abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102110034

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Laat je niet afschrikken door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt. ;)

Anime is de Japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn, maar anime gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Shonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde thema's als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen vrouw (Yaoi/shounen-ai): dit genre gaat over homoseksuele relaties tussen mannelijke figuren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn "Junjou Romantica" en "Gravitation"

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de Japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische Japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "quality-subbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken. Ook kun je via IRC rondvragen, een guide daarvoor is gemaakt door Robin007bond en kun je hier vinden.

Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Anime worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!

http://randomc.net/2011/06/25/summer-2011-preview/

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | http://img228.imageshack.us/img228/9673/summerseasonv4m.jpg (copy/paste deze link) | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall
2010 | Winter | Spring | Summer | Fall
2011 | http://img580.imageshack.us/img580/8232/winterv3.jpg (copy/paste deze link) | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #17
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VII
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #9: Bankai. Senbonzakura Kageyoshi
[Anime&Manga] Naruto #17
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houd je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga! Er is zelfs een FOK! groep op MAL, deze vind je hier!

Sommige topicmeubels hebben hun eigen MyAnimeLists (MALs), waar je kunt zien wat zij gekeken hebben en wat ze leuk vinden! De links staan hieronder:
.Cake. 8-)
Bakakame
Qunix
Xaryna
ArcticBlizzard
SleepSub
Denninho
NeeEcht
Gaddle
Robin007bond
Sinterklaaskapoentje

Wil jij je eigen MAL er ook bij? Verander de wiki of post het even in het topic, er is vast wel iemand die het voor je kan doen :)

Voorgaande delen

Topicreeks: Het grote anime/manga topic

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!
pi_102110119
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2011 15:06 schreef outcast_within het volgende:
Volgende TT weer het anime(es.nl) garpje eruit halen.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_102110121
1. het is het grote anime topic niet animees.nl
2. het is 162
3. Lost in Anime.
pi_102110140
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:10 schreef Lithia het volgende:

[..]

14.gif
pi_102110193
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:10 schreef Lithia het volgende:

[..]

;(

maak maar een TR aan!
pi_102110326
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:10 schreef outcast_within het volgende:
1. het is het grote anime topic niet animees.nl
2. het is 162
3. Lost in Translation.
O+

Eerste keer in tijden dat ik een topic aangemaakt hebt. :')
pi_102110537

Nogmaals, wat een goede film.
pi_102110624
Voor mij maakte Scarlett ook veel goed. Maar toch...bleef nogal saai. Misschien door het deprimerende.
pi_102110684
Het is dan ook vooral een sfeer film / cultuurshock film. Er gebeurt niet zo heel veel.

Maar bill ghostbuster murray zit erin met zijn droge kop en geweldige karaoke perforamce.
Die mevrouw met dat appetijtelijke achterwerk.
En het speelt zich af in japan.
pi_102110735
quote:
6s.gif Op zondag 18 september 2011 20:17 schreef outcast_within het volgende:
[ afbeelding ]

O+
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_102110888
quote:
7s.gif Op zondag 18 september 2011 20:18 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor mij maakte Scarlett ook veel goed. Maar toch...bleef nogal saai. Misschien door het deprimerende.
Tsja, het is natuurlijk geen die hard, oid. :)
pi_102110966
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:19 schreef outcast_within het volgende:
Het is dan ook vooral een sfeer film / cultuurshock film. Er gebeurt niet zo heel veel.

Maar bill ghostbuster murray zit erin met zijn droge kop en geweldige karaoke perforamce.
Die mevrouw met dat appetijtelijke achterwerk.
En het speelt zich af in japan.

Je vergeet het grote gevoel van eenzaamheid in een dichtbevolkte wereldstad.
pi_102111001
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:21 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Tsja, het is natuurlijk geen die hard, oid. :)
Ik hou wel van drama/deprimerende films op z'n tijd. Maar dan gebeurt er ten minste wat. In deze film vrij weinig. Er was voor mijn gevoel geen climax, niet iets waar de film naartoe werkte. Het kabbelde maar wat voort. Weinig dialoog ook.
  zondag 18 september 2011 @ 20:31:39 #14
27648 Weakling
available in strong mint
pi_102111594
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik hou wel van drama/deprimerende films op z'n tijd. Maar dan gebeurt er ten minste wat. In deze film vrij weinig. Er was voor mijn gevoel geen climax, niet iets waar de film naartoe werkte. Het kabbelde maar wat voort. Weinig dialoog ook.
En de belangrijkste dialoog aan het einde kon je niet eens verstaan ... ;)

geweldige film
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zondag 18 september 2011 @ 20:35:36 #15
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102111882
Ramen girl Ramen girl Ramen girl Ramen girl!!

was ook erg goed :+

Met een veels te vroeg overleden Brittany Murphy.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_102111950
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:23 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Tsja, er zit een romance ingebouwd wat inderdaad wel standaard is. Er zit echter wel erg veel dialoog in, hetzij ongesproken. Ben van mening dat ze dat expres gedaan hebben om een traditionele aziatisch element te gebruiken. Stilte. Films als Dare mo shiranai, Bin-jip, Kikujiro, Taiyo no uta en Okurbito zijn juist ook meesterlijke films, juist door de de weinige dialogen..
pi_102112006
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:31 schreef Weakling het volgende:

[..]

En de belangrijkste dialoog aan het einde kon je niet eens verstaan ... ;)

geweldige film
Geheid dat dat iets was als; Ik kom je ongetwijfeld nog eens opzoeken.
pi_102112050
Goede reminder. Ik ga die film eindelijk eens binnenhalen :)
pi_102112087
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:36 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Tsja, er zit een romance ingebouwd wat inderdaad wel standaard is. Er zit echter wel erg veel dialoog in, hetzij ongesproken. Ben van mening dat ze dat expres gedaan hebben om een traditionele aziatisch element te gebruiken. Stilte. Films als Dare mo shiranai, Bin-jip, Kikujiro, Taiyo no uta en Okurbito zijn juist ook meesterlijke films, juist door de de weinige dialogen..
Ik zou de film ook niet slecht willen noemen. Ik kan prima begrijpen waarom mensen het een goede film vinden. Maar het was niet voor mij. :P
pi_102112104
quote:
6s.gif Op zondag 18 september 2011 20:17 schreef outcast_within het volgende:
[ afbeelding ]

Whut. Heb ik iets gemist? :9~
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_102112348
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:38 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik zou de film ook niet slecht willen noemen. Ik kan prima begrijpen waarom mensen het een goede film vinden. Maar het was niet voor mij. :P
Het is inderdaad wel dat je daarvoor in de mood moet zijn. Ik noem zulke films ''zondag uitbrak films''. :)
  zondag 18 september 2011 @ 20:41:50 #22
27648 Weakling
available in strong mint
pi_102112372

Genoeg dialoog dacht ik zo ... versta er niks van maar toch.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_102112413
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:38 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Whut. Heb ik iets gemist? :9~
pi_102115165
Much better young padawan. @tt
  zondag 18 september 2011 @ 21:22:35 #25
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_102115358
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:35 schreef wdn het volgende:
Ramen girl Ramen girl Ramen girl Ramen girl!!

was ook erg goed :+

Met een veels te vroeg overleden Brittany Murphy.
Ramen Girl was verschrikkelijk. En Brittany zag eruit alsof ze al maanden dood was. Echt een hele slechte film.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')