abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102211013
quote:
Zijn jongeren de klos?

Daar lijkt het sterk op. Iedereen van voor 1955 heeft weinig te vrezen, die mag stoppen op zijn 65e. Het was eerlijker geweest als de verhoging van de pensioenleeftijd eerder was ingegaan, bijvoorbeeld met een maand per jaar vanaf nu.

Bovendien mogen pensioenfondsen, ook al is er onvoldoende in kas, de pensioenen blijven indexeren. Dat wil zeggen: de uitkering verhogen met de inflatie. Zij mogen dat doen door zich rijk te rekenen met toekomstige rendementen. ‘Jongeren kunnen fluiten naar hun pensioen’, zei hoogleraar economie Sweder van Wijnbergen (UvA) gisteren in de Volkskrant over deze in zijn ogen ‘fatale weeffout’.

Als het tot slot juridisch onmogelijk blijkt de al opgebouwde rechten over te hevelen naar het nieuwe stelsel, dan is dat natuurlijk zeer gunstig voor ouderen – die blijven dan grotendeels gevrijwaard van de risico’s, die voortvloeien uit het pensioenakkoord. Deze ouderen hebben in het verleden te weinig premie betaald, omdat gerekend werd met een te lage levensverwachting.

Wie komt er in opstand?
Bron: De Pers

Die bejaarde zwijnen denken dus weer over de rug van de jongere generatie de problemen af te wentelen, na een leven lang de verzorgingsstaat te hebben uitgezogen. Van mij mogen ze allemaal kreperen. Wanneer verzetten we ons nu eens (met geweld desnoods)?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_102211088
8)7
Mij mag je er voor wakker maken.
  woensdag 21 september 2011 @ 10:43:53 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_102211105
Belachelijk inderdaad. Dat we langer moeten doorwerken is al heel lang bekend en oh oh wat is het belangrijk!!! :')
Maar vervolgens hebben ze weinig haast met de oplossing, waarom niet gewoon vanaf nu en voor iedereen?
  woensdag 21 september 2011 @ 10:46:45 #4
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_102211201
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:41 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Bron: De Pers

Die bejaarde zwijnen denken dus weer over de rug van de jongere generatie de problemen af te wentelen, na een leven lang de verzorgingsstaat te hebben uitgezogen. Van mij mogen ze allemaal kreperen. Wanneer verzetten we ons nu eens (met geweld desnoods)?
belachelijk zeker, maar vergeet niet dat deze mensen ook jaren hebben meebetaald voor hun pensioen.
To doom or not to doom
pi_102211332
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:46 schreef A-mineur het volgende:

[..]

belachelijk zeker, maar vergeet niet dat deze mensen ook jaren hebben meebetaald voor hun pensioen.
Te weinig.
pi_102211672
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:46 schreef A-mineur het volgende:

[..]

1 gulden in de pot, 5 eruit (via allerlei gunstige regelingen)
pi_102211783
Ik roep het al een paar jaar en het is tot op de dag van vandaag ook nog steeds de realiteit: de enige partij die op dit punt voor jongeren opkomt, is D66. Het voorstel van D66 (al een paar jaar oud) om gelijkmatig de pensioenleeftijd te verhogen is superieur aan alle andere voorstellen rondom de pensioenleeftijd en bovendien solidair.

De kritiek van Pechtold op de regering en de PvdA (die de oneerlijke voorstellen steunt) snijdt houdt. Babyboomers ontspringen de dans, betalen niks mee, maar profiteren straks meer dan ooit van een vroege pensioenleeftijd in combinatie met een levensverwachting die hoger dan ooit is. Iedereen die jonger dan 50 is, betaalt daarvoor de prijs.
pi_102211859
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:07 schreef Elfletterig het volgende:
Ik roep het al een paar jaar en het is tot op de dag van vandaag ook nog steeds de realiteit: de enige partij die op dit punt voor jongeren opkomt, is D66. Het voorstel van D66 (al een paar jaar oud) om gelijkmatig de pensioenleeftijd te verhogen is superieur aan alle andere voorstellen rondom de pensioenleeftijd en bovendien solidair.

De kritiek van Pechtold op de regering en de PvdA (die de oneerlijke voorstellen steunt) snijdt houdt. Babyboomers ontspringen de dans, betalen niks mee, maar profiteren straks meer dan ooit van een vroege pensioenleeftijd in combinatie met een levensverwachting die hoger dan ooit is. Iedereen die jonger dan 50 is, betaalt daarvoor de prijs.
D66 heeft de afgelopen 20 jaar best wel een aantal keer in de regering gezeten, hebben ze toen iets gedaan in dit opzicht?
pi_102211881
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:50 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Te weinig.
maar dat is niet het probleem van de ouderen. Die droegen af wat ze moesten afdragen.
Het probleem zit hem in die maatschappijen en de winsten die behaald moeten worden.
pi_102212106
Alles afwentelen op ons. Als zij in bejaardentehuizen zitten pakken we al hun geld af en mogen ze elkaar doden voor eten.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_102212122
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:11 schreef 19patje72 het volgende:

[..]

maar dat is niet het probleem van de ouderen. Die droegen af wat ze moesten afdragen.
Het probleem zit hem in die maatschappijen en de winsten die behaald moeten worden.
Het is toch ook niet het probleem van de jongeren?
pi_102212159
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:11 schreef 19patje72 het volgende:
Dit dus!

Kijk voor de grap eens naar het Philips pensioenfonds. Jarenlang door Philips medewerkers gevuld en liep als een trein! Had enorme overcapaciteit! Dus wat doet Philips? Jawel, leegtrekken! Weg overcapaciteit, weg buffer, weg toekomst.

Wat nog het aller raarst is: Ik heb al sinds jaar en dag mijn eigen potje voor pensioen. Niks geen pensioenfonds, gewoon een eigen pensioenverzekering. Wat de regering ook besluit, mijn pensioen is goed geregeld. Daar gaat niemand de winst van afromen of de overcapaciteit investeren behalve ik zelf. Wellicht is het tijd dat meer mensen dat gaan doen.
  woensdag 21 september 2011 @ 11:21:41 #13
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_102212171
In hoeverre is meegenomen dat het geld van de ouderen weer bij jongeren terecht komt door erfenissen en schenkingen, en de ruimte/lagere prijzen op de woningmarkt die later ontstaan?
pi_102212175
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:19 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Het is toch ook niet het probleem van de jongeren?
dat klopt ook.
wij, de werkenden van nu, draaien er voor op. Meer betalen, langer werken...
pi_102212213
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:21 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Dit dus!

Kijk voor de grap eens naar het Philips pensioenfonds. Jarenlang door Philips medewerkers gevuld en liep als een trein! Had enorme overcapaciteit! Dus wat doet Philips? Jawel, leegtrekken! Weg overcapaciteit, weg buffer, weg toekomst.

Wat nog het aller raarst is: Ik heb al sinds jaar en dag mijn eigen potje voor pensioen. Niks geen pensioenfonds, gewoon een eigen pensioenverzekering. Wat de regering ook besluit, mijn pensioen is goed geregeld. Daar gaat niemand de winst van afromen of de overcapaciteit investeren behalve ik zelf. Wellicht is het tijd dat meer mensen dat gaan doen.
mss kun je ons uitleggen hoe jij dat gedaan hebt, zodat wij daar ook van kunnen profiteren?
pi_102212337
Smerige vakbonden. Bah, die egoistische babyboomers hebben zelf de boel verkloot en regeringsgeld opgeslurpt en nu mogen wij daarvoor opdraaien. Beter gaat de pensioenleeftijd per direct omhoog (met een maximum van 45 jaar werken, dan wel op 65 stoppen).
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_102212353
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:10 schreef Sicstus het volgende:
D66 heeft de afgelopen 20 jaar best wel een aantal keer in de regering gezeten, hebben ze toen iets gedaan in dit opzicht?
Nee, want toen was het nog geen discussiepunt. De discussie is pas echt rond 2006 ontstaan, toen de PvdA opperde om de AOW te fiscaliseren. Dat stond toen ook in hun verkiezingsprogramma. VVD en CDA hoonden dat idee weg en noemden dat populistisch de Bosbelasting. Ingrepen in de AOW waren niet nodig, vonden die twee partijen (waarmee D66 tussen 2003 en 2006 regeerde).

Pas een paar jaar later zijn VVD en CDA van mening veranderd, onder meer door de economische crisis. Als Wouter Bos zo was veranderd, was hij "draaikont" genoemd, maar politici van VVD en CDA kunnen gewoon draaien en ermee wegkomen.

D66 heeft een paar jaar geleden als eerste het initiatief genomen om de AOW-leeftijd stapsgewijs te verhogen naar 67. Er is toen zelfs een speciale website voor opgezet, met een petitie. Stapsgewijs is hier een sleutelwoord, want dat is wat andere partijen nalaten. Alhoewel: sommigen (onder wie de VVD) namen dit D66-principe over in het verkiezingsprogramma.

Maar de uitkomst van het coalitieakkoord én de samenwerking met de PvdA is toch dat er te laat wordt verhoogd en met te grote sprongen ineens. In plaats van nu al in te grijpenn in de AOW, gaan we eerst nog 9 jaar potverteren en ontspringen alle babyboomers de dans.

Sorry, maar de enige partij die op dit punt voet bij stuk heeft gehouden, is D66. Tot op de dag van vandaag ijvert D66 voor onmiddellijke, gelijkmatige verhoguing van de pensioenleeftijd.
pi_102212358
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:21 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Dit dus!

Daar zit ik ook over te denken, is dat lastig te regelen?
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  woensdag 21 september 2011 @ 11:34:42 #19
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_102212578
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:27 schreef H.FR het volgende:

[..]

Daar zit ik ook over te denken, is dat lastig te regelen?
Nee, doodsimpel. Alleen betaal je dan dubbel, want als je in loondienst werkt, ben je gebonden aan de verplichte pensioenregeling.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_102212686
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:27 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, want toen was het nog geen discussiepunt. De discussie is pas echt rond 2006 ontstaan, toen de PvdA opperde om de AOW te fiscaliseren. Dat stond toen ook in hun verkiezingsprogramma. VVD en CDA hoonden dat idee weg en noemden dat populistisch de Bosbelasting. Ingrepen in de AOW waren niet nodig, vonden die twee partijen (waarmee D66 tussen 2003 en 2006 regeerde).

Pas een paar jaar later zijn VVD en CDA van mening veranderd, onder meer door de economische crisis. Als Wouter Bos zo was veranderd, was hij "draaikont" genoemd, maar politici van VVD en CDA kunnen gewoon draaien en ermee wegkomen.

D66 heeft een paar jaar geleden als eerste het initiatief genomen om de AOW-leeftijd stapsgewijs te verhogen naar 67. Er is toen zelfs een speciale website voor opgezet, met een petitie. Stapsgewijs is hier een sleutelwoord, want dat is wat andere partijen nalaten. Alhoewel: sommigen (onder wie de VVD) namen dit D66-principe over in het verkiezingsprogramma.

Maar de uitkomst van het coalitieakkoord én de samenwerking met de PvdA is toch dat er te laat wordt verhoogd en met te grote sprongen ineens. In plaats van nu al in te grijpenn in de AOW, gaan we eerst nog 9 jaar potverteren en ontspringen alle babyboomers de dans.

Sorry, maar de enige partij die op dit punt voet bij stuk heeft gehouden, is D66. Tot op de dag van vandaag ijvert D66 voor onmiddellijke, gelijkmatige verhoguing van de pensioenleeftijd.
Duidelijke post.

Per wanneer wilde de PvdA in eerste instantie die fiscalisering in laten gaan?
pi_102212805
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:34 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Nee, doodsimpel. Alleen betaal je dan dubbel, want als je in loondienst werkt, ben je gebonden aan de verplichte pensioenregeling.
Dat ligt er toch aan of je in een CAO valt? Volgens mij kan je in je contract best regelen dat je zelf je pensioen opbouwd.
pi_102213642
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:34 schreef Dwersdriever het volgende:
Je bent nooit gebonden aan de pensioenregeling van het bedrijf. Je kunt er ten allen tijde voor kiezen om het deel wat van je salaris in een pensioenregeling gestort wordt, in een eigen gekozen regeling te laten storten.

De uitdaging die je hebt is dat bij veel bedrijven het bedrijf een deel van de pensioenpremie betaald voor je. dat deel kan alleen aan de collectieve regeling gestort worden. Wil jij niet meedoen aan de collectieve regeling dan is het bedrijf niet verplicht zijn deel aan jouw eigen gekozen regeling bij te dragen.

In mijn geval heb ik simpelweg nooit gewerkt voor bedrijven met een pensioenfonds. Ik heb alleen voor bedrijven gewerkt waar de collectieve regeling bestond uit een persoonlijke pensioenverzekering. In mijn geval zijn dus altijd zowel het collectieve deel als het persoonlijke deel van de premie naar mijn persoonlijke verzekering gegaan.

Door oversluiting van mijn pensioen tussen verschillende verzekeringen van verschillende werkgevers heb ik op dit moment een klein pensioen gat. Maar dat stelt niets voor in vergelijking met waar de grote fondsen ons mee gaan opzadelen.
Daarnaast bepaal ik zelf waar mijn pensioen in geinvesteerd wordt. Door goede keuzes daar te maken kan ik op z'n minst zorgen dat het gat niet groter wordt en met een beetje geluk zelfs zorgen dat het gat kleiner wordt.
Als laatste heb ik altijd de mogelijkheid om geld bij te storten in de pensioenverzekering. Iets wat bij een fonds niet mogelijk is.
pi_102213716
Het kan mij eerlijk gezegd geen donder schelen wanneer het nou precies ingaat. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga is het er toch allang doorheen.
pi_102213825
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:37 schreef Cracka-ass het volgende:
Per wanneer wilde de PvdA in eerste instantie die fiscalisering in laten gaan?
Dat weet ik niet precies; ik zou dat moeten nazoeken. Wat ik wél zeker weet, is dat de PvdA ermee kwam in hun verkiezingsprogramma in 2006.

Het argument was (ongeveer) als volgt: de AOW is een algemene voorziening, waarvan de kosten de komende jaren flink oplopen door de vergrijzing. De PvdA wilde die voorziening betaalbaar houden, door rijkere ouderen deels te laten meebetalen.

Heb even gezocht, vond dit artikel uit 2006: http://vorige.nrc.nl/dossiers/pensioenen/article1718818.ece

Het was dus hun bedoeling om het in 2011 in te voeren. Ook logisch, aangezien dit jaar de eerste babyboomers 65 worden.

Maar goed, dat hele idee is dus van tafel en de PvdA is gezwicht voor de babyboomgeneratie. Ook de PvdA verdedigt nu modellen waarin er pas per 2020 een leeftijdsverhoging komt, als de meeste babyboomers veilig met pensioen zijn. Dus ook de PvdA kiest hier partij voor de 55-plussers en laat jongeren als een baksteen vallen. De kritiek die Pechtold vanochtend op Cohen uitte, is in mijn optiek dan ook 100 procent terecht.
pi_102214003
Ik kan me nog herrinneren dat boomers om me heen op de PvdA aan het schelden waren destijds. Ik was het vergeten, maar dat was zeker een prima punt van de PvdA.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')