abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101942301
Beste mensen,

Dit jaar zou ik eigenlijk de opleiding Commercieel Medewerker Niveau 3 gaan doen op het Da Vinci College. Maar dat was achteraf toch niet de juiste opleiding voor mij persoonlijk.
Zelf vind ik het heel leuk om met computers te werken en daarom twijfel ik nog om misschien de ICT in te gaan. Daar zou ik dus met Niveau 3 kunnen beginnen en mocht ik dat gehaald hebben, dan eventueel nog Niveau 4 halen.
Alleen het probleem is dat ik deze maand 25 wordt en dus al best oud wordt voor het MBO. Ik zat er eigenlijk aan te denken om heel misschien een 21+ test te doen en dan HBO te gaan doen.
Het Da Vinci College zat ook al een beetje moeilijk te doen in verband met me leeftijd, omdat ze willen dat ik een BBL traject ga volgen.
Nu is dat niet zo makkelijk aangezien bijna alle bedrijven of vol zitten of liever een stagiaire hebben, wat ook logisch is omdat die goedkoper zijn.
Maar natuurlijk snap ik dat dat allemaal niet zo makkelijk gaat en daarom zou ik weleens willen weten of die test echt super moeilijk is.
Mijn achtergrond is qua school niet zo heel goed, maar dat komt omdat ik toendertijd problemen had door persoonlijke omstandigheden. Daardoor heb ik alleen een VMBO diploma en in 2006 nog een MBO 2 koks diploma behaald.
Ik ben nu wel echt veranderd en daar bedoel ik mee, dat ik er echt voor wil gaan en mezelf 100% wil inzetten voor me opleiding zodat ik later gewoon goed kan verdienen en goed werk heb.
Het punt is juist nu ik bijna 25 wordt dat ik echt een keuze moet maken nu voor later. Kijk mocht die test echt tegenvallen dan kan ik altijd nog terugvallen op me Horecadiploma, maar liever niet natuurlijk.
De opleidingen waar ik nog over twijfel zijn:

Bedrijfskundige Informatica (het is met computers werken maar ook weer niet 100%, je bent ook meer met bedrijfsprocessen bezig en dat spreekt me ook wel aan).

Commerciële Economie (vind het nog steeds wel leuk om producten te verkopen en zou de management kant ook wel wat vinden).

Hebben jullie hier ervaringen mee?
Zouden jullie die met mij willen delen, of heb je al zoiets van (nee dat ga je never nooit redden).
Nogmaals ik wil er echt voor gaan zodat ik later een goede baan kan hebben.
Ik heb wel laatst een paar IQ testen gedaan en daar kwamen scores uit van tussen de 90 a 105.

Ik hoop dat dit voldoende info is en alvast bedankt voor jullie reacties.

Ferry
  Moderator woensdag 14 september 2011 @ 16:50:46 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_101942526
Tja, mijn vriend heeft een toelatingstest gedaan, die moest Nederlands en Engels doen op Havoniveau (de examens)
Verder is het studiematig afhankelijk. Ik denk dat je bij Bedrijfskundige Informatie van wiskunde moet uitgaan. Commerciele economie zou ook best wiskunde kunnen zijn of economie examens van havo niveau.

Probeer die eens te maken!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_101943146
Dank voor je snelle reactie.

VMBO is natuurlijk veel makkelijker dan HBO dat snap ik ook, maar me beste vakken toendertijd waren wiskunde en Engels.
Mag ik vragen wat jou vriend voor route heeft gevolgd? Voordat hij die toelatingstest heeft gedaan.
  Moderator woensdag 14 september 2011 @ 17:08:48 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_101943243
VMBO TL en toen MBO 2/3 en daarna 21 jaar test.
Een schoolvoorbeeld van iemand die het niet wist :+
  woensdag 14 september 2011 @ 17:10:56 #5
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_101943337
Aan je scholingsachtergrond en IQ scores te zien een waste of time, no offence :) Al haal je die test, zal de opleiding zelf heel zwaar voor je zijn denk ik zo...
Humans dont deserve to live...
  Moderator woensdag 14 september 2011 @ 17:11:33 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_101943353
Laatbloeiers. Zat mensen die een relatief laag IQ hebben maar op een onderdeel juist iedereen inhalen.
pi_101944631
Ja daar ben ik ook wel een beetje bang voor, dat die test misschien wel haalbaar is maar dat uiteindelijk de opleiding zelf heel moeilijk gaat worden.
Denk toch dat MBO beter is want zat net even zo'n test van BNN te maken, en daar haal ik ook maar 95.
Moet wel zeggen dat je bij die test supersnel moet antwoorden dus dat telde ook wel mee met de score waardoor ik niet op tijd was met reageren.
pi_101944726
Nou, je typt iig volzinnen, dat is meer dan menig HBO-klasgenoot ooit uit z'n toetsenbord kreeg. Ik zou het lekker proberen. Iemand die ik ken moest Engels en Nederlands doen, die haalde een 4 en een 6 en mocht alsnog door.
  woensdag 14 september 2011 @ 17:47:50 #9
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_101944815
Gewoon proberen, als je het niet probeert weet je het nooit.
Ik heb een mavo achtergrond en heb de 21+ toets vorig jaar gedaan. Inmiddels heb ik mijn P en nu doe ik WO. Had ik ook nooit geweten, als ik het niet had geprobeerd.
Ik zou er zeker voor gaan.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_101945051
Ik zou het zeker proberen. Je typt relatief keurig en komt intelligent en gemotiveerd over. IQ scores hoeven niet veel te zeggen, zéker niet die van het internet en BNN en dergelijke niet. Zelf ken ik iemand die vanaf het vmbo zichzelf omhoog heeft gewerkt naar een doctoraat theoretische natuurkunde. Wel een heel uitzonderlijk geval, maar een studie aan de hogeschool moet je zeker even proberen. Succes!
pi_101945586
Door deze reactie's wordt ik wel weer iets gemotiveerder om die test te doen. :Y :Y
Hebben jullie ook op bepaalde scholen gezeten waar die testen weer anders zijn?
En hebben jullie site's waar je bepaalde testen kan doen (betrouwbare, normale oude examens)?
Want ik kom er zat tegen maar weet nou niet of dat echt de juiste zijn snap je.
  Moderator woensdag 14 september 2011 @ 18:17:06 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_101945629
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 18:15 schreef FS1986NL het volgende:
Door deze reactie's wordt ik wel weer iets gemotiveerder om die test te doen. :Y :Y
Hebben jullie ook op bepaalde scholen gezeten waar die testen weer anders zijn?
En hebben jullie site's waar je bepaalde testen kan doen (betrouwbare, normale oude examens)?
Want ik kom er zat tegen maar weet nou niet of dat echt de juiste zijn snap je.
Examenmateriaal van afgelopen jaar, havo.
  woensdag 14 september 2011 @ 18:19:30 #13
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_101945692
De toelatingstests zijn bij diverse scholen anders. HU heeft 4 vakken die je moet halen, waaronder Nederlands en Engels, Windesheim heeft een soort capaciteitentest, etc. Ik zou even informeren bij de school van je keuze, welke toetsen je zult moeten doen.
Voor de rest is het simpelweg stampen.
pi_101946141
=
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:42 schreef FS1986NL het volgende:
Ja daar ben ik ook wel een beetje bang voor, dat die test misschien wel haalbaar is maar dat uiteindelijk de opleiding zelf heel moeilijk gaat worden.
Denk toch dat MBO beter is want zat net even zo'n test van BNN te maken, en daar haal ik ook maar 95.
Moet wel zeggen dat je bij die test supersnel moet antwoorden dus dat telde ook wel mee met de score waardoor ik niet op tijd was met reageren.
Ik vind die test ook moeilijk(ik heb lager dan jij) terwijl ik toch wel universitair niveau aan kan.
pi_101947655
Ok ik ga dan maar eens die HAVO examens doen, kijken wat ik er van bak.
Persoonlijk lijkt het me wel handig dat ik van tevoren een cursus Nederlands doe, want ik moet wel zeggen dat bij mij me grammatica heeeeeel slecht is. :o Maar woorden met d of dt schrijf ik meestal wel weer goed :o
Weten jullie welk niveau je zo'n beetje moet halen bij die toets voor Nederlands (F, B, A of zoiets).

@ JohnSpek, Heb je de toets gedaan of niet omdat je het moeilijk vond? En wat voor niveau heb je dan als ik mag vragen.
pi_101948703
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 19:12 schreef FS1986NL het volgende:
Ok ik ga dan maar eens die HAVO examens doen, kijken wat ik er van bak.
Persoonlijk lijkt het me wel handig dat ik van tevoren een cursus Nederlands doe, want ik moet wel zeggen dat bij mij me grammatica heeeeeel slecht is. :o Maar woorden met d of dt schrijf ik meestal wel weer goed :o
Weten jullie welk niveau je zo'n beetje moet halen bij die toets voor Nederlands (F, B, A of zoiets).

@ JohnSpek, Heb je de toets gedaan of niet omdat je het moeilijk vond? En wat voor niveau heb je dan als ik mag vragen.
Ik heb de toets gedaan en hard gefaald. Ik studeer bedrijfskunde/bedrijfseconomie aan de universiteit en haal goede cijfers.
Maarja, ik zou gewoon wat tentamens maken van de havo en kijken wat je er van bakt.
Een wiskunde toelatingstest is waarschijnlijk wel pittig aangezien je wat voorkennis mist. Als je wat tijd hebt om het in te halen is het echter weer goed te doen.
pi_101949098
Die IQ testen zeggen niet altijd zoveel. Destijds moest ik voor niveau 3 een toelatingstoets doen op het RIJN IJSSEL te Arnhem. Daar kwam uit dat ik het voor niveau 3 zwaar zou krijgen.

Nu 3 jaar later met twee vingers in de neus niveau 3 en 4 gehaald. Gewoon je goed voorbereiden op die toelatingsexamen. Daarna er 100% voor gaan
pi_101951651
@ JohnSpek Maar hoe ben jij uiteindelijk op de UV gekomen dan omdat je met die test gefaald was.

Mocht ik een 21+ toets doen dan zal dat waarschijnlijk AVANS of InHolland zijn in verband woonplaats en reistijd.
pi_101952041
Om je taalvaardigheden wat op te vijzelen kan je het best nog een keer kort de belangrijkste theorie doornemen. Bij Engels heb je het dan over de verschillende werkwoordsvormen (present/past simple/perfect) en bij Nederlands gewoon alle basis doornemen. Dan ga je wat Nederlandse en Engelse boeken lezen en ga je kijken hoe werkwoorden zijn gespeld en dergelijke. Dat heeft bij mij erg goed gewerkt. :)
pi_101952636
@ Oidipous haha ik lees alleen nooit boeken maar wel een goede tip eigenlijk.

Bestaat er eigenlijk ook een test voor MBO4 die je kan maken, want dan zou ik eventueel eerst even MBO4 kunnen aankijken.
Want om heel eerlijk te zijn is die stap om in 1 keer naar HBO te gaan wel erg groot, en ben toch bang dat het dan niet goed komt.
pi_101953417
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 20:40 schreef FS1986NL het volgende:
@ JohnSpek Maar hoe ben jij uiteindelijk op de UV gekomen dan omdat je met die test gefaald was.

Mocht ik een 21+ toets doen dan zal dat waarschijnlijk AVANS of InHolland zijn in verband woonplaats en reistijd.
Ik bedoelde dat ik die BNN test hard heb gefaald :P
pi_101953589
OHHHH hahahahaha die 21+ toets heb je dus wel gedaan en van vond je er van?
pi_101953883
Wat wil je later doen? Als je kok wilt worden is MBO opleiding ook al genoeg. Idem voor ICT helpdeskfunctie. Als je iets wilt gaan doen waarvoor een HBO opleiding benodigd is dan moet je juist zo snel mogelijk de stap zetten naar HBO. HBO is hoger qua niveau maar is zeker niet onoverkomelijk. Ik heb verhalen gehoord van HBO-ers die hun MBO 4 opleiding als waardeloos beschouwen omdat alles wat zij op MBO hebben gehad ze in een jaar kregen. Waste of time dus. :)
  woensdag 14 september 2011 @ 21:23:46 #24
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_101954164
Als je hem op Inholland gaat doen: Stelt echt niks voor, ik vond zeker de examens Nederlands en Engels zo beneden de maat, zat bijna te janken.
pi_101955603
@ Oidipous Nee de horeca ben ik juist uit gegaan omdat ik dat niet meer leuk vond en laten we eerlijk wezen zo goed verdient dat ook niet.
Het lijkt mij gewoon leuk om later bijvoorbeeld een manager te zijn of gewoon iets in de zakenwereld te doen. En van de ICT kant lijkt het me gewoon ook leuk om met computers bezig te zijn en dat je ook voor bepaalde bedrijven processen kan regelen om bedrijf beter te laten runnen etc.

@ Maria2.0 Hmm maar wat voor soort opdrachten kreeg jij dan omdat je het zo makkelijk vond?
pi_101955808
Dan zou ik inderdaad in ieder geval de test maken.
pi_101974306
Ik hoor wel vaker dat mensen een VMBO-diploma hebben behaald en dan een mbo-niveau 2 of 3 opleiding doen. Maar wanneer je je VMBO gewoon hebt behaald kun je toch gewoon een MBO-niveau 4 opleiding doen of? ...
pi_102004426
Nee, regular_john. Dat hangt er vanaf wat voor niveau je hebt gedaan op het VMBO. Basisberoepsgerichte leerweg - niveau 2. Kaderberoepsgerichte leerweg - niveaur 3/4. Theoretische leerweg (oude mavo) - niveau 4. Diverse niveaus die allemaal worden aangeduid met het VMBO.

Zelf heb ik basisberoepsgerichte leerweg gedaan. Daarna niveau 2, 3 en 4. Begin in februari voor de tweede keer met een HBO studie. Na de eerste te zijn gestopt binnen een week. Maar zie het als een ervaring. En ben nu gaan werken. Heb ik toch wat werkervaring op mijn CV.
pi_102005375
Volgens mij ben je al te laat om een 21+ te gaan doen al wil je NU nog beginnen. Of maken ze uitzonderingen?

Wat betreft het "niveau" en of je dat aan zou kunnen, ik zelf doe (nog) geen HBO maar de berichten in me omgeving geven aan dat HBO helemaal niet zó moeilijk is. En eerlijk al lees ik in het nieuws dat Jokertje van Oh oh cherso naar 't HBO gaat dan heb ik helemaal m'n twijfels ;)
pi_102005829
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:42 schreef FS1986NL het volgende:
Dan kun je HBO zeker aan, ik had bij de laatste test van BNN een IQ van 83. Als het goed is rond ik over een paar maanden cum laude mijn WO-master af.
pi_102016799
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 september 2011 02:19 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan kun je HBO zeker aan, ik had bij de laatste test van BNN een IQ van 83. Als het goed is rond ik over een paar maanden cum laude mijn WO-master af.
Haha, baas. :D
pi_102016906
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:10 schreef L3IPO het volgende:
Aan je scholingsachtergrond en IQ scores te zien een waste of time, no offence :) Al haal je die test, zal de opleiding zelf heel zwaar voor je zijn denk ik zo...
100% gelul, scholingsachtergrond en iq zeggen geen reet.
Sommige mensen zien pas later het licht.
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:40:29 #33
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102017426
TS, ik kreeg enkel meerkeuzevragen, bij alle vakken. Juiste Engelse woord in een tekst zetten en kiezen welke spelling de juiste is. Verder maatschappijleer, dat was een vrij dun boek waarvan je een paar hoofdstukken moest leren. Heb het 3 keer doorgelezen en dat was het.
pi_102017634
Als ik betaald kreeg met 500 per maand om te studeren zou ik dat doen :Y
Gratis studeren en het niet doen :')_!!!!
pi_102018145
Bedrijfskundige Informatica is wel een zware opleiding voor iemand die het 'leuk vindt om met computers te werken'.

Carrieretijger vat het goed samen:

quote:
In de hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica (BI) leer je ICT toe te passen in organisaties om bedrijfsprocessen en informatiesystemen te verbeteren. Hierbij gebruik je zowel bedrijfskundige als ICT-kennis.

Een bedrijfskundig ICT’er houdt zich bezig met het analyseren, beschrijven en verbeteren van bedrijfsprocessen. Daarvoor moet je goed inzicht hebben in de organisatie van het bedrijf, de communicatielijnen, de informatiestromen en de informatiebehoeften. Hierbij speelt ICT een belangrijke rol, maar in de opleiding BI staat niet de techniek van computers of leren programmeren centraal.

Je werkt nauw samen met de gebruikers van informatiesystemen en vervult vaak een brugfunctie tussen de gebruikers, het management en de technisch ontwerpers en beheerders van de informatiesystemen. Een BI’er is goed in het motiveren en begeleiden van mensen bij veranderingen.
Los van of je het niveau aan zou kunnen (zoals eerder gezegd, dat zou zomaar kunnen).. weet je zeker dat dit is wat je wil?
pi_102135354
Een 21+ test is erop gericht om te achterhalen of je het niveau van de studie aankunt. Dus als je die test haalt, mag je ervan uitgaan dat de studie haalbaar voor je is. Dus wat heb je te verliezen?! Je kunt het altijd proberen. En waarom neem je niet even contact op met de hogeschool om te vragen wat die toets precies inhoudt, voordat je allerlei examens gaat oefenen? Hogescholen hebben ook altijd studie-adviseurs die je kunnen adviseren over welke opleiding te kiezen. Ze kunnen je ook informeren over de 21+ toets. Ik zou gewoon de hogeschool even bellen om informatie. Ik denk dat je daar het meest mee opschiet. Succes!
pi_102182531
Mijn schoolloopbaan (mooi woord) lijkt wel een beetje op die van jou.
VMBO TL gedaan, mbo 4 (niet afgemaakt), mbo 3, 21+ toets, hbo-opleiding.
Ik vond de toetsen heel goed te doen, maar een paar dingen die wel belangrijk waren:
- Ik moest een betoog schrijven. Verdiep je er even in aan waar een goed betoog aan moet voldoen. Dat voorkomt 'vormfouten.'
- Begin echt ruim van te voren. Met een mbo 3 achtergrond heb je nog wel wat kennis in te halen, is mijn ervaring. Niet onmogelijk, maar je moet er wel wat tijd voor nemen.
- Als er vooraf lessen worden aangeboden, zeker volgen!! Daar heb ik zelf veel aangehad. De te bestuderen stof werd klassikaal behandeld.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_102552819
Hallo mensen,

Dacht laat ik eens kijken of er nog nieuwe berichten waren gekomen, en dat is het geval.
Ik had dit topic helemaal niet meer in de gaten gehouden dus alvast excuses als ik niet meer heb gereageerd.
Ik heb toch een beetje zitten nadenken over bepaalde beroepen en opleidingen. Zelf zat ik laatst een programma te kijken (manager gezocht) en dat spreekt me gewoon toch wel meer aan.
Ook toen ik in de Horeca zat kwamen er altijd veel zakenmensen en op de een of andere manier zag ik me ook wel zo lopen als jullie snappen wat ik bedoel.
Om toch eerlijk te zijn denk ik dat de ICT toch te technisch voor me is, en heb toch zo'n gevoel dat het op het HBO nog meer technisch gaat worden met de opleiding die ik dan zou doen.
Gewoon dat manager zijn en leidinggeven en alles erom heen dat lijkt me gewoon superleuk om te doen.
Zelf kan ik ook wel veel praten alhoewel dat hoor ik van veel mensen, en vindt het ook heel leuk om mensen dan te adviseren over iets.
Dus kortom wat ik nu heb beschreven lijkt me toch de Commerciële Economie opleiding de beste keuze.
Zeker omdat het ook een hele brede opleiding is en je alle kanten op kan, en dat is misschien voor mij wel beter.

@ active2011 Voor dit jaar ben ik inderdaad te laat ja maar kan op verschillende scholen ook in Februari instromen las ik net. Je moet je wel voor December 2011 aanmelden dan.

@ Bolkesteijn Ja als je het alleen over het IQ hebt dan zou ik HBO ook kunnen doen ja, maar wat is jou achtergond qua niveau's. Want ik heb alleen een VMBO BB diploma die 7 jaar geleden is gehaald en een MBO 2 diploma die 5 jaar geleden is gehaald.
Maar zeker niet verkeerd hoor als je over een paar maanden je cum laude haalt _O_

@ Bigs Ik denk dat ik toch meer de Commerciële kant opgaat want ICT is toch denk ik te technisch voor mij, en zoals ik zelf al zei ik vind het gewoon leuk om met pc's te werken.
En ook qua niveau denk ik dat Commerciële Economie beter haalbaar zou zijn dan ICT op HBO niveau.

Ik ga het denk ik wel gewoon proberen die 21+ toets, natuurlijk moet ik me wel echt goed voorbereiden op die 21+ toets. Met behulp van boeken en als het zou kunnen dat je van te voren een paar klassikale lessen kan volgen ter voorbereiding op die 21+ toets.

Want toch zit ik er wel een beetje mee als ik MBO nog tot me 30e moet doen, de kans zit er wel in mocht ik die 21+ toets niet halen maar hoop het natuurlijk wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door FS1986NL op 30-09-2011 16:28:50 ]
pi_102556898
Het niveau van het HBO is blijkbaar afgestemd op de modale Nederlander aangezien 50% van de secundaire schoolverlaters een HBO-opleiding volgt. Wellicht zal het van de HBO-opleiding en de school afhangen hoe moeilijk de opleiding is maar er zijn zat opleidingen die prima te volgen zijn voor iemand die een gemiddelde of zelfs wat lage intelligentie heeft als hij voldoende gemotiveerd is.
Er zijn zat studierichtingen die niet mogelijk zijn met een IQ van slechts 100 maar ook dan geldt dat een hoge intelligentie slechts een hulpmiddel is om een zwaardere studierichting aan te kunnen. Wanneer je wat slimmer bent dan begrijp je alles sneller maar dat wil niet zeggen dat je daarom niet veel tijd moet investeren in je studie en bovendien kan je ook een wat dysharmonisch hoge intelligentie hebben en kan het ook een handicap zijn als je de docent zijn uitleg dermate snel begrijpt dat je in gedachtes gaat afdwalen.

[ Bericht 40% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-09-2011 18:40:51 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 30 september 2011 @ 20:04:32 #40
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_102559787
Ik zou nog wat extra aandacht besteden aan d en dt fouten. "Ik wordt" (een fout die je regelmatig maakt) is niet dodelijk voor je verhaal, maar zorgt er helaas wel voor dat je dom overkomt. Op je 25ste moet je dat soort fouten verleerd zijn.

Daarnaast is het handig om even echt rustig na te denken over wat je wilt gaan doen. Het ''zakenleven'' of ''managen'' is leuk en aardig, maar geheel nietszeggend. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt kan je daar naar toe werken. Jochies die 17 zijn en aan een hbo beginnen hebben nog de tijd om alle kanten op te gaan, als je 25 bent moet je echt een duidelijk plan hebben.

Elke mongool met een C&A in de buurt kan een pak kopen en in de kroeg gaaf lopen doen dat hij werkzaam is in de ''sales'' en ''targets'' haalt. Met andere woorden: na zijn studie CE in een callcenter is gaan werken en eigenlijk niet weet waar hij mee bezig is. Volg een opleiding met een duidelijke reden en dan kom je er wel.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_102561398
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 20:04 schreef Ryon het volgende:
Ik zou nog wat extra aandacht besteden aan d en dt fouten. "Ik wordt" (een fout die je regelmatig maakt) is niet dodelijk voor je verhaal, maar zorgt er helaas wel voor dat je dom overkomt. Op je 25ste moet je dat soort fouten verleerd zijn.

Daarnaast is het handig om even echt rustig na te denken over wat je wilt gaan doen. Het ''zakenleven'' of ''managen'' is leuk en aardig, maar geheel nietszeggend. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt kan je daar naar toe werken. Jochies die 17 zijn en aan een hbo beginnen hebben nog de tijd om alle kanten op te gaan, als je 25 bent moet je echt een duidelijk plan hebben.

Elke mongool met een C&A in de buurt kan een pak kopen en in de kroeg gaaf lopen doen dat hij werkzaam is in de ''sales'' en ''targets'' haalt. Met andere woorden: na zijn studie CE in een callcenter is gaan werken en eigenlijk niet weet waar hij mee bezig is. Volg een opleiding met een duidelijke reden en dan kom je er wel.
Ik zou zeker een cursus kunnen volgen hoor voor Nederlands ja, want ik zeg eerlijk mijn Nederlands is altijd wel slecht geweest maar raar genoeg is mijn Engels altijd wel goed geweest haha.
Wat betreft de keuze qua opleidingen zit ik nog te twijfelen tussen ICT of Commercieel. Maar mijn keuze gaat toch steeds meer richting Commercieel omdat het me toch iets meer licht.
Het is ook niet gelijk de bedoeling dat ik nu meteen een opleiding ga volgen op HBO niveau, maar echt rustig nadenken erover kan ook niet echt meer.
Juist omdat ik nu 25 ben wil ik gewoon nu de juiste keuze maken en ervoor gaan snap je.
Tuurlijk is het kort door de bocht als ik zeg ja ik wil zakenleven in of managen, maar bedoelde er gewoon mee dat ik toch uiteindelijk zoiets wil gaan doen.
Wat ik gewoon leuk vind en waarom ik die opleiding zou willen doen is: Verkopen, Adviseren, Mensen samenwerken, Leidinggevende functie, Manager worden van een bedrijf.
Maar inderdaad meer naar de kant van of leidinggevende of manager van een bedrijf.
Ik weet niet wat ik nog meer moet zeggen om het duidelijk te maken van waarom ik juist die opleiding zou willen volgen.
pi_102563134
als je de technische kant op gaat, worden er bij een 21+ examen meestal de volgende vakken getoetst:

1. nederlands
2. engels
3. wiskunde
4. natuurkunde

het examen engels is in de vorm van een stukje tekst (krantartikel, stukje uit een boek, handleiding etc.) in het engels. daarover ga je vragen beantwoorden (in het nederlands). het zijn open vragen, dus je moet een beetje begrijpen waar het over gaat en dingen terug kunnen opzoeken in de tekst.

het examen nederlands houdt ook wat in, maar ik zou niet weten wat. ik heb het niet gemaakt :)

bij wiskunde worden basis dingen getoetst. van simpele berekeningen met een gemeenschappelijk factoor tot logaritmen (simpele berekeningen), goniometrie (driehoeken, sinus, cosinus, tangens), functies (grafieken en afgeleiden) en andere zooi. veel oefenen en dan kom je er wel. het begrijpen van de stof is niet moeilijk.

en natuurkunde als laatste. hier worden de volgende onderwerpen getoetst: elektriciteit (serie of parallel schakelingen, weerstanden, vermogen, rendement etc.), krachten (wrijving, balans, reactiekrachten, wetten van newton), beweging (gemiddelde snelheid, versnellen) en wat dingen over warmte (warmte afgeven aan een voorwerp etc).

meer is het niet. nou verschilt dit ook per instelling, maar moeilijker dan dit zal het niet worden op hbo niveau!

ik denk dat je voor de helft klaar bent als je precies weet wat er gevraagd wordt! ;)
pi_102564157
Nooit geschoten is altijd mis. Dus probeer het zou ik zeggen :)
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 10:08:08 #44
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_102576981
Iedereen die zich volledig inzet kan HBO aan imo, toch zou je op je 25ste je carriere niet moeten laten afhangen van een stom tv programma want zoals Ryon terecht zegt iedereen kan een pak kopen en leuk doen maar dan ben je nog nergens.
"The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money."
pi_102578365
Hmm, nog steeds niet aan de studie? Instromen dit studiejaar wordt dan lastig, dus weer een jaar weggegooid. Zonde. ;)

Ik heb een vriend van mij die 24 is en pas aan zijn HBO studie is begonnen en wonder boven wonder heeft hij leeftijdsgenoten in de klas. Het kán dus wel maar ik zou nu toch er echt wel vaart achter zetten voordat je de 30 gepasseerd bent. ;)
pi_102581575
@ DanielBackward tuurlijk laat ik me studiekeuze niet afhangen aan een tv programma, het was gewoon een voorbeeld van wat ik leuk zou vinden.

@ Oidipous Nee jammer genoeg nog niet het is zo moeilijk man om eenmaal die stap te zetten.
Stel dat ik HBO toch niet red dan moet ik alsnog MBO doe en dan ben ik na me 30e nog bezig. En daar hou ik zeker rekening mee dat dat kan gaan gebeuren.
Want heb niet voor niets een hele slechte scholingsachtergrond, dus ik moet er ook niet te makkelijk over doen van ja ik wil HBO doen etc..
En daarbij lukt het nu toch niet want ik ben ook nog hard opzoek naar werk, zolang ik dat nog niet heb kan ik al niet naar school.

Heb in ieder geval gisteravond even een mailtje gestuurd naar Avans over wat ik kan verwachten bij die 21+ toets als ik Commercieel Economie gaat doen.
En of er ook van te voren klassikaal les wordt gegeven zodat je nog beter voorbereid wordt op die 21+ toets, en welke boeken ik eventueel zou kunnen kopen ter voorbereiding
Het is wel een voordeel dat het bij het Avans College gratis is die 21+ toets, dus faal je hard dan verlies je toch niets aan geld. Alleen is het jammer dat je dan toch dat Niveau niet aan kan.
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 14:38:56 #47
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_102582837
Ik snap best dat het een leuk programma kan zijn en dat het je aanspreekt maar het is vaak niet een realistisch beeld hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. In ieder geval veel succes met die test, je hebt niks te verliezen.
"The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money."
pi_102583775
Nee natuurlijk dat snap ik op tv wordt het altijd mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is.

Maar ik heb toch nog een beetje zitten kijken op de site van het Avans College en daar kwam ik toch nog een andere studie tegen (Small Business & Retail Management).
Dat is toch meer gericht op wat ik eigenlijk zou willen doen, dat managen of leidinggevende en meer de kant van een eigen bedrijf opstarten.
Het lijkt wel een beetje op Commerciële Economie maar dat is toch meer de marketingkant etc.
Zelf heb ik altijd gedacht en nog steeds dat ik een eigen bedrijfje zou willen hebben. Dat begon toen in de Horeca dat ik zoiets had van, ja ik wil later echt een eigen zaak hebben.
Nu ben ik gestopt met de Horeca, maar nog steeds lijkt me dat gewoon super om een eigen bedrijf te starten.
Want zelf vind ik het ook leuk om met computers bezig te zijn, dus dan zou ik misschien een eigen computerzaak kunnen starten. Dat is maar even een voorbeeld hoor.
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:09:21 #49
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102588063
Die toets zegt imo weinig over het niveau wel of niet aankunnen. Het is een momentopname, en door zenuwen kun je ook keihard falen. Laat de moed je dus niet in de schoenen zakken als je het niet haalt. Schrijf je in voor de allereerste toets en kijk of je nog kunt herkansen eventueel.
Ga er gewoon voor, ik wens je alvast veel succes!
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:38:32 #50
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_102588930
Gewoon doen die test. Ik ken mensen van 2 jaar geleden die de test hebben gedaan en hem gewoon super makkelijk vonden. Het is een verkapte retard check zodat ze niet elke willekeurige persoon aannemen. Zelf wist ik ook nog wat ik wilde gaan doen en kwam ik er pas later achter dat studeren toch best een belangrijk deel van je toekomst is :P

Mijn studie route: VMBO G/T > MBO 3 (afgerond) > Vavo ( Havo 4/5 in 1 jaar) afgerond zonder onvoldoendes en een 7+ gemiddeld. > HBO ( Bezig en gaat mij nog makkelijk af).

Laatste 3 woorden : Ik zeg doen!
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
pi_102593069
@ Joosterd

Ja ik denk er nu ook echt over om die test te gaan doen, want om eerlijk te wezen heb ik eigenlijk geen zin om MBO nog te gaan doen zeker nu ik 25 ben.
Wil gewoon echt een juiste studie kiezen nu en er echt voor gaan, zodat ik later toch gewoon goed werk kan hebben en lekker me centen kan verdienen.
Mijn studieroute is toch wel iets anders dan de jouwe, mijn studieroute is: VMBO BB had toen leerweg ondersteunend onderwijs omdat voordat ik naar die school ging, ik allemaal problemen had thuis en daardoor heel me jeugd eigenlijk verkloot was.Toen 4 jaar later een MBO 2 Koks diploma behaald, ook op nippertje omdat ik toen nog in zo'n tijd zat van school BOEIE terwijl die opleiding eigenlijk super makkelijk was.
Daarom wil ik er nu gewoon echt voor gaan geen bullshit meer, en me gewoon 100% inzetten.
Het is toch nu het moment om echt iets te kiezen voor later en heb geen zin meer in al die stress, zoals werk wat me begeven moment tegenstaat, verdien begeven moment niet genoeg en je wilt toch later mocht het zover komen een gezinnetje.
En dan wil je toch wel een goede baan hebben en ook niet echt meer die geldzorgen die ik nu soms heb.

Het zal alleen geen makkelijke rit worden en moet ook maar kijken of die 21+ toets voor mij al haalbaar is, maar ja je doet het wel ergens voor.

Wat voor opleiding heb jij gedaan op MBO 3 en wat doe jij nu dan op het HBO?
pi_102621569
Als je voor bedrijfskundige informatica kiest zal ik oefenen met economie op havo niveau, klas 4-5. Er zijn bij mij een grote groep mbo-4 mensen ingestroomd en ze falen hard met bedrijfs economie omdat ze veel basis kennis missen. Daarnaast ga je ook programmeren (doe je later niks mee) en dit is ook best pittig. Als ik jou was zal ik dan ook een keer snuffelen in een code als C#

Wat betreft het iq... je moet hier niet zoveel waarde aan hechten. Ik heb in mijn schoolperiode mensen gezien met hoge iqs en die faalden met heel veel dingen. Laatst heb ik zon bn iq test gemaakt en ik had een score vergelijkbaar aan die van jou terwijl ik een vwo diploma heb. Het kennen van woorden die nooit gebruikt worden betekend echt niet of je wel of niet succesvol kan zijn. En met zulke dingen zit een iq test vol mee, blokjes tellen in een korte tijd.. spreekwoorden betekenis etc..
Als je echt wil gaan voor een goede toekomst moet je concrete plannen maken en hard werken om je kennis bij te spijkeren. Als je een studie op het oog hebt moet je gewoon de betreffende instelling contacteren en een afspraak regelen met iemand die je kan vertellen wat er ongeveer op de toets komt en hoe je je voor kan bereiden. Hier kunnen mensen zoveel zeggen maar je schiet er niet zoveel mee op.

succes in ieder geval.
pi_102627621
Hey Grijper,

ICT gaat het toch niet worden want op HBO is dat volgens mij heel moeilijk en zo technisch ben ik ook weer niet eigenlijk. (lees: vind ook niet echt leuk zo technisch)
Vind het werken met een PC leuk maar eigenlijk gaat het voor mij allemaal te ver die HBO opleidingen, en ben bang dat ik dan te saai gaat vinden.
Ik heb al contact opgenomen met een vrouw van Avans College en hopelijk hoor ik daar van.
Dat gaat dan over de opleiding Commerciële Economie, ook ga ik morgen even informatie vragen over de opleiding Small Business & Retail Management, omdat die opleiding toch wel meer aansluit van wat ik wil gaan doen. (lees paar posts terug als je dat wilt weten).
Heb ik daar de informatie van dan kan ik een aantal boeken kopen en echt even me kennis bijspijkeren. Ik hou wel niet van lezen maar dat zal dan toch even moeten aangezien ik nu echt iets voor me toekomst wil doen.
pi_102631107
er is maar een iq toets die echt iets vertelt over je capaciteiten, maar daar zitten geen taal gerelateerde dingen in. komt omdat deze toets international is.

http://www.iqtest.dk/main.swf

dit is hem!
pi_102633801
Hey chrisje013 ik heb die test gedaan die je me stuurde en haalde maar 110 punten :o
pi_102636979
Ik heb ook VMBO gedaan, 21+ toets en nu mn P Commerciële Economie.

Je moet er gewoon je best voor doen, dan komt het goed. Genoeg mensen zien falen die van de HAVO af komen.
pi_102637175
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 00:14 schreef Elckiebone het volgende:
Ik heb ook VMBO gedaan, 21+ toets en nu mn P Commerciële Economie.

Je moet er gewoon je best voor doen, dan komt het goed. Genoeg mensen zien falen die van de HAVO af komen.
Goed bezig man! Respect.
Hoop dat ik het ook kan doen, maar nu je toch zegt dat je je P heb gehaald voor CE.
Wat voor 21+ toets kreeg jij eigenlijk want dan weet ik wat ik kan verwachten snap je.
En vond je het eerste jaar echt super moeilijk of valt het op zich wel mee?
pi_102827138
Jammer dat je het niet meer laat weten hoe en wat je kreeg.

Ik was gister naar de banenmarkt geweest en toch begon de ICT weer te kriebelen omdat ik toch altijd met me handen werken leuker vind.
Daarom deed ik ook de Horeca, maar daar ben ik dus mee gestopt en twijfel ik gewoon nog welke studie ik wil doen.
Zat toch te denken als ik Commerciële Economie wil doen dan moet het toch wel in je zitten dat vele praten en kunnen verkopen en op mensen durven afstappen, ik geef eerlijk toe ik word soms als er een grote groep is best verlegen en sla dan dicht.
Dus dan lijkt me iets in de Commerciële richting me ook niet echt handig alhoewel ik wel die dingen leuk vind.
Van binnen wil ik het wel maar je moet toch wel echt heel veel met mensen om kunnen gaan, niet dat ik dat niet kan maar sla gewoon dicht als er een grote groep om me heen staat.
Dat heeft ook te maken met vroeger maar dat even terzijde.
Baal gewoon van dat constante twijfelen want vind gewoon zoveel leuk om te doen, dat het heel moeilijk is om echt een goede keuze te maken qua opleiding.
Wie kan mij een beetje overtuigen of ziet zijn eigen een beetje in dit verhaal.

De opleidingen waar ik nog steeds over twijfel zijn toch:

Commerciële Economie, Small Business & Retail Management.
En sinds gister toch nog een beetje ICT maar ik denk dat ICT gewoon te moeilijk is op HBO niveau.
Ook omdat ik die 21+ toets moet zien te halen snap je.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 14:42:53 #59
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102843608
Die 21+ toets heeft qua niveau verder niet zoveel te maken met je uiteindelijke opleiding. Vergeet niet dat je voor de toets zelf moet blokken en je op je opleiding gewoon les krijgt. Dat scheelt een hoop. Ik zou doen waar je hart naar uitgaat, zonder daarbij te denken aan het niveau of die toets. Uiteindelijk weet je pas hoe het gaat als je het doet.
pi_102847680
@ Maria2.0 dank voor je antwoord.
Ik weet inderdaad mocht ik die toets gaan doen dat ik mezelf er echt super goed voor moet voor bereiden, en eventueel alvast wat klassikale lessen volg ter voorbereiding voor die toets.
Het is alleen zo moeilijk om eenmaal die stap te zetten omdat ik gewoon zelf weet hoe mijn achtergrond is geweest op school.
Die was gewoon echt superslecht, ik had er ook toen geen zin in in het MBO toendertijd maar toch.
Juist nu wil ik echt een opleiding gaan volgen voor me toekomst, want merk nu ook dat het voor mij super moeilijk is om een baan te vinden omdat ik gewoon niet de juiste diploma's heb.
En dat wil ik gewoon niet meer, ik wil gewoon later makkelijker een baan krijgen en niet meer dat gedoe van nu wat ik steeds heb.

Alleen die keuze maken is gewoon zo moeilijk nog, want bij elke opleiding die ik zou willen doen heb ik wel wat.

Wel is wat ik leuk eraan vind
Niet is wat ik niet leuk eraan vind

Commerciële Economie wel: Verkopen van producten, Adviseren van mensen, Management functie, Leidinggevende functie.

Commerciële Economie niet: Marketing, Presenteren.

Small Business & Retail Management wel: Eigen zaakje later, Bedrijfsleider.

Small Business & Retail Management niet: Dat je wel echt het ondernemerschap in je moet hebben, ik heb dat nu niet maar het lijkt me gewoon super om later een eigen zaak te hebben of eigen bedrijfje. Zelf toen ik in de horeca zat en het nog leuk vond wou ik altijd wel een eigen zaakje hebben.

Algemeen ICT wel: Met computers werken, Software en Hardware installeren, Problemen oplossen, Netwerkjes maken, Adviseur, Manager.

Algemeen ICT niet: Programmeren, Technisch, Moeilijke cijfertjes, 1tjes en 0tjes rekenen, en ben bang dat ik de ICT toch te saai gaat vinden als je begrijpt wat ik bedoel.

Dus kortom ik vind het nog heel moeilijk om echt een juiste keuze te maken.
Ik ben altijd wel iemand geweest die meer met zijn handen werkt.
Zelf zou ik het gewoon leuk vinden om later een baan te hebben dat je gewoon producten verkoopt en mensen adviseert en uiteindelijk doorgroeit naar een leidinggevende of manager achtige functie en mocht het echt zo goed gaan dan een eigen zaakje/bedrijfje.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 19:14:46 #61
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102850819
Ik zou voor Commerciële Economie gaan, als ik je rijtje zo zie. Presenteren kun je leren.
En lieve schat, ongeacht hoe je school achtergrond is geweest; het gaat om nu.
Ik was vroeger nooit in de les, had een grote mond, was drukker bezig met blowen en teringzooi uithalen dan met school en ben uiteindelijk dus met een Mavo diploma van school gegaan.
Ik heb de gok van die 21+ toets gewaagd, het viel me alles mee. Heb mijn HBO-P nu en ben gestart aan de Uni. Het gaat om wat je er nú van maakt, niet om hoe het geweest is.

En nouja, dat presenteren moet je op elke opleiding. Ik doe Literatuurwetenschap en moet ook presenteren, daar ontkom je niet aan ;)
pi_102852818
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 19:14 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik zou voor Commerciële Economie gaan, als ik je rijtje zo zie. Presenteren kun je leren.
En lieve schat, ongeacht hoe je school achtergrond is geweest; het gaat om nu.
Ik was vroeger nooit in de les, had een grote mond, was drukker bezig met blowen en teringzooi uithalen dan met school en ben uiteindelijk dus met een Mavo diploma van school gegaan.
Ik heb de gok van die 21+ toets gewaagd, het viel me alles mee. Heb mijn HBO-P nu en ben gestart aan de Uni. Het gaat om wat je er nú van maakt, niet om hoe het geweest is.

En nouja, dat presenteren moet je op elke opleiding. Ik doe Literatuurwetenschap en moet ook presenteren, daar ontkom je niet aan ;)
Ah wat een lief bericht *)
Ja zat er de laatste tijd toch al aan te denken dat ik beter de opleiding Commerciële Economie kan doen, het sluit toch allemaal iets beter aan van wat ik nu wil doen.
Wat betreft dat presenteren daar ontkom ik inderdaad dan niet aan, maar goed zo erg is dat ook weer niet.
Wel goed van je dat je het toch zover weet te schoppen, ongeacht je school verleden :P
In ieder geval bedankt voor je positieve bericht ;)
pi_103127139
Jammer dat me topic een beetje stil aan het worden is, maar hierbij toch nog een bericht van mij.

Op dit moment ben ik nog steeds bezig om werk te vinden maar helaas gaat dat niet zo makkelijk.
Daardoor is het nu ook niet zo makkelijk om 123 een keuze te maken qua opleiding volgen, maar ik denk er nog steeds veel aan van wat is voor mij de beste keuze.
Nu had ik een paar posts terug al aangegeven wat ik leuk zou vinden per opleiding, maar het valt allemaal niet mee.
Want zoals ik al een paar keer had gezegd ik vind gewoon heel veel leuk om te doen en daardoor is me keuze gewoon zo moeilijk snappen jullie.
Maar als ik toch echt heel goed na mezelf luister en heel goed nadenk erover dan is iets in de Commerciele richting niet echt iets voor mij.
Want je moet toch wel die persoon zijn die van presenteren houdt en gewoon veel wilt praten en op mensen wilt afstappen.
En om heel eerlijk te zijn ben ik juist nooit zo geweest, ik stap niet snel op iemand af en ben best een verlegen persoon in grote groepen.
En ik zei ook van ja ik wil manager worden maar ja dat kan je met elk beroep wel later, dat ligt gewoon aan jezelf hoever je je wilt ontwikkelen.
Dat terzijde vind ik gewoon heel leuk om iets met computers te doen en gamen vind ik heel leuk.
Maar ook gadgets zoals telefoons, ipods, ipads, en de grafische toepassingen van bepaalde dingen.
Daar bedoel ik mee van dat ik website's maken (ook al kan ik het niet goed) toch leuk vind en beetje dat vormgeven ervan.
Kwa gamen op me Xbox360 vind ik me eigen toch anders dan bijvoorbeeld me broertje, ik als ik bijvoorbeeld Fallout 3 speel dan kijk ik echt naar de grapics hoe ze zijn en hoe mooi de wereld is.
En ik denk dan van ''zoiets vind ik ook wel wat hebben als je zo bezig bent met een plaatje als je snapt wat ik bedoel.
Ik wil geen Gamedesigner worden omdat dat ook veel programmeer werk is en dat vind ik gewoon niks.
Maar ik zat dus verder te zoeken naar opleidingen op verschillende scholen, en kwam toch meer uit bij de Media opleidingen.
En toen ik alles zo zat te lezen dacht ik echt van ja zoiets is wel wat voor mij, het is niet die harde ICT zoals programmeren maar gewoon lichtjes snap je.
De opleidingen die ik toen zag waren deze:

* Communication & Multimedia Design (deze lijkt me echt leuk omdat je ook webdesigner kan worden en dat vormgeven spreekt me gewoon aan).
* ICT & Media Design
* ICT & Smart Mobile ( deze opleiding lijkt me ook wel leuk omdat je echt met Smartphones bezig ben, en zelf ben ik gek op telefoons geweest en wil altijd wel de nieuwste hebben.

Kort gezegd ik vind gewoon de grafische kanten van die opleidingen leuk en die spreken me gewoon heel erg aan.
Ik ben alleen geen persoon die tekent etc maar zou het heel leuk vinden om iets te maken of iets te vormgeven.
Bijvoorbeeld website's maken of een bestaande website helemaal mooi maken en van de tijd van nu maken.
Ik kan wel doorgaan maar dat heeft denk ik niet zoveel zin nu, maar wat zeggen jullie ervan wat ik uiteindelijk zou kunnen kiezen.
Kijk Commerciële Economie spreekt me ook nog steeds wel aan, maar ik blijf gewoon wat hebben met pc's en games en dan een beetje de grafische kant ervan snap je.

En toch stel ik deze vraag weer, is hier iemand die 1 van die opleidingen gevolgd heeft of gaat volgen en wat vond je ervan.
En wat krijg je zoals bij die 21+ toets als ik 1 van die opleidingen zou doen.

Sorry als ik misschien steeds hetzelfde vraagt maar wil het gewoon ook van andere mensen horen, wat hun ervaringen hierin zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie;s

Ferry
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:25:00 #64
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_103128805
Hou er rekening mee dat er héél veel mensen zijn die de grafische kant van games geweldig vinden, daar graag in verder willen en dat er ook veel mensen zijn die erg creatief en handig daarmee zijn.
Er zijn verder te weinig banen in te vinden.
Máár: Als dat echt is waar je hart ligt dan ga je ervoor. Dan kijk je minder naar baanperspectief.
Je moet de komende 4 jaar doen waar je plezier in hebt, waar je interesse ligt.
Mijn redenatie is simpel (doe zelf een studie met weinig werkgelegenheid): Als je bijna klaar bent met je studie, je stapt op een mooie dag naar buiten en je wordt overreden door een bus; heb je dan de laatste jaren van je leven gevuld met iets waar je geluk uit haalde?
Op die basis heb ik gekozen.

Over die 21+ toets blijft het hetzelfde: De vakken verschillen per studie en per hogeschool. Het is echt iets waar je bij de school over moet informeren. En je moet je er iets minder druk om maken, als je iets wilt dan lukt het je. Die toets is echt te doen. Echt.
pi_103129381
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:25 schreef Maria2.0 het volgende:
Hou er rekening mee dat er héél veel mensen zijn die de grafische kant van games geweldig vinden, daar graag in verder willen en dat er ook veel mensen zijn die erg creatief en handig daarmee zijn.
Er zijn verder te weinig banen in te vinden.
Máár: Als dat echt is waar je hart ligt dan ga je ervoor. Dan kijk je minder naar baanperspectief.
Je moet de komende 4 jaar doen waar je plezier in hebt, waar je interesse ligt.
Mijn redenatie is simpel (doe zelf een studie met weinig werkgelegenheid): Als je bijna klaar bent met je studie, je stapt op een mooie dag naar buiten en je wordt overreden door een bus; heb je dan de laatste jaren van je leven gevuld met iets waar je geluk uit haalde?
Op die basis heb ik gekozen.

Over die 21+ toets blijft het hetzelfde: De vakken verschillen per studie en per hogeschool. Het is echt iets waar je bij de school over moet informeren. En je moet je er iets minder druk om maken, als je iets wilt dan lukt het je. Die toets is echt te doen. Echt.
Hey Maria2.0,

Dank voor je bericht en leuk dat je me toch telkens een leuk bericht stuurt , dat maakt me toch zekerder over die toets.
Ja als ik echt eerlijk moet wezen blijf ik toch wel een zwak hebben met computers werken en de multimedia erom heen zoals Xbox360, mobiele telefoons, overige gadgets.
Kijk ik begrijp ook wel dat bijna iedereen zulke dingen heeft maar ik vind het zelf gewoon super, ik wil ook altijd de nieuwste dingen hebben en wordt daar helemaal vrolijk van dan.
En over die grafische kant dat lijkt me gewoon echt superleuk inderdaad om te doen, want je zegt het al zelf dat heel veel veel mensen die kanten van games etc leuk vinden.
En dat heb ik nu ook precies ik wil daar toch wat mee gaan doen, en dat is toch wel iets wat ik het leukste vind dan.
Al die andere opleidingen die spreken me al veel minder aan en toch denk ik dat die Commerciële opleidingen uiteindelijk toch niet echt bij me passen.
Over die toets moet ik nu maar gewoon echt informeren op scholen inderdaad en er gewoon volgend jaar maar voor gaan.
Wil nu echt de juiste keuze maken en een goede toekomst in gaan, want merk het nu al met de diploma's die ik heb dat ik bijna geen werk kan krijgen en daar wil ik later echt geen last meer van hebben snap je.

In ieder geval bedankt voor al je berichten tot nu toe :) :)
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:52:03 #66
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_103130231
Ook met toekomstig te halen diploma's heb je geen baangarantie natuurlijk. Als je werkelijk daarom een diploma wilt halen dan zou ik het meer op safe spelen dan gamegraphics achtige opleidingen.
Maar zoals ik al zei; de komende 4 jaar moet je nog wel doorkomen. Dat moet je eerst nog lukken en de kans daarop is groter als je iets doet waar je interesse ligt.
Erna is het toch allemaal speculeren. Geen idee hoe de werkgelegenheid dan is, daar kan je niet echt op anticiperen denk ik.
Verder moet je het in dat soort takken van sport ook veelal hebben van netwerken, contacten opbouwen, ook dat gaat beter als je echt enthousiast bent.

Ik herken het overigens heel goed. Ik heb werkelijk tot tranen toe op de bank gezeten omdat ik niet uit die studiekeus kwam :P
Uiteindelijk heb ik gekozen voor het hier en nu en de studie die in het hier en nu het best bij me past. En dat is absoluut de goede keus geweest. Soms pieker ik weleens over de toekomst, maar hee, wie dan leeft wie dan zorgt. Probeer vooral te genieten van alles wat je nu hebt en dan komt alles later wel op zijn pootjes terecht. Dat is mijn instelling ;)
pi_103131312
Bedoelde meer met werk zoeken dat ik nou niet echt de diploma's heb die veel werkgevers vragen, ik heb alleen een VMBO en MBO 2 diploma.
In eerste instantie kies ik voor een opleiding waar ik met veel plezier heen gaat de komende 4 jaar, en dan uiteindelijk misschien een leuke baan er aan over houdt.
Ik zelf ben niet echt gewend om te studeren maar ik neem aan in het studentenleven wat ik toch wel ga krijgen denk ik, dat je uiteindelijk in die 4 jaar wel veel contacten heb leren kennen met excursies enz..
Gelukkig is het bij mij nog niet zover gekomen dat ik tot tranen toe op de bank zat, maar ik wil gewoon echt volgend jaar gaan starten met een opleiding om toch nog een goede toekomst te hebben.
Dat is echt de reden waarom ik weer naar school wil, want ga ik niet meer naar school en alleen maar werken ja dan heb ik alleen van die kut baantjes.
En met heel veel opleidingen is een baan niet echt zeker in deze tijd, ja alleen de ICT hebben ze altijd wel veel mensen nodig, maar ja dat moet je echt leuk vinden om te doen.

Gr, Ferry
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:14:49 #68
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_103131409
Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. En ja, als je eenmaal gaat zit je zo weer in dat stramien en doe je voldoende contacten op. Zei de dame die tussendoor 8 jaar heeft gewerkt :P
pi_103131931
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 23:14 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. En ja, als je eenmaal gaat zit je zo weer in dat stramien en doe je voldoende contacten op. Zei de dame die tussendoor 8 jaar heeft gewerkt :P
Ja ik denk ook wel dat het uiteindelijk allemaal wel weer goed gaat komen.
Zeker omdat ik nu echt zoiets heb van ik ja ik wil dit ja ik wil ervoor gaan, ik heb nu gewoon echt de motivatie ervoor om weer iets te leren en ergens voor te gaan.
Maar 8 jaar tussendoor werken en toch weer naar school gaan vind ik zeker knap hoor, ik heb nu 5 jaar achter elkaar gewerkt dus het zal even wennen worden denk ik om echt weer voltijd te gaan studeren.
Want dat is sinds 2004 niet meer gebeurd haha, toen kwam ik van de middelbare school af en meteen gaan werken.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:43:40 #70
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_103132531
Het went snel genoeg. Ik geniet optimaal van mijn studententijd weer, heerlijk. Kan me niet meer voorstellen dat ik na mijn middelbare school wilde gaan werken :')
pi_103153565
Ik heb vandaag maar even gekeken op de site van Hogeschool Rotterdam en daar staan de vakken die je krijgt bij de toets al bij.
Niet dat ik daar naar school ga maar wou alvast kijken wat elke school biedt en Hogeschool Rotterdam heeft dat netjes op de site staan.
Als ik CMD gaat doen krijg ik als vakken bij de toets: Nederlands, Engels, Economie.
De moeilijkste vakken voor mij persoonlijke zouden dan Nederlands en Economie zijn, want op het MBO had ik voor Engels veel betere scores dan Nederlands bij bepaalde assessments toetsen.
En ze bieden daar ook voorbereidingscursussen aan zodat je toch meer kansen hebt op slagen voor die 21+ toets.
Morgen even vragen bij Avans wat ik daar zou krijgen voor vakken, want me voorkeur gaat wel uit naar die school.
Want me broertje zit daar ook op en hoor altijd wel goede verhalen erover, en wil wel naar een school toe die goed aangeschreven staat.
pi_103154663
Ik zit zelf nu in mijn 4e jaar van Commerciele Economie deeltijd. Ik heb destijds ook een 21+ toets gedaan. Nederlands, Engels en nog een extra vak van de school zelf om doorgelaten te worden.
Achteraf gezien heeft deze opleiding niet helemaal aangesloten bij wat ik er van te voren van verwacht had.
pi_103155110
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:13 schreef peter070 het volgende:
Ik zit zelf nu in mijn 4e jaar van Commerciele Economie deeltijd. Ik heb destijds ook een 21+ toets gedaan. Nederlands, Engels en nog een extra vak van de school zelf om doorgelaten te worden.
Achteraf gezien heeft deze opleiding niet helemaal aangesloten bij wat ik er van te voren van verwacht had.
Hey peter070,

Bedankt voor je reactie en wil een aantal vragen aan je stellen, hopelijk vindt je dat niet erg.

Wat vond je van die 21+ toets die je kreeg destijds (moeilijk, makkelijk)?
En op welke school had je die 21+ toets gemaakt?
En waarom sluit het jammer genoeg toch niet aan van wat je eigenlijk had verwacht?

Ik zat er namelijk ook aan te denken om die opleiding te volgen mocht ik die 21+ toets halen, maar die opleiding is toch meer richting de verkoop en marketing en het vele presenteren.
Dat zag ik achteraf toch niet echt zitten dus ben ik opzoek gegaan naar een andere passende opleiding, en dat wordt wellicht Communicatie & Media Design omdat dat toch meer aansluit van wat ik allemaal leuk vind.
Ik hoop dat je me vragen wilt beantwoorden en alvast bedankt daarvoor.

Ferry
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')