Koop een nette auto waar alles aan klopt.
Voor 2000 euro kan je prima iets halen bij een autobedrijf in de buurt. Zeg dan dat je een auto wilt voor langere tijd en dat je zeker gaat klagen als hij niet aan de verwachtingen voldoet.
Beste haal je een japanse of evt een duitse.
Frans, italiaans etc kan ook maar blijft een gok.
Koop een auto waar alles aan klopt en die netjes is.
Bewezen onderhouden, nieuwe apk etc.
Op internet staan checklisten auto kopen/ occasion kopen.
Print meerdere van die uitgebreide lijsten uit en ga gewoon een auto van je vader ofzo helemaal op die punten checken, dan weet je hoe het werkt en waar je op moet letten.
Vervolgens neem je gewoon die lijst mee als je een auto gaat kopen.
Verkoper zal waarschijnlijk raar opkijken maar daar moet je lak aan hebben, het zijn immers jouw duur verdiende centjes. Een miskoop kan je maar zo 1000 euro in extra onderhoud kosten.
Dus wees niet eigenwijs of stoer, trek oude kleren aan, neem een fel ledlampje mee en evt rubber of kunststof hamertje. Ga overdag kijken zodat je alles goed kan zien.
Zeg door de telefoon al tegen de verkoper dat je de auto echt uitgebreid wil bekijken en op de snelweg wilt rijden en dat je daar zeker 1 á 1,5 uur voor nodig hebt. Als hij gaat sputteren dan een andere auto zoeken.
Het grote voordeel van een checklist is dat je een heleboel dingen kan uitsluiten. Allemaal zaken die geld kunnen kosten (uitgedroogde remslangen, gescheurde ashoezen, tikkende homokineten, drap in de motorolie, vervuild koelwater, lekke schokdempers, vocht in de koplampen, onbalans, versleten onderstel etc etc. Als je zo'n lijst goed doorloopt dan dek je je voor een heel groot deel in.
Verder probeer een beeld te krijgen van het leven wat een auto heeft gehad. Je kan snel zien of er voorzichtig of laks mee is omgegaan. Bijv. sleutelkrassen rondom het slot, etc etc etc
Stel ook vragen zoals watvoor olie ze erin gooiden etc. Een bewuste autorijder zal kunnen zeggen wat erin gaat en hoeveel hij verbruikt. Of dat de garage het altijd doet en hij zelf nooit hoeft bij te vullen omdat de auto niks verbruikt.
Ga bij een proefrit ook zeker de snelweg op. Een auto die in de bebouwde kom prima rijdt kan op de snelweg toch ineens blijken te trillen etc.
Verder helpt het als je een incourante auto koopt of een ouwelullenbak. Modellen die niet zo goed liggen bij jongeren maar die vaak zijn bereden door ouderen die ze ook het goede onderhoud hebben gegeven.
Geloof me het is echt heerlijk als je een nette auto koopt, ik heb zelf net een 11 jaar oude Audi gekocht die er bijna nieuw uitziet en super is onderhouden, gewoon omdat ik hem van nette mensen heb gekocht die er heel zuinig op waren.
Let ook op waar die auto heeft rondgereden.
300.000 km door Zeeland of de Noordoostpolder is beter voor een auto dan 100.000km in hartje Amsterdam.
Kijk op de website van het RDW hoelang die auto al in bezit is. Mijn auto hadden die mensen al 8 jaar.
Als je particulier koopt ga dan altijd bij die mensen thuis langs. Zorg dat je weet van wie je hem koopt.
Als ze zeggen 'kom daar en daar heen en bel me als je er bent dan kom ik naar buiten' dan weet je dat ze jou later nooit meer terug willen zien.
Als laatste bedenk altijd of het jou zou lukken om die auto door te verkopen met gering verlies. Je kan het zelf misschien niet erg vinden dat 1 van de deuren geel is terwijl de auto groen is, maar mocht je zo'n auto later weer willen verkopen dan raak je hem aan de straatstenen niet kwijt. Maak bij het kopen dus van elke mug een olifant. (dus, bij elk wissewasje niet kopen of de prijs moet mooier en mooier worden)
[ Bericht 12% gewijzigd door tstile op 17-09-2011 15:15:27 ]