Rommelt flink daar zegtwitter:Kirstenmildren twitterde op maandag 06-02-2012 om 13:28:16#Philippines Armed Forces report 46 deaths, collapse of two bridges and three-storey building, in Negros Oriental province from EQ reageer retweet
quote:MAP 5.2 2012/02/06 11:40:20 9.845 123.041 36.5 NEGROS - CEBU REGION, PHILIPPINES
MAP 6.0 2012/02/06 11:33:37 9.804 123.051 15.1 NEGROS - CEBU REGION, PHILIPPINES
MAP 6.0 2012/02/06 10:10:24 9.874 123.070 15.0 NEGROS - CEBU REGION, PHILIPPINES
MAP 5.6 2012/02/06 04:20:04 10.058 123.171 34.6 NEGROS - CEBU REGION, PHILIPPINES
MAP 6.7 2012/02/06 03:49:17 9.964 123.246 20.0 NEGROS - CEBU REGION, PHILIPPINES
quote:Dodental Filipijnen naar beneden bijgesteld
Het dodental van de aardbeving op de Filipijnen is naar beneden herzien. Volgens een nieuwe balans kwamen 26 mensen om en zijn er nog 71 vermisten. Zij liggen vermoedelijk bedolven onder het puin en de modder. Een eerdere slachtofferbalans maakte melding van 48 doden en 92 vermisten.
De aardbeving van maandag had een kracht van 6,7 op de schaal van Richter en veroorzaakte heel wat schade. Er wordt nog altijd gezocht naar slachtoffers, maar drie dagen na de ramp wordt de kans om nog overlevenden aan te treffen steeds kleiner. (afp/adv)
quote:Aardbevingen treffen Japan, Griekenland en Californië
Een aardbeving met magnitude 6,2 heeft het noordoosten van Japan dooreengeschud, zo heeft het Meteorologisch Agentschap meegedeeld. Er zijn nog niet meteen berichten over slachtoffers of schade. Ook in Californië en Griekenland ging de aarde aan het beven.
De aarde beefde om 7.22 uur Belgische tijd, met een epicentrum op 165 km ten oostnoordoost van Tokio, aldus het Amerikaanse Geofysisch Instituut USGS dat van een magnitude 6,0 gewaagt. Het epicentrum bevond zich op 10 km diepte. Er is geen nieuwe schade of abnormaals gemeld aan het reeds zwaar gehavende kernpark Fukushima.
Op 11 maart was het noordoosten van Japan zwaar getroffen door een aardbeving met magnitude 9,0 en een tsunami. Er kwamen meer dan 15.800 mensen om en bijna 3.300 worden vermist. Bij drie van de zes reactoren van Fukushima trad een meltdown op, terwijl er radioactief materiaal ontsnapte.
Weitchpec
Ook in het noorden van Californië ging de aarde aan het beven. Om 22u Belgische tijd is daar een beving met magnitude van 5,6 opgemeten, zo heeft het Amerikaanse Geofysisch Instituut USGS gemeld. Het epicentrum bevond zich op 10 km van het stadje Weitchpec, in een regio waar aardbevingen niet ongewoon zijn, en op een diepte van 33 km. Volgens een officier op het kantoor van de sheriff van de county Humboldt lijken er noch slachtoffers te zijn gevallen, noch schade te zijn ontstaan.
Thessaloniki
Ten slotte heeft een aardbeving ook het noordoosten van Griekenland getroffen. Er zijn niet meteen berichten over slachtoffers of schade, aldus functionarissen. De beving deed zich voor om 2.34 uur Belgische tijd. Volgens het Griekse instituut bedroeg de magnitude 5,1, volgens het Amerikaanse 5,3. Het epicentrum bevond zich volgens het Griekse instituut 24 km onder de zeebodem, 110 km ten zuidoosten van Thessaloniki, de twedee grootste stad van Griekenland. Het Amerikaanse USGS gewaagde van 16,7 km diepte. Er waren nog meerdere kleinere naschokken. (belga/odbs)
Nog even en je kunt jezelf een kickje naar TRU gevenquote:Op woensdag 22 februari 2012 13:38 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
5+ voor de kust van Sumatra. Niet bijzonder... maar ik vind het verdacht stil qua grote bevingen![]()
Nog maar één 7+ dit jaar en ook eind vorig jaar geen grote bevingen.
Veel 5+ bevingen aan de oostkant van de Pacifische plaat van Chili via Centraal America, de VS en Alaska...
Er broeit wat...
Rare vraag misschien, maar hoe kijk je er op terug?quote:Op woensdag 22 februari 2012 00:38 schreef Nyota het volgende:
Een jaar geleden liep ik in christchurch... Over een kwartier een jaar geleden schudde de aarde en zag ik een kerk instorten. Een jaar geleden liep ik in een stad dat leek op een oorlogsgebied.
Ik ben blij dat ik in Nederland ben, maar denk veel aan christchurch en zeker vandaag.0
quote:Op woensdag 22 februari 2012 16:43 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Nog even en je kunt jezelf een kickje naar TRU geven
Hmm, tja, het is een bijzondere dag. Het heeft me veel over mezelf doen leren en wat er toen gebeurde en wat we toen deden heb ik nog heel scherp voor me. Ook hoe we door wildvreemden werden opgevangen toen we de stad waren ontvlucht, was eigenlijk iets heel "moois".quote:Op woensdag 22 februari 2012 16:44 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Rare vraag misschien, maar hoe kijk je er op terug?
Hoeveel aardbevingen boven de 7 zijn er jaarlijks?quote:Op woensdag 22 februari 2012 13:38 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
5+ voor de kust van Sumatra. Niet bijzonder... maar ik vind het verdacht stil qua grote bevingen![]()
Nog maar één 7+ dit jaar en ook eind vorig jaar geen grote bevingen.
Veel 5+ bevingen aan de oostkant van de Pacifische plaat van Chili via Centraal America, de VS en Alaska...
Er broeit wat...
http://earthquake.usgs.go(...)ves/year/eqstats.phpquote:Op woensdag 22 februari 2012 17:51 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Hoeveel aardbevingen boven de 7 zijn er jaarlijks?
Gemiddeld 20 van 7+ en 2 van 8+ Zie de OPquote:Op woensdag 22 februari 2012 17:51 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Hoeveel aardbevingen boven de 7 zijn er jaarlijks?
Dit lijstje is duidelijk anders zie ik nu. Als ik van de week eens tijd heb zal ik eens uitzoeken waar het verschil nu in zit en waar de OP op gebaseerd is. Ben altijd van 20 uitgegaanquote:Op woensdag 22 februari 2012 17:54 schreef YazooW het volgende:
[..]
http://earthquake.usgs.go(...)ves/year/eqstats.php
Heftig! Zeker raar gevoel om geen vaste grond meer onder je te voelen?quote:Op woensdag 22 februari 2012 16:52 schreef Nyota het volgende:
[..]
Hmm, tja, het is een bijzondere dag. Het heeft me veel over mezelf doen leren en wat er toen gebeurde en wat we toen deden heb ik nog heel scherp voor me. Ook hoe we door wildvreemden werden opgevangen toen we de stad waren ontvlucht, was eigenlijk iets heel "moois".
Kortom, het is een ervaring die niet leuk was, maar het is goed zo. Ik ben er ook niet heel veel meer mee bezig, maar vandaag sta ik er wel even wat langer bij stil.
Ja, dat is heel raar. De grond is eigenlijk iets dat je altijd kan vertrouwen, totdat je zoiets mee maakt... Daar had ik de eerste maanden nog wel even last van af en toe....quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:03 schreef Godshand het volgende:
[..]
Heftig! Zeker raar gevoel om geen vaste grond meer onder je te voelen?
Langsdenderende vrachtwagens/treinen en dergelijke?quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:09 schreef Nyota het volgende:
[..]
Ja, dat is heel raar. De grond is eigenlijk iets dat je altijd kan vertrouwen, totdat je zoiets mee maakt... Daar had ik de eerste maanden nog wel even last van af en toe....
Ja, dat ja! En opeens merk je bijvoorbeeld ook dat een trein behoorlijk schudt als er mensen in- en uitstappen. Je wordt even wat gevoeliger.quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:14 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Langsdenderende vrachtwagens/treinen en dergelijke?
Destijds met die aardbeving hier in NL (in een hoogslaper meegekregen, niet echt vergelijkbaar natuurlijk) maar als je dan in bed ligt en er denderd een vrachtwagen langs en je bed trilt, lig je toch weer ff stijf in je bed...
Zuid-oost, tegen de grens met Italie aanquote:Op maandag 27 februari 2012 11:42 schreef YazooW het volgende:
4.7 in zuid-west Frankrijk.
http://earthquake.usgs.go(...)b00086j7.php#details
blijft lastig het verschil tussen west en oostquote:Op maandag 27 februari 2012 11:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zuid-oost, tegen de grens met Italie aan
Mijn nichtje woont daar, en die heeft 'm behoorlijk gevoeld. Ze was niet blij...quote:Op maandag 5 maart 2012 14:46 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
4.0-4.3 beving SanFrancisco
die voelen ze daar zeker![]()
quote:Tsunamiwaarschuwing na aardbeving Japan
Er is een tsunamiwaarschuwing in Japan afgegeven na een aardbeving met een sterkte van 6,8 op de schaal van Richter.
http://www.nu.nl/buitenla(...)ardbeving-japan.html
Daar gaat de pers weer de fout in, het is een advisory geen warning. Tsunami van 10 cm waargenomen dus lijkt mee te vallen.quote:
jawel 5.7 + 6.1quote:
quote:Tweede krachtige aardbeving Japan, nu regio Tokio
Enkele uren nadat de noordoostkust van Japan werd opgeschrikt door een aardbeving, deed zich een krachtige beving voor in de regio van hoofdstad Tokio, volgens persbureau AP. Er zijn nog geen berichten over schade of slachtoffers.
De beving had een kracht van 6.1 op de schaal van Richter, het epicentrum lag volgens de Japanse meteorologische dienst ten oosten van Tokio, op zo'n 10 kilometer onder de zeebodem. Er werd geen tsunamiwaarschuwing uitgegeven.
Tsunamiveroorzaking
Eerder werd, door een aardbeving met een kracht van 6.8 op de schaal van Richter, voor de kust van het noordoosten van Japan een tsunamiwaarschuwing uitgevaardigd voor die regio. De golven waren niet hoger dan een meter en richtten geen schade aan.
Het epicentrum van de beving lag 235 kilometer ten oosten van de stad Kushiro op het noordelijke eiland Hokkaido. De beving vond plaats op een diepte van 26 kilometer onder de oceaanbodem.
De waarschuwing gold voor dezelfde regio als die vorig jaar werd getroffen door de zware aardbeving en tsunami. Dat maakte de Japanse meteorologische dienst vanochtend bekend.
Er zijn geen waarschuwingen voor andere delen in de grote oceaanregio afgegeven.
Wij zaten in een restaurant (op ~100 km ten noorden van Tokyo) op de 3e verdieping en het gebouw ging heel behoorlijk heen en weer. Ik werd er zeeziek van. Geen schade, alles onder controle.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:08 schreef The_Avatar het volgende:
Was dit in Amsterdam gebeurd lagen bijna alle gebouwen op de grond. Japan engineering +1
Zo te zien zat je er 2 dagen naastquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:03 schreef Frutsel het volgende:
Ik zag deze ook alweer voorbij komen
02/27/10- 8.8 Chile EQ
188 days later:
09/04/10- 7.1 Christchurch EQ
188 days later:
03/11/11- 9.0 Japan EQ
188 days later:
09/15/11- 7.3 Fiji EQ (plus a few other 6+ EQ's that same day)
188 days later:
March 22, 2012 ???
We schrijven hem alvast op
Zie ook hier.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:03 schreef Frutsel het volgende:
Ik zag deze ook alweer voorbij komen
02/27/10- 8.8 Chile EQ
188 days later:
09/04/10- 7.1 Christchurch EQ
188 days later:
03/11/11- 9.0 Japan EQ
188 days later:
09/15/11- 7.3 Fiji EQ (plus a few other 6+ EQ's that same day)
188 days later:
March 22, 2012 ???
