abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 september 2011 @ 12:03:12 #26
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101971696
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:00 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit heet geen stock-picken maar screenen. Die data klopt over het algemeen wel, hoewel dataservices zoals Reuters en Dow Jones vaak simplificaties maken om de gegevens binnen hun eigen format te kunnen presenteren.

Zoals Selang al aangeeft, sla je het verhaal achter het bedrijf over. De criteria die je noemt, zijn wel verstandig; het lijkt een beetje op de Magic Formula van Joel Greenblatt waar een aantal beleggers wel succes mee hebben. Maar ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld mediabedrijven uit komen rollen, aangezien die met weinig assets werken. Als dit een papieren kranten- en tijdschriften uitgever is, dan lijkt het me uiterst gevaarlijk om er geld in te steken ondanks de aantrekkelijke waardering.

Nog even los van het strategische vraagstuk: de samengevatte financiele kerngetallen geven vaak niet het volledige bedrijfseconomische plaatje. De Assets in ROA kunnen bijvoorbeeld hoog zijn door goodwill na een overname, zodat dit bedrijf jouw 25% niet haalt. Een collegabedrijf dat nog nooit een overname deed, haalt je screener misschien wel. Het eerste bedrijf kan echter veel beter zijn dan het tweede.

Ik denk dat screenen geschikt is om ideeen op te doen, maar niet om blind in de resultaten te investeren.
Met weinig harde assets werken kan ook een voordeel zijn want er is minder kapitaal nodig om die assets te vervangen waardoor er dus meer kapitaal beschikbaar is voor overnames, natuurlijke groei, dividend of het inkopen van eigen aandelen.
The more debt, the better
pi_101972177
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:03 schreef flyguy het volgende:

[..]

Met weinig harde assets werken kan ook een voordeel zijn want er is minder kapitaal nodig om die assets te vervangen waardoor er dus meer kapitaal beschikbaar is voor overnames, natuurlijke groei, dividend of het inkopen van eigen aandelen.
Niet noodzakelijkerwijs. Bedrijven met weinig assets hebben de werkelijk waarde vaak in de kennis en ervaring van hun werknemers zitten, alleen dit wordt niet boekhoudkundig genoteerd. Bijvoorbeeld IT, creatieve en consultancy bedrijven. Dit zijn ook de sectoren waar je veel kosten kwijt bent aan salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Bedrijven met veel assets kunnen bovendien makkelijker met leverage werken en van daaruit meer cashflow genereren. Een hotelketen kan bijvoorbeeld een relatief lage hypotheek op haar onroerend goed nemen.

Veel of weinig assets in een bedrijf, staat mijns inziens niet gelijk aan goed of slecht. Je moet eerder kijken naar wat de assets zijn en hoe de financiering geregeld is. Met een ROA eis van maar liefst 25% gooi je mijns inziens een hoop potentiele pareltjes weg uit je screener.
  donderdag 15 september 2011 @ 12:26:35 #28
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101972378
Het is dan ook geen regel, maar laat alleen zien dat je met simpele cijfermatige regels er niet komt.

Dat bedrijven met veel assets met meer leverage kunnen werken, is in veel gevallen natuurlijk ook niet helemaal joepie.
The more debt, the better
pi_101972495
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:00 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit heet geen stock-picken maar screenen. Die data klopt over het algemeen wel, hoewel dataservices zoals Reuters en Dow Jones vaak simplificaties maken om de gegevens binnen hun eigen format te kunnen presenteren.

Zoals Selang al aangeeft, sla je het verhaal achter het bedrijf over. De criteria die je noemt, zijn wel verstandig; het lijkt een beetje op de Magic Formula van Joel Greenblatt waar een aantal beleggers wel succes mee hebben. Maar ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld mediabedrijven uit komen rollen, aangezien die met weinig assets werken. Als dit een papieren kranten- en tijdschriften uitgever is, dan lijkt het me uiterst gevaarlijk om er geld in te steken ondanks de aantrekkelijke waardering.
Ik vond Greenblatt's boek leuk om te lezen, en zijn verhaal was allemaal best logisch. Dus heb ik dat inderdaad als basis gebruikt. Daarna heb ik er 5 gekozen naar persoonlijke preferentie, en welke ik ook daadwerkelijk kon kopen omdat Lynx me niet de beschikking geeft over alle aandelen van de wereld.

Strategic Metals Ltd SMD:CVE, een bedrijf wat in Canada zoekt naar mineralen.
Aeropostale Inc ARO:NYQ, een kledingzaak in de USA
ITT Educational Services Inc ESI:NYQ, iets met educatie
Perfect World Co Ltd PWRD:NSQ, Chinese MMORPG maker
Research In Motion Ltd RIM:TOR, Blackberry-boer

quote:
Nog even los van het strategische vraagstuk: de samengevatte financiele kerngetallen geven vaak niet het volledige bedrijfseconomische plaatje. De Assets in ROA kunnen bijvoorbeeld hoog zijn door goodwill na een overname, zodat dit bedrijf jouw 25% niet haalt. Een collegabedrijf dat nog nooit een overname deed, haalt je screener misschien wel. Het eerste bedrijf kan echter veel beter zijn dan het tweede.

Ik denk dat screenen geschikt is om ideeen op te doen, maar niet om blind in de resultaten te investeren.
Ik vind het niet erg om een jaarverslag door te lezen, maar na er een paar gehad te hebben verlies ik mijn concentratie. En ik vind het moeilijk om "collegabedrijven" te vinden, en om de verschillen tussen mijn keuze en zijn peers te vergelijken.

Maar goed, een stock-screener is een leuke eerste selectie, mits je de juiste argumenten gebruikt.
pi_101979729
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:31 schreef zuchtje het volgende:
Ik vond Greenblatt's boek leuk om te lezen, en zijn verhaal was allemaal best logisch. Dus heb ik dat inderdaad als basis gebruikt. Daarna heb ik er 5 gekozen naar persoonlijke preferentie, en welke ik ook daadwerkelijk kon kopen omdat Lynx me niet de beschikking geeft over alle aandelen van de wereld.
In mijn herinnering adviseert Greenblatt om een mandje van de 30 beste MF aandelen te kopen. Met slechts 5 aandelen loop je een veel groter risico.

quote:
Strategic Metals Ltd SMD:CVE, een bedrijf wat in Canada zoekt naar mineralen.
Aeropostale Inc ARO:NYQ, een kledingzaak in de USA
ITT Educational Services Inc ESI:NYQ, iets met educatie
Perfect World Co Ltd PWRD:NSQ, Chinese MMORPG maker
Research In Motion Ltd RIM:TOR, Blackberry-boer
ARO, ESI en RIMM worden vaak besproken in de value investing community, ook door beleggers die er dieper in zijn gedoken.

Strategic Metals en Perfect World zie ik voor het eerst.
pi_101982337
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:07 schreef jaco het volgende:

[..]

In mijn herinnering adviseert Greenblatt om een mandje van de 30 beste MF aandelen te kopen. Met slechts 5 aandelen loop je een veel groter risico.

Hij adviseert om te beginnen in kleine stapjes, dus dat doe ik ook netjes. Alleen in plaats van 30 begin ik met 20. Minder transactiekosten die rendement afsnoepen, maar meer risico.

Als ik de aandelen verkoop moeten ze minimaal 6% gestegen zijn, anders heb ik alsnog een negatief rendement dankzij de kosten.
pi_101982735
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 17:26 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Hij adviseert om te beginnen in kleine stapjes, dus dat doe ik ook netjes. Alleen in plaats van 30 begin ik met 20. Minder transactiekosten die rendement afsnoepen, maar meer risico.

Als ik de aandelen verkoop moeten ze minimaal 6% gestegen zijn, anders heb ik alsnog een negatief rendement dankzij de kosten.
Lijkt me duidelijk dat je dan te weinig geld belegt om aan stockpicking te kunnen doen, 6% is ontzettend veel.
pi_101995318
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 17:26 schreef zuchtje het volgende:

[..]

6%? Ik beleg bij plus500 en daar werkt het met een hefboom. Gaat enorm snel je winst of verlies :). Zodra IB m,n account accepteert ga ik daar beleggen.

Hebben jullie nog websites die advies geven? Ik gebruik http://daytradingstockblog.blogspot.com/
pi_102007772
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 17:38 schreef wbeco het volgende:

[..]

Lijkt me duidelijk dat je dan te weinig geld belegt om aan stockpicking te kunnen doen, 6% is ontzettend veel.
PM me voor mijn bankrekening. Je kunt dit probleem de wereld uit helpen door wat te doneren.

Ik snap wel 6% veel is, maar als de aandelen wat minder gestegen zijn ben ik ook blij. Dan kan er altijd meer geld naartoe.. Ik krijg hier te horen dat ik eigenlijk te snel was met kopen, dus misschien is het wel goed dat ik er geen kapitalen in heb gestoken...
pi_102007943
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:52 schreef portabel het volgende:

[..]

6%? Ik beleg bij plus500 en daar werkt het met een hefboom. Gaat enorm snel je winst of verlies :). Zodra IB m,n account accepteert ga ik daar beleggen.
Ik heb niet genoeg vertrouwen in mijn beleggingskunsten dat ik met hefbomen ga werken.. Ik wil de markt geleidelijk verkennen, en niet volgende week al ophouden dankzij een stomme fout/keuze.

quote:
Hebben jullie nog websites die advies geven? Ik gebruik http://daytradingstockblog.blogspot.com/
http://www.investopedia.com/ vond ik wel een goeie. Ik heb weinig vertrouwen in een blog die een hoop bedrijven uitspuugt zonder onderbouwing. En ik ben een beetje huiverig voor technische analyse. Dat lijkt me teveel op een religie.
pi_102008040
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:52 schreef portabel het volgende:
Dit is duidelijk een Techische Analyse (TA) website. Als je leest over aandelen die 'tegen een weerstand aanhangen' of 'er geen zin in hebben' of anderszins menselijk gedrag vertonen, dan is het oppassen geblazen.

Mogelijk heb je zelf bewust voor de TA methode gekozen. Prima.
Zo niet, dan zou ik beginnen met inleidende boeken te lezen en niet met allerlei websites waardoor je de informatie zeer gefragmenteerd meekrijgt. Leg eerst de basis met Beleggen voor Dummies zoals in het openings topic wordt aanbevolen. Je kunt TA dan beter plaatsen in het gehele spectrum van visies op de markten.
  vrijdag 16 september 2011 @ 09:35:26 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102008376
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:05 schreef zuchtje het volgende:

Ik snap wel 6% veel is, maar als de aandelen wat minder gestegen zijn ben ik ook blij. Dan kan er altijd meer geld naartoe.. Ik krijg hier te horen dat ik eigenlijk te snel was met kopen, dus misschien is het wel goed dat ik er geen kapitalen in heb gestoken...
Die 6% is wel veel maar ach... Met die kleine bedragen zit de winst niet in die paar euros die je eventueel kunt verdienen maar meer met de ervaring die je opdoet. Zelf ben ik ooit ook begonnen met kleine bedragen in een tijd dat transactiekosten veel hoger waren dan tegenwoordig. In geld uitgedrukt