abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101931403
Link naar alle vorige delen in de reeks: Topicreeks: Gezond Slank

De Slankreeks

De Slank-topics zijn bedoeld voor wie wel wat kilootjes kwijt wil raken, maar geen overgewicht heeft, en voor wie probeert een goed gewicht te behouden, kortom, voor wie bezig is met goed eten en goed leven.

Algemeen uitgangspunt om af te vallen / goed gewicht te houden
• Eet genoeg! Meestal is dat méér dan je denkt: veel mensen die willen afvallen eten te weinig om te kunnen afvallen. Wie te weinig eet geeft z'n lichaam onvoldoende energie om vet af te breken, en daarnaast krijgt het lichaam signalen dat het heel verstandig is om elke overblijvende calorie ergens op te slaan. Op je buik, kont of heupen.
• Eet meer broccoli! Toevallig is broccoli héél gezond. Zegt loveli, dus het zal zo zijn. Iets algemener: eet meer groente. Veel meer groente.
• Sport! Goed voor je lijf, voor de stofwisseling, voor vetverbranding en voor spieropbouw. Niet iedereen kan of wil sporten, sommige mensen wérken echt (huuh), anderen hebben een kwetsbaar lichaam, maar hoe meer je inspanning toevoegt aan je dagelijkse bezigheden, hoe beter dat is voor je lijf. Niet overdrijven natuurlijk.
• Wees duurzaam! Je kunt een laag gewicht bereiken met een extreme aanpak. Dan is het echter heel moeilijk vast te houden. Probeer een aanpak te kiezen die je kan en wil blijven volhouden. In het algemeen is het beter om maximaal een halve kilo per week af te vallen.
• Kijk niet uitsluitend naar calorieën en hecht niet teveel waarde aan een weegschaal. Een eenzijdig menu kan je voorzien van de juiste hoeveelheid calorieën, maar voorziet niet in alle stoffen die je nodig hebt. Een veelzijdig menu bestaat niet zozeer uit de ene dag italiaans en de volgende sushi en de derde hollandse pot, maar uit een verzameling van groente (veel), brood etc (volkoren), vlees (mager) en vet (van de juiste soort). De weegschaal vertelt je hoe zwaar je bent, maar als je een kilo vet verwerkt tot 2 kilo spieren ben je zwaarder.. maar slanker.

Meedoen!
Doen! Welkom! Vertel, wat wil je, wat is je plan, wat doe je? De meeste van ons posten regelmatig een eetlijstje, met daarop:
• O Ontbijt
• T Tussendoortje
• L Lunch
• D Diner
• S Sport
Soms volgt daarop ongevraagd commentaar, niet altijd, schroom niet expliciet om commentaar te vragen, dan krijg je een hoop op- en aanmerkingen (of complimenten natuurlijk, kan ook).

Details (BMI is een handvat om overgewicht vast te stellen. De slankreeks is bedoeld voor mensen zonder overgewicht, met overgewicht (BMI > 27) ben je van harte welkom in het zustertopic Dieetclub.
BMR is een statistische berekening van de hoeveel calorieën die je lichaam nodig heeft om bedlegerig te zijn zonder je organen te beschadigen.

Slowchat In deze reeks wordt veel geslowchat, mocht jouw vraag niet meteen beantwoord worden/ondersneeuwen, stel hem dan gerust nog een keer!

PM-lijst PM-lijst is hier te vinden.
Bijwerken staat vrij!

Lurktooltje: Lurkers beware! http://www.fok.nl/gm/volgteltool.php
Ja doei.
pi_101931419
No nuts!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_101931429
:D ik ben dol op noten, maar handjes vol noten dat nooit meer :N
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_101931451
1 handjevol per dag hier meestal :) Omdat ik toch vaak nog te weinig binnen krijg :@
Ja doei.
pi_101931491
Paar keer per jaar, hooguit. Ik vind ze niet bijzonder lekker, veul te veul kcals en het zal wel met de gezonde vetten :').

Lijstje

O: bekende kwark-combi
T: witte grapefruit
L: 3 bth: kaas/pindakaas/appelstroop
T: rode grapefruit
D: 1/4 spaanse tomatentaart
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_101931500
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 10:58 schreef motorbloempje het volgende:
1 handjevol per dag hier meestal :) Omdat ik toch vaak nog te weinig binnen krijg :@
En omdat ze supergezond zijn!
Zijn er ook noten met minder calorieën dan?
Be someone that makes you happy
pi_101931624
quote:
6s.gif Op woensdag 14 september 2011 10:25 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Mijn collega ( B-) ) zoekt een recept voor briljante muffins. Die gewoon lekker fluffy zijn, een beetje hoog zijn en vooral niet te droog zijn.
Iemand briljante tips?
Ik heb een lekker recept, maar het weblog is tijdelijk offline :( Ze zijn van Brecht bakt.