We schrijven hem alvast op
Daar "wachten" ze nog steeds op The Big One.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:40 schreef Frutsel het volgende:
Flinke beving. Lijkt gelukkig mee te vallen. Enig idee hoelang de beving duurde? En hopelijk geen voorschok voor de 22e in LA ofzo
Toch best wat materiële schade..quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:40 schreef Frutsel het volgende:
Flinke beving. Lijkt gelukkig mee te vallen. Enig idee hoelang de beving duurde? En hopelijk geen voorschok voor de 22e in LA ofzo
ben ik ook een beetje bang voor, normaal gesproken moet daar flink wat wat spanning staan op de breuk daar... ben geen seismoloog, maar dat is mijn onderbuikgevoel.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:42 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Daar "wachten" ze nog steeds op The Big One.
Aangezien alle uithoeken van de Grote Oceaan al aan de beurt zijn geweest (Japan in het NW, Nieuw-Zeeland in het ZW en Chili in het ZO) zal LA (in het NO) nog moeten komen.
quote:Op woensdag 21 maart 2012 14:01 schreef Godshand het volgende:
Niemand maakte melding hiervan? http://www.nu.nl/buitenland/2768274/aardbeving-in-indonesie.html
6.2 is toch aardig...
scrummie welquote:
Dit is wel vrij duidelijk:quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:32 schreef Scrummie het volgende:
Ook hier maar even, uit ander topic:
Een artikel van 2 (!!!!) maart:
http://www.microsofttrans(...)notas%2Fn2451316.htm < vertaald
Origineel: http://www.oem.com.mx/elheraldodechiapas/notas/n2451316.htm
Kan dat toeval genoemd worden?
Ja, natuurlijk is dat toeval. Ik was toen trouwens in Mexico (DF), was ook een oefening in het hotel waar ik verbleef.quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:32 schreef Scrummie het volgende:
Ook hier maar even, uit ander topic:
Een artikel van 2 (!!!!) maart:
http://www.microsofttrans(...)notas%2Fn2451316.htm < vertaald
Origineel: http://www.oem.com.mx/elheraldodechiapas/notas/n2451316.htm
Kan dat toeval genoemd worden?
quote:Beving Mexico mogelijk geboorte nieuwe vulkaan
De zware aardbeving die dinsdag Mexico trof, is waarschijnlijk het eerste signaal van de geboorte van een nieuwe vulkaan. Een groep geologen en seismologen van de Nationale Universiteit van Mexico is vandaag bij het epicentrum van de beving in het dorp Ometepec een onderzoek hiernaar begonnen.
De aarde in het centrum van Mexico is sinds dinsdag niet meer tot rust gekomen. Er zijn al ruim tachtig naschokken geregistreerd. Vandaag alleen al waren er meer vijftien bevingen, de zwaarste met een kracht van 5,0 op de schaal van Richter. De bevingen waren goed voelbaar in Mexico-stad en leidden opnieuw tot paniek.
Baby-vulkaan
Het is niet de eerste keer dat de Mexicanen getuige zijn van de geboorte van een nieuwe vulkaan. Een paar honderd kilometer van Ometepec ligt de Paricutín, bijgenaamd de baby-vulkaan, de jongste vulkaan ter wereld.
In 1943 opende zich de vlakke grond hier en kwam een dikke stoom vermengd met stenen naar buiten, later gevolgd door een lavastroom, die twee dorpen geheel verzwolg. In acht maanden tijd groeide de vulkaan tot een hoogte van 365 meter. Hij is 9 jaar actief gebleven.
Dat is ook een opmerkelijke zegquote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:55 schreef mouzzer het volgende:
5.6 earthquake, south Australia. Mar 23 7:55pm at epicenter (317km SSW of Alice Springs)
Latest:quote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:55 schreef mouzzer het volgende:
5.6 earthquake, south Australia. Mar 23 7:55pm at epicenter (317km SSW of Alice Springs)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |