Van de Hoge Raad nog wel.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Dan vraag ik me af hoe die spoedwet het argument van de rechtbank ongedaan kan maken.
En dit is sowieso natuurlijk al onmogelijk. Zou wat zijn zeg.quote:en, indien aangenomen, met terugwerkende kracht zal gelden.
Met het grote verschil dat gemeentes méér, veel meer dan de werkelijke kosten in rekening brachten. Dat graaien kan dus niet meer en bovendien zorgt dat ervoor dat gemeentes daar meer op de kostprijs gaan letten en het produceren goedkoper proberen te maken.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:00 schreef Aestivate het volgende:
Mensen die gratis een ID kaart hebben aangevraagd.Denk je echt dat je nu voordeel hebt behaald? Ik zal je een geheimpje vertellen, alle kosten die de overheid maakt zullen uiteindelijk door de grootste sponsor
Zeg alsjeblieft dat je 'n grapje maaktquote:Op woensdag 21 september 2011 20:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Dan vraag ik me af hoe die spoedwet het argument van de rechtbank ongedaan kan maken.
quote:Op woensdag 21 september 2011 20:05 schreef Sh0t het volgende:
ter informatie: de juridische basis was er simpelweg niet om de lege te kunnen vragen. Die is er nu wel. Opgelost.
Tekort aan kaartenquote:Op woensdag 21 september 2011 20:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Gemeentes mogen alleen leges vragen als dat het belang van een individuele burger meer dient dan een gemeenschappelijk belang. De Hoge Raad heeft bepaald dat het individuele belang niet belangrijk genoeg is om leges te mogen vragen.
Vertel me even wat in deze wet ervoor zorgt dat het individueel belang van zo'n identiteitskaart groter wordt.
Deze rechtszaak loopt letterlijk al jaren. De eerste uitspraak ten nadele van de staat was een jaar geleden en er was weinig reden om aan te nemen dat hoger beroep iets anders zou besluiten.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:58 schreef Infinitum het volgende:
Was net op het nieuws. Volgens Donner kost het de overheid tonnen. Natuurlijk is dat nonsens, hij bedoelt zeker dat de overheid tonnen aan inkomsten misloopt.
De Hoge Raad stelde dat een identiteitskaart hebben een noodzaak is, door de identificatieplicht. Zo'n kaart dient dus de staat. Daarom mag er geen geld voor gerekend worden. Ik zie echt niet hoe de nieuwe wet dat argument tegenwerkt.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:05 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Zeg alsjeblieft dat je 'n grapje maakt
ter informatie: de juridische grondslag was er simpelweg niet om de lege te kunnen vragen. Die is er nu wel. Opgelost.
Juridische argument schijnt te zijn dat er nu eenmaal betaald moet worden voor door de wet geregelde bewijzen. Met als voorbeeld rijbewijs.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Gemeentes mogen alleen leges vragen als dat het belang van een individuele burger meer dient dan een gemeenschappelijk belang. De Hoge Raad heeft bepaald dat het individuele belang niet belangrijk genoeg is om leges te mogen vragen.
Vertel me even wat in deze wet ervoor zorgt dat het individueel belang van zo'n identiteitskaart groter wordt.
Rijbewijs is ook gewoon leges. Maar zo'n papiertje dient wel voornamelijk een individueel belang.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:13 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Juridische argument schijnt te zijn dat er nu eenmaal betaald moet worden voor door de wet geregelde bewijzen. Met als voorbeeld rijbewijs..
Precies, en daarnaast: lex posterior derogat legi prioriquote:Op woensdag 21 september 2011 20:13 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Juridische argument schijnt te zijn dat er nu eenmaal betaald moet worden voor door de wet geregelde bewijzen. Met als voorbeeld rijbewijs.
Ik zie een klucht beginnen die zijn weerga niet kent en heer, of is Herr beter, Donner voorgoed van de kaart gaat vegen.
Dat pikt de RvS nooit. Noway en al helemaal niet met terugwerkende kracht.
Hij is nu definitief dement aan het raken. En dat moet Rutte bijstaan. Mijn god.
Dan niet joh. Dan verstrekken ze ID kaarten maar gratis. Paspoorten ook maar erbij, doe eens gek, rijbewijzen e.d. ook. Alle benodigde documenten gratis verstrekken is geen enkel probleem hoor! Als mensen dat graag willen.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:11 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De Hoge Raad stelde dat een identiteitskaart hebben een noodzaak is, door de identificatieplicht. Zo'n kaart dient dus de staat. Daarom mag er geen geld voor gerekend worden. Ik zie echt niet hoe de nieuwe wet dat argument tegenwerkt.
Alleen al het feit dat je kiest om je rijbewijs te gaan halen is er zo 1.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Rijbewijs is ook gewoon leges. Maar zo'n papiertje dient wel voornamelijk een individueel belang.
HOE DAN?quote:Op woensdag 21 september 2011 20:16 schreef Sh0t het volgende:
@Zelva, je hebt het de heletijd over het individueel belang. Maar zodra de wetgever dat artikel wijzigt, hoeft er geen individueel belang meer te zijn![]()
Als 1 op de100 mensen gebruik heeft gemaakt van de gratis ID-kaart, maar 100 mensen hiervoor meer belasting gaan betalen, dan heb je alsnog de ID-kaart 100x zo goedkoop. Kan je nog wel 3 "quote:Op woensdag 21 september 2011 20:00 schreef Aestivate het volgende:
Mensen die gratis een ID kaart hebben aangevraagd.Denk je echt dat je nu voordeel hebt behaald? Ik zal je een geheimpje vertellen, alle kosten die de overheid maakt zullen uiteindelijk door de grootste sponsor (lees: de burgers) moeten worden betaald dus dan komt er wel weer één of andere belasting bij.
Zelfde als dat de verlaging van de overdrachtsbelasting is gecompenseerd met het schrappen van de levensloopregeling. Denken mensen nu echt dat ze de overheid 'te pakken kunnen nemen'?Wow ik hoef ééns per 4-5 jaar (hoe lang is zo'n ID geldig géén 40 euro te betalen.
Nieuwe tekst na de wetswijziging: "Iedereen moet een ID kaart hebben en daarvoor betalen".quote:
Door een nieuwe wet over dat onderwerp in te dienen?quote:
Nee, dat mag niet. Leges blijven leges en daar mogen alleen centen voor gevraagd worden als het individueel belang prevaleert.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:19 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Door een nieuwe wet over dat onderwerp in te dienen?
Door een wet te maken die zegt dat de huidige bepaling komt te vervallen?
Kies er maar een
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De identiteitskaart is het enige verplichte document. Dus de vergelijking met paspoorten en rijbewijzen gaat niet op.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:18 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Dan niet joh. Dan verstrekken ze ID kaarten maar gratis. Paspoorten ook maar erbij, doe eens gek, rijbewijzen e.d. ook. Alle benodigde documenten gratis verstrekken is geen enkel probleem hoor! Als mensen dat graag willen.
Gaat alleen de BTW naar 20%. Of hoger. Of een andere belasting wordt verhoogd of een nieuwe ingevoerd. De rekening van 'de overheid' wordt uiteindelijk gewoon door de burgers betaald, dus maak je vooral druk over zo'n detail.
Fout. Rijbewijs kies je voor. Je wilt rijden.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:18 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Dan niet joh. Dan verstrekken ze ID kaarten maar gratis. Paspoorten ook maar erbij, doe eens gek, rijbewijzen e.d. ook. Alle benodigde documenten gratis verstrekken is geen enkel probleem hoor! Als mensen dat graag willen.
En waar staat dat? In de wet. Wie gaat daarover? De wetgeverquote:Op woensdag 21 september 2011 20:20 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat mag niet. Leges blijven leges en daar mogen alleen centen voor gevraagd worden als het individueel belang prevaleert.
Wetgeving bestaat ui de wet, gewoonterecht en jurisprudentie.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:21 schreef Sh0t het volgende:
[..]
En waar staat dat? In de wet. Wie gaat daarover? De wetgever
De rechter beslecht enkel uit rechtsbronnen, zoals: de wet
@Zelva
//edit: ok misschien heb ik me niet helemaal ingelezen? Staat het in de Grondwet??
Nee. Volgens Lokin / Zwalve is de jurisprudentie geen rechtsbron.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:24 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Wetgeving bestaat ui de wet, gewoonterecht en jurisprudentie.
Dit is gevalletje 3. ;-)
Voor sommigen is 40 euro een flinke uitgave. Dat zijn dan ook net de mensen die niet naar het buitenland gaan met vakantie. Waarom zou het niet door belastingen gedekt moeten worden?quote:Op woensdag 21 september 2011 20:00 schreef Aestivate het volgende:
Mensen die gratis een ID kaart hebben aangevraagd.Denk je echt dat je nu voordeel hebt behaald? Ik zal je een geheimpje vertellen, alle kosten die de overheid maakt zullen uiteindelijk door de grootste sponsor (lees: de burgers) moeten worden betaald dus dan komt er wel weer één of andere belasting bij.
Zelfde als dat de verlaging van de overdrachtsbelasting is gecompenseerd met het schrappen van de levensloopregeling. Denken mensen nu echt dat ze de overheid 'te pakken kunnen nemen'?Wow ik hoef ééns per 4-5 jaar (hoe lang is zo'n ID geldig géén 40 euro te betalen.
Of waarom sturen we niet wat minder geld naar Griekenland. Kunnen die dingen alsnog voor 50 jaar gratis zijn.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:18 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Gaat alleen de BTW naar 20%. Of hoger. Of een andere belasting wordt verhoogd of een nieuwe ingevoerd. De rekening van 'de overheid' wordt uiteindelijk gewoon door de burgers betaald, dus maak je vooral druk over zo'n detail.
Het is weldegelijk een bron.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:25 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Nee. Volgens Lokin / Zwalve is de jurisprudentie geen rechtsbron.
Jurisprudentie is rechtersrecht en daar kan verandering in komen wanneer de wet gewijzigd wordt.
Nee volgens Lokin / Zwalve is het geen codificatie, omdat het geen exclusieve gelding heeft. Daar is de wetgever namelijk al voor. En zelfs al zou het zo. Wanneer de lex posterior derogat legi priori in werking treedt geldt deze bepaling toch niet meer.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:27 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Het is weldegelijk een bron.
Maar in dit geval ligt het verhaal veel zwaarder. Edoch zal de RvS ook gehakt maken van dit oprispingetje. Donner gaat onderuit hier.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |