40/50 haal ik vaak nog niet eens voor een spijkerbroek. Gemiddeld denk ik dat een spijkerbroek bij mij 30 euro is zelfs.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:47 schreef Matty___ het volgende:
[..]
je kunt idd net zo goed een spijkerbroek van 40/50 euro kopen ipv 120
Ik koop eigenlijk altijd kleding in de uitverkoop. Krijg je spijkerbroeken voor de helft van het geld. Kun je goedkoop merkkleding aanschaffen. Meer mensen schijnen dit te doen.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:47 schreef Matty___ het volgende:
[..]
je kunt idd net zo goed een spijkerbroek van 40/50 euro kopen ipv 120
Daar heb je gelijk in. Dat bedoel ik ook niet. Mijn ervaring is alleen dat mensen die perse nieuw willen de Hema vaak te min vinden. Overigens draag ik ook nieuwe kleding hoor. Zelfs merkkleding (Hilfiger, Calvin Klein ed.), maar die kopen we dan in Amerika. Niet hier.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:47 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad keuzes. En ik denk dat je voor jouw leven de juiste hebt gemaakt.
Wat ik echter WEL belangrijk vind om op te merken, mensen in dit topic knopen automatisch nieuwe kleren aan merkkleding??? Wat dan weer een statussymbool zou zijn???
Onze kleding is 99 van de 100 keer geen merk. Een t-shirt van de Hema is toch geen statussymbool t.o.v. een tweedehands t-shirt?
Ok dan heb ik me vergist. Keep up the good work then. Kijk als je het gewoon kan betalen is het geen probleem, maar ik ergerde me een beetje aan de opmerking dat je wel een dure kinderwagen van + 1.000 moet hebben omdat de rest troep is. Dat is gewoon pertinent niet waar.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:42 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]Dat denk ik toch niet vriend. Je kent mij (en mijn vrouw) niet. Wij hebben 2 inkomens, wat wel iets omlaag gaat omdat mijn vrouw een dag minder (3 ipv 4) gaat werken. We verdienen prima en hebben allebei een goede/leuke baan.
We hebben geen schulden (behalve de hypotheek, die overigens ook een stuk onder de max ligt), wonen in een leuk rijtjeshuis, hebben 2 auto's en een caravan en sparen netjes per maand voor onverwachte uitgaven en/of leuke dingen. Er kom structureel meer geld binnen dan er uit gaat, en ik zou het zonder problemen met 1000 euro netto minder per maand kunnen redden (dat deden we 2 jaar terug ook).
En over de kleding, ik vind 2de hands kleding via martkplaats/vrijmarkt simpelweg goor. Maar daarmee zeg ik toch niet dat er merkkleding van weet ik hoeveel geld moet komen? Kleding van de C&A, H&M, Takko is allemaal prima. Ik heb alleen qua schoenen altijd een merk (Ecco in dit geval) omdat ik goed wil lopen.
En waar heb ik precies geclaimed dat ik ergens recht op heb? Wij hebben gespaard, en zijn dit jaar getrouwd, 3,5 week op rondreis door Amerika geweest als huwelijksreis en hebben ook alles voor de kleine gekocht. En daarmee is het spaargeld er nog lang niet doorheen. En ja, dat hebben we de afgelopen paar jaar met hard werken gespaard.
Dus nee, mij zal je nooit in zo'n programma zien.
Ga het nou niet spannender maken dan het is. Het is en blijft een vervoermiddel en geen plezier-voertuig.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:42 schreef Hanoying het volgende:
[..]
voor ~ 8 k kan je een mooie auto kopen hoor, dat was je aan die Aygo ook kwijt.
of outletcenterquote:Op woensdag 21 september 2011 11:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik koop eigenlijk altijd kleding in de uitverkoop. Krijg je spijkerbroeken voor de helft van het geld. Kun je goedkoop merkkleding aanschaffen. Meer mensen schijnen dit te doen.
Kan net zo goed. Via internet kopen scheelt ook een boel.quote:
Ik koop tegenwoordig vaak (merk)kleding bij The Outlet Store bij de Scheveningse haven. Niet altijd raak maar regelmatig hebben ze hele partijen merkkleding (JC Rags, Nudie, G-star) etc ook onbekendere maar wel gave merken voor bodemprijzen. Dan koop ik er vaak gelijk 3 of 4 of zo en dan loop ik voor 90/120 euro die winkel uit met 4 merkspijkerbroeken. Ben ik weer een jaar klaar.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik koop eigenlijk altijd kleding in de uitverkoop. Krijg je spijkerbroeken voor de helft van het geld. Kun je goedkoop merkkleding aanschaffen. Meer mensen schijnen dit te doen.
Aan de andere kant: vergeet niet wat hormonen en baby-magazines met wordende ouders doenquote:Op woensdag 21 september 2011 11:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ok dan heb ik me vergist. Keep up the good work then. Kijk als je het gewoon kan betalen is het geen probleem, maar ik ergerde me een beetje aan de opmerking dat je wel een dure kinderwagen van + 1.000 moet hebben omdat de rest troep is. Dat is gewoon pertinent niet waar.
quote:Op woensdag 21 september 2011 11:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ok dan heb ik me vergist. Keep up the good work then. Kijk als je het gewoon kan betalen is het geen probleem, maar ik ergerde me een beetje aan de opmerking dat je wel een dure kinderwagen van + 1.000 moet hebben omdat de rest troep is. Dat is gewoon pertinent niet waar.
Daar zit natuurlijk het echte gevaar. Mensen die denken dat ze altijd maar meer moeten hebben als een ander. Niet mis mee om dure spullen te kopen als je daar het geld voor hebt. Het gaat mis als mensen zich onnodig in de schulden gaan steken omdat ze het gevoel hebben er anders niet meer bij te horen.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:53 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Aan de andere kant: vergeet niet wat hormonen en baby-magazines met wordende ouders doen. En ouders praten elkaar gek (allemaal aan de bugaboo! of de nieuwste hit onder de kinderwagens. In mijn tijd was dat de quinny oid. Wat een barrel bleek dat zag ik bij anderen)
Niet te vergelijken. Eigenlijk is het heel simpel:quote:Op woensdag 21 september 2011 11:08 schreef Hanoying het volgende:
[..]
30 jaar geleden was ik nog heul klein en toen kocht mijn pa op één salaris van een soortgelijke baan als ik nu zelf heb een vrijstaande verbouwde boerderij in Deventer op een perceel van 1400 vierkante meter, gingen we in de zomervakantie op vakantie in Friesland met de boot en in de winter op vakantie naar het zuiden.
Datzelfde huis zou nu een tonnetje of 8 doen en is onbereikbaar. Zo veel beter hebben we het vandaag de dag echt niet vergeleken met 30 jaar geleden hoor.
Dat geldt voor meer dingen natuurlijk. Niet alle 'niet-merkkleding' is troep, maar soms heb je ook echt miskopen. Bij de H&M vallen de gaten er na een keer of 10 wassen wel in. Hema gaat weer langer mee. Maar goed.... da's weer een beetje off topicquote:Op woensdag 21 september 2011 11:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]Het is in mijn ogen 'troep', maar het zijn prima dingen voor als je minder wil of kan besteden.
alleen is het deel wat op gaat en naar vaste lasten en eten gaat groter dan vroegerquote:Op woensdag 21 september 2011 11:59 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Niet te vergelijken. Eigenlijk is het heel simpel:
Vroeger verdiende je 1000 gulden per maand, dat ging op. Als je nu 1000 euro per maand verdient gaat het ook gewoon op. Die vergelijking is met elk getal mogelijk, je gaat namelijk leven naar wat je te besteden hebt.
Grote probleem van veel mensen is dat als het minder wordt, dat ze dan niet willen snijden in uitgaven maar op dezelfde voet doorgaan.
dat men teveel hun leven heeft aangepast op luxe en toevalligheden en weinig op zunigheid.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:37 schreef mr_me_me het volgende:
Net op Ned. 2; een gezin met 1 kind, wonend in een flat met 2x modaal inkomen. Met tranen in de ogen zeggen ze dat ze niet meer rond kunnen komen omdat ze voor kinderopvang (aanvullend) moeten gaan betalen...
2x modaal is bijna 3700 netto in de maand. Verder een tegemoetkoming in de kinderopvang en dan nog zeuren dat het allemaal zo zwaar is... Het Nederlandse volk is toch helemaal doorgeslagen in alle luxe van tegenwoordig?
Wat is jullie mening?
Geldt ook voor auto's, fietsen, tuinen, etc. etc. Mensen willen het altijd beter hebben dan de buren om een of andere reden.quote:Op woensdag 21 september 2011 11:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Daar zit natuurlijk het echte gevaar. Mensen die denken dat ze altijd maar meer moeten hebben als een ander. Niet mis mee om dure spullen te kopen als je daar het geld voor hebt. Het gaat mis als mensen zich onnodig in de schulden gaan steken omdat ze het gevoel hebben er anders niet meer bij te horen.
Tsjah, mensen willen steeds groter wonen etc. Dat begrijp ik niet helemaal, ik zit hier prima en over 20 jaar nog steeds als het aan mij ligt. Tenzij er iets serieus gebeurd als een brand, bom, aardbeving, etc.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:01 schreef Matty___ het volgende:
[..]
alleen is het deel wat op gaat en naar vaste laten en eten gaat groter dan vroeger
hetzelfde huis is in 20 jaar tijd dubbel zo duur geworden. heeft niet met groter willen wonen te makenquote:Op woensdag 21 september 2011 12:05 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Tsjah, mensen willen steeds groter wonen etc. Dat begrijp ik niet helemaal, ik zit hier prima en over 20 jaar nog steeds als het aan mij ligt. Tenzij er iets serieus gebeurd als een brand, bom, aardbeving, etc.
Hoe kom je aan 2k aan vaste lasten? Dure huur, hoge hypotheek?quote:Op woensdag 21 september 2011 12:10 schreef Matty___ het volgende:
We hebben nog geen kinderen maar dat wordt sowieso een uitdaging.
ik verdien 2188 netto en straks 1800 ivm duurder lease auto en mijn vriendin zit op 1300 netto.
vaste lasten + eten komen bij ons op ca 2k uit.
van de rest moeten we sparen en kleren/benzine etc van betalen. op het moment dat een kleine er is gaat mijn vriendin minder werken denk ik.
dus komt er minder binnen maar stijgen de uitgaven. en dan doen we verder geen gekke dingen.
2K is helemaal niks. Hieronder voor een gezin met 1 kind. En dan ben ik vast nog wat vergeten.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:20 schreef CasB het volgende:
[..]
Hoe kom je aan 2k aan vaste lasten? Dure huur, hoge hypotheek?
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | Hypotheek 800 VvE 215 Levensverz. 113 Kinderopvang 645 Aflossen auto 139 Verzekering auto 52 brandstof 160 Zorgverzekering 133 Sparen kind 30 Gemeentebelasting 51 Waterzuivering 15 Krant 15 Huisverzekering 12 Telefoon/internet 55 Boodschappen 340 Elektra 57 Overig 100 totaal 2932 |
te duur huis in verhouding tot het salaris, auto op afbetaling, behoorlijk sjiek boodschappen doen, kinderopvang hakt erin. (ik vermoed nog een tweede salaris vanwege dit bedrag?)quote:Op woensdag 21 september 2011 12:24 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
2K is helemaal niks. Hieronder voor een gezin met 1 kind. En dan ben ik vast nog wat vergeten.
[ code verwijderd ]
Met anderhalf keer modaal komt er ongeveer 2900 euro binnen. Zonder toeslagen kom je dus niet rond.
Hypotheek: 300 terugquote:Op woensdag 21 september 2011 12:24 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
2K is helemaal niks. Hieronder voor een gezin met 1 kind. En dan ben ik vast nog wat vergeten.
[ code verwijderd ]
Met anderhalf keer modaal komt er ongeveer 2900 euro binnen. Zonder toeslagen kom je dus niet rond.
quote:Op woensdag 21 september 2011 12:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hypotheek: 300 terug
Kinderopvang: 300 terug
Te duur huis? Voor dit geld krijg je een appartementje van 55m2. En de sociale huursector? Daar mag je van Europa niet inquote:Op woensdag 21 september 2011 12:29 schreef BertV het volgende:
[..]
te duur huis in verhouding tot het salaris, auto op afbetaling, behoorlijk sjiek boodschappen doen, kinderopvang hakt erin. (ik vermoed nog een tweede salaris vanwege dit bedrag?)
Ik heb mijn rijtje thuis, maar die is vooral gericht op weinig vaste lasten, veel vrij geld voor leuke dingen. kwestie van keuzes natuurlijk.
2k is met bruto hypotheek gaat 325 vanaf en er zit een buffer van 200 euro in. als je dat echt weg laat dan zit je op 1500 euroquote:Op woensdag 21 september 2011 12:20 schreef CasB het volgende:
[..]
Hoe kom je aan 2k aan vaste lasten? Dure huur, hoge hypotheek?
quote:Op woensdag 21 september 2011 12:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hypotheek: 300 terug
Kinderopvang: 300 terug
quote:Zonder toeslagen kom je dus niet rond.
hier is elektra 50 + 102 aan warmte (warm water voor vloerverwarming etc)quote:Op woensdag 21 september 2011 12:24 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Ik huur al 10 jaar en heb ondanks de huurverhogingen waarschijnlijk een vertekend beeld gekregen van de huidige prijzen.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:33 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Te duur huis? Voor dit geld krijg je een appartementje van 55m2. En de sociale huursector? Daar mag je van Europa niet in
De auto? Misschien verbruikt deze erg weinig, geen wegenbelasting, lage onderhoudskosten. Dan verdien je die 138 euro wel terug.
Boodschappen kan wellicht wat minder, maar onderschat niet wat bijv. luiers en kindervoedsel kosten. Dat is wel de grootste kostenpost.
Anderzorg, met maximaal eigenrisico: 66,25quote:Op woensdag 21 september 2011 12:41 schreef schaal_9 het volgende:
En dan is die 2900 euro alleen al om te overleven
De zorgverzekering is wel duurder dan 133 euro (voor twee personen).
Voor hoeveel man is dat dan?quote:Op woensdag 21 september 2011 12:38 schreef Matty___ het volgende:
hoe haal je het met zo weinig aan boodschappen. we doen hier 1x per week boodschappen bij de aldi en de jumbo voor rond de 100 euro. soms voor 70 als we maar weinig nodig hebben.
Dat is waarquote:Op woensdag 21 september 2011 12:57 schreef BertV het volgende:
[..]
Anderzorg, met maximaal eigenrisico: 66,25![]()
Kost niks, vergoed niks, voor de gezonde mensch.
das voor 2 man. we koken elke dag alles zelf. dus nooit iets uit een pakje. en niet alleen stukje vlees plus 2 aardappels.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:58 schreef Daeron het volgende:
[..]
Voor hoeveel man is dat dan?
Voor dat bedrag kunnen wij met zijn 2-en 2 weken eten.
Hoe kan mijn huis nu dubbel zo duur worden? Ik betaal nu bruto een x bedrag per maand, en dat betaal ik over 20 jaar nog steeds.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:10 schreef Matty___ het volgende:
[..]
hetzelfde huis is in 20 jaar tijd dubbel zo duur geworden. heeft niet met groter willen wonen te maken
Als je koopt en de boel vastgelegd hebt voor 20 jaar, dan wel ja. Anders niet. Dubbel zo duur gaat makkelijk met een jaarlijkse huurverhoging hoor.quote:Op woensdag 21 september 2011 13:10 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Hoe kan mijn huis nu dubbel zo duur worden? Ik betaal nu bruto een x bedrag per maand, en dat betaal ik over 20 jaar nog steeds.
Er moet wel elke keer een potje open hequote:Op woensdag 21 september 2011 12:41 schreef Doedezemaar het volgende:
Kindervoedsel duur? Ze eten nauwelijks wat.
Das amper alleen het 1e jaar joh. Daarna is het gewoon mee eten wat de pot schaft. En das idd bijna niets. Minder dan je normaal weggooid.quote:Op woensdag 21 september 2011 13:14 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Er moet wel elke keer een potje open he
Die mensen moeten niet klagen dan, ik heb het allemaal voor 20 jaar vastliggen. Juist om onzekerheid en stijgingen te voorkomen.quote:Op woensdag 21 september 2011 13:11 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Als je koopt en de boel vastgelegd hebt voor 20 jaar, dan wel ja. Anders niet. Dubbel zo duur gaat makkelijk met een jaarlijkse huurverhoging hoor.
quote:Op woensdag 21 september 2011 13:25 schreef ayumu het volgende:
Nederlanders zijn compleet doorgeslagen in hun uitgaven patroon, De mooie goede tijden zijn voorbij maar dat men hier niet omschakelen nu het minder gaat en eigenlijk is dat hun eigen schuld.
Sparen in goede tijden zodat je een leuke buffer hebt in slechte tijden. En zeg niet dat dat niet kon...
En vakantie is niet een must dat is een luxe 2 auto's hetzelfde en zo kan ik legio dingen opnoemen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |