quote:Pijnlijk, jammer en helaas
De bondscoach van de wielrenners had natuurlijk gelijk en, inderdaad, wat moest hij ook anders? Ja, sprinter Theo Bos had hij kunnen meenemen naar de WK, maar Bos had hem niet kunnen overtuigen, net zomin als Kenny van Hummel en Stefan van Dijk.
Weinig sprinters van topklasse had hij gezien en daarom luidde het devies van Leo van Vliet: vrijbuiters meenemen, ja toch, niet dan?
Te vlak
Nederland is een serieus wielerland, met serieuze renners voor elk algemeen klassement en jongens die overweg zouden moeten kunnen in de voorjaarsklassiekers. Maar echte sprinters van wereldniveau, die zijn er op het moment even niet.
Dus ga je eens in de zoveel jaar naar een WK waar je van tevoren weet dat je er nauwelijks iets kunt uitrichten, omdat het parcours te vlak is. Pijnlijk, jammer én helaas, maar de harde realiteit. Kijkend naar de omhooglopende weg richting de finish in het dorpje Virum, was het duidelijk dat dit een eindtraject was voor mannen met berenmacht.
En die renners, die zijn in Nederland opmerkelijk genoeg niet voorradig. Vreemd genoeg hebben we tegenwoordig vooral weer goede klimmers, van die lange dunne mannen, zoals Wout Poels. Die ging dus ook mee naar Kopenhagen.
Geïrriteerd
Van Vliet was zondagmorgen in de binnenstad van Kopenhagen voor de start nog steeds een beetje geïrriteerd door de vele vragen over zijn selectie: “Ik heb de beste renners meegenomen", zei hij. “Moet ik dan de winnaar van de Ster van Zwolle meenemen?”
Voor wie het niet meer weet, dat was Barry Markus, uit Hoofddorp.
“De snelheid gaat hoog worden", zei Van Vliet over de dag die voor hem lag. “En het gaat om de lange adem, en dat verhaal van die klimmers van ons…. Dit zijn gewoon de beste renners die wij hebben en wees blij dat ze kunnen klimmen. Ja, toch? Ik vind het zo’n shit. Zeggen ze: ‘Hij neemt klimmers mee!’ Nee, dit zijn gewoon de beste jongens die we hebben.”
Ligthart
Zijn beste renner stond aan het einde van de dag uiteindelijk op plaats 21: Pim Ligthart, de Nederlands kampioen. Achter Grega Bole en voor Aleksejs Saramontis, op geruime afstand van winnaar Mark Cavendish. Jammer én helaas.
De winnaar vertelde een uur na zijn zege het verhaal van de sprint en daarin was een rolletje weggelegd voor een Nederlander, Lars Boom. Want uit dat wiel kwam Cavendish: Boems wheel. Boom voelde zich super, maar haalde het ondanks een manmoedige poging niet - bij lange na niet trouwens - en hij kwam als 29ste over de streep, Nederlander nummer twee.
Nederland had verder weinig ingebracht, en dat was tegenvallend. Je kunt jezelf weinig kansen toedichten, maar als er dan een ontsnapping is, zorg dan dat je iemand mee hebt, niet? Of het liefst een paar, zoals de Belgen en Fransen.
Aandoenlijk
Die probeerden nog de Britse trein te ontregelen, leeg te rijden, af te matten. En natuurlijk, zo’n nutteloze, kansloze, hopeloze poging van de Deense troef Lars Bak is vooral aandoenlijk, maar wat moet je dan? Meerijden en niets doen? Een rondrijdende cijfercombinatie zijn?
Dat lijkt me nog altijd erger dan dat je van jezelf een voetnoot probeert te maken. Of zoals Van Vliet vooraf zei: “Als je aanvallen niets vindt, moet je ook niet gaan rijden. We gaan dus wel meedoen, want als je er niet bij bent, heb je niets te zeggen.”
Na de finish vertelde Van Vliet dat Nederland zich maar moest gaan richten op 2012. “Voor dat parcours hebben we wel de renners.” Dat parcours ligt in Limburg.
Onzichtbaar
En die constatering deed toch een beetje pijn. Jammer én helaas? Jazeker, maar het was niet nodig geweest, zo onzichtbaar.
