Is dat niet gewoon een verschil in scherpte tussen 12MP en 36MP?quote:Op donderdag 23 februari 2012 08:59 schreef Ener-G het volgende:
Die vergelijking slaat compleet nergens op, de D700 foto's zijn out of focus
Ah, dat staat er niet bij. Waar kan ik vinden welke lenzen e.d. gebruikt zijn en waar zijn de oorspronkelijke afbeeldingen? Op de bron die in het bericht staat kan ik de foto's niet terugvinden nmlquote:en het zijn ook geen 100% crops. Verder zijn ze op verschillende focusafstanden gemaakt en zelfs met compleet verschillende lenzen.
Kleurruis is relatief eenvoudig te corrigeren tot een bepaald punt, en ik vind die ruis niet direct overtuigend meer dan de D700 shots. En als je de D800 afbeelding verkleint naar 12,1MP lijkt me dat het resultaat beter gaat zijn dan de D700.quote:We kunnen hier helemaal niets uit afleiden. Wel zie ik nog een aardige berg kleurruis in de D800 shots.
Wachten dus op meer voorbeelden, maar die zullen natuurlijk pas komen rond 22 maart. Misschien dat DxO nog met ruwe iso en sensorstats komt voor die tijd. Nikon zal toch wel iets van proefexemplaren de deur uit hebben gedaan?quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:52 schreef Ener-G het volgende:
Er klopt geen meter van, want als ze vanaf dezelfde afstand gemaakt zouden zijn met dezelfde lens zou het onderwerp op een 1 op 1 crop van de D800 juist _groter_ zijn dan die van de D700, niet andersom. En de foto's van de D700 zijn toch echt duidelijk out of focus. Als wat jij stelt correct zou zijn, dan zou het precies andersom moeten zijn
Verder lijkt er op de D800 foto ook veel meer licht aanwezig te zijn, wat al helemaal van invloed is op het fotograferen met hoge iso's.
Ik ben het wel met je eens dat er meer detail in de D800 foto's zit, dat kan ook niet anders met 36MP. Als je een 36MP downscaled naar 12MP valt er ook al een berg ruis weg. In dat opzicht is de D800 echt wel een stap vooruit tov. de D700.
Maar dat is allemaal niet direct uit deze foto's af te leiden. Dat kan pas als er foto's zijn in exact dezelfde omstandigheden, met dezelfde lens, focusafstand e.d.
Niks mis met de D700 toch?quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:30 schreef Ener-G het volgende:
Ongetwijfeld dat DxO nog met een rating komt, maar wanneer is de vraag. Ik ben verder net zo nieuwsgierig als jou hoor, maar eigenlijk wil ik het ook weer niet weten, ben nog veel te tevreden met mn D700
Verder ben ik nieuwsgieriger naar fatsoenlijke tests van de 85/1.8G.. die staat toch wel hoog op het lijstje hier...
Hoi chipszakquote:Op donderdag 23 februari 2012 10:56 schreef ChipsZak. het volgende:
Muhhik wil de 50mm 1.8 G lens. Hopelijk lukt het ze snel om ze weer te leveren. Mijn D90 voelt zich lonely.
Hoi,quote:
Weinig. Dynamisch bereik kan beter. Benieuwd naar eerste testresultaten van de D800 op dat punt..quote:
D800 heeft in-camera HDR die met één shutter-release 2 opnames maakt en die samenvoegt. Moet nog zien hoe dat in de praktijk werkt, maar dat zou het dynamische bereik van de afbeelding (niet die van de sensor) wel flink kunnen vergroten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:04 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Weinig. Dynamisch bereik kan beter. Benieuwd naar eerste testresultaten van de D800 op dat punt..
Ik vraag me af hoe bruikbaar dit zal zijn in dynamische omgevingen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:11 schreef Danny het volgende:
[..]
D800 heeft in-camera HDR die met één shutter-release 2 opnames maakt en die samenvoegt. Moet nog zien hoe dat in de praktijk werkt, maar dat zou het dynamische bereik van de afbeelding (niet die van de sensor) wel flink kunnen vergroten.
De twee opnames schijnen dus tegelijk gemaakt te worden. Ik vermoed dat het hetzelfde werkt als pseudo-hdr uit 1 raw die je met 2 belichtingen opslaat en vervolgens samenvoegt. Dat kan enorm schelen qua dynamisch bereik en werkt eigenlijk voor alle opnames met hoge dynamiek al is het geen vervanging voor HDR met daadwerkelijk meerdere opnames.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef Ener-G het volgende:
Niet, aangezien je 2 opnames maakt.
Het scheelt wel behoorlijk wat tijd als je de hdr direct on the fly ter plekke toe kan passen, in plaats van achteraf nog met hdr software te moeten gaan zitten pielen.
Hangt er ook vanaf in hoeverre je de hdr nodig hebt uiteraard, voor het betere werk ontkom je niet aan hdr software achteraf.
quote:The D800/D800E can shoot two frames in a single shutter release, but at different exposures: one overexposed and one underexposed. The camera then instantly combines them to create an image covering a wider dynamic range.
heb gelezen dat active d-lighting er nog steeds in zit. On second thought zou dát dus vergelijkbaar zijn met hdr uit één raw en heb je met de nieuwe hdr-functie hdr uit TWEE raws (max 3EV).quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:18 schreef Ener-G het volgende:
Hmm.. dat had ik nog niet gelezenAls het in een single shutter release gaat dan kan het wel. Daarnaast had je natuurlijk ook nog active d-lighting, of hebben ze die functie vervangen door deze hdr functie?
quote:The D800 can shoot two frames in a single shutter release, but at different exposures: one overexposed and one underexposed. The camera then instantly combines them to create an image covering a wider dynamic range. The range can be widened by up to 3 EV for different looks, all full of saturation and tonal gradation, while the smoothness of the edge where the two exposures meet can be adjusted for a more natural appearance. Note: Tripod use is recommended.
Twee aparte foto's dus. Anders zouden ze niet expliciet zo'n statief aanradenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:22 schreef Danny het volgende:
[..]
heb gelezen dat active d-lighting er nog steeds in zit. On second thought zou dát dus vergelijkbaar zijn met hdr uit één raw en heb je met de nieuwe hdr-functie hdr uit TWEE raws (max 3EV).
de volledige tekst uit de brochure is trouwens:
[..]
Maar in één shutter release, dus dat spreekt elkaar een beetje tegen. HDR uit 1 raw kan prima overigens.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:40 schreef Doodkapje het volgende:
Twee aparte foto's dus. Anders zouden ze niet expliciet zo'n statief aanradenAls je HDR uit één RAW haalt zou je er nog mee wegkomen bij dynamische beelden (alhoewel ik dat nog nooit heb geprobeerd).
ik vrees dat we voor duidelijkheid hierover nog een maandje geduld moeten hebbenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ener-G het volgende:
Ik denk dat ze bedoelen dat met 1 druk op de knop de shutter 1x open gaat en het ding alsnog 2 exposures achter elkaar doet. Of hij moet intern uit 1 raw 2 raws maken met respectievelijk -1 en +1, de speelruimte die je met een dergelijke body/sensor hebt kan dat prima tegenwoordig.
Yep inderdaad,... wat zijn die battery grips voor de D800 ontzettend duur zegquote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Danny het volgende:
[..]
ik vrees dat we voor duidelijkheid hierover nog een maandje geduld moeten hebben
jah belachelijk. en wil je extra batterijcapaciteit dan kom je op de batterij van de d4. Die kost 200 euro, daar moet nog een apart batterijklepje bij en natuurlijk een aparte lader want die van de en-el15 past niet op de en-el18.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:17 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Yep inderdaad,... wat zijn die battery grips voor de D800 ontzettend duur zeg
quote:The availability of the D800E does not make the D800 worse.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |