Nou ik zie mijn moeder nog wel in staat om met Linux om te gaan. Zeker de Ubuntu variant, daar kan weinig fout aan gaan. En helemaal qua stabiliteit overtreft het haar Windows PC natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 08:57 schreef wdn het volgende:
[..]
Nee, het enige dat 'Linux' tegenhoud is marketing. Commercials op de radio en op TV. In kranten, op websites.
Met een goeie installatie en een uitleg erbij lukt het wel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 15:48 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou ik zie mijn moeder nog wel in staat om met Linux om te gaan. Zeker de Ubuntu variant, daar kan weinig fout aan gaan. En helemaal qua stabiliteit overtreft het haar Windows PC natuurlijk.
Automatische updates aan en haar instrueren dat ze af en toe op apply moet klikken. Dat komt dan helemaal goed verder.
Ik heb het wel eens overwogen om te doen, toen dat Windows weer eens opspeelde.
Je veegt alle linux distributies op 1 grote hoop hiermee... dat gaat gewoon niet. De broncode is vrij en iedereen kan zijn eigen projectje starten. Hoe wil je er dan in godsnaam voor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant opstaan? Linux ansich is geen OS maar eerder een verzamelterm in dit soort discussies.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 01:57 schreef maartena het volgende:
Oh een repository is natuurlijk ook briljant.Ik pleit ook totaal niet voor het afschaffen ervan, ik pleit alleen ervoor dat linux distributies naast hun repository ook een MAKKELIJKE manier moet hebben om applicaties te installeren.
Kijk, linux als een OS zal nooit echt een groot marktaandeel hebben, zie MacOS wat zo rond de 8% meedoet. Maar in plaats van onder de 1%, zou het naar mijn mening prachtig zijn als Linux zo rond de 5% zou komen. En dan spreek ik over desktops en laptops. Met standaardisatie in het installeren van applicaties kun je daarmee een heel eind komen.
Ik heb dat al bij 2 familieleden gedaanquote:Op zaterdag 8 oktober 2011 16:19 schreef Kandijfijn het volgende:
Sowieso zouden op de computers van veel ouders/grootouders gewoon Ubuntu moeten zetten met Office+Firefox/chrome+eventueel mailprogramma+Skype/o.i.d. daarna een account maken zonder sudo mogelijkheden.
Juist. Mijn moeder doet met haar PC precies wat 95% van de mensen doet: ze mailt met Thunderbird, internetten met Firefox (heb haar gezegd dat blauwe icoontje maar niet te gebruiken), en ze doet wat Excel en Word. Meer niet. Nouja, dat kan echt allemaal prima onder Ubuntu icm OpenOffice.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 16:19 schreef Kandijfijn het volgende:
Sowieso zouden op de computers van veel ouders/grootouders gewoon Ubuntu moeten zetten met Office+Firefox/chrome+eventueel mailprogramma+Skype/o.i.d. daarna een account maken zonder sudo mogelijkheden.
Hier heb je gelijk in. (Alhoewel je met die PPA hieronder toch wel een geinfecteerde repository zou kunnen toevoegen, in theorie, maar dat terzijde).quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 08:49 schreef wdn het volgende:
Veiligheid van MIJN systeem: IK weet zeker dat de kans op malware bijna 0 is als ik vanuit USC installeer
Toch zijn er veel onwikkelaars die dat niet doe, of daar de moeite niet voor willen nemen. Ultimate Stunts is daar een mooi voorbeeld van. Een pracht spel, maar het is in geen repository te vinden. Mensen kennen het dus niet, terwijl het gewoon helemaal veilig is.quote:Nee. Daar zit je volledig mis. Voor de software in USC is een procedure waarmee IEDEREEN software in USC kan krijgen maar daarnaast is er ook nog het principe van PPA: installeren van software vanuit een website maar met de USC controles.
Duidelijk genoeg voor debian-based. Niet voor redhat based, slackware based, gentoo based, suse. fedora, noem maar op. Een ontwikkelaar wil niet 5 of 6 repo's starten voor de verschillende distro's.quote:
Eens! Maar ook hier geld: dat is MIJN risico.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Hier heb je gelijk in. (Alhoewel je met die PPA hieronder toch wel een geinfecteerde repository zou kunnen toevoegen, in theorie, maar dat terzijde).
Dit lijkt mee te vallen, dan geef ik Ubuntu toch nog een kans. Ubuntu is geweldig als het gaat om stuurprogramma's. Tot nu toe de enige distro waarin ik mijn videokaart van mijn laptop volledig kan benutten.quote:Op zondag 9 oktober 2011 12:16 schreef Boomstronk- het volgende:
Screenshot van de GNOME 3 classic mode/fallback mode in Ubuntu 11.10, voor de mensen die Unity/GNOME 3 niet fijn vinden:
[ afbeelding ]
je bedoelt upgraden naar een nieuwe release? Dat gaat gewoon via de updatemanager ja.quote:Op maandag 10 oktober 2011 15:15 schreef FastFox91 het volgende:
Hoe gaat dat updaten van een nieuwe versie eigenlijk? Gewoon update manager runnen of een iso gebruiken?
Ja, upgraden bedoelde ik. Mooi dat dat makkelijk gaat.quote:Op maandag 10 oktober 2011 15:57 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
je bedoelt upgraden naar een nieuwe release? Dat gaat gewoon via de updatemanager ja.
Externe HD's....quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:33 schreef KNAK het volgende:
Ubuntu one leuk en aardig, maar als je een beetje een bagger verbinding hebt dan duurt het eeuwen. Verder zou ik niet weten wat ik zou moeten uploaden. Belangrijke zaken beter toch op een ext.hd? Dan kan je er altijd bij komen als je geen i-net verbinding hebt.
Al met al wel een leuke mogelijkheid.
Bijna 11.10. Ben erg benieuwd
Ik heb alleen mijn persoonlijke startpagina erop staan. Verder zoals je al opmerkt veel te traag om echt iets mee te doen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:33 schreef KNAK het volgende:
Ubuntu one leuk en aardig, maar als je een beetje een bagger verbinding hebt dan duurt het eeuwen. Verder zou ik niet weten wat ik zou moeten uploaden. Belangrijke zaken beter toch op een ext.hd? Dan kan je er altijd bij komen als je geen i-net verbinding hebt.
Al met al wel een leuke mogelijkheid.
Bijna 11.10. Ben erg benieuwd
Goeie RC dan?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:10 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb al sinds zaterdag geen updates meer gekregen in mijn beta.. klopt er iets niet??
Dit is idd nog niet goed. Ik heb van het weekend LMDE geïnstalleerd, maar waar Ubuntu zelf aanbiedt om de Nvidiadriver te installeren zit ik met LMDE met een half zwart scherm. Uiteindelijk krijg ik het tot maximaal 1024x768. Ook Firefox blijft bij versie 5 hangen. Om nou zelf elke paar dagen te gaan kijken of er al een update is vind ik echt te veel moeite, maar je zou bij een rolling distro verwachten dat de applicaties ook regelmatig worden geüpdatet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Hier heb je gelijk in. (Alhoewel je met die PPA hieronder toch wel een geinfecteerde repository zou kunnen toevoegen, in theorie, maar dat terzijde).
[..]
Toch zijn er veel onwikkelaars die dat niet doe, of daar de moeite niet voor willen nemen. Ultimate Stunts is daar een mooi voorbeeld van. Een pracht spel, maar het is in geen repository te vinden. Mensen kennen het dus niet, terwijl het gewoon helemaal veilig is.
En dan heb je OpenTTD. Als iemand die een debian servertje draait met 6 OpenTTD game servers, weet ik dat het spel lang niet overal gelijk wordt bijgehouden. Huidige versie is 1.1.3, en dat is het al een maand of twee geloof ik. Toch zit er in de Mint repo nog 1.1.2 en in debian kom je niet verder dan 1.0.4 geloof ik. Om online te kunnen spelen, moet de versie gelijk zijn aan de server, en de server update net als alle andere servers meestal binnen een week naar de nieuwse versie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |