abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102049894
Ik wil een auto gaan kopen maar aangezien ik er totaal geen verstand van heb ben ik op zoek naar tips. Welke auto's zijn betrouwbaar als eerste auto en zijn daarnaast goedkoop in hun maandlasten (wegenbelasting)? En waar moet ik verder op letten?

Ik ga er niet veel km's mee maken ( <7500 per jaar schat ik)

Toyota Starlet? Peugeot 205? Of?

Budget is max. 2000 euro

Alvast bedankt voor de tips :)
  zaterdag 17 september 2011 @ 12:12:51 #2
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_102049984
Autootje van voor 1987, geen wegenbelasting en wél oldtimerverzekering.
  zaterdag 17 september 2011 @ 12:14:24 #3
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_102050044
Ik zal je een tip geven: Gebruik de search.
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_102050096
Je zit een eind in de goed richting, denk ook eens aan een fiat Seicento, of een Suzuki Swift.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_102050125
seat marbella, een auto voor bazen.
pi_102050190
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 12:14 schreef Executioner het volgende:
Ik zal je een tip geven: Gebruik de search.
Ik heb de search wel gebruikt maar veel topics die ik vind hebben óf een heel ander budget en veel zijn ook mannen en die zoeken vaak toch net iets anders ;). Die rijden liever niet in een Fiat cinquecento bijvoorbeeld..
pi_102050397
Je kan beter iets meer aan wegenbelasting uitgeven en daardoor minder aan aankoop. Kleine auto's zijn gewild. En van een fiat, stokoude toyota of 205 ga je echt niet vrolijker worden. Het belangrijkste is dat je een auto vind waar je niet meteen nog een keer 2000 euro aan onderhoud uit hoeft te geven.

[ Bericht 20% gewijzigd door Mercer op 17-09-2011 12:31:58 ]
  zaterdag 17 september 2011 @ 13:37:14 #9
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_102052802
Voor 2000 euro kun je makkelijk een goede Starlet vinden. Ik zou er eentje zoeken voor ongeveer 1500 euro en dan de rest reserveren voor eventueel onderhoud.

Zelfde verhaal voor de Suzuki Swift eigenlijk :)
Schaap
  zaterdag 17 september 2011 @ 14:17:19 #10
182073 invine
blablabla etc.
pi_102054187
quote:
1.4 is een veeeeeeeel te klein blok voor een 306.

Voor 2000 euro kan je prima auto's vinden hoor! Aan een 205, starlet, micra, clio, 106 oid kan je niet heel snel een miskoop begaan, wel iemand meenemen die er verstand van heeft!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_102055398
Suzuki alto



*O*
pi_102055620
Koop een nette auto waar alles aan klopt.

Voor 2000 euro kan je prima iets halen bij een autobedrijf in de buurt. Zeg dan dat je een auto wilt voor langere tijd en dat je zeker gaat klagen als hij niet aan de verwachtingen voldoet.

Beste haal je een japanse of evt een duitse.
Frans, italiaans etc kan ook maar blijft een gok.

Koop een auto waar alles aan klopt en die netjes is.
Bewezen onderhouden, nieuwe apk etc.

Op internet staan checklisten auto kopen/ occasion kopen.
Print meerdere van die uitgebreide lijsten uit en ga gewoon een auto van je vader ofzo helemaal op die punten checken, dan weet je hoe het werkt en waar je op moet letten.
Vervolgens neem je gewoon die lijst mee als je een auto gaat kopen.
Verkoper zal waarschijnlijk raar opkijken maar daar moet je lak aan hebben, het zijn immers jouw duur verdiende centjes. Een miskoop kan je maar zo 1000 euro in extra onderhoud kosten.
Dus wees niet eigenwijs of stoer, trek oude kleren aan, neem een fel ledlampje mee en evt rubber of kunststof hamertje. Ga overdag kijken zodat je alles goed kan zien.
Zeg door de telefoon al tegen de verkoper dat je de auto echt uitgebreid wil bekijken en op de snelweg wilt rijden en dat je daar zeker 1 á 1,5 uur voor nodig hebt. Als hij gaat sputteren dan een andere auto zoeken.

Het grote voordeel van een checklist is dat je een heleboel dingen kan uitsluiten. Allemaal zaken die geld kunnen kosten (uitgedroogde remslangen, gescheurde ashoezen, tikkende homokineten, drap in de motorolie, vervuild koelwater, lekke schokdempers, vocht in de koplampen, onbalans, versleten onderstel etc etc. Als je zo'n lijst goed doorloopt dan dek je je voor een heel groot deel in.

Verder probeer een beeld te krijgen van het leven wat een auto heeft gehad. Je kan snel zien of er voorzichtig of laks mee is omgegaan. Bijv. sleutelkrassen rondom het slot, etc etc etc

Stel ook vragen zoals watvoor olie ze erin gooiden etc. Een bewuste autorijder zal kunnen zeggen wat erin gaat en hoeveel hij verbruikt. Of dat de garage het altijd doet en hij zelf nooit hoeft bij te vullen omdat de auto niks verbruikt.

Ga bij een proefrit ook zeker de snelweg op. Een auto die in de bebouwde kom prima rijdt kan op de snelweg toch ineens blijken te trillen etc.

Verder helpt het als je een incourante auto koopt of een ouwelullenbak. Modellen die niet zo goed liggen bij jongeren maar die vaak zijn bereden door ouderen die ze ook het goede onderhoud hebben gegeven.
Geloof me het is echt heerlijk als je een nette auto koopt, ik heb zelf net een 11 jaar oude Audi gekocht die er bijna nieuw uitziet en super is onderhouden, gewoon omdat ik hem van nette mensen heb gekocht die er heel zuinig op waren.

Let ook op waar die auto heeft rondgereden.
300.000 km door Zeeland of de Noordoostpolder is beter voor een auto dan 100.000km in hartje Amsterdam.
Kijk op de website van het RDW hoelang die auto al in bezit is. Mijn auto hadden die mensen al 8 jaar.
Als je particulier koopt ga dan altijd bij die mensen thuis langs. Zorg dat je weet van wie je hem koopt.
Als ze zeggen 'kom daar en daar heen en bel me als je er bent dan kom ik naar buiten' dan weet je dat ze jou later nooit meer terug willen zien.

Als laatste bedenk altijd of het jou zou lukken om die auto door te verkopen met gering verlies. Je kan het zelf misschien niet erg vinden dat 1 van de deuren geel is terwijl de auto groen is, maar mocht je zo'n auto later weer willen verkopen dan raak je hem aan de straatstenen niet kwijt. Maak bij het kopen dus van elke mug een olifant. (dus, bij elk wissewasje niet kopen of de prijs moet mooier en mooier worden)

[ Bericht 12% gewijzigd door tstile op 17-09-2011 15:15:27 ]
  zaterdag 17 september 2011 @ 15:14:38 #13
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_102055868
een micra van bouwjaar 98-00? Zijn zeer betrouwbare auto's en goed verkrijgbaar binnen je budget! Wegen daarnaast 840 kilo of minder. Daarvoor betaal je per kwartaal ongeveer 55 euro :)

baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_102056133
Corsa A, belastingvrij, wellicht op LPG. Goedkoper wordt het niet.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_102059766
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 15:06 schreef tstile het volgende:
verhaal
Thnx voor je uitgebreide verhaal!

De rest overigens ook
  zaterdag 17 september 2011 @ 18:05:38 #17
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102061344
Allemaal goede raad hierboven. Doe van tevoren ook wat onderzoek naar de tent waar je gewilde auto staat, is het een eerlijke handelaar of staat ie bekend als louche sjacheraar? Vaak zijn er wel wat beoordelingen te vinden. Als je er niet uitkomt of je hebt te maken met een particuliere verkoper, zoveel mogelijk proberen te gaan voor een auto met bewezen onderhoudshistorie, dus boekjes en als het kan ook NAP.

Desnoods kun je voor de aanschaf zelfs nog bij een onafhankelijke garage of de ANWB een aankoopkeuring laten doen. Kost een uurloon, maar kan je een miskoop schelen.

Wat de auto zelf betreft kun je in jouw geval het beste voor een vlotte kleine Japanner gaan met weinig gewicht, zoals een Nissan Micra (1 2 3), Toyota Starlet (1 2) of Mazda 323 (1 2 3). Ook een Ford Fiësta (2) is een leuk karretje. Wat die betreft zou ik wel 16V nemen en niet de vaker voorkomende 8V, dat scheelt aanzienlijk in vermogen en niet veel in verbruik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kriegel op 17-09-2011 18:25:24 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_102064165
Ik ben wel blij met mijn Suzuki swiftje. Kost bijna geen drol zowel in aanschaf als in wegenbelasting. en heel zuinig natuurlijk.
  zaterdag 17 september 2011 @ 20:34:11 #19
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102066646
Alleen zo ontzettend traag...

Dat is ook de reden dat in al die bakjes die ik postte op z'n minst een motor ligt die het aantal pk's boven de 70 brengt en wat koppel op tafel zet, ik kan er zelf gewoon niet tegen als een auto eeuwen nodig heeft om richting 100 te trekken, en inhaalmanoeuvres met een kalender moeten worden ingepland.

Ik bedoel, met een iets sterker blok kun je vaak nog steeds vrij zuinig rijden en schiet je veel lekkerder op, al die micromotortjes in kleine auto's zijn gewoon vervelende ondingen tenzij je nooit de stad uit komt. Het probleem is dat een oude Swift zelfs met een 1.3 nog sloom is, tenzij het de 86 pk uitvoering is maar die zie je bijna nooit.

[ Bericht 44% gewijzigd door Kriegel op 17-09-2011 21:25:32 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 17 september 2011 @ 20:42:29 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_102066995
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2011 12:12 schreef blup het volgende:
Autootje van voor 1987, geen wegenbelasting en wél oldtimerverzekering.
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2011 15:22 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Corsa A, belastingvrij, wellicht op LPG. Goedkoper wordt het niet.
Kan niet als eerste auto :N
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_102114764
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2011 20:42 schreef Sounddragon het volgende:
Kan niet als eerste auto :N
Leg eens uit waarom niet? Dat kan namelijk best, mits je beperkt aantal kilometers per jaar maakt.
pi_102115019
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2011 20:42 schreef Sounddragon het volgende:

[..]


[..]

Kan niet als eerste auto :N
Man zo'n ding is met een gewone WA-verzekering nog mongolisch goedkoop :P weegt en kost niks.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 18 september 2011 @ 21:29:00 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_102115891
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Leg eens uit waarom niet? Dat kan namelijk best, mits je beperkt aantal kilometers per jaar maakt.
Neen, 9 van de 10 verzekeringsmaatschappijen accepteren geen klassieker als eerste auto, je moet er een daily bij hebben, of anders je klassieker als daily verzekeren. Maar zoals ZwartmetSuiker al aangeeft, met een Corsa is dat alsnog peanuts :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_102118424
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2011 12:12 schreef blup het volgende:
Autootje van voor 1987, geen wegenbelasting en wél oldtimerverzekering.
Beter een klein autotje van na "87 is significant goedkoper. Juist de auto's die nog belastingvrij worden zijn direct een stuk duurder en gewilder. Een lichte auto op benzine kost bijna niks aan wegenbelasting.
Bijvoorbeeld een golf 2, degelijke auto om mee te beginnen. Of wat dan ook uit die tijd. 825kg komt neer op een 50 belasting per kwartaal. Dat verdient zich makkelijk terug in het verschil in aankoop prijs. (kan makkelijk 1000 euro verschil in zitten, of meer)

Verzekeren van een youngtimer kan wel bij bijna alle verzekering maatschappijen. Het golfje uit m'n voorbeeld doet een 30 per maand bij een beginnend bestuurder.

quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 20:34 schreef Kriegel het volgende:
Alleen zo ontzettend traag...
Het is net wat de maatstaf is, het golfje waar ik mee begon had een 65pk. Maar ik kon toch zeker wel lekker meekomen met het verkeer. Alleen boven de 130 heb je niks meer te zeggen _O- . Vergeleken met wat ik nu rijd is het een slak qua snelheid, maarja je moet ergens mee beginnen. En het oude golfje (niet van een oma'tje geweest :6 ) was veul goedkoper in vaste lasten.
pi_102144966
quote:
14s.gif Op zondag 18 september 2011 21:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Neen, 9 van de 10 verzekeringsmaatschappijen accepteren geen klassieker als eerste auto.
En daarmee zeg je zelf al dat het dus best mogelijk is om je klassieker wel als eerste auto te verzekeren, maar dat je daarvoor alleen wat beter moet zoeken. In mijn zoektocht naar een verzekering voor mijn huidige auto ben ik diverse maatschappijen tegengekomen waar het geen enkel probleem is. Alleen in combinatie met mijn voor een klassieker nogal forse jaarkilometrage had ik een probleem en is het uiteindelijk maatwerk geworden met behulp van m'n tussenpersoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')