Recept 13: Gezonde muffins
Ingredienten
1 appel
90 g cruesli (ik had Volvezel van Quaker, minder zoet en met noten)
1 ei
3 el zachte boter
125 g creme fraiche (heb ik vervangen door 125 gram Griekse yoghurt :Y) )
85 g bruine basterdsuiker
90 g rozijnen
140 g zelfrijzendbakmeel
1/2 tl bakpoeder
1 tl kaneel
1/4 tl nootmuskaat

Maken
1. Schil de appel en snijdt deze in kleine stukjes (best wel klein)
2. Verwarm de oven voor op 180 graden
3. Maak de cruesli klein in de keukenmachine of met een vijzel
4. Klop ei, boter, creme fraiche en basterdsuiker in een beslagkom tot een glad mengel
5. Meng rozijnen, cruesli en appel door dit mengsel
6. Meng zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, kaneel en nootmuskaat
7. Zeef dit mengsel boven de beslagkom en schep het om (hoeft geen glad deeg te worden)
8. Vet de muffinvorm in en vul de bakjes voor 2/3
9. Bak de muffins in 21 minuten in de warme oven gaar
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_101931625
100 gram noten is maar 600kcal, dat kan toch makkelijk op een dag :P :D
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_101931631
quote:
Amandelen zijn rijk aan potassium. Hoezo direct vertaald. :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_101931663
Kalium!
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_101931670
En een favoriete noot van mij, de macademia, is gewoon een bolletje vet :{
pi_101931693
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:00 schreef Nallie het volgende:

[..]

En omdat ze supergezond zijn!
Zijn er ook noten met minder calorieën dan?
borrelnootjes :') daar zit per 100 gram product relatief minder noot in. maar erg gezond zijn ze niet :P
Kwak
pi_101931814
Zo, ingredienten voor volkorenbrood staan weer klaar :9

En wil voor vrijdag zoiets bakken:

http://www.kookkuns.com/2009/07/dadelbrood.html

briljant dat je dat gewoon kunt lezen, dat Zuid Afrikaans _O_ Wil alleen geen margarine gebruiken :P
Ja doei.
pi_101931848
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:05 schreef Syrena het volgende:

[..]

Ik heb een lekker recept, maar het weblog is tijdelijk offline :( Ze zijn van Brecht bakt.

Recept 13: Gezonde muffins
Ingredienten
1 appel
90 g cruesli (ik had Volvezel van Quaker, minder zoet en met noten)
1 ei
3 el zachte boter
125 g creme fraiche (heb ik vervangen door 125 gram Griekse yoghurt :Y) )
85 g bruine basterdsuiker
90 g rozijnen
140 g zelfrijzendbakmeel
1/2 tl bakpoeder
1 tl kaneel
1/4 tl nootmuskaat

Maken
1. Schil de appel en snijdt deze in kleine stukjes (best wel klein)
2. Verwarm de oven voor op 180 graden
3. Maak de cruesli klein in de keukenmachine of met een vijzel
4. Klop ei, boter, creme fraiche en basterdsuiker in een beslagkom tot een glad mengel
5. Meng rozijnen, cruesli en appel door dit mengsel
6. Meng zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, kaneel en nootmuskaat
7. Zeef dit mengsel boven de beslagkom en schep het om (hoeft geen glad deeg te worden)
8. Vet de muffinvorm in en vul de bakjes voor 2/3
9. Bak de muffins in 21 minuten in de warme oven gaar
Gezond is ws. een groot woord, maar het klinkt goed! :D
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  Vis een optie? woensdag 14 september 2011 @ 11:15:31 #16
70532 loveli
N
pi_101931908
Ik bedoelde idd DML, als ik met de trein ga doe ik dat meestal buiten de spits, zodat ik m'n vtas uitgebreid tegenoverme kan leggen en m'n voeten daarop, niks mis met 350 gram walnoten en waar coco zei dat ze van niet eten naar veel eten gaat, gewoon oefenen en met kleine beetjes opvoeren.

Stop.
crap in = crap out
pi_101931936
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:13 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Mja, dat maakt zij ervan he, ik koester geen illusies :+
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_101931937
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:13 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Niet veel suiker en weinig boter. Zeker als je de creme fraiche vervangt is het zeker stukken gezonder dan de gemiddelde muffin! Het enige wat je slecht zou kunnen vinden is de cruesli, maar die zou je zelfs nog kunnen vervangen door havermout!
  Vis een optie? woensdag 14 september 2011 @ 11:16:46 #19
70532 loveli
N
pi_101931942
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:07 schreef Isabeau het volgende:
En een favoriete noot van mij, de macademia, is gewoon een bolletje vet :{
Niks mis met vet, als het maar op de juiste plaats zit.
crap in = crap out
pi_101931943
I O+ nootjes. Ongezouten en ongebrand. Ik haal meestal een zakje studentenhaver liggen waar ik de rozijnen ( :r ) uitknikker. 1 keertje per week mn hersens bijvoeren met een handje noten.

En pindakaas! Geroosterd bruin bammetje met pindakaas.. :9

Oh demmit.. nu heb ik trek. :D
Fok!bejaarde
pi_101931958
quote:
17s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:16 schreef Anosmie het volgende:
I O+ nootjes. Ongezouten en ongebrand. Ik haal meestal een zakje studentenhaver liggen waar ik de rozijnen (:r) uitknikker. 1 keertje per week mn hersens bijvoeren met een handje noten.

En pindakaas! Geroosterd bruin bammetje met pindakaas.. :9

Oh demmit.. nu heb ik trek. :D
:Y ik ook
  Vis een optie? woensdag 14 september 2011 @ 11:18:51 #22
70532 loveli
N
pi_101931997
Ik heb nu zin in een broodje met geitenkaas, tuinkers, walnoten en honing :9

*bak yoghurt open trekt*
crap in = crap out
pi_101932028
* V1z0R werkt een stuk forelfilet naar binnen!
  woensdag 14 september 2011 @ 11:20:48 #24
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_101932052
Ik wil dat wat Mo had wel! Heb alleen geen walnoten in huis - wel Griekse yoghurt en honing :P
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  woensdag 14 september 2011 @ 11:21:41 #25
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_101932070
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 11:19 schreef V1z0R het volgende:
* V1z0R werkt een stuk forelfilet naar binnen!
Formulering doet mij denken aan:
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')