abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101908041
Ik ben in mijn studentencarrière in heel wat verschillende (studenten-)woningen geweest en vaak kom je de meest absurde huisbaas klusoplossingen tegen om maar niet een aannemer in te hoeven huren.

Ik ben een heel rijtje pareltjes tegenkomen de laatste jaren, maar hier een bloemlezing:

- Een paar weken terug is bij een vriend van mij voor de deur een best wel groot gat geslagen in het trottoir van de buitenruimte die hoort bij zijn (gehuurde) woning. Er zakken een aantal tegels weg en het is best een behoorlijk gat. Vorige week zag ik dat de huisbaas voor een oplossing heeft gezorgd: midden in het gat heeft hij de twee meest verzakte tegels vervangen voor nieuwe stoeptegels :D

- Bij mijn broer lekte een aantal jaar geleden de douche, hij woonde boven een kruipruimte. De gang stond blank na het douchen. Oplossing: een paar tubes kit leegknijpen over de veelte oude badkamertegeltjes. Inderdaad lekte het niet meer naar de gang, maar een maand later moest de kruipruimte leeggepompt worden, een deel van de vloer van de douche vervangen en uiteraard alle tegels van de douche.

- Ik had een lekke regenpijp naast mijn woning, deze regenpijp loopt van de stoep tot het dak van het huis van vier verdiepingen. Het ging om een koppelstuk wat gebroken was. Ik keurig gebeld naar de verhuurder, omdat dit voor problemen kan zorgen bij de buitenmuur (heb ik mij ooit laten vertellen). Twee dagen later kom ik thuis van mijn werk, is de hele regenpijp van vier verdiepingen weggehaald, deze is na twee jaar nog steeds niet vervangen...

- Een vriend van mij woonde in een absurt slecht onderhouden woning in Rotterdam. Op een dag klemde het enige raam in zijn kamer zo erg, dat hij hem nauwelijks open kreeg. Hij belt de huisbaas en deze zou een keer langs komen. Drie dagen later komt hij thuis en heeft de huisbaas (met zijn toestemming) naar het raam gekeken. De oplossing: een gigantische schroef aan twee kanten van het raam, zodat het raam helemaal niet meer open kan...

Dit is wat ik tot nu toe kan bedenken. Ook gezien:

- stopcontacten die zijn afgeplakt omdat ze het niet meer deden of gewoon worden weggehaald zonder een afdekplaatje te plaatsen
- lekkage overschilderen zonder naar de lekkage te kijken of antischimmelspullen te gebruiken
- nummerbordjes van huizen die omgeven zijn van schroefgaten, omdat dat ding er steeds afvalt of gejat wordt (dus niet de gaten vullen en het bordje behoorlijk ophangen, maar gewoon een meter lager nog een keer proberen)
- als je oplet zie je bij heel veel woningen dat buitenlampen gewoon worden afgeknipt als ze het niet meer doen, dat er twee van die lullige draadjes uit de muur steken.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen :)

Het gaat dus vooral om creatieve oplossingen om te voorkomen dat er groter onderhoud moet worden gepleegd, niet om gezeik om huisbazen in het algemeen.
pi_101909070
SP Rood (Zutphen)(stad waar ik lange tijd heb gebivakkeerd) vecht al lange tijd tegen een huisjesmelker die de studenten gewoon aan het oplichten is met zijn kut panden.

http://zutphen.sp.nl/rood(...)r-van-het-Jaar.shtml

http://zutphen.sp.nl/rood(...)raatvervuiling.shtml

En een video'tje:

Sorry dat ik geen concrete voorbeelden heb, heb een jaar lang met deze man te maken gehad en alles wat jij beschrijft, zo'n man is hij.
pi_101909857
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:30 schreef Chef_M het volgende:
SP Rood (Zutphen)(stad waar ik lange tijd heb gebivakkeerd) vecht al lange tijd tegen een huisjesmelker die de studenten gewoon aan het oplichten is met zijn kut panden.

http://zutphen.sp.nl/rood(...)r-van-het-Jaar.shtml

http://zutphen.sp.nl/rood(...)raatvervuiling.shtml

En een video'tje:

Sorry dat ik geen concrete voorbeelden heb, heb een jaar lang met deze man te maken gehad en alles wat jij beschrijft, zo'n man is hij.
Was de zin 'niet om gezeik om huisbazen in het algemeen' echt zo moeilijk te begrijpen? Dit topic is niet voor niets geplaatst in 'klussen en wonen'...
pi_101910717
De huur met 5 gulden per student verlagen en dan 1 van de 2 badkamer
s buiten gebruik stellen omdat ie "stuk" was. Ik nam altijd aan dat er lekkage was. (badkamer was al buiten gebruik toen ik kwam wonen daar). Na een jaar kwam ik erachter dat de douchekop stuk was.
pi_101911228
Oh ja. Andere huisbaas: na herhaaldelijk bellen, mailen en schrijven dat de badkamer lekkage heeft en dat het in de meterkast lekt, komt de huisbaas langs met een kitspuit en kit zonder pardon over de verschimmelde oude kitlaag. 2 weken later kon ik het pand verlaten met de fotoboeken onder m'n arm. De meterkast stond in brand...
pi_101911523
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:03 schreef JoPiDo het volgende:
Vorige week zag ik dat de huisbaas voor een oplossing heeft gezorgd: midden in het gat heeft hij de twee meest verzakte tegels vervangen voor nieuwe stoeptegels :D
Kan je dat niet gewoon opvullen met zand en dan die tegels weer erop? Of wat moet ik me erbij voorstellen :').

quote:
- Bij mijn broer lekte een aantal jaar geleden de douche, hij woonde boven een kruipruimte.
Waarvoor dient een kruipruimte eigenlijk, weet jij dat toevallig?
pi_101913533
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:23 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Kan je dat niet gewoon opvullen met zand en dan die tegels weer erop? Of wat moet ik me erbij voorstellen :').

[..]

Waarvoor dient een kruipruimte eigenlijk, weet jij dat toevallig?
de kruipruimte is er voor om bij water-, gas- en verwarmingsleidingen, electriciteitskabels en (vaak) de watermeter te komen die onder de vloer lopen/liggen/zijn geplaatst. Ook kan je hier de staat van de (houten)vloer en steunbalken controleren en vloerisolatie aanbrengen. Dit vooral omdat de 'vloer' van de kruipruimte veelal de (vochtige) bodem is waarop het huis is gebouwd

In tegenstelling tot de staat waarin veel kruipruimtes zich bevinden is deze niet bedoeld als afval-opberg-plek.
pi_101914726
Die lijst van oplossingen is inmiddels eindeloos geworden...
pi_101914960
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:03 schreef mien-moeke het volgende:

[..]

de kruipruimte is er voor om bij water-, gas- en verwarmingsleidingen, electriciteitskabels en (vaak) de watermeter te komen die onder de vloer lopen/liggen/zijn geplaatst. Ook kan je hier de staat van de (houten)vloer en steunbalken controleren en vloerisolatie aanbrengen. Dit vooral omdat de 'vloer' van de kruipruimte veelal de (vochtige) bodem is waarop het huis is gebouwd

In tegenstelling tot de staat waarin veel kruipruimtes zich bevinden is deze niet bedoeld als afval-opberg-plek.
Duidelijk, merci ^O^.
pi_101915729
Ohja!

Een keer in een best wel groot studentenhuis twee ketels voor warm water en verwarming zien hangen, op de onderste en tweede verdieping. Op de tweede was die ketel stuk gegaan. Oplossing: de leiding doortrekken zodat de onderste ketel het hele huis moest voorzien :D de verwarming trok dat natuurlijk niet en als twee mensen tegelijk probeerde te douchen, stond één onder een koude douche...
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:51:12 #11
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_101916357
Onze badkamerdeur klemde. Huisbaas gebeld, die stuurt een mannetje. Mannetje had niet de goede spullen bij zich en zaagt maar lukraak een stuk van de badkamerdeur af. Superscheef natuurlijk. Mn vader heeft het uiteindelijk ff geschuurd en dichtgeschilderd weer.
pi_101916447
Mijn oude huisbaas had ook van die mooie oplossingen. Zo was er geen afvoer aanwezig voor de wasmachine. De oplossing van de huisbaas: een paar meter PVC buis, een paar bochtjes, en voila, een "afvoer" die door de hele badkamer liep en bij het doucheputje uitkwam. :D

In hetzelfde appartement was er ook een stokoude, afvoerloze keukengeiser aanwezig. Gemeld dat douchen met dat ding echt geen doen was, en uiteindelijk kwam de huisbaas op de proppen met een "nieuwe" geiser. Wederom een keukengeiser, tweedehands gekocht op Marktplaats. :') Deze was alleen iets nieuwer en had een rookgasafvoer. Er werd een lange horizontale afvoer naar buiten gemaakt, wat absoluut niet mag bij zulke geisers (foto). Gelukkig deed de geiser het niet goed en kwam er uiteindelijk een monteur, die direct riep dat de geiser zo echt niet gemonteerd mocht worden. Uiteindelijk is er toen een betonboorbedrijf gekomen om een gat in het dak te boren voor een fatsoenlijke rookgasafvoer (gelukkig was het appartement op de bovenste verdieping), waarbij er uiteraard nog een elektriciteitsleiding geraakt werd en er nieuwe draden moesten worden getrokken. :D Maar goed, het enige voordeel van deze "nieuwe" geiser was uiteindelijk dat deze een afvoer had, want erg geschikt om mee te douchen was hij alsnog niet. Iedereen was beter af geweest als die man gewoon in één keer een geschikte (gesloten) geiser had laten ophangen, maar ja...
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_101929059
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:52 schreef pussywillow het volgende:
Wederom een keukengeiser, tweedehands gekocht op Marktplaats. :') Deze was alleen iets nieuwer en had een rookgasafvoer. Er werd een lange horizontale afvoer naar buiten gemaakt, wat absoluut niet mag bij zulke geisers (foto). Gelukkig deed de geiser het niet goed en kwam er uiteindelijk een monteur, die direct riep dat de geiser zo echt niet gemonteerd mocht worden.
Een horizontale rookgas afvoer is toch heel normaal? Het staat zelfs in de installatie handleiding van een willekeurige geiser (pdf) die ik even opzocht.
  woensdag 14 september 2011 @ 09:17:34 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_101929209
Ik zat gedeeltelijk in een aanbouw, waar een kier kwam tussen een zijmuur en het oorspronkelijke pand. Je kon er bij wijze van spreken gewoon doorheen kijken. Purschuim.
The love you take is equal to the love you make.
pi_101929539
quote:
6s.gif Op woensdag 14 september 2011 09:17 schreef Lienekien het volgende: waar een kier ......Je kon er bij wijze van spreken gewoon doorheen kijken. Purschuim.
Past het sjit ....... Pak je kit :P
Past het ruim ........ Pak je schuim :7
pi_101934093
Ik heb ook al genoeg creatieve oplossingen gezien!

- Kozijn verrot -> met 30 schroeven een plankje er op schroeven
- Te veel vocht in de douche waardoor er schimmel ontstond -> douche opnieuw verven
- Koelkast kapot -> vervangen voor een kapotte koelkast -> vervangen voor een 2e hands koelkast
- Raam gaat heel zwaar open -> net zo lang uitstellen tot je de kamer uit bent en wachten tot de volgende huurder begint te klagen
pi_101934362
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 09:09 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Een horizontale rookgas afvoer is toch heel normaal? Het staat zelfs in de installatie handleiding van een willekeurige geiser (pdf) die ik even opzocht.
Klopt, maar dat is een ventilatorgeiser (gesloten systeem: die haalt aanvoer van buiten en voert rookgassen af naar buiten d.m.v. een ventilator), die zijn erop gemaakt om een horizontale afvoer te kunnen hebben. Wij hadden gewoon een simpel keukengeisertje (open systeem, dus haalt zuurstof uit de ruimte) en die moet een verticale rookgasafvoer hebben, anders worden de verbrandingsgassen gewoon niet goed afgevoerd.

Creatieve oplossingen is één ding, maar dit was eigenlijk gewoon dom en gevaarlijk. ;(
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_101937053
Mijn broer zat in een studentenhuis waar het dak van de bijkeuken lekte. Oplossing: ducttape erover.
pi_101937108
heel lang geleden, zo'n 20 jaar, met toenmalig vriendje een groot appartement gehuurd.
mooie grote badkamer door de eigenaar zelf verbouwd.
hij was wel vergeten te vertellen dat hij de deur die er was tussen badkamer en keuken (vanuit de keuken kon je oorspronkelijk via de badkamer naar de slaapkamer) had dichtgemaakt met alleen maar schrootjes aan beide kanten. daar wel de wastafel aan opgehangen. toen ik dus een keer een handwasje deed en de wastafel vol liet lopen met water kwam dus die hele wastafel los, zat nl maar met 2 boutjes vast in 1 schrootjes wandje, luchtledige ruimte waar de deur uit verwijderd was en daarna weer 1 schrootjes wandje.

in diezelfde badkamer had hij ook op de plaats van de douche een bad gezet, met de nieuwe douche in het bad. over de bestaande tegels heen getegeld.
nu kan dat prima, maar het eist wel wat aanpassingen in lijm etc die hij niet gedaan had.
sta dus na de eerste paar maanden lekker in het bad te douchen en plots beginnen alle tegels van de muur te vallen.
kon er nog een paar vangen (die wil je echt niet in bad op je blote voeten laten stukvallen) maar daarna stond ik dus in mijn blootje met mijn armen vol al afgevallen tegels de rest tegen de wand aan te duwen, ondertussen hard schreeuwend om mijn vriendje.
toen die eindelijk kwam kijken wat er was heeft hij eerst 2 minuten lang keihard staan te lachen om hoe het er uitzag, voor hij snapte dat het eigenlijk ook best wel link was.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_102006160
Toen ik in mijn studentenhuis kwam wonen hadden we een behoorlijk geimproviseerde keuken: een spaanplaat (met zo'n wit omhulsel) als aanrecht, daarin een gat gezaagd voor de spoelbak en dat alles stond op een inelkaar getimmerd stelsel van balken :') Daarop stond los een kleine elektrische plaat met twee pitten.

Het was kennelijk wel beter dan eerst, toen was er alleen een wastafel (zo eentje die je in een badkamer vind) en that's it. Het kookstelletje stond op de ijskast.
pi_102178810
Ik zou eigenlijk foto's moeten maken van hoe mijn huurbaas van alles heeft 'opgelost' :') Maar de batterij van m'n camera is leeg

- Op de plaats waar een stopcontact hoort te zitten, steken allerlei electriciteitsdraden uit de muur
- Op de plaats waar een lamp hoort te hangen steken er nog meer electriciteitsdraden uit het plafond
- Mijn centrale verwarming hangt scheef waardoor hij lekt, nu heeft de huisbaas er blokken hout onder gelegd waardoor de kant waar de cv lekte hoger staat dan de kant waar het niet lekt, nu kan eventueel water niet meer uit de cv
- "Schimmel is echt niet zo schadelijk als jij denkt" waardoor ik zelf maar aan de slag ben gegaan op een plek waar het plafond een beetje lekte
- In mijn keuken hangt een scheef stuk hout, bij wijze van muur, waarachter ik niet eens durf te kijken. Ik verwacht dat er water en electriciteit achter weggestopt zit
Life isn't about waiting for the storm to pass.. It's about learning to dance in the rain
  dinsdag 20 september 2011 @ 14:15:13 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_102178843
Ben je al op zoek naar een andere kamer?
The love you take is equal to the love you make.
pi_102178966
Dat dan weer niet.. ben net afgestudeerd en ga het hier nog even uitzitten en dan naar een huisje. Tot die tijd heb ik een los electrisch kacheltje om het warm te houden en bv schimmel zelf maar verwijderd
Life isn't about waiting for the storm to pass.. It's about learning to dance in the rain
pi_102201325
In mijn "oude huisje"

-leidingwerk deed de huisbaas zelf waardoor bij de benedenburen het plafond eruitviel
-lekkage? zet er een kast voor...
-wat nu brandveiligheid... als het regende functioneerde de pvc buis vand e verlichting in het toilet
als regenwaterafvoer
-1 cm ruimte tussen de buitendeur en het kozijn... lekker joh... frisse lucht..
-deur ingetrapt door brandweer ivm brand bij de benedenburen.... een slot heb je toch niet nodig,
je hebt alleen maar oude meuk staan, dat mis je niet eens
The past is history, the future a mystery, today is a gift, that why it is the present
pi_102202769
In mijn huidige huis:

- Verf aan de buitenkant bladdert zo erg af en hout is zo rot dat mijn pas geverfde vensterbank aan de binnenkant omhoog komt
- Onze ruitjes in de voordeur zijn kapot en vervangen door hout, maar al in geen half jaar vervangen (ja ja doe ik hoor..)
- Er was op mijn kamer 1 wcd en vanuit daar met diverse verlengsnoeren nieuwe wcd-en gemaakt, maar dus super gevaarlijk want dun draadje en alles op 1 aansluiting (koelkast, tv, magnetron etc)
- Onze geiser is om de 6 weken leeg en elke keer vult ie hem maar bij, ben benieuwd waar het water blijft (maar hij niet)
- Mijn tv doet het niet, alle aansluitingen werken in huis maar ik krijg sneeuw, dus heb ik nu maar digitenne want het is nog steeds niet gefixt
- Alle telefoonlijnen en ADSL en modem liepen in mijn kamer, soms lukraak afgeknipt, maar we hebben al jaren geen vaste telefonie en adsl meer..
- Alle lijnen in huis lopen er echter nog wel, dus soms loopt er gewoon een bundel met 5 loze draden langs het plafond
- Maar we krijgen wel een nieuwe keuken, de huidige is uit de jaren 70 en valt uit elkaar, ben alleen benieuwd HOE lang we nog moeten wachten..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')