EdvandeBerg | zaterdag 24 september 2011 @ 14:22 |
Ik heb in mijn huis allemaal van die lelijke opdekdeuren, die ik wil vervangen. Stomp vind ik veul mooier. Zou het mogelijk zijn de extra randen van de opdekkozijn met een cirkelzaag te verwijderen en er dan een stompdeur inhangen? | |
Jahr00n | zaterdag 24 september 2011 @ 14:24 |
Als je houten kozijnen hebt moet het wel lukken als je goed materiaal hebt. | |
exlurker | zaterdag 24 september 2011 @ 15:40 |
Ik weet niet wat je bedoeld met die extra randen wegzagen van een opdekkozijn![]() Volgens mij is er weinig weg te zagen aan een kozijn. Wil je en stompe deur in je kozijn maken zal je de sponning verder uit moeten fraisen en dat lukt alleen bij een kozijn van hout en dan weet ik niet of er nog wel voldoende materiaal overblijft van het kozijn | |
error_404 | zaterdag 24 september 2011 @ 16:51 |
Opdekdeuren zijn ooit bedacht om sneller te kunnen werken; deze hoeven niet zo netjes te worden afgehangen als een stompe deur, wat een hoop tijd scheelt. De scheve naad wordt ten slotte toch afgedekt. Het probleem dat je dus kunt krijgen bij het vervangen van een opdekdeur door een stompe, is dat je alles opnieuw pas moet maken, wat een serieuze klus is. Daarnaast is de sponningdiepte van het kozijn anders bij een opdekdeur dan bij ene stompe deur. Daar zul je dan dus ook nog iets mee moeten. (zie ook plaatje exlurker) Maar ik ga er net als exlurker vanuit dat je waarschijnlijk bedoeld om de randen van de deur af te zagen en niet van je kozijn ![]() Als je ook nog plaatstalen kozijnen hebt, zou ik er persoonlijk voor kiezen om de hele handel eruit te rossen en houten kozijnen te plaatsen met stompe deuren. Maar goed, dat is een behoorlijke investering in tijd en geld... | |
EdvandeBerg | zaterdag 24 september 2011 @ 17:43 |
Je plaatje is niet helemaal waarheidsgetrouw qua verhoudingen. De opdekdeur ligt half in het kozijn en er half naast. Ik zal dan dus de deur een stukje dieper in het kozijn moeten gaan leggen waardoor de interne randen van het kozijn iets dieper moeten komen te liggen. Nieuwe deuren komen er sowieso in, en daarom moet ik dus kiezen tussen stomp en opdek. Wat error_404 zgt, weet ik. Zal eerst goed moeten meten of het gat een beetje recht is. | |
blomke | zaterdag 24 september 2011 @ 18:27 |
Dat heet de sponning. In jouw geval is de sponningdiepte te weinig voor een stompe deur. Ga je alles vervangen, dan zit je ook met de kozijnaansluitingen op de muren, dat moet hersteld worden. Kortom een flinke renovatie. | |
Dr.Hilfiger | zaterdag 24 september 2011 @ 19:23 |
Met een cirkelzaag je sponning wat dieper zagen? Leg je vast de pleisters en het verband klaar? Wil je het toch doen, gebruik iets van een multitool en een schaaf. Bespaar je de moeite en vervang ook het kozijn. Kost wat meer, maar dat weegt wel op tegen het passen, meten en vermaken. [ Bericht 13% gewijzigd door Dr.Hilfiger op 24-09-2011 19:36:09 ] | |
appy | zaterdag 24 september 2011 @ 22:17 |
als het van hout is kan je makkelijk met een bovenfrees doen. | |
Asteroid9 | zaterdag 24 september 2011 @ 22:46 |
Als je genoeg vlees in het kozijn hebt is die sponning heel makkelijk uit te frezen. Met een bovenfrees en kopieerring is het een paar minuten werk per kozijn. De vraag is of je dan een standaard binnenmaat voor een stompe deur overhoudt en het kozijn zelf mooi recht is, maar dat is natuurlijk op te meten! Gaatjes van de paumelle scharnieren wegwerken en nieuwe scharnieren infrezen, is in elk geval een stuk minder werk dan nieuwe kozijnen plaatsen. | |
blomke | zondag 25 september 2011 @ 09:48 |
Wil ik je zien doen! En hoe kom je tot in de hoeken van het kozijn?? | |
error_404 | zondag 25 september 2011 @ 09:59 |
Een cirkelzaag is niet het goede gereedschap om een sponning dieper te maken. Een bovenfrees is goed voor de rechte stukken, maar zoals blonke ook al aangeeft, zul je de hoeken met de hand uit moeten hakken. Wanneer je een wat smalle kopmaat kozijn hebt, kan je bovenfrees kantelen, waardoor je geen strakke sponning krijgt. Je kunt dan een aanslag of geleiding maken die je tijdelijk op je kozijn monteert. Daarnaast zullen je scharnieren op een andere positie komen en je slotkast komt ook op een andere maat, hou daar rekening mee. Al met al, best een klus per kozijn. Om hoeveel kozijnen gaat het eigenlijk? | |
Asteroid9 | zondag 25 september 2011 @ 16:01 |
In de bovenhoeken blijft maar een paar mm staan, je freest natuurlijk zowel de bovenkant als de zijkanten, dan hou je alleen een kleine ronde hoek over van een paar mm. Een ondiepe frees gebruiken met de diameter van de kopieerring, dan gebruik je het kozijn zelf als mal. Bij de vloer hou je zo'n 6 cm over, meer niet. Om kantelen te voorkomen kun je inderdaad een mal maken die je met een paar spijkertjes op het kozijn fixeert. Scharnieren en slotplaten frezen idem dito, zeker als je veel kozijnen moet doen even tijd investeren in een mal maken, daarna gaat het echt snel... | |
blomke | zondag 25 september 2011 @ 16:15 |
Dit begrijp ik niet, kan je het mij s.v.p. uitleggen? De frees die ik heb, heeft een afstand van 4 cm tussen frees en zijkant freesplaat. | |
Guus Muisarm | zondag 25 september 2011 @ 17:12 |
De frees is rond, je hebt dus geen rechte hoeken. Dat is die paar mm in de hoek. | |
blomke | zondag 25 september 2011 @ 17:54 |
Nu snap ik het. Je kan tot op ongeveer de halve diameter van de freesdikte, in de hoeken komen. | |
EdvandeBerg | zondag 25 september 2011 @ 21:26 |
Ik zal zsm wat foto's plaatsen ![]() | |
jpajs | zondag 25 september 2011 @ 22:27 |
Ik krijg het redelijk door wat jullie van plan zijn. Opdekdeur is 40 mm. Als je wilt werken met een kopieerring heb je een mal dikte van minimaal 6 mm (liever 9 mm). De deur vlak met het kozijn is niet mooi. Dus een verkenning van 3 mm is minimaal. Dus zit ja een een freesdiepte van 50 mm met een handfrees. Dat gaat niet lukken met frees stift van 8 mm. Daarvoor zal je M12 frees moeten gebruiken. Voor een opdekdeur reken je in de sponning een 10 mm meer. Een stompe 4 tot 6 mm. Dus je krijgt 5 mm naden beide zijden. Moet je maar mooi vinden. Het zijn overal mm die je gewoonweg gaat optellen en uiteindelijk de maten geven. Verstandiger om de kozijnen te vervangen voor de juiste maat. Maar als je er toch voor gaat. Veel succes, ik zie graag een smilie en de foto als het klaar is. | |
EdvandeBerg | donderdag 29 september 2011 @ 13:49 |
Ik denk dat ik mijn plan gewoon moet laten varen. Gebrek aan tijd, gelimiteerd budget en het feit dat ik niet zo heel handig ben, zijn hier de bottlenecks. In een ideale situatie zou ik gewoon de sponningen eruit laten halen en andere (stomp) er in laten zetten, echter ik zit met een probleem dat de ruimte erg beperkt is; een mooie lijst om de deur heen gaat niet lukken omdat aan de rechterzijde heel weinig ruimte is. Bovendien zit ik nog met een bovenraam waar ik iets op zou moetenverzinnen. Ideale situatie zou zoiets worden: ![]() Klassieke deur met fraaie lijst en dit is de huidige situatie (excuses voor slechte foto's). Op de muren hebben we spachtelputz, als ik gipsplaat boven de deur zou zetten, zou daar ook weer spachtelputz overheen moeten en dat kan je denk ik heel moeilijk onzichtbaar doen. ![]() ![]() ![]() | |
error_404 | donderdag 29 september 2011 @ 14:01 |
Volgens mij kun je beter investeren in leuk schilderwerk voor de kozijnen en een helder of melkglas bovenlicht. Ziet er oook netjes uit en kost je een stuk minder moeite. | |
EdvandeBerg | donderdag 29 september 2011 @ 14:10 |
Hehe, ik heb sommige stukken al machinaal gladgeschuurd, dat zijn dusgeen vlekken ofzo ![]() Plan B (waar het waarschijnlijk op uit gaat draaien) zal zijn dus alleen een nieuwe opdekdeur en dan uiteraard ook klassiek beslag en klassiek scharnieren en dan een mdf plaat voor het glas bevestigen, waarbij ik dezelfde stijl van de deur een beetje probeer te volgen. Maar melkglas had ik ook al overwogen. | |
error_404 | donderdag 29 september 2011 @ 15:15 |
Een opdekdeur met klassiek beslag ziet er natuurlijk niet uit. Beter neem je zo eenvoudig mogelijk beslag (niet het goedkoopste btw); simpel en strak. | |
EdvandeBerg | donderdag 29 september 2011 @ 15:39 |
Dat dacht ik ook, maar ik was gister bij mensen thuis die dat hadden en dat viel best mee. | |
blomke | donderdag 29 september 2011 @ 20:24 |
Neem RVS beslag, dat blijft mooi en staat strak op zo'n strakke, glimmende deur. | |
EdvandeBerg | vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:08 |
Inmiddels heb ik het ook eens op wat andere manieren bekeken en heb ik er wat andere ideeen over. Een eerder genoemd alternatief is het uitbreken van het originele kozijn en er een nieuwe (stomp dan wel opdek) voor in de plaats te maken. Als ik nu een smaller kozijn neem dan de 88cm, ik geloof dat 83 ook een standaard maat is, kan ik wat meer ruimte maken aan de rechterkant, waardoor er ook aan die kant ruimte is voor een mooie lijst. Als ik dan ook het kozijn gewoon boven de deur laat ophouden, kan ik het bovenstuk dichtmaken en dan de hele muur om de deur heen laten aanstucen. Het gedeelte boven de deur ben ik sowieso van plan om dicht te maken, vooral als er toch gestuct (moet) gaat worden (we laten namelijk aan de voorkant uitbouwen). Volgens mij gewoon een kwestie van de ruit eruit halen, al het overbodige lattenwerk eraf halen en een raggelwerkje plaatsen met een gipsplaatje of zelfs stukje multiplex ofzo en dat lekker dichtsmeren. | |
betyar | vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:14 |
Geprofileerd meranti kozijnhout kost ongeveer 15 euro per strekkende meter, misschien leuk om zelf kozijntjes in elkaar te zetten? | |
Forno | vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:16 |
De netto deuropening moet minimaal 85cm zijn. Waarom maak je de deursparing niet iets groter zodat er gewoon een 88cm brede deur in kan? Klinkt een beetje als moeilijk doen, als het makkelijk kan. Kozijn eruit rossen. Muurzaag erlangs halen. Gat boven deur: latei erin en een paar gasbetonblokken erin. Nieuw kozijn vastschroeven. Aanhelen/afstuccen of aftimmerlatjes aanbrengen. Deurafhangen klaar. [ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 07-10-2011 13:21:50 ] | |
EdvandeBerg | vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:32 |
Breder maken gaat niet, rechts zit dus een muur haaks er tegen en links zit het toilet erachter. Maar er zit nu dus al een 88cm deur in, ik dacht juist voor een 85cm te kunnen gaan zodat ik dan nog wat extra ruimte links kan creeeren. | |
error_404 | vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:32 |
Je gaat natuurlijk niet 2cm van je muur afzagen, omdat een dagmaat zo nodig 2cm breder moet zijn. Die dagmaat hoeft helemaal geen 85cm te zijn, natuurlijk. Als je dan toch een nieuw kozijn gaat plaatsen, kun je kijken of je hogere deuren plaatst, of deuren tot aan het plafond (helemaal mooi zonder bovendorpel, maar moeilijk te stellen) of een blind paneel boven de deur, in hetzelfde vlak van de deur. | |
EdvandeBerg | vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:48 |
Nu hebben wij vrij hoge plafonds, bijna 2.5 meter. Als ik (1.90m) op mijn tenen ga staan, raak in nét met mijn vingers het plafond. Dus een deur to het plafond gaat niet werken. Ik heb ook over een hogere deur zitten denken, maar dat gaat er dan vanaf de andere kant (gang met toilet en gangkasten) weer een raar gezicht worden. Dat blinde paneel had ik ook in het oorspronkelijke paneel all beschreven, is nog een optie. Ik ben een beetje handig, maar dit is voor mij persoonlijk een beetje te hoog gegrepen. Een heel kozijn vervangen gaat mij zelf niet lukken, ben ik bang. Dat zou ik dan moeten uitbesteden. | |
betyar | vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:50 |
Een kozijn stellen stelt niks voor. De deur fatsoenlijk afhangen vereist wat kunde. | |
Forno | vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:58 |
Van opdekdeur naar stomp vereist sowieso een nieuw kozijn, daar ontkomt je toch niet aan. Zo moeilijk is het niet hoor. Je kunt het moeilijk maken door iets te willen wat niet kan. ![]() Als je de netto deurmaat niet groter dan 85cm kan maken, zou ik uberhaupt de opdekdeur lekker laten zitten. Zo'n smal deurtje is ook niet fijn. Waarom zoveel moeite doen, voor 1 deur in je huis?? | |
betyar | vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:14 |
Voor rond de 220 euro heb je al een kozijn incl. een afgehangen boardpaneeldeur met een sierlijst, gewoon als set. | |
Dr.Hilfiger | vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:15 |
Kluswijzer van de Praxis om een deur af te hangen: http://www.praxis.nl/uploadedFiles/302.pdf Verder verkopen ze in de bouwmarkt standaard kozijnen en deuren die je op maat kunt maken. Zorg wel dat je een deur van 88cm hebt die daadwerkelijk 1,5 cm aan beide kanten ingekort kan worden. Tussen het nieuwe kozijn en de muur zet je rechts een extra plank zodat je hier een deklat op kunt spijkeren. | |
betyar | vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:23 |
Met die kluswijzer komt het goed. ![]() | |
Dr.Hilfiger | vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:25 |
Anders help jij de beste man even op zaterdagmiddag. ![]() | |
betyar | vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:31 |
Dat zou ik best willen doen, als hij tot pak hem beet februari de tijd heeft. Dan is mijn revalidatie als het meezit afgelopen. | |
Dr.Hilfiger | vrijdag 7 oktober 2011 @ 16:16 |
Ik zie nu pas dat je timmerman bent ![]() | |
EdvandeBerg | maandag 10 oktober 2011 @ 13:15 |
Update; heb inmiddels wat deklatjes weggehaald en nu kan ik het allemaal wat beter inschatten. Wij hebben een offerte lopen voor een uitbouw aan voorzijde en mijn vrouw heeft al nieuwe deuren bedongen en er zal ook een flink stuk gestuct moeten worden. Dus nu zie ik een mooie kans om wandcontactdozen van +/-80cm hoog naar beneden te verplaatsen en er ook wat meer te plaatsen. Maar ik ga inderdaad ook vragen wat het gaat kosten om er een ander kozijn in te zetten, bij voorkeur dus een wat smaller (stomp)kozijn waarbij dan ook het bovenlichtgedeelte dichtmaken met gipsplaat ofzo, waar dan ook overheen gestuct kan worden. Zou dan mooi zijn om meteen ook een hogere deur te nemen. Daarna ook lijst om de deur, strak danwel met relief. Dit zou denk ik nog niet eens persé nodig zijn, als men het kozijn zo plaatst dat de buitenzijde mooi strak op de muur komt en daar fraai tegenaan stuct en dan de kozijnrand netjes schilderen. Als ik dit als meerwerk wil gaan laten doen, op wat voor kosten zou ik dan moeten rekenen? Standaarddeur + afhangen zit al in de offerte. Ik kom dan op: -nieuw -smaller- kozijn (normale kwaliteit) -dichtmaken bovenlicht: paar latjes met stucplaat -5 m2 extra stucwerk -meerprijs hoge deur op normaal formaat -dichtmaken +/-5cm tussen muur en kozijn | |
EdvandeBerg | vrijdag 13 januari 2012 @ 20:11 |
Inmiddels heb ik samen met mijn vader een kast onder de huiskamertrap gemaakt, muurtje gezet met gasbetonblokken en vurenhouten kozijn van de Hornbach ingezet. Morgen gaan we de deur erin hangen. De plek waar ik eerder naar verwees in de OP heb ik besloten ook een nieuw kozijn in te zetten, ga het maar gewoon eens proberen. Het kozijn van de wc deur in de gang, wat zich direct (haaks) achter de andere deur bevindt, ga ik eens kijken of ik deze kan versmallen met het plaatsen juist van extra latten en zo de doorgang verkleinen. | |
EdvandeBerg | maandag 23 januari 2012 @ 11:23 |
Gelukt!![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
error_404 | maandag 23 januari 2012 @ 12:54 |
Goed zo! Die deur haaks erop ga je ook vervangen? Zou wel mooi zijn als beide dorpels op dezelfde hoogte liggen. | |
EdvandeBerg | maandag 23 januari 2012 @ 13:08 |
Ja, die gaat eruit. Dit kozijn kon ik niet vervangen vanwege wat er achter zat. Was bang dat ik dan het hele toilet weer zou kunnen renoveren. Voor degene die er haaks op staat, heb ik een nieuw hardhouten kozijn gekocht. Die gaat ook 2.11m worden ipv. 2.01m. Verder natuurlijk nieuw stucwerk en mooie lijsten om alle kozijnen. | |
betyar | maandag 23 januari 2012 @ 13:11 |
Ik zou er een scharniertje in het midden bijzetten. | |
error_404 | maandag 23 januari 2012 @ 13:13 |
Was me nog niets eens opgevallen. Ja, zou er zeker een extra scharnier bijplaatsen. | |
EdvandeBerg | maandag 23 januari 2012 @ 13:16 |
Van mijn vader hoefde dat niet. Deuren zijn vrij licht. | |
betyar | maandag 23 januari 2012 @ 13:23 |
Is ook meer om ervoor te zorgen dat de deur niet bol gaat staan. Is je deur niet te smal geschaafd? Zit een behoorlijke kier tussen het kozijn en de deur. | |
EdvandeBerg | maandag 23 januari 2012 @ 13:46 |
Tja, amateurs, he? ![]() | |
betyar | maandag 23 januari 2012 @ 14:53 |
Al doende leert men. | |
EdvandeBerg | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:31 |
Weet iemand goed (betaalbaar) adres voor fraaie (klassieke) sierlijsten rondom het kozijn? | |
betyar | dinsdag 7 februari 2012 @ 16:42 |
Zelf maken. | |
EdvandeBerg | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:18 |
Ik ben helaas geen bovenfreeseigenaar. Kan er denk ik ook niet mee omgaan. Zag op internet bijvoorbeeld deze: ![]() ![]() http://www.skantrae.com/producten/architraven/modellen.aspx | |
error_404 | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:33 |
Al die profielen zijn hetzelfde, pas als je 'echte, historisch correcte' lijsten wilt hebben, moet je goed zoeken. Bij de Gamma e.d. kun je dezelfde lijsten kopen als overal, geen idee of het ergens goedkoper kan, misschien scheelt het een paar euro. Persoonlijk zou ik me de moeite besparen voor dat geld. | |
klusfoobje | woensdag 8 februari 2012 @ 00:36 |
Als je een freestafel hebt kun je het idd zelf maken. Een goede frees kost je een paar tientjes maar dat haal je met wat meters er zo weer uit. Waar je wel even naar zou moeten kijken is wat er idd bij je huis past. Je hebt jaren 30 en jaren 30. De gewone jaren 30 woningen hadden helemaal niet zo veel sierwerk met tierlantijnen. Dat was wel afgewerkt maar een stuk eenvoudiger en strakker dan bijvoorbeeld de oudere huizen in 020 in oud zuid. Daarbij, wees realistisch. Wil je het netjes en mooi doen dan is het meer de constante in je huis dan de uitgebreide die als factor gaat tellen. Overal de zelfde plint is een mooier effect dan steeds weer iets anders. Maar goed, das allemaal persoonlijk. Ander tipje... Koop je volgende kozijn gewoon in de gegronde versie. Scheelt je werk en grondverf En verf dat kozijn helemaal af zonder de deur erin. | |
EdvandeBerg | donderdag 1 maart 2012 @ 12:00 |
Ga ze bestellen via Skantrae. | |
EdvandeBerg | donderdag 1 maart 2012 @ 12:25 |
Ook kastdeurtjes in de gang krijgen een opdek-naar-stomp behandeling. Begin v/d verbouwing: ![]() Deurtjes bij bouwmarkt laten verzagen en bestaande kozijnen vermaakt: ![]() Strookjes MDF op maat gezaagd en geplakt. Wordt uiteraard nog netjes gestuct en op kozijntjes komen sierlijsten. ![]() Nu wilde ik nog tussen de panelen een extra randje aanbrengen voor de leuk; tussen het opppervlak en de gleuven wilde ik een strookje van 2mm dik en 3 tot 5mm breed aan beide kanten aanbrengen. Iemand enig idee hoe ik aan zulk materiaal kan komen? Bij de praxis hadden ze stroken aluminium van 2mm dik maar dan 1cm breed. Dat gaat niet lukken want de ruimte tussen de panelen is 2cm. | |
EdvandeBerg | maandag 5 maart 2012 @ 11:13 |
Niemand een idee om ergens aan dergelijke strookjes te komen van 2mm bij 3-5mm? Mag van kunststof of metaal zijn, whatever. Als het maar overschilderbaar is. | |
error_404 | maandag 5 maart 2012 @ 13:47 |
Kun je niet gewoon een sponninkje aan je panelen frezen? | |
EdvandeBerg | maandag 5 maart 2012 @ 14:31 |
Neuh. Heb geen frees. Bovendien heb ik de latjes al vastgelijmd op de deuren. | |
EdvandeBerg | dinsdag 3 april 2012 @ 17:11 |
Update: Woonkamer: deuren nog niet geschilderd, lijsten en muren wel. De donkere vlekken komt door vuil op de sensor van de camera ![]() ![]() ![]() Gang: (vergelijk met paar posts hierboven) deuren nog niet geschilderd, lijsten en muren wel. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
error_404 | dinsdag 3 april 2012 @ 17:12 |
Knap werkje. Zo zie je maar wat een paar lijstjes en schilderwerk doen! Zelfde deuren, totaal ander beeld! | |
betyar | dinsdag 3 april 2012 @ 17:32 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
usernaamvergeten | dinsdag 3 april 2012 @ 19:33 |
Mag je mij eens vertellen hoe zwaar een MDF paneeldeur is, en een viervlaks grenen paneeldeur uit de jaren 30. Want die grenen massieven paneeldeuren uit de jaren 30 hangen vaak maar aan twee scharnieren, en zo hebben wij ze in ons huis ook afgehangen. Dan zal zo'n MDF deurtje ook niet zo snel naar beneden kletteren. @TS t'is dat ik het niet zo op MDF heb, dus niet helemaal mijn smaak. Maar je hebt het netjes gedaan, stuk beter dan die opdekdeuren ![]() | |
betyar | dinsdag 3 april 2012 @ 20:11 |
Mooi blijven doen dan. ![]() ![]() | |
EdvandeBerg | dinsdag 3 april 2012 @ 21:12 |
Even voor de duidelijkheid; Ik heb samen met mijn gepensioneerde vader het sloop- en weer opbouwwerk gedaan. Aannemer heeft vervolgens aanbouw gezet en stucadoor heeft de muren gestuct. Schilderwerk is ook uitbesteed. Maar ik heb zelf dus wel het ontwerp en plan gemaakt. Toen ik oorspronkelijk de aannemer en anderen vertelde over mijn idee om de bestaande kozijnen om te bouwen, werd ik heel gek aangekeken en het werd me zelfs afgeraden. Heb toch doorgezet, en zie het resultaat ![]() | |
klusfoobje | dinsdag 3 april 2012 @ 21:33 |
een aannemer die niet met je mee wil denken en een oplossing zoekt om toch jouw idee te realiseren moet je direct eruit gooien. Alles is mogelijk. Enige grens is je budget en/of je creativiteit. Mooi werk hoor. | |
EdvandeBerg | dinsdag 3 april 2012 @ 23:16 |
Nou, de aannemer heeft later wel meegewerkt hoor. Het was meer een soort van 'wat haal je je allemaal op de hals'. Ze hebben ook voor weinig de oorspronkelijke gangruitjes vervangen en nieuwe deklatjes erop gezet, precies zoals ik wilde. Dat was ook niet in de verbouwing inbegrepen. Met name de stucadoor heeft heel strak werk opgeleverd, kostte wel een lieve duit, maar dat geeft je woonkamer meteen een ander smoel. | |
BennoDeBever | woensdag 4 april 2012 @ 08:56 |
Niet alleen om het gewicht, maar ook tegen kromtrekken. Helemaal als je 2 verschillende materialen op 1 deur lijmt. | |
EdvandeBerg | woensdag 4 april 2012 @ 09:52 |
Het zijn heel lichte / goedkope deurtjes hoor, niet de allergoedkoopste met kartonnen raatstructuur, maar wel vurenhout lattenwerk met dunne MDF-panelen. De schilder had ook nog commentaar er over, die had er meer werk aan dan aan duurdere deuren ![]() Inmiddels staat alles sinds gister in de hoogglans. Ga waarschijnlijk morgen opruimen, schoonmaken, tape verwijderen, etc en daarna de meubels weer terugplaatsen. Komt een mega-hoekbank in van Cartell Living (model Straus), wordt later in de maand geleverd: ![]() Als ik overal klaar mee ben, zal ik eens wat foto's van het hele project in een nieuw topic zetten. | |
betyar | woensdag 4 april 2012 @ 14:20 |
En (kleine) kinderen die aan deurkrukken gaan hangen. Om maar een voorbeeldje te noemen. | |
usernaamvergeten | woensdag 4 april 2012 @ 16:39 |
Gelukkig komen er geen kleine kinderen in ons huis, en als ze er al zouden komen mogen ze niet met hun fikken aan mijn prachtige bakkelieten klinken komen. ![]() | |
EdvandeBerg | woensdag 4 april 2012 @ 17:54 |
Ik heb twee kleine kinderen (nou ja, 6 en 8) dus dat wordt goed instrueren. De muur bijvoorbeeld was eerst spachtelputz, dus dat leerden ze wel af om er tegenaan te lopen. Nu zit er een teer laagje roodband op en dat wordt dus oppassen. | |
betyar | woensdag 4 april 2012 @ 21:26 |
Wat een kul argument. | |
BennoDeBever | woensdag 4 april 2012 @ 22:41 |
Inderdaad, en dat alles om 1 scharnier. | |
koffielepel | donderdag 5 april 2012 @ 08:24 |
Krijg je nog een plint in de gang? | |
klusfoobje | donderdag 5 april 2012 @ 08:27 |
ik zeg...![]() | |
EdvandeBerg | donderdag 5 april 2012 @ 10:45 |
Ja, die moet ik nog laten zagen. Ben ook nog van plan andere voordeur te kopen 2e hands of demomodel ofzo. | |
koffielepel | donderdag 5 april 2012 @ 18:09 |
Hoe ga je de aansluiting tussen plint en deurlijst maken? | |
usernaamvergeten | donderdag 5 april 2012 @ 18:16 |
Ik stel voor; een ouderwetse neut ![]() | |
reud | zondag 15 april 2012 @ 16:12 |
Het resultaat ziet er mooi uit. Wel een hoop werk. ik kwam deze kozijnen tegen op het internet: -edit- als je wil adverteren mag je mailen naar PR@fok.nl Ze noemen het ook wel renovatiekozijnen, het grote voordeel is dat je de bestaande deurmaat kunt handhaven. [ Bericht 25% gewijzigd door Ml-etje op 15-04-2012 17:00:40 (Link in 1e en 2e post@FOK!) ] |