Ik zou trouwens nog terugkomen op Fertility Food. Hier een paar tips aan voedingsstoffen waar je extra behoefte aan hebt als je zwanger wilt worden of al zwanger bent:
• IJzer (+/- 70 mg per dag). Zit voornamelijk in groenten (Spinazie en andere groene bladgroenten) en bonen
• Foliumzuur (400 mg per dag, maar dat wisten we al). Zit voornamelijk in sinaasappelen, citrusvruchten, aardbeien, granen, groene bladgroenten, bonen
- Vet uit volle melk producten en mono- en meervoudig onverzadigde vetzuren. Dus volle melk, noten (cashewnoten en amandelen), vette, koudwater vis (niet teveel ivm metalen),
- Koolhydraten (complexe, zoals volkoren granen, bruine rijst etc)
-Zink, maar daar heb je bijna nooit een tekort aan. Zitten in mosselen, sinazie en pompoenzaden.
- Anti-oxidanten. Vind je voornamelijk in donker/fel gekleurd fruit en groente. Zwarte bessen zijn bommetjes vol anti-oxidanten, tomaten (vooral tomatenketchup of tomaten met olie)
- Eiwitten, zit in bonen, pinda's en andere noten.
- Vitamine B (naast foliumzuur) Zit in linzen, bonen, melk, eieren.
Wat je moet laten staan:
- Transvetten (vast vet, koekjes, chips etc)
- Soja
- Caffeïne
- Alcohol
- Vitamine A
- Vlees (met mate, geldt vooral voor rood vlees. niet voor mannen!)
En waar je ook rekening mee moet houden:
- Eet zoveel mogelijk groente en fruit
- Eet niets voorvepakt, dus geen kant en klaar producenten, maar ook geen voorverpakte sla of vis
- Eet biologisch (ivm pesticiden en antibiotica)
- Kijk uit met vis, maar neem liever visolie
Maar dat betekent niet vies eten (ik kan het weten, ik at al zo voordat we een kindje wilden)Koop lekker seizoensproducten, eet lekker chocola en ijs (ja, het mag!) maak smoothies, salades met Avocado. Grapefruitsap (vers) is super goed voor de baarmoeder. En, hoewel ik ijs en salades noem, eet vooral producten op kamertemperatuur of warm. Warm voedsel (ook "warme" kruiden, zoals kaneel) zorgen voor een optimaal "klimaat".
Nog één aanvulling: het mediterane dieet schijnt voor vrouwen gezond te zijn, terwijl Hollandse pot beter is voor mannen. Dus dames: tomaatjes, courgettes, bonen, olijven, salade, pasta (volkoren!) en lots and lots olijfolie.
Nog een aanvulling: op de website
http://www.conceiveonline.com/ staan nog meer tips
[ Bericht 9% gewijzigd door Vitapientje op 16-09-2011 14:05:40 ]