Ah bedankt, ik had ze eerder gezien bedenk ik nu maar ik kon ze dus nergens meer vinden.quote:Op zondag 11 september 2011 13:57 schreef Hammondorgel het volgende:
http://www.wvdeamer.nl/links/reisverslagen.htm
Reisverslag 11 : Port Vila - Darwin
I don't give a damn!quote:Op zondag 11 september 2011 18:15 schreef spuitje het volgende:
Ook Hammondorgel lijkt niet door te hebben hoe Fok! werkt dus nog maar een keer: als je de lapo (= laatste post in een topic) hebt word je geacht een nieuw deel te openen!
Ik denk niet dat er iets van de opbrengst van de docu en het boek en wat niet al naar Sea Shepherd gaat. Dat zijn immers geen sponsorgelden.quote:Op zondag 11 september 2011 20:25 schreef livelink het volgende:
Tja, ik denk dat in eerste instantie alles op wordt gemaakt, maar ze zullen al hun hoop wel op goede vriendin Jillian en de schrijftalenten van Laura gooien om nog later wat geld naar Sea Shepherd over te maken.
maar inmiddels is vandaag bekend geworden dat piraten een franse catamaran hebben overvallen. Man is direct gedood, de vrouw is bevrijd door de Spaanse marine.quote:Op zondag 11 september 2011 10:33 schreef svetan het volgende:
@spuitje
30 vaartuigen.... maar je moet dat wel in verhouding zien met de honderden die daar dagelijks langskomen. Bovendien zijn die piraten in de afgelopen maanden nogal verwend geworden en enteren alleen nog maar schepen die een losgeld van meer dan 10 miljoen per stuk opleveren.
In ieder geval gaat het ondertussen alleen maar om de waarde van de lading aangezien het geld bij de verzekeringen wat losser zit dan bij de diverse overheden of privé personen.
Ik zou dat ook niet weten ben hier nog niet zo langquote:Op zondag 11 september 2011 18:15 schreef spuitje het volgende:
Ook Hammondorgel lijkt niet door te hebben hoe Fok! werkt dus nog maar een keer: als je de lapo (= laatste post in een topic) hebt word je geacht een nieuw deel te openen!
Van wie zou Laura dan "nieuwe" zeilen krijgen? Er is wel een inzameling geweest voor de reparatie van de oude zeilen door de Carbon club in Darwin.quote:Op zondag 11 september 2011 20:22 schreef MrFoureyes het volgende:
Wat mij opvalt in het verslag van Henk is dat voordat Laura Darwin binnenliep, er al de toezegging was van een sponsor in Nederland dat ze daar nieuwe zeilen zou krijgen. Zoiets meen ik me ook te herinnneren uit eerdere berichten, dat er een sponsor was die voor de duur van de reis Laura zou voorzien van nieuwe zeilen.
In dat licht is het gemekker over de kosten van nieuwe zeilen, en de daarop volgende geldinzameling op de jachtclub in Darwin (voor nieuwe zeilen, nota bene) toch wel onbehoorlijk. Lijkt sterk op het verzoek van Dick Dekker aan Rotary Biltoven om $ 1100,00 over te maken naar een Amerikaanse zeilvriend die dan een nieuwe SSB-set zou aanschaffen voor Laura. Dit nadat ICOM USA al had toegezegd gratis een setje ter beschikking te stellen.
In het allereerste begin van dit hele verhaal was er ook sprake van een split van sponsorgelden 40/60: 40 procent voor Sea Shepherd en 60 procent voor de Dekkers. Inmiddels is dit 10/90. Ik vraag me af hoe de Dekkers straks (als het sowieso komt tot een afdracht) dat verschil gaan verwerken in hun administratie. Krijgt Sea Shepherd uberhaupt iets, of is straks alles "gewoon op"?
Gelul want alles valt na te trekken en ze moeten ook verantwoording afleggen voor het geld wat binnenkomt en wat er exact uitgegeven is.quote:Op zondag 11 september 2011 21:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er iets van de opbrengst van de docu en het boek en wat niet al naar Sea Shepherd gaat. Dat zijn immers geen sponsorgelden.
Waarschijnlijk gaat praktisch alles op of ze doen alsof en is straks niet te controleren hoeveel er precies is binnengekomen en gaat er een symbolisch bedrag naar Sea Shepherd. Uiteraard moeten zij niet zeuren, anders krijgen ze de beschuldiging dat ze geld willen verdienen aan Laura, net als die gemene grote sponsors.
quote:Op maandag 12 september 2011 03:01 schreef Tide het volgende:
[..]
Gelul want alles valt na te trekken en ze moeten ook verantwoording afleggen voor het geld wat binnenkomt en wat er exact uitgegeven is.
Dat stond in de reisverslagen van Henk uit de link die Hammondorgel gaf.quote:Op maandag 12 september 2011 02:40 schreef Tide het volgende:
[..]
Van wie zou Laura dan "nieuwe" zeilen krijgen? Er is wel een inzameling geweest voor de reparatie van de oude zeilen door de Carbon club in Darwin.
Sea Sheppherd krijgt 10 % van iedere donatie en dat is na te vragen bij Sea Shepherd.
Veel sponsors ( http://www.lauradekker.nl/Sponsoring.html ) op haar lijstje hebben eenmalig iets of een bedrag gedoneerd. Er is dus door velen niet toegezegd om haar de hele reis te sponsoren....
Dat werd ook aangegeven als bron. Het kan zijn dat Henk uiteindelijk toch niet zo op de hoogte is, maar alles straalt uit dat Henk en Laura veel contact hebben met elkaar, dus als hij dat schrijft mogen wij denk ik wel aannemen dat het waar is.quote:Uiteindelijk was het vrijdagochtend om 04.00 uur plaatselijke tijd dat Laura mij inhaalde in de shippinglane naar Bligh Entrance. Vervolgens hebben we later op de vrijdag en de hele zaterdag in de Torres Strait gevaren. Er werd niet tot nauwelijks geslapen. Ik heb zelf een paar korte dutjes gedaan op rustige stukken zonder al te veel obstakels. Toen ik zaterdagavond via de Prince of Wales Channel de Torres Strait uitvoer, lag Laura 50 mijlen voor mij. Ze had tijdens de vaart door de Torres Strait een scheur van 3 meter in haar genua opgelopen. Maar contact met het thuisfront wees uit dat de sponsor van de zeilen nieuwe zeilen zou leveren. Haar vader zou die dan meenemen naar Darwin. De tocht door de Torres Strait was vermoeiend geweest, maar ook heel bevredigend. De hele passage had ik minstens 20 knopen wind en de voortgang was dus prima geweest. Van stromingen heb ik geen last gehad en van het getij heb ik weinig gemerkt.
Zo ongeveer dezelfde vader die zijn kind solo rond de wereld stuurt?;)quote:Op maandag 12 september 2011 09:21 schreef MrFoureyes het volgende:
Zou ze werkelijk langs de Somalische kust gaan zeilen? En wat voor vader bent je, als je je kind doelbewust een oorlogsgebied in stuurt?
Waar valt het na te trekken?quote:Op maandag 12 september 2011 03:01 schreef Tide het volgende:
[..]
Gelul want alles valt na te trekken en ze moeten ook verantwoording afleggen voor het geld wat binnenkomt en wat er exact uitgegeven is.
Het geld werd ingezameld voor de reparatie van Guppy's huidige zeilen die nu als reserve zeilen gebruikt kunnen worden..quote:Op maandag 12 september 2011 09:21 schreef MrFoureyes het volgende:
"Toen ik zaterdagavond via de Prince of Wales Channel de Torres Strait uit
voer, lag Laura 50 mijlen voor mij. Ze had tijdens de vaart door de Torres Strait een scheur van 3 meter in haar genua opgelopen. Maar contact met het thuisfront wees uit dat de sponsor van de zeilen nieuwe zeilen zou leveren. Haar vader zou die dan meenemen naar Darwin".
Daar is toch geen woord Spaans bij - die zeilen waren al geregeld voor ze Darwin binnenliep, En dan is het inzamelen van geld voor zeilen (die je al hebt!) dus misleidend. Net als die SSB, die al was gedoneerd, maar waar toch nog even het verzoek werd gedaan om $ 1100 over te maken,
Zou ze werkelijk langs de Somalische kust gaan zeilen? En wat voor vader bent je, als je je kind doelbewust een oorlogsgebied in stuurt?
Ja apart. Ze heeft een jaar gevaren zonder reservezeilen. Maar als het geld voor het oprapen ligt in de zoveelste jachthaven, heeft ze ze ineens wel nodig.quote:Op maandag 12 september 2011 10:23 schreef Tide het volgende:
Het geld werd ingezameld voor de reparatie van Guppy's huidige zeilen die nu als reserve zeilen gebruikt kunnen worden..
quote:Halverwege haar zeiltocht geniet de vijftienjarige Laura Dekker in het Australische Darwin van het uitzicht op azuurblauwe golven die haar schip op en neer laten dansen. Ze heeft er tijd om over het vervolg van haar reis na te denken, zoals de aanwezigheid van piraten in de Rode Zee.
Somalische piraten in de Golf van Aden. ©AFP Laura Dekker zal een paar weken in Australië blijven waar haar boot Guppy wordt gerepareerd. Momenteel ligt Guppy half uit elkaar: het stuurwiel ligt er af, de zeilen zijn gescheurd en het roer loopt zwaar.
In een interview met het AD vertelt Laura dat ze nog altijd twijfelt of ze de relatief korte route neemt door de Golf van Aden en de Rode Zee of rond Afrika zal varen. 'In de Rode Zee zit je met piraten, die het waarschijnlijk niet op mijn schip, maar op mij gemunt hebben.'
Piraten lezen ook de krant
'Maar richting Kaapstad varen is ook geen pretje. Dan kun je te maken krijgen met plotselinge stormen die kunnen aanzwellen tot orkaankracht. De Rode Zee is ook lastig varen... Mijn beslissing blijft geheim. Piraten lezen ook de krant.'
Elk jaar worden tientallen schepen gekaapt door piraten. Vorig jaar werden meer dan duizend opvarenden ontvoerd. De meeste incidenten worden veroorzaakt door Somalische piraten.
bron
Het zijn voor zover ik het kan bekijken ook gewoon prive inkomsten en daarover ben je inkomstenbelasting verschuldigd. Maar misschien hebben de Dekkers en hun advocaat een manier gevonden omdat te omzeilen. Dat boeit me eerlijk gezegd ook niet zo. Jij zegt dat na te gaan is wat er binnenkomt en wat er uitgegeven wordt, en dat is dus gewoon niet zo.quote:Op maandag 12 september 2011 10:21 schreef Tide het volgende:
@ Spuitje Zodra je geld gaat inzamelen dan hijgt de belasting in je nek
Nee niet door ons maar wel door de belastingquote:Op maandag 12 september 2011 11:56 schreef spuitje het volgende:
[..]
Het zijn voor zover ik het kan bekijken ook gewoon prive inkomsten en daarover ben je inkomstenbelasting verschuldigd. Maar misschien hebben de Dekkers en hun advocaat een manier gevonden omdat te omzeilen. Dat boeit me eerlijk gezegd ook niet zo. Jij zegt dat na te gaan is wat er binnenkomt en wat er uitgegeven wordt, en dat is dus gewoon niet zo.
Als het inderdaad als prive inkomen wordt beschouwd benijd ik papa Dekker niet, dan kan hij namelijk nog een leuke aanslag tegemoet zien!quote:Op maandag 12 september 2011 12:01 schreef Tide het volgende:
[..]
Nee niet door ons maar wel door de belasting
10% voor het goede doel, de rest voor Laura.quote:Op maandag 12 september 2011 15:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
geld inzamelen voor een goed doel kun je toch niet als inkomen beschouwen?
Maar je kiest toch zelf voor het hebben van een boot? Net zoals je er zelf voor kiest voor het hebben van een huis, een auto, een paard, een motor, noem maar op? Op het moment van aanschaf weet je dat er kosten voor onderhoud zullen komen. Je kunt er toch niet vanuit gaan dat anderen die kosten wel voor je zullen dragen? Of begrijp ik nu iets niet?quote:Op maandag 12 september 2011 03:28 schreef Tide het volgende:
Laura: en elke keer als een ding van de lijst gestreept kan worden komt er natuurlijk weer wat bij.. http://www.lauradekker.nl/Basis.aspx?Tid=2&Lid=12&Lit=VIEW
Dat herken ik als iedere andere bootbezitter. Er is altijd wat om te repareren te vervangen of om op te kalefateren en ik maak niet eens een solowereldreis met mijn boot.
Als ik me niet vergis, is het goede doel Laura's reis en ik ging er vanuit dat daar wel een stichting voor in het leven was geroepen.. Hoeveel er dan precies nodig is voor onkosten en wat ze gewoon in hun zak steken, dat zal wel altijd onduidelijk blijven.quote:Op maandag 12 september 2011 15:13 schreef spuitje het volgende:
[..]
10% voor het goede doel, de rest voor Laura.Dan is het inkomen volgens mij. Maar ik kan er naast zitten hoor.
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat er inderdaad een stichting o.i.d. was, kan het alleen niet terug vinden. Maar het is natuurlijk maar de vraag of de belastingdienst zoiets pikt.quote:Op maandag 12 september 2011 19:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis, is het goede doel Laura's reis en ik ging er vanuit dat daar wel een stichting voor in het leven was geroepen.. Hoeveel er dan precies nodig is voor onkosten en wat ze gewoon in hun zak steken, dat zal wel altijd onduidelijk blijven.
tja, als het nèt niet bewijsbaar is.. maar jezelf uitroepen tot goed doel en daar geld voor inzamelen is wel een beetje raar ja..quote:Op maandag 12 september 2011 19:53 schreef spuitje het volgende:
[..]
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat er inderdaad een stichting o.i.d. was, kan het alleen niet terug vinden. Maar het is natuurlijk maar de vraag of de belastingdienst zoiets pikt.
Wat bedoel je met CBF?quote:Op maandag 12 september 2011 20:22 schreef MrFoureyes het volgende:
Ook een stichting betaalt belasting. Als een goed doel is erkend als CBF, zijn giften aan dit doel belastingaftrekbaar en betaalt het doel geen belasting over de ontvangsten. De vakantie van Laura is uiteraard geen goed doel in die zin.
Iets dergelijks heb ik ook gelezen, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat een vakantie en/of wereldreis van een puber onder die regels valt.quote:Op maandag 12 september 2011 21:15 schreef Swingding het volgende:
Als een stichting een Anbi toekenning heeft bedoel je waarschijnlijk. Dan kan de gift afgetrokken worden in de belastingaangifte. (en onder bepaalde voorwaarden kan een stichting vrijgesteld worden van het betalen van belastingen)
Ik moet nog zien dat ze ook maar iets afdragen. Op haar site zegt Laura dat ze aan het eind van haar reis bekend zal maken hoeveel er naar Sea Shepherd zal gaan. Waarom maakt ze nu gewoon niet per kwartaal (om maar iets te noemen) het bedrag wat gedoneerd is over? De afspraak is toch dat er 10% naar die organisatie gaat? Waarom moeten die zolang op het geld wachten?quote:Op maandag 12 september 2011 21:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
juist... dan zullen ze wel belastng betalen en die 10% aan Sea Shepherd afdragen (of ze vinden achteraf dat ze dat niet hoeven omdat de samenwerking toch niet is wat ze zich ervan voorstelden ofzo..)
Maar wat wil je hier nu mee zeggen? Die berichten zijn hier namelijk allemaal al voorbij gekomen.quote:Op maandag 12 september 2011 21:57 schreef wich het volgende:
Afgelopen jaar zijn grofweg 150 jachten via de Golf van Aden gevaren. Vijf daarvan hebben te maken gehad met piraten.
Alleen het Nederlandse jacht Capricorn heeft de piraten weten te weren, dankzij een gewapende (particuliere) escorte. De piraten zijn wel aan boord geweest, maar na een schietpartij hebben de piraten het jacht verlaten (info).
Van het Zuidafrikaans jacht Choizil zitten nog twee bemanningleden gegijzeld; gevraagd losgeld gezakt van 10 naar 5 miljoen dollar (info).
Een Deense familie van SY ING is vrijgelaten na het betalen van 3 miljoen dollar (info).
Vier Amerikaanse zeilers van het jacht Quest zijn doodgeschoten door de piraten, ondanks een Amerikaans marineschip in de buurt was die onderhandelde over vrijlating (info).
Franse catamaran zeiler gedood door piraten, echtgenote bevrijdt door Spaanse marineschip. (info)
Dat weet ik wel zeker. Pappa Dekker zal dan vast, geheel tegen zijn eerdere verklaring in, de Nederlandse Staat, die hij zo verloochent, op zijn knietjes bedelen om het losgeld te betalen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 07:24 schreef livelink het volgende:
En als de regering dan stand houdt en niet betaalt dan zal er wel een succesvolle inzamelingsactie worden gehouden. Laura vangen is gegarandeerd losgeld krijgen, lijkt me.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |