abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102165692
De Slavernij

Vanaf zondag 18 september om 20:15 uur vijf weken lang aandacht voor het meest verzwegen deel van de vaderlandse geschiedenis. Presentatie: Daphne Bunskoek en Roué Verveer.

http://deslavernij.ntr.nl/

NTR-De Slavernij-Promo

Roué Verveer presenteert 'De Slavernij' - Pauw & Witteman

Vanaf zondag 18 september start de 5-delige NTR-serie "De Slavernij". Hoewel Nederland de slavernij in 1863 definitief afschafte, blijkt het onderwerp nog immer actueel. Op Geschiedenis 24 daarom de komende week uitgebreid aandacht voor een letterlijk en figuurlijk zwart hoofdstuk in de vaderlandse geschiedenis: dat van de slavernij.

In het Historisch Nieuwsblad stond deze maand ook al wat aardige artikels in over slavernij van Nederland in met name Brazillië.

Een topic voor alles wat met dit onderwerp te maken heeft.
pi_102165799
Eerste deel is nu te zien op Uitzending gemist. Ik vond het een erg interessante aflevering.
  dinsdag 20 september 2011 @ 00:28:03 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_102166610
Thanks Clan voor de tip (tvp)
pi_102166624
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 23:56 schreef Clan het volgende:
Eerste deel is nu te zien op Uitzending gemist. Ik vond het een erg interessante aflevering.
Ik ook. Goee serie om te volgen.
Vooral dat verhaal over christenslaven vond ik interessant!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_102167078
De slavernij heeft ook wat goeds vooruit gebracht zoals muziek Rocksteady SKA Regea maar dat terzijde het was een foute periode wat de ruijter heeft gedaan en de wit
The world of SKA music
pi_102167215
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:50 schreef strikeforce het volgende:
De slavernij heeft ook wat goeds vooruit gebracht zoals muziek Rocksteady SKA Regea maar dat terzijde het was een foute periode wat de ruijter heeft gedaan en de wit
De serie maakt juist duidelijk dat slavernij overal was/is. Je zag in de aflevering dat ook hollanders door de arabieren slaaf waren gemaakt en vrijgekocht moesten worden.
pi_102167364
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:58 schreef Clan het volgende:

[..]

De serie maakt juist duidelijk dat slavernij overal was/is. Je zag in de aflevering dat ook hollanders door de arabieren slaaf waren gemaakt en vrijgekocht moesten worden.
Klopt zoals het nog hedendaags is is juist het gaat verder dan het gedeeltenlijk toen was Kinderslavernij en prosetutie en noem maar op het geeft wel een beeld dat er weinig veranderd is en naar mijn meening zal het nog een lange tijd duren eer er iets veranderd zal worden..
The world of SKA music
pi_102304339
Eigenlijk was iedereen schuldig en onschuldig aan de slavernij.
pi_102337648
Uit: Historisch Nieuwsblad

pi_102340563
De kop 'in Brazilë begon de slavernij' klopt niet.
De VOC-kolonies waren toen al slavenmaatschappijen, vóór 1637
Deel 2: http://www.geschiedenis24(...)ikaanse-tranen-.html
pi_102341621
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 20:48 schreef Bluesdude het volgende:
De kop 'in Brazilë begon de slavernij' klopt niet.
De VOC-kolonies waren toen al slavenmaatschappijen, vóór 1637
Deel 2: http://www.geschiedenis24(...)ikaanse-tranen-.html

Welke VOC kolonies?
pi_102342025
Batavia, Banda, te Ambon en misschien nog een enkele ergens
pi_102343027
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:40 schreef Bluesdude het volgende:
Batavia, Banda, te Ambon en misschien nog een enkele ergens
Dan zal dat hooguit zo'n tien jaar ervoor door Coen zijn geweest, maar ik denk dat ze bedoelen dat de slavernij pas in zijn volle omvang in Brazillië begon.
pi_102343850
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:11 schreef Clan het volgende:

[..]

Dan zal dat hooguit zo'n tien jaar ervoor door Coen zijn geweest, maar ik denk dat ze bedoelen dat de slavernij pas in zijn volle omvang in Brazillië begon.
De schrijver Han Ceelen of de redactie maakte die kop en kennelijk baseerde men zich op de Ernst vd Boogaart , die in deel I zei dat in 1637 olv Johan Maurits de eerste door Nederlanders bestuurde slavenhoudende samenleving begon. Niet waar dus...
Op pagina 1 van deze scans zegt van de Boogaart dat toen voor het eerst Nederlanders de morele barriere tav slavernij overschreden. Dat lijkt me ook niet waar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 24-09-2011 22:50:45 ]
pi_102346484
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De schrijver Han Ceelen of de redactie maakte die kop en kennelijk baseerde men zich op de Ernst vd Boogaart , die in deel I zei dat in 1637 olv Johan Maurits de eerste door Nederlanders bestuurde slavenhoudende samenleving begon. Niet waar dus...
Op pagina 1 van deze scans zegt van de Boogaart dat toen voor het eerst Nederlanders de morele barriere tav slavernij overschreden. Dat lijkt me ook niet waar.
Het gaat hier over de Afrikaanse slaven, dus van Afrika overgebracht naar Amerika, het gaat niet over aziatische slaven.

Wat Boogert er voor een mening bij geeft over die 'morele bariere' is sowieso een wetenschappelijke kijk van tegenwoordig op deze zaken, daar hecht ik weinig waarde aan.
pi_102346960
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:23 schreef Clan het volgende:

[..]

Het gaat hier over de Afrikaanse slaven, dus van Afrika overgebracht naar Amerika, het gaat niet over aziatische slaven.

Ik denk dat de programmamakers en vd Boogaart -trouwens heel Nederland doet dat-- zich teveel focust op West-Indië wbt slavernij en dat wat er in Oost-Indië aan slavernij gebeurde het te snel marginaliseert tot "stelt niks voor"
pi_102347807
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik denk dat de programmamakers en vd Boogaart -trouwens heel Nederland doet dat-- zich teveel focust op West-Indië wbt slavernij en dat wat er in Oost-Indië aan slavernij gebeurde het te snel marginaliseert tot "stelt niks voor"
Men focust zich sowieso altijd op Afrikaanse slaven in dienst van Europeanen, in het begin focuste het programma zich ook een beetje op slaven in andere culturen, maar ik lees op de site dat het programma vooral gaat over de Afrikaanse slaven die naar Amerika werden vervoerd. Helaas schieten ze hier ietwat te kort.
pi_102349012
Het thema is Nederland en haar slavernijverleden.
Die focus is logisch, ook logisch is de focus op West-Indië, maar ik vermoed dat Oost-Indië hier nogal vergeten is. Eigenlijk is dat altijd zo . Iedereen denkt dat er niet zoveel gebeurde aan slavernij daar onder Nederlands bestuur. Maar men weet er weinig van, net als men weinig weet van de slavernij te West-Indië. Mensen willen het allemaal liever niet weten.
En dan krijg je wel dat men 'beelden' zelf gaat invullen of juist niet met feiten invullen maar met emoties.
pi_102349900
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 00:31 schreef Bluesdude het volgende:
Het thema is Nederland en haar slavernijverleden.
Die focus is logisch, ook logisch is de focus op West-Indië, maar ik vermoed dat Oost-Indië hier nogal vergeten is. Eigenlijk is dat altijd zo . Iedereen denkt dat er niet zoveel gebeurde aan slavernij daar onder Nederlands bestuur. Maar men weet er weinig van, net als men weinig weet van de slavernij te West-Indië. Mensen willen het allemaal liever niet weten.
En dan krijg je wel dat men 'beelden' zelf gaat invullen of juist niet met feiten invullen maar met emoties.
Je doet het wel heel negatief overkomen. Misschien hadden ze niet genoeg geld voor een uitgebreidere documentaire, ze moesten namelijk al naar Suriname, de Caribische gebieden en Afrika vliegen met een hele ploeg. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken wat je doet.

Je hebt gelijk dat ze de slavernij in de Oost Indische gebieden geheel niet/weinig belichten, daar mogen ze zeer zeker wat meer over laten zien/vertellen.
pi_102350143
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 01:00 schreef Clan het volgende:

[..]

Je doet het wel heel negatief overkomen. Misschien hadden ze niet genoeg geld voor een uitgebreidere documentaire, ze moesten namelijk al naar Suriname, de Caribische gebieden en Afrika vliegen met een hele ploeg. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken wat je doet.
Het thema is Nederland en de slavernij en daar hoort ook bij de VOC-slavernij. Zover ik de vooraankondiging las, heeft men geen aandacht daarvoor, tenminste het is niet genoemd.
Het is geen kwestie van geld, vrees ik. Men denkt er gewoon niet aan.... en de opmerkingen van vd Boogaart bevestigen dat.
Maar we zullen zien.. nog 4 afleveringen. !
pi_102350462
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 01:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het thema is Nederland en de slavernij en daar hoort ook bij de VOC-slavernij. Zover ik de vooraankondiging las, heeft men geen aandacht daarvoor, tenminste het is niet genoemd.
Het is geen kwestie van geld, vrees ik. Men denkt er gewoon niet aan.... en de opmerkingen van vd Boogaart bevestigen dat.
Maar we zullen zien.. nog 4 afleveringen. !
Ik heb de thema's van de afleveringen bekeken en ze besteden, zover ik heb kunnen lezen, niets aan de slavernij in de Oost Indische gebieden.
  maandag 26 september 2011 @ 17:27:38 #22
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_102404533
Bedankt voor de scans Clan, misschien kun je het artikel vanaf pagina 58 over de Slavenopstand in 1795 ook nog scannen :)?
Heb helaas geen scanner staan hier.
pi_102407907
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 17:27 schreef Nibb-it het volgende:
Bedankt voor de scans Clan, misschien kun je het artikel vanaf pagina 58 over de Slavenopstand in 1795 ook nog scannen :)?
Heb helaas geen scanner staan hier.
Ik heb helaas het blad voor onbepaalde tijd uitgeleend, ik zal het scannen als ik het weer terug heb ;)

Hier wel twee internetpagina's over de opstand;

http://www.innl.nl/page/5482/nl

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tula_(Cura%C3%A7ao)
pi_102518067
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 20:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

* historisch feitje
* klopt het idee dat Nederland in zijn geheel zich verrijkte aan de slavernij of geldt dat meer voor de aandeelhouders VOC-WIC, de slaveneigenaren en de regentenklasse
Ik vond op internet in reactie op kolonialisme deze reactie, en ik citeer:

Bij Indonesiërs, die ik in de 90-er jaren ontmoette, heerste de mening dat Nederland in de koloniale tijd had geleefd van de inkomsten uit Indië. Noodgedwongen moest ik mij daar toentertijd in verdiepen en kwam tot de conclusie dat de inkomsten uit Indië in 350 jaar kolonialisme nooit meer dan maximaal 10% van de Rijksbegroting van NL hebben bedragen. Na 1940 was dat uiteraard nihil en van 45 tot 49 kostte Indië ons alleen maar veel geld.

Vrijwel alle inkomsten uit lokale belastingen werden weer in Indië zelf geïnvesteerd in onderwijs, infrastructuur, leger, kosten bestuur, etc.

De winsten uit het bedrijfsleven vielen hier uiteraard niet onder. Ook die werden overigens gedeeltelijk weer geherinvesteerd, maar ook als dividend aan de Nederlandse eigenaars uitgekeerd, die voor de finaciering hadden gezorgd en de know-how hadden ingebracht.

Kortom, Nederland heeft zich in Indië financieel zeer redelijk gedragen en we hoeven ons in dit opzicht absoluut nergens voor te schamen.

Bron: artikel7.nu
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 16:46:12 #25
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_102585152
http://www.scaruffi.com/politics/slavetra.html
Voor de mensen die een vertekend beeld hebben van slavernij
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 18:27:33 #26
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_102587046
Vanuit dit perspectief gezien is het ook niet gek dat men in Brazilië "vaak" nog Nederlandse achternamen tegenkomt. Met name in het Noord-Oosten van Brazilië, Bahia, Pernambuco ect.......
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_102612866
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 18:27 schreef ErwinRommel het volgende:
Vanuit dit perspectief gezien is het ook niet gek dat men in Brazilië "vaak" nog Nederlandse achternamen tegenkomt. Met name in het Noord-Oosten van Brazilië, Bahia, Pernambuco ect.......
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Brazili%C3%AB

Er zijn plekken in Brazillië waar ze nog oud-Zeeuws spreken heb ik ooit op de televisie gezien, heel apart.
pi_102619234
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 15:46 schreef Clan het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Brazili%C3%AB

Er zijn plekken in Brazillië waar ze nog oud-Zeeuws spreken heb ik ooit op de televisie gezien, heel apart.
Ik heb ook die docu gezien,( of ooit soortgelijk) maar daar ging het om kolonisten uit de 19e eeuw die zelf een stuk land wilden verbouwen zonder slaven te misbruiken daarvoor.

Maar er zijn ook kolonies die nog niet zo oud zijn.. 60 jaar geleden:
quote:
In de staten Paranána en São Paulo wonen ca. 1 miljoen Japanners. In de staat São Paulo en de zuidelijke staten Santa Catarina, Rio Grande do Sul en Paraná bevinden zich Nederlandse, Duitse, Zwitserse en Franse kolonies. In het zuidoosten van Brazilië liggen verschillende Hollandse kolonies. De in 1952 gestichte kolonie Castrolândia richt zich volledig en met succes op de veeteelt. Een derde kolonie is Arapotí, eveneens in de deelstaat Paraná. In de deelstaat São Paulo werd in 1948 de kolonie Holambra I (Holland-Amerika-Brazilië) gesticht (fruit en bloemen). Begin jaren zestig werd Holambra II gesticht (katoen, bloemen, fruit, en veeteelt). In totaal zijn er ca. 700 bedrijven in handen van Hollandse immigranten en hun nakomelingen. Deze bedrijven zijn ook te vinden in de deelstaten Mato Grosso do Sul, Santa Caterina en het Distrito Federal.
http://www.ikvertrek.nl/landen/brazilie

quote:
In het zuidoosten van Brazilië liggen verschillende Hollandse kolonies. De oudste is van 1905, Carambei in de deelstaat Paraná. De kolonie leed aanvankelijk een zieltogend bestaan maar bloeide weer op nadat nieuwe emigranten in de jaren vijftig arriveerden.
http://www.landenweb.net/brazilie/bevolking/

[ Bericht 21% gewijzigd door Bluesdude op 02-10-2011 18:46:38 ]
pi_102619380
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:58 schreef Clan het volgende:

[..]

Dat is een belangrijk punt vind ik. Slavernij is niet iets dat 'het westen' heeft bedacht, het was een volkomen gangbaar en grotendeels geaccepteerd verschijnsel tot relatief kort geleden.

Dat maakt het niet minder fout vanuit hedendaags perspectief, maar de 'misdadigheid' van ons slavernijverleden is wel relatief.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2011 18:49:23 ]
pi_102619899
quote:
7s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:41 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is een belangrijk punt vind ik. Slavernij is niet iets dat 'het westen' heeft bedacht, het was een volkomen gangbaar en grotendeels geaccepteerd verschijnsel tot relatief kort geleden.
Uit schaamte en verontwaardiging verwijzen mensen emotioneel naar de Nederlands slavernij.
Maar er is veel te weinig bekend over de details en zo komen mensen tot het idee dat slavernij een westerse uitvinding is. Wie van huis uit de bijbel moet lezen die leest al jong dat men in de bijbel al slavernij benoemde.
Dat het een "volkomen gangbaar en grotendeels geaccepteerd verschijnsel " was is ook weer teveel gezegd. Natuurlijk is slavernij al eeuwen lang ook niet geweest en ook verworpen.
Zeker in Nederland. Maar blijkbaar vonden groepen mensen dat je best niet-christenen als slaaf kon misbruiken. Terwijl andere christenen dit weer afwezen.

quote:
Dat maakt het niet minder fout vanuit hedendaags perspectief, maar de 'misdadigheid' van ons slavernijverleden is wel relatief.
Je moet ook "ons" tussen haakjes zetten. Want wie van hedendaags "ons" is schuldig?
Ik niet. Het Nederlands slavernijverleden van sommige Nederlanders en gesteund door de Nederlandse staat, en tot zover wel moreel gesteund door de bevolking is natuurlijk wel zeer fout.
En rechtvaardigingen als : 'het zijn toch schepsels die geen christen zijn of het zijn eigenlijk dieren'
zijn op zijn zacht gesteld religieuse arrogantie , dan wel racisme.
Tot heden aan toe is een zeker arrogantie nog steeds merkbaar
pi_102620113
Als ik het over de acceptatie van slavernij heb, heb ik het over een breder tijdsbestek. De Oude Grieken hielden slaven, de Romeinen hadden slaven, de Karolingers en de vroegmiddeleeuwse Britten hadden slaven, ga zo maar door. Dat slavernij niet altijd even geaccepteerd is geweest is waar (ik lees net bijvoorbeeld dat slavenhandel in Engeland in 1102 werd verboden), maar door de bank genomen is slavernij tijdens het grootste deel van de geschiedenis een 'fact of life' geweest.

Ik zeg overigens niet dat wij schuldig zijn, ik zeg dat slavernij onderdeel is van ons verleden. Daarmee bedoel ik niet ons persoonlijk verleden, maar het verleden dat wij als Nederlanders delen.
pi_102620306
quote:
De erfenis van Al-Andaloes die het meeste mensenlevens beïnvloed (en verwoest) heeft, is wel de koloniale slavernij. Talloze christelijke bewoners van en reizigers in het Middellandse Zeegebied zijn in de loop der eeuwen door moslims ontvoerd en tot slaaf gemaakt; er was in Europa dan ook een hele industrie van opsporing en vrijkoping van slaven in "Barbarije".

Iedereen weet dat de Spanjaarden kort na de verovering van Amerika miljoenen Indianen als slaven tewerkstelden in mijnen en op plantages. Minder bekend is dat de slavernij tegen 1492 in de christelijke wereld eigenlijk een marginaal verschijnsel geworden was. Italiaanse kooplieden verhandelden nog wel eens Slavische en Kaukasische slaven, aangekocht op de Zwarte-Zee-slavenkust van de islamitische Tataren (die de slavenjacht nog zouden voortzetten tot aan de Russische verovering van de Krim). Sedert de val van Byzantium in 1453 echter kwamen deze blanke slaven nog bijna uitsluitend op de islamitische markt terecht. In de meeste christelijke landen was de slavernij tijdens de late middeleeuwen afgeschaft, en als de Spanjaarden en Portugezen ze wederinvoerden, dan was dit in navolging van een model dat ze in Al-Andaloes hadden leren kennen.

Nu de islam naarstig missioneert onder Afrikaanse en Amerikaanse zwarten, is de islamitische slavernij een taboe-onderwerp. Recente publikaties van Bernard Lewis en van David Brion Davis zijn dan ook een revelatie voor al wie geen vrede neemt met het mistgordijn dat rond de minder fraaie aspekten van de islam opgetrokken is. Davis schrijft : "In de vijftiende eeuw, toen Europa klaar was voor een spektakulaire expansie en kolonizatie, funktioneerde in de moslim-wereld al een slavensysteem gebaseerd op Afrikaanse werkkracht, kompleet met suikerplantages en een volledig uitgebouwde slavenhandel uit Oost-, Centraal- en West-Afrika." (5) Over de omvang van deze islamitische slavernij schrijft Davis : "De invoer van zwarte slaven in moslim-staten van Spanje tot India vormde een kontinuë, grootschalige migratie die in aantallen, over een periode van twaalf eeuwen, de Afrikaanse diaspora naar de Nieuwe Wereld zeer wel kan overtreffen." (6) Tel daarbij dat ook de meeste naar Amerika gevoerde slaven van moslim-slavenhalers gekocht werden, en je weet dat zeker 80% van de uit Zwart Afrika weggevoerde slaven door moslims gehaald zijn.

De slavernij wordt door de islam volledig aanvaard. Mohammed eiste een goede behandeling voor de slaven en beschouwde het als verdienstelijk, een slaaf vrij te laten; maar hij heeft nooit de slavernij zelf in vraag gesteld. Integendeel, hijzelf nam op grote schaal slaven onder de verslagen heidense stammen, en ook de Koran aanvaardt en rechtvaardigt de slavernij. Sommige slaven liet hij wel terugkopen door hun familie : het kanoniek precedent voor de hedendaagse gijzelnemers van de Hezbollah, die hun gijzelaars ook laten terugkopen tegen een flinke financiële of politieke prijs.

Op gezag van het voorbeeld van de profeet geldt in de islamwetgeving nog steeds dat een ongelovige die tijdens de djihaad gevangen wordt, als slaaf mag gehouden of verkocht worden. Een anti-slavernij-beweging zoals die van de Quakers in de VS, is in de islamwereld dan ook nooit voorgekomen. Het was slechts onder Westerse druk dat het Ottomaanse rijk in 1856 de slavenhandel verbood, met uitzondering dan nog van het belangrijkste knooppunt, de regio van Mekka. Dat belet moslim-apologeten natuurlijk niet om er prat op te gaan dat "de slavernij in het Ottomaanse rijk eerder afgeschaft is dan in de VS", net alsof de moslims daar ook maar één gram verdienste aan hadden. Toen Mauretanië in 1982 (!) de slavernij officieel (maar daarom nog niet in de praktijk) afschafte, oordeelden de geraadpleegde schriftgeleerden dat "een regering de bevoegdheid heeft om de slavernij af te schaffen", maar dat "hiertoe geen religieuze verplichting bestaat". Met zulk animo is het niet verwonderlijk dat de slavernij er nog steeds bestaat, net als in Soedan, en ook in de paleizen van onze bondgenoot Saoedi-Arabië wachten ongetwijfeld nog duizenden Zuid-Soedanese slaven op bevrijding.

De negationist Lucas Catherine beweert echter dat de islamitische slavernij "een koloniaal stereotiep" is, en dat "Zanzibar het enige sultanaat (was) waar de slavernij enige ekonomische betekenis had". (7) Dit is van dezelfde orde als de stelling dat de Holokaust "een zionistisch verzinsel" is. (8) In werkelijkheid was de hele islamitische ekonomie van Mauretanië tot Bengalen gebouwd op enerzijds de slavernij en anderzijds de uitbuiting van niet-moslims via de gedoogtaks. De toevloed van zwarte slaven naar Noord-Afrika en West-Azië vormde volgens D.B. Davis, zoals aangehaald, "een kontinuë grootschalige migratie die in aantal de Afrikaanse diaspora naar Amerika zeer goed kan overtreffen". Dat is de klassieke schatting, waarbij men moet beseffen dat ook deze diaspora naar Amerika voor een groot deel bestond uit slaven die door Europeanen van moslim-slavenhalers gekocht waren.

Uit het nieuwste onderzoek blijkt dat de genoemde schatting over de moslim-slavernij wellicht te laag was : zelfs op het hoogtepunt van de Atlantische slavenhandel werden er méér slaven naar de moslimwereld dan naar Amerika gebracht (terwijl het omgekeerde had moeten waar zijn om de Europeanen in drie eeuwen evenveel slaven te laten halen als de moslims in dertien). Bewijsmateriaal over de slavenhandel in West-Afrika in de koloniale tijd "doet betwijfelen dat de Atlantisch handel de grootste van de twee was" en "suggereert dat het volume slaven dat in de late 17de eeuw uit (Senegambia) via de woestijn noordwaarts geëxporteerd werd, waarschijnlijk tenminste tienmaal zo groot was als het volume slaven dat voor de Atlantische slavenhandel uitgevoerd werd. In de eerste helft van de 18de eeuw daalde deze verhouding door de toename van de Atlantische handel. De tweede helft kende een toename in slavenrooftochten vanuit de woestijn met een bijkomende stroom noordwaarts slaventransport... Deze noordwaartse stroom ging krachtig verder na de afschaffing van de Atlantische slavenhandel en eindigde pas met het opleggen van het Frans koloniaal gezag." (9)

Van de slaven weggehaald uit zwart Afrika is zeker 80% door moslim-handen gegaan. Tel daarbij dan nog de miljoenen blanke en de miljoenen Indiase slaven, en het staat vast dat de islam in de wereldgeschiedenis de absolute kampioen van de slavernij is. Catherine's betoog wordt echt grotesk waar hij ons voorhoudt dat de slaven in de moslimwereld het eigenlijk goed hadden. Als bewijs geldt de Batetela-opstand (1897), die na de verdrijving van de Zanzibari slavenhalers door de Belgen poogden om de Zanzibari heersers terug binnen te halen : "Blijkbaar verkozen ze een 'Arabische tiran' boven Leopold II". (10) Wat hij er niet bij zegt : de Batetela waren een bevoorrechte enklave in de inlandse bevolking geweest, en wel door met de Zanzibari's in de slavenjacht te kollaboreren.De Baluba en andere geviseerde stammen hadden minder heimwee naar de Arabieren.

Er is een zeer doeltreffend kriterium om te verifiëren of de slaven het bij de moslims inderdaad beter hadden : hun overlevingsgraad. Ooit bestond de helft van de bevolking van zuidelijk Irak uit zwarte slaven. Dat zij in de 9de eeuw de grootste slavenopstand uit de geschiedenis pleegden, is al een duidelijke indikatie van hun graad van "tevredenheid". Maar doorslaggevend is het simpele feit dat van deze miljoenen zwarten in de huidige Iraakse bevolking genetisch praktisch niets overblijft. Zodra de toevoer ophield, stierf dit bevolkingsdeel snel uit. Volgens D.B. Davis komt dit door "de hoge sterftegraad, assimilatie, en het feit dat vele slaven gekastreerd werden". (11) Inderdaad, voordat de Britten in 1877 ingrepen, werden in Soedanese steden op industriële schaal negerjongens gekastreerd, een operatie die driekwart niet overleefde. Ik vermoed dat ze toch liever met vrouw en kind katoen geplukt hadden in Alabama, waar de zwarten het demografisch niet slecht gedaan hebben.

Lucas Catherine beweert dat slaven het tot sultan konden brengen, maar noemt als bewijs twee groepen die géén slaaf waren : de zonen van haremslavinnen van de Zanzibari sultan, volgens moslimrecht vrije mannen; en de Mameloeken-sultans, die pas sultan werden nadat zij hun slavenstatuut effektief afgeworpen hadden door manu militari de macht te grijpen. Overigens waren de blanke slaven-soldaten ("mamloek") een elite onder de slaven, en hadden de zwarte slaven ("abd") het veel slechter. Studies van B. Lewis, D.B. Davis en C. Messailloux presenteren "overweldigend bewijsmateriaal dat raciale slavernij ontstaan is in de middeleeuwse islamitische samenleving" (Lewis), en dat de Europese negerslavernij slechts een marktexpansie was van de moslim-slavenhandel. De negerslavernij begon bij het eerste kontakt tussen moslims en Bantoes, met de wapenstilstand tijdens de verovering van Nubië (652), dat bij wijze van pril begin een jaarlijkse schatting van 360 slaven moest betalen.

De slavernij vindt haar rechtsgeldig precedent in Mohammeds eigen gedrag en behoort dus tot het wezen van de islam (wat verklaart waarom juist het religieus personeel de felste tegenstander van de afschaffing van de slavernij geweest is). Ibn Chaldoen (14de eeuw) expliciteerde slechts de orthodoxe leer toen hij de slavernij als "een vermomde zegen voor de ongelovigen" omschreef. Een racist was Mohammed niet, en de gelijkstelling van neger met slaaf ontstond precies via de tussenterm "ongelovige" (Arabisch kaafir, waarvan Afrikaans kaffer). Maar toen zwarten zich bekeerden om aan de slavernij te ontsnappen, ondervonden zij dat de vereenzelviging van zwart met slaaf reeds diep ingeworteld was. Bekeerlingen die op bedevaart naar Mekka gingen, werden er als slaaf verkocht, en nog in 1960 meldde een Brits parlementslid dat zwarten naar Mekka meegebracht werden "als levende traveller's cheques". Geen wonder dat zelfs Lucas Catherine's lijfblad bevestigt dat er in Mauretanië ook nu nog zwarte slaven zijn. (12)
Bron:http://koenraadelst.bhara(...)islamvoorongel4.html
pi_102620423
Een boek over de slavernij onder de Ottomanen;

http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false
pi_102620451
Lekker evenwichtig stukje.
pi_102620983
quote:
10s.gif Op zondag 2 oktober 2011 19:17 schreef Sloggi het volgende:
Lekker evenwichtig stukje.
Het is overeenkomend met de informatie op de Wikipedia en andere bronnen, dus ik zie geen onevenwichtigheid in het stuk, de onevenwichtigheid die jij zoekt is dat het komt van een internetsite die kritiek levert op de Islam, dat maakt het stuk niet onevenwichtig en niet minder waar. Het probleem is dat veel mensen alleen iets willen aannemen als iemand zich wetenschapper noemt, en niet als iemand uit eigen ervaring of uit eigen bronnen spreekt.

Alle informatie of onderzoeken door mensen gedaan is een visie vanuit die persoon, waarin zijn eigen geschiedenis en achtergrond meespelen, dus een onderzoek is altijd gekleurd, maar maakt het niet per definitie onwaar ;)
pi_102621197
Het gaat om de manier waarop het stuk is geschreven. Dat de website op mij overkomt als door iemand geschreven met een verregaande angst voor de islam is een tweede.

Maar goed, die discussie hoort hier niet.

Dat die verderfelijke islamieten er ook wat van konden (en nog steeds kunnen in bepaalde gevallen) is helemaal waar en absoluut geen geheim, in tegenstelling tot wat de meneer uit jouw bron suggereert.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2011 19:37:37 ]
pi_102621834
quote:
14s.gif Op zondag 2 oktober 2011 19:37 schreef Sloggi het volgende:
Het gaat om de manier waarop het stuk is geschreven. Dat de website op mij overkomt als door iemand geschreven met een verregaande angst voor de islam is een tweede.

Maar goed, die discussie hoort hier niet.

Dat die verderfelijke islamieten er ook wat van konden (en nog steeds kunnen in bepaalde gevallen) is helemaal waar en absoluut geen geheim, in tegenstelling tot wat de meneer uit jouw bron suggereert.
Heb je gezien welke artikelen de man ook heeft geschreven, volgens mij heeft de man meer een angst voor elke religie als ik zijn stukken mag geloven? Dit is een artikel over de Islam, maar hij heeft wel meerdere onderzoeken gedaan en stukken gepubliceerd.

Het is in deze zeer zeker niet hoe het stuk is geschreven, het heeft er mee te maken dat er mensen zijn die elk stuk geschreven over de Islam als negatief zien en elke schrijver van het stuk als een populist of een anti islamist.

Het verleden van de slavernij binnen de Islam is in veel culturen klaarblijkelijk een geheim als je soms ziet hoe sommige mensen in Arabsische landen blijven vasthouden aan de idee dat slavernij iets westers was en dat ze niet onder ogen willen zien dat ook binnen andere religies en culturen slavernij geaccepteerd werd.

Dr Koenraad Elst acht ik zeer hoog gezien zijn achtergrond in deze materie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koenraad_Elst

http://koenraadelst.bharatvani.org/index.html
pi_102622003
quote:
Het is in deze zeer zeker niet hoe het stuk is geschreven,
Jawel.

quote:
het heeft er mee te maken dat er mensen zijn die elk stuk geschreven over de Islam als negatief zien en elke schrijver van het stuk als een populist of een anti islamist.
Vast wel, ik ben er niet één van.

Laten we het weer over het programma en het Nederlandse slavernijverleden hebben.
pi_102627066
Mooie aflevering was het vanavond. Ik meen dat koning Willem I ook twee van die donkere kindjes had, je ziet ze op een schilderij of tekening erbij staan.
pi_102876688
Vananvond nieuwe aflevering van De Slavernij om 20:15, na Andere tijden!
pi_102904487
quote:
7s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:41 schreef Sloggi het volgende:

[..]

het is niet minder erg dan wat de nazi's in de 2e wereldoorlog hebben gedaan
pi_102920478
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 03:19 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

het is niet minder erg dan wat de nazi's in de 2e wereldoorlog hebben gedaan
De Nazi's
De Jappen
De Rode Kmer
De Sovjet Unie

We kunnen ze wel allemaal weer erbij gaan halen maar om ze nu als maatstaaf te gebruiken.
pi_103151582
Uit: Historisch Nieuwsblad

pi_103175656
Iemand de aflevering van deze avond gezien?

Het effect van die anti-slavernij campagne van de Britten is ook te zien als basis voor de film Amistad;

pi_103376638
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 01:13 schreef Clan het volgende:
Iemand de aflevering van deze avond gezien?

Het effect van die anti-slavernij campagne van de Britten is ook te zien als basis voor de film Amistad;

Mooie film met een mooie rol van Anthony Hopkins.
pi_103571649
16-10-2011

Meer protest tegen slavernij dan gedacht

Nederlandse vrouwen en kinderen op de bres voor vrijlating slaven

Nederland was laat met de afschaffing van de slavernij. Zeker in vergelijking met andere landen. Dat dit niet lag aan het gebrek aan verzet van de bevolking, legt Maartje Janse uit. De onderzoeker werkte mee aan de NTR-serie ‘De Slavernij’ en geeft op Kennislink extra achtergrondinformatie over het onderwerp.

Een slavin wordt te koop aangeboden op de markt, te midden van de blanke heren. Afbeelding: © Tropenmuseum

Archiefonderzoek legt bewijs bloot
In 1863 schafte Nederland de slavernij in Suriname af. Dat is relatief laat in vergelijking met Engeland en Frankrijk, waar in 1833 en 1848 een einde kwam aan slavernij.

De late afschaffing is lange tijd verklaard door erop te wijzen dat er in Nederland nauwelijks een antislavernijbeweging zou hebben bestaan. De negentiende-eeuwers zouden zich hier – in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Engeland en Amerika – niet echt hebben geïnteresseerd voor de kwestie.

Uit archiefonderzoek blijkt echter dat er in de negentiende eeuw meer protest is geweest tegen het voortbestaan van slavernij dan voorheen gedacht. Liberalen en antirevolutionairen, mannen, vrouwen, jongeren en zelfs kinderen toonden zich geraakt door de gruwelen van slavernij. Sommigen protesteerden op een praktische manier door geld in te zamelen om slaven vrij te kopen, anderen door antislavernijverenigingen op te richten en handtekeningenacties te organiseren.

Engeland als lichtend voorbeeld
Al eerder, eind achttiende eeuw, was er discussie over slavernij. Verlichte geesten zoals Betje Wolff spraken zich ertegen uit, maar van een georganiseerde antislavernijbeweging was geen sprake. Na de revolutietijd hadden de Nederlandse burgers zich lange tijd afgekeerd van politiek. Pas rond 1840 begon dat langzaam te veranderen. De prille antislavernijbeweging die toen ontstond, was een van de eerste burgerprotesten tegen het regeringsbeleid.

Petitie voor afschaffing slavernij uit 1842. Pagina van handtekeningenlijst uit Rotterdam gericht aan koning Willem II. Afbeelding: © Nationaal Archief

Dat verklaart meteen ook de voorzichtige, haast onwennige aanpak van de eerste antislavernijactivisten. Het Britse voorbeeld bestond uit een brede samenwerking van mensen met verschillende politieke en religieuze achtergrond, die onder meer door hun massapetities met honderdduizenden handtekeningen een duidelijk statement maakten.

Een vergelijkbare poging in 1841 om een brede coalitie te smeden van liberalen en antirevolutionairen liep in Nederland uit op een fiasco. Beide groepen gingen zelfs tijdelijk met elkaar concurreren: ze wilden allebei zoveel mogelijk handtekeningen voor hun eigen antislavernijpetitie. De meeste handtekeningen werden uiteindelijk opgehaald door een derde partij: de vrouwen van het ‘Rotterdam Ladies Anti-Slavery Committee’ (namelijk 128). Hun petitie was meteen de eerste die door alleen vrouwen was ondertekend.

In de loop van de jaren 1840 en 1850 werden er verschillende antislavernijverenigingen actief. In het enorme archief van Jan Ackersdijck, een van de liberale initiatiefnemers, bleek zich het complete archief te bevinden van een van de eerste actieve Nederlandse antislavernijverenigingen. Dat was waarschijnlijk ook meteen de vereniging met de langste naam ooit: ‘de vereeniging tot uitgaaf van het tijdschrift Bijdragen tot de kennis der Nederlandsche en vreemde koloniën, bijzonder betrekkelijk de vrijlating der slaven’ (1843-1848).

Het oprichten van de uitgeversvereniging was een slimme zet, omdat de regering zich had uitgesproken tegen inmenging van burgers in de kwestie van de afschaffing. Door samen een tijdschrift uit te geven (zo’n 150 mensen verbonden hun naam aan dit initiatief) stonden ze sterker en kwam de kwestie onder de aandacht van het publiek. Ze eisten openbaarheid in koloniale politiek, wat op dat moment een zaak was van de koning.

Toen in 1848 de liberalen aan de macht kwamen en de Tweede Kamer meer zeggenschap kregen over de koloniën, overwogen ze om de slavernij af te schaffen maar zonder compensatie aan de eigenaren te geven (de schatkist was leeg). Dit idee verworpen ze echter zelf als strijdig met de liberale beginselen dat de burger en zijn bezit tegen de staat in bescherming moest worden genomen.

Titelpagina van het boek “De Negerhut van Oom Tom” uit 1853. Afbeelding: © Bukubooks

De negerhut van oom Tom
In 1853 verscheen het boek ‘De Negerhut van Oom Tom’, een vertaling van ‘Uncle Tom’s Cabin’ van Harriet Beecher-Stowe. Dit boek werd een bestseller en werd druk besproken. Geraakt door het lijden van slaven wilden mensen meer dan voorheen protesteren tegen het voortbestaan van slavernij.

‘De Nederlandsche Maatschappij ter Bevordering van de Afschaffing der Slavernij’ werd de belangrijkste antislavernijvereniging. Vrouwen mochten geen lid worden van deze vereniging; voornamelijk omdat het een politieke kwestie betrof, waarmee vrouwen zich niet mochten bemoeien. Vrouwen gaven daarom in aparte initiatieven vorm aan hun verontwaardiging over de slavernij.

Vrouwen identificeerden zich vooral met het lot van slavinnen. In 1855 boden 733 Amsterdamse vrouwen een antislavernijpetitie aan de koning aan. Opmerkelijk is dat dit vrouwen waren met een lagere sociaal-economische achtergrond, onder hen waren bijvoorbeeld een dienstbode en kroeghoudster uit de Jordaan.

Maar ook vrouwen uit de gegoede middenklasse lieten zich horen tegen slavernij. De vrouwen van het ‘Amsterdamse Dames-Comité ter bevordering van de Evangelie-verkondiging en de Afschaffing der Slavernij in Suriname’ zamelden vanaf 1855 geld in om slaven vrij te kopen. Ze verwachtten dat Nederlanders door het goede gedrag van vrijgekochte slaven hun koudwatervrees voor de afschaffing van slavernij zouden verliezen.

Ze zamelden geld in op een manier die ook in Amerika en Engeland veel voorkwam: door antislavernij-handwerkbazaars of -verlotingen te organiseren. Elke week kwamen ze bij elkaar in een handwerkkrans waar ze luxeartikelen maakten die verloot of verkocht konden worden, zoals geborduurde pantoffels, kussens en zelfs een leunstoel. Ondertussen las een van hen artikelen voor over de stand van zaken op het gebied van de afschaffing van slavernij. Vele honderden mensen, onder wie leden van het Koninklijk Huis en zelfs slaven, stuurden items in voor de bazaars of kochten loten. De antislavernij kop en schotel die in het fragment te zien zijn, zijn hoogstwaarschijnlijk speciaal voor deze verloting gemaakt.

Kop en schotel met protestuitingen tegen de slavernij uit circa 1855. Afbeelding: © Collectie Rijksmuseum

Er zijn zelfs aanwijzingen dat kinderen geld inzamelden om slavenkinderen vrij te kopen. Ook jongelui richtten speciale ‘jongelingsverenigingen’ tegen de slavernij op. In Utrecht bestond daarnaast een speciale antislavernij-studentenvereniging. Het fascinerende is dat de vrouwen en jonge mensen radicalere middelen en bewoordingen kozen om te protesteren. Zij zochten ook veel actiever contact met de Britse en Amerikaanse antislavernijbeweging, die ze als voorbeeld beschouwden. Zo probeerden de jongeren de schrijfster van de Negerhut naar Nederland te halen – wat overigens mislukte – en nodigden ze Britse antislavernij-activisten uit voor lezingentournees.

Harmonie tussen burger en de politiek
De liberale en antirevolutionaire tegenstanders van slavernij waren veel voorzichtiger en benadrukten steeds dat protesten tegen de slavernij een Nederlands karakter moesten hebben. Ze bedoelden daarmee dat het een niet al te radicale en emotionele toon moest hebben. Ze waren er van overtuigd dat protest anders averechts zou werken in de Nederlandse politieke cultuur, die meer dan de Britse en Amerikaanse op een harmonieuze relatie tussen burgers en politiek gericht was.

Gastcorrespondent Dr. Maartje Janse is als docent en onderzoeker werkzaam op het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden. Haar proefschrift uit 2007 ‘De Afschaffers. Publieke opinie, organisatie en politiek in Nederland 1840-1880’ ging over het ontstaan van Nederlandse pressiegroepen. Momenteel doet ze onderzoek naar het ontstaan van de eerste Britse en Amerikaanse pressiegroepen in de vroege negentiende eeuw.

De Nederlandse antislavernijbeweging is door deze strategie geen ‘volksbeweging’ geworden. Sowieso speelde het protest zich af in de periode van voor de massapolitiek. De honderden, soms duizenden mensen die gemobiliseerd werden lijken achteraf misschien weinig, voor die tijd waren het grote aantallen en was de antislavernijbeweging een pionier in de participatie van burgers in de politiek.

Vooral de opmerkelijke rol van vrouwen en jonge mensen in deze beweging is in de oudere historiografie onderbelicht gebleven. De relatief late afschaffing van slavernij lijkt dus niet te wijten aan het ontbreken van protest. Het was het gevolg van het feit dat de schatkist leeg was terwijl de regering de slaveneigenaren wilde compenseren bij afschaffing van slavernij. Pas tegen het eind van de jaren 1850 stroomde er weer grote bedragen de schatkist binnen, afkomstig van het cultuurstelsel in Nederlands-Indië. Zo hebben in feite de Javanen kromgelegen om de slaveneigenaren te kunnen betalen.

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_103794342
@ExperimentalFrentalMental

Erg interessant stukje. De negerhut van oom Tom heeft zeer veel teweeggebracht. Zelf heb ik het boekje gelezen toen ik zelf nog kind was en ik nog nooit negroide mensen had gezien.
pi_103794419
Uit: Historisch Nieuwsblad van september

maandag 7 november 2011 @ 00:25:35 #49
253273 Im.Kant.
Heeft een kaasboer.
pi_104061346
Mooi stuk, ExperimantalFrentalMental :) . Vooral de rol van vrouwen in die vroege Nederlandse anti-slavernij beweging vind ik opmerkelijk - heb daar nog weinig over gelezen.
"Dat je pretendeert een kaasboer te hebben wijst al op behoorlijke zelfoverschatting" - Wijnand_Bierenstein
pi_124696779
'Laat koning excuus maken voor slavernijverleden op herdenkingsdag'

Het kabinet moet de herdenking dat de slavernij 150 jaar geleden is afgeschaft, aangrijpen om ondubbelzinnig excuus te maken voor het Nederlandse slavernijverleden.

Dat moet gebeuren tijdens de nationale herdenking op 1 juli in het Amsterdamse Oosterpark, bij voorkeur door koning Willem-Alexander.
Deze oproep doet stadsdeelvoorzitter Tjeerd Herrema vandaag tijdens een manifestatie rond de Surinaamse schrijver en verzetsstrijder Anton de Kom in Zuidoost. "Het kost Nederland moeite zijn rol in het mensonterende slavernijverleden te erkennen," zegt de PvdA-bestuurder in een toelichting. "De herdenking is mijns inziens een ideale gelegenheid om volmondig excuus te maken en een volgende stap te zetten in de verwerking van dat verleden."

De spijtbetuiging die voormalig bewindsman Roger van Boxtel in 2001 namens de regering uitsprak op een VN-conferentie in het Zuid-Afrikaanse Durban, noemt Herrema te mager. Van Boxtel gebruikte indertijd de formulering 'diepe spijt, neigend naar berouw'. Daarnaast kwam er een nationaal monument in het Oosterpark en een inmiddels opgeheven instituut dat onderzoek deed naar het slavernijverleden.

Angst voor financiële gevolgen
Herrema: "Excuses voor het slavernijverleden worden vaak in verband gebracht met herstelbetalingen. Ten onrechte, als ik de deskundigen op dat terrein mag geloven, maar de angst voor financiële gevolgen mag sowieso niet leidend zijn in de erkenning van het Nederlandse aandeel in de slavernij."

De stadsdeelvoorzitter spreekt van een morele verantwoordelijkheid om een streep te zetten onder het verleden. "Niet als afsluiting, maar als startpunt voor een nieuw perspectief. Mensenhandel en onderdrukking zijn ook van deze tijd, net als de uitsluiting van groepen mensen op de arbeidsmarkt. Dat zou ook een zorg moeten zijn van witte Nederlanders."

Nederland heeft tussen de zeventiende en de negentiende eeuw naar schatting 450.000 slaven verhandeld en verscheept. De slavernij werd officieel in 1863 afgeschaft, dit jaar 150 jaar geleden.

Bron: http://www.parool.nl/paro(...)herdenkingsdag.dhtml
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_124723376
Ach excuses... Dat is altijd fijn om te horen maar niet perse noodzakelijk. Als men maar niet doet alsof er nooit iets is gebeurd en dat Nederland geen blaam treft. Maar die houding hebben Nederlanders doorgaans gelukkig niet.

NL is ver gekomen in 200 jaar lol. Als ik 200 jaar eerder was geboren zou ik een slavin zijn op een Nederlandse plantage. Nu heb ik aan 1 van de Nederlandse universiteiten gestudeerd zonder voor mijn leven te vrezen. De oma van mijn overgrootmoeder ligt vast met open mond toe te kijken vanuit de hemel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')