Gelukkig is dat volgend jaar vast anders, al is het maar omdat er dan vast een renner is in een oranje shirt die de rol van Bak op zich neemt en zich voor het uitzinnige thuispubliek leeg rijdt. Hoe kansloos die missie dan ook zal zijn.
Mee eens, Freire zat in zijn beste jaren zelfs met twee vingers in de neus bij de besten op de zwaardere parcoursen, Hushovd heeft ook dagen waarop hij met gemak bij de beste x-renners zit op heuvelachtige omlopen. Als je zo gaat redeneren kun je Bettini onderhand ook nog als sprinter klasseren omdat die meedeed en overwinningen pakte in sprints.quote:Op maandag 26 september 2011 08:16 schreef thijsdetweede het volgende:
Freire en Hushovd zijn natuurlijk wel precies wat SoK bedoelt (denk ik). Hele goede renners, met een mooi palmares. Die niet misstaan als wereldkampioen. Maar ook renners die typisch winnen doordat de koers te hard was voor de allerbeste sprinters in de wereld, en zij er nog wel aanbleven zitten. Dan blijken zij de snelsten van de nog overgebleven groep, en poef, ze winnen.
Verder een heel goed WK van de hele britse ploeg. Een ploegentijdrit van 260km, wat zullen die mannen kapot zitten.
Blijft overeind dat er wel meer vrij simpele parcoursen waren. Van deze eeuw:quote:Op maandag 26 september 2011 16:06 schreef wimderon het volgende:
[..]
Mee eens, Freire zat in zijn beste jaren zelfs met twee vingers in de neus bij de besten op de zwaardere parcoursen, Hushovd heeft ook dagen waarop hij met gemak bij de beste x-renners zit op heuvelachtige omlopen. Als je zo gaat redeneren kun je Bettini onderhand ook nog als sprinter klasseren omdat die meedeed en overwinningen pakte in sprints.
Nee, totaal niet. Buiten de stad wel een heuveltje van 100m hoog ofzo, maar zeker niet steil . "Rolling hills" noemen ze dat daar. En dan is het nog maar de vraag of ze dat heuveltje uberhaupt wel op gaan.quote:Op maandag 26 september 2011 16:31 schreef Leatherface het volgende:
Ik ben benieuwd naar Richmond in 2015. Is dat een beetje een heuvelachtige stad?
Het moet alleen niet té zwaar worden zoals Duitama.quote:Op maandag 26 september 2011 16:39 schreef Leatherface het volgende:
Ik vind het trouwens wel leuk dat de laatste jaren vaker wordt afgestapt van de parcoursen in Zuid-Duitsland/de Alpenlanden/Noord-Italië.
We hadden dit jaar Kopenhagen, vorig jaar Australië, over een paar jaar de VS. Op zich niet superexotisch, maar toch wat anders dan constant WK's in een straal van 500 km rond de Alpen.
Nu is Florence natuurlijk ook Italië, maar dat vind ik al net iets uitheemser dan Varese, Mendrisio of Verona. Ponferrada is in het Spaanse binnenland, maar dat belooft wel een mooi zwaar WK te worden.
Ik zou wel eens een WK in een echt tropische omgeving willen zien, in pakweg Costa Rica of op Bali ofzo. Daar krijg je ook nog teringzware wedstrijden met die hitte en de heuvelachtige omgeving.
Op Zolder na zijn de pure sprinters er overal afgewaaid en waren het (zwaar) uitgedunde groepen met een handjevol sprinters die overleefd hadden en doorgaans ook wel een stukje bergop konden die vooraan of net achter de ontsnapten eindigden. Dat het bijna allemaal vrij eentonige parcoursen waren met hetzelfde kransje kanshebbers en scenario's doet weinig af aan het feit dat dit parcours daar niet mee te vergelijken was en er zonder die valpartij met 170 man naar de finish zou zijn gereden.quote:Op maandag 26 september 2011 16:21 schreef TheArt het volgende:
[..]
Blijft overeind dat er wel meer vrij simpele parcoursen waren. Van deze eeuw:
2000 Plouay: lastig dat zeker, maar 'gewoon' een sprint van een behoorlijke groep.
2001 Lissabon: massasprint
2002 Zolder: massasprint
2003 Hamilton: het is dat er 6 standhouden, maar ze zaten er heel dicht op anders was dat ook een sprint van een hele groep geweest.
2004 Verona: lastig parcours, maar doordat de laatste helling zo relatief ver van de finish lag toch nog een sprint van een kleine 20 man.
2005 Madrid: sprint van een man of 30.
2006 Salzburg: mochten die 4 niet weggereden zijn in de laatste kilometer dan was het gewoon een massasprint geweest.
2007 Stuttgart: pittig parcours, maar ook niet echt super zwaar. Er komt gewoon een grote groep binnen op een sec. of 40.
2008 Varese: oke, een onverwacht koersverloop mede omdat de echte toppers niets deden, maar toch geen echt lastige omloop.
2009 Mendrisio: lastigste parcours van deze eeuw. Enige WK dat echt een beetje lastig was.
2010 Geelong: sprint van een man of 20, maar de laatste helling zo ver weg van de streep.
2011 Kopenhagen: massasprint.
Kortom, in deze eeuw is er maar 1 omloop geweest die echt lastig was. Voor de rest toch heel veel van hetzelfde en heel veel WK's waar een massasprint er net wel of net niet kwam.
Er komen nu wat lastigere WK's aan, maar dat is ook maar goed, want hier was vaak echt geen klap aan. Waar zijn de parcoursen van de jaren '90 gebleven? Stuttgart, Agrigento, Duitama, Lugano, Valkenburg, allemaal zeer lastige parcoursen.
Wat ik ook in bijna alle omlopen tegenkom, is dat als er al een helling in ligt dat die dan aan het begin van de ronde of hooguit middenin het rondje ligt. Waarom niet gewoon een keer de streep vlak na een lastige beklimming of desnoods er bovenop? Altijd maar dezelfde soort omlopen.
Que? Salzburg was gewoon een pure massasprint, het is dat er 4 man in de laatste kilometer wegrijden, Lissabon waren de echte sprinters er wel af, maar was er een hele grote groep over aan de finish, Hamilton waren er een paar vooruit maar vlak daarachter zat ook weer een riante groep.quote:Op maandag 26 september 2011 16:50 schreef wimderon het volgende:
[..]
Op Zolder na zijn de pure sprinters er overal afgewaaid en waren het (zwaar) uitgedunde groepen met een handjevol sprinters die overleefd hadden en doorgaans ook wel een stukje bergop konden die vooraan of net achter de ontsnapten eindigden. Dat het bijna allemaal vrij eentonige parcoursen waren met hetzelfde kransje kanshebbers en scenario's doet weinig af aan het feit dat dit parcours daar niet mee te vergelijken was en er zonder die valpartij met 170 man naar de finish zou zijn gereden.
Blijkbaar hebben we dan een andere definitie van een massasprint. In Salzburg waren het een man of 40 die sprintten met maar een handjevol (en niet de pure) sprinters, dat noem ik geen massasprint. Dat het eentonige omlopen zijn geweest is een totaal andere discussie (nou ja, daar zal iedereen het over eens zijn) dan dat dit al de zoveelste sprinterskans was op een WK de afgelopen jaren.quote:Op maandag 26 september 2011 17:02 schreef TheArt het volgende:
[..]
Que? Salzburg was gewoon een pure massasprint, het is dat er 4 man in de laatste kilometer wegrijden, Lissabon waren de echte sprinters er wel af, maar was er een hele grote groep over aan de finish, Hamilton waren er een paar vooruit maar vlak daarachter zat ook weer een riante groep.
Het gaat me er meer om dat er vaak voor de grauwe middelmaat van parcoursen wordt gekozen, vast onder het mom van dan kan het alle kanten op, maar juist dat is zo'n onzinnige dooddoener. Ook de indeling van de omlopen zelf is nooit eens anders. Nogmaals, waarom niet eens een keer de finish juist op een heuvel of er vlak na. Altijd maar die scherprechters in de eerste helft van een rondje leggen, maakt het zo eentonig.
En natuurlijk doet dat niet af aan het feit dat dit een puur sprintersparcours was, maar deze eeuw blinkt nou niet bepaald uit in de moeilijke omlopen waar je je als publiek enorm mee kunt vermaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |