abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 september 2011 @ 11:32:41 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102212514
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar wacht even.... volgens mij klopt er iets niet aan de regeling, als het zo is dat ik denk dat het is.

Volgens mij moet íedereen in Nederland hier aan meedoen, aangezien het tegoed vrij op te nemen is en vrij te besteden. Iedereen heeft op deze manier een extra aftrekpost van ¤5.000, immers:

[..]

Dus op 31 januari laat je vanuit je brutoloon een bedrag storten op de vitaliteitsrekening (aftrekpost) en op 15 februari laat je dat bedrag weer uitkeren (belast, uiteraard). Volgens de circulaire kan dat gewoon.
Deze twee kan ik even niet met elkaar rijmen. Misschien kun je dat even toelichten?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 21 september 2011 @ 11:33:06 #27
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_102212529
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar wacht even.... volgens mij klopt er iets niet aan de regeling, als het zo is dat ik denk dat het is.

Volgens mij moet íedereen in Nederland hier aan meedoen, aangezien het tegoed vrij op te nemen is en vrij te besteden. Iedereen heeft op deze manier een extra aftrekpost van ¤5.000, immers:

[..]

Dus op 31 januari laat je vanuit je brutoloon een bedrag storten op de vitaliteitsrekening (aftrekpost) en op 15 februari laat je dat bedrag weer uitkeren (belast, uiteraard). Volgens de circulaire kan dat gewoon.
Zoals ik het lees kan dat indd ook.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 21 september 2011 @ 11:33:58 #28
65960 sanger
pi_102212557
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Deze twee kan ik even niet met elkaar rijmen. Misschien kun je dat even toelichten?
Net als met de levensloopregeling. Op moment van sparen is het negatief inkomen, op moment van uitkeren is het belast als inkomen.

Of bedoel je dat niet?
  woensdag 21 september 2011 @ 11:35:15 #29
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102212592
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:33 schreef sanger het volgende:

[..]

Net als met de levensloopregeling. Op moment van sparen is het negatief inkomen, op moment van uitkeren is het belast als inkomen.

Of bedoel je dat niet?
Ja, dus in hoeverre is er dan sprake van een vrij opneembaar tegoed?

Ik zie het als uitstel van belastingheffing.
pi_102212685
Ik zie waar ik de mist inga: de inleg komt van nettoloon af. Er staat nergens dat het van je loon afgaat, dus het is feitelijk gewoon een spaarrekening die niet in box 3 valt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 21 september 2011 @ 11:39:50 #31
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102212745
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zie waar ik de mist inga: de inleg komt van nettoloon af. Er staat nergens dat het van je loon afgaat, dus het is feitelijk gewoon een spaarrekening die niet in box 3 valt.
Dus niet eens uitstel van belastingheffing. Behalve de vrijstelling in box 3.
  woensdag 21 september 2011 @ 11:40:19 #32
65960 sanger
pi_102212758
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat lees ik niet in de circulaire eerlijk gezegd, maar dat zou wel logischer zijn.
  woensdag 21 september 2011 @ 11:40:52 #33
65960 sanger
pi_102212773
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:40 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat lees ik niet in de circulaire eerlijk gezegd, maar dat zou wel logischer zijn.
Nope, en daar wijkt het dus af van de methodiek van de levensloopregeling.
pi_102212779
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, dus in hoeverre is er dan sprake van een vrij opneembaar tegoed?

Ik zie het als uitstel van belastingheffing.
Nee, dat was in mijn post niet het idee.

Zoals ik het las, was het zo dat je van je brutoloon (ik noem maar iets) 1.000 stortte. Daarmee betaal je in die maand 500 euro minder belasting (bij een tarief van 50%). Je creëert daarmee een aftrekpost van 1.000. (waardoor je wéér 500 euro minder belasting betaalt).
Na een maand laat je die 1.000 euro uitkeren, onder inhouding van belasting, waardoor je dus weer 500 euro belasting betaalt.

Bij de aangifte van het jaar daarop zou je nog die aftrekpost in mindering kunnen brengen.

Maar goed... zoals ik het nu zie, klopt het sowieso niet, omdat er nergens in de circulaire staat dat het van het brutoloon gaat, maar gewoon van je eigen geld.
  woensdag 21 september 2011 @ 11:45:03 #35
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102212915
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:41 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, dat was in mijn post niet het idee.

Zoals ik het las, was het zo dat je van je brutoloon (ik noem maar iets) 1.000 stortte. Daarmee betaal je in die maand 500 euro minder belasting (bij een tarief van 50%). Je creëert daarmee een aftrekpost van 1.000. (waardoor je wéér 500 euro minder belasting betaalt).
Na een maand laat je die 1.000 euro uitkeren, onder inhouding van belasting, waardoor je dus weer 500 euro belasting betaalt.

Bij de aangifte van het jaar daarop zou je nog die aftrekpost in mindering kunnen brengen.

Maar goed... zoals ik het nu zie, klopt het sowieso niet, omdat er nergens in de circulaire staat dat het van het brutoloon gaat, maar gewoon van je eigen geld.
Ahhh, je zag het voordeel in een lager loon (en dus minder loonheffing) en hetzelfde bedrag nogmaals als aftrekpost opvoeren. En bij de vrijval belast. Dus dubbel aftrekken en eenmaal bijtellen. Zo gek zijn zullen wel niet zijn.
Sowieso lijkt het me niet de tijd om de burger te laten profiteren van uitstel van belastingheffing. Ze hebben liever nu het geld in kas plus dat de burger er pas over een paar jaar over kan beschikken.
pi_102213032
Ik dacht dat ze de combinatie spaarloon/lijfrentepolis hadden bedacht en dat ze daarbij iets over het hoofd hadden gezien. ;(
Maar die aftrekpost/belaste uitkering is bedacht zodat de zzp'ers ook kunnen meedoen.
  woensdag 21 september 2011 @ 11:54:10 #37
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102213287
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik dacht dat ze de combinatie spaarloon/lijfrentepolis hadden bedacht en dat ze daarbij iets over het hoofd hadden gezien. ;(
Helaas,...
quote:
Maar die aftrekpost/belaste uitkering is bedacht zodat de zzp'ers ook kunnen meedoen.
*O* Eindelijk onbelast sparen. *O*
(Heb je toevallig gezien of het geld ook geblokkeerd moet staan of dat het vrij opneembaar is? En de bijgeschreven rente? Belast of onbelast op te nemen?)
pi_102213425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:54 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Helaas,...

[..]

(Heb je toevallig gezien of het geld ook geblokkeerd moet staan of dat het vrij opneembaar is? En de bijgeschreven rente? Belast of onbelast op te nemen?)
Ergens in het topic staat deze link: http://www.rijksoverheid.(...)liteitsregeling.html

Daarin staat het. het is gewoon vrij opneembaar, zonder spaardoel. Het is puur een box-3-besparing en er mag maximaal 5000 euro per jaar gespaard worden (maximaal 20.000 als tegoed als je onder de 62 bent)
  woensdag 21 september 2011 @ 12:08:59 #39
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102213808
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:57 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ergens in het topic staat deze link: http://www.rijksoverheid.(...)liteitsregeling.html

Daarin staat het. het is gewoon vrij opneembaar, zonder spaardoel. Het is puur een box-3-besparing en er mag maximaal 5000 euro per jaar gespaard worden (maximaal 20.000 als tegoed als je onder de 62 bent)
Dus valt de rente niet onder de vrijstelling in box 3. Tenzij je het als storting kwalificeert en in box 1 aftrekt.
Ik kan dus per jaar ¤ 5.000 van mijn spaargeld aftrekken in box 1 en onder de vrijstelling in box 3 laten vallen. En als het mij fiscaal gunstig uitkomt, laat ik gewoon een deel weer vrijvallen.
Mooie manier om creatief met spaargeld om te gaan. :)
pi_102213962
Zo kan het, inderdaad en ook voor mensen die met een extra aftrekpost onder de 52%-grens komen, kan het ook ¤500 schelen.
pi_102214001
Al met al zeg ik: " :') "-regeling en maar voor weinigen écht aantrekkelijk.
  woensdag 21 september 2011 @ 12:16:01 #42
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102214064
Ik denk dat ik mijn levenslooprekening tzt maar gewoon laat uitbetalen, heb ook eigenlijk helemaal geen zin meer in weer een nieuwe spaarregeling :'). Ik ga zelf wel bepalen hoe en waarvoor ik ga sparen :{w
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  woensdag 21 september 2011 @ 12:18:06 #43
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102214129
quote:
9s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Al met al zeg ik: " :') "-regeling en maar voor weinigen écht aantrekkelijk.
Had je verwacht dat er aantrekkelijke regeling zouden komen dan?
Als een regeling aantrekkelijk dreigt te worden (levensloop, 14%-bijtelling) worden de vanzelf afgeschaft of beperkt.
  woensdag 21 september 2011 @ 12:19:06 #44
65960 sanger
pi_102214150
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:54 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Helaas,...

[..]

Vrij opneembaar :)
  woensdag 21 september 2011 @ 12:20:42 #45
65960 sanger
pi_102214203
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Had je verwacht dat er aantrekkelijke regeling zouden komen dan?
Als een regeling aantrekkelijk dreigt te worden (levensloop, 14%-bijtelling) worden de vanzelf afgeschaft of beperkt.
Je vergeet spaarloon. Die was pas echt aantrekkelijk :P
  woensdag 21 september 2011 @ 12:22:06 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102214241
Het waren ook maar voorbeelden van afschaffing en beperking.
Er zijn wel meer regelingen te noemen die om zeep zijn geholpen als gevolg van hun eigen succes.
  woensdag 21 september 2011 @ 12:31:20 #47
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102214474
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:22 schreef ManAtWork het volgende:
Het waren ook maar voorbeelden van afschaffing en beperking.
Er zijn wel meer regelingen te noemen die om zeep zijn geholpen als gevolg van hun eigen succes.
De sloopregeling voor oude auto's ;)

Ik heb ook wel spijt dat ik aan de levensloopregeling heb meegedaan. Het was de bedoeling dat ik het zou gebruiken bij ouderschapsverlof, maar door wat baanwissels eigenlijk nooit aan ouderschapsverlof toegekomen :').
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  woensdag 21 september 2011 @ 13:04:54 #48
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102215462
http://www.rendement.nl/s(...)liteitsregeling.html
quote:
Maximaal ¤ 20.000 sparen in vitaliteitsregeling

20 september 2011 - In 2013 doet de zogeheten vitaliteitsregeling zijn intrede. Met behulp van deze regeling kunnen werknemers op een fiscaal vriendelijke manier sparen om bijvoorbeeld een periode van inkomensachteruitgang te overbruggen. De overheid wil hiermee de mobiliteit op de arbeidsmarkt bevorderen.
Zoals u al eerder kon lezen in de berichten 'Spaarloon sparen kan volgend jaar niet meer' en 'Sterfhuisconstructie voor levensloopregeling' nemen de mogelijkheden voor werknemers om (deels) onbelast te sparen in 2012 behoorlijk af. Pas in 2013 komt de vitaliteitsregeling voor de spaarloonregeling en levensloopregeling in de plaats.
Geen beperking tot en met 61 jaar
Met de vitaliteitsregeling kunnen werknemers straks zelf bepalen waaraan zij hun gespaarde geld besteden. Ze mogen in totaal ¤ 20.000 bruto fiscaal vriendelijk sparen in de vitaliteitsregeling. Daarnaast geldt een jaarlijkse aftrekbare maximuminleg van ¤ 5.000. Voor werknemers tot en met 61 jaar komt er geen beperking met betrekking tot het op te nemen bedrag. Vanaf het moment dat een werknemer 62 jaar wordt, mag hij echter maximaal ¤ 10.000 per jaar opnemen. Met deze beperking wil de overheid voorkomen dat werknemers de vitaliteitsregeling gebruiken om te sparen voor vervroegd voltijdpensioen.
Grootste voordeel bij inkomensdaling
Alle belastingplichtigen met inkomsten uit arbeid kunnen aan de regeling meedoen. Hoewel spaarders zelf mogen kiezen waaraan zij het tegoed van de vitaliteitsregeling besteden, is het voordeel het grootst als ze het gebruiken bij een inkomensdaling. U kunt dan denken aan een werknemer die onbetaald verlof opneemt om een opleiding te volgen of een zelfstandige die het tegoed uit de vitaliteitsregeling gebruikt om een periode van inkomensachteruitgang te compenseren.
Eigenlijk wel krom dat je niet mag sparen voor vroegpensioen. Je mag het geld uitgeven aan alles wat je maar wil, behalve aan vroegpensioen.
Ik snap dat niet, in de jaren voor je pensioen ben je meestal niet meer de beste werknemer. De ouderen bij ons op de werkvloek, met alle respect, daar is het beste van af, en dat zeggen ze zelf ook.
En in je topjaren mag je wel rustig wat maandjes met onbetaald verlof (en dan ook nog mits de werkgever het goedkeurt....). Ik denk dat veel werkgevers liever hun oudere werknemers eerder met pensioen sturen, dan iemand in de bloei van zijn carriere een paar maanden moeten missen.

En het voordeel is het grootst als je met een inkomensdaling zit. Voor de lagere inkomens zit er dus al nauwelijks voordeel aan deze regeling (eigenlijk net als nu met levensloop) en de hogere inkomens hebben er alleen voordeel van als ze een wereldreis ofzo willen gaan maken.

Volgens mij gaat deze regeling alleen zelfstandigen trekken...
pi_102218056
Het fiscale voordeel is niet echt super. Je hebt een groter bedrag waar je rente over trekt, maar vervolgens moet je over dat rendement weer inkomstenbelasting betalen. Daarnaast heb je geen vermogensheffing. Je behaalt alleen voordeel wanneer je spaart als je in een hoge belastingschijf zit, en uitkeert in een lage schijf. Voor een besparing in het box 3 inkomen moet je al een vermogen van 20.000 euro hebben.

Ik vraag me alleen af wat een uitkering van het vitaliteitsfonds voor een effecten heeft op bijstand/ww/wia e.d. Ga je dan mensen krijgen die de ww uit gaan zitten voordat ze hun vitaliteitsfonds gaan uitkeren? Of komen er ook verplichte uitkeringen.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:04 schreef MaLo het volgende:
http://www.rendement.nl/s(...)liteitsregeling.html

Eigenlijk wel krom dat je niet mag sparen voor vroegpensioen. Je mag het geld uitgeven aan alles wat je maar wil, behalve aan vroegpensioen.
Ik snap dat niet, in de jaren voor je pensioen ben je meestal niet meer de beste werknemer. De ouderen bij ons op de werkvloek, met alle respect, daar is het beste van af, en dat zeggen ze zelf ook.
En in je topjaren mag je wel rustig wat maandjes met onbetaald verlof (en dan ook nog mits de werkgever het goedkeurt....). Ik denk dat veel werkgevers liever hun oudere werknemers eerder met pensioen sturen, dan iemand in de bloei van zijn carriere een paar maanden moeten missen.

En het voordeel is het grootst als je met een inkomensdaling zit. Voor de lagere inkomens zit er dus al nauwelijks voordeel aan deze regeling (eigenlijk net als nu met levensloop) en de hogere inkomens hebben er alleen voordeel van als ze een wereldreis ofzo willen gaan maken.

Volgens mij gaat deze regeling alleen zelfstandigen trekken...
Juist daarom is de hele regeling ingevoerd. Mensen motiveren zo lang mogelijk te werken en niet vervroegd met pensioen te laten gaan. Wel kan je minder uren gaan werken op hogere leeftijd en een gedeelte uit je vitaliteitspensioen gebruiken.

Wel word je met deze regeling gemotiveerd om te stoppen met werken en alsnog een studie te gaan volgen. Met een opgespaard bedrag van 20.000 euro krijg je in een jaar zonder inkomsten aardig wat netto uitgekeerd.
Eerst denken, dan typen
  woensdag 21 september 2011 @ 14:28:29 #50
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102218353
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 14:19 schreef Piger het volgende:
Het fiscale voordeel is niet echt super. Je hebt een groter bedrag waar je rente over trekt, maar vervolgens moet je over dat rendement weer inkomstenbelasting betalen. Daarnaast heb je geen vermogensheffing. Je behaalt alleen voordeel wanneer je spaart als je in een hoge belastingschijf zit, en uitkeert in een lage schijf. Voor een besparing in het box 3 inkomen moet je al een vermogen van 20.000 euro hebben.
Over het rendement betaal je hoogstens de vermogensrendementsheffing van box 3 als je boven de (afgerond) ¤ 40.000,- aan spaargeld zit. (Het dubbele zelfs als je een fiscaal partner hebt.)
quote:
Ik vraag me alleen af wat een uitkering van het vitaliteitsfonds voor een effecten heeft op bijstand/ww/wia e.d. Ga je dan mensen krijgen die de ww uit gaan zitten voordat ze hun vitaliteitsfonds gaan uitkeren? Of komen er ook verplichte uitkeringen.
Hou je er wel rekening mee dat er voor de bijstand, ww en wia verschillende voorwaarden gelden om er voor in aanmerking te komen?
quote:
[..]

Juist daarom is de hele regeling ingevoerd. Mensen motiveren zo lang mogelijk te werken en niet vervroegd met pensioen te laten gaan. Wel kan je minder uren gaan werken op hogere leeftijd en een gedeelte uit je vitaliteitspensioen gebruiken.

Wel word je met deze regeling gemotiveerd om te stoppen met werken en alsnog een studie te gaan volgen. Met een opgespaard bedrag van 20.000 euro krijg je in een jaar zonder inkomsten aardig wat netto uitgekeerd.
Ware het niet dat je bij het uitkeren belasting moet betalen terwijl je geen ander inkomen hebt dan het opgenomen spaargeld. Simpel gerekend: van de ¤ 20.000 blijft er netto 2/3 over om te besteden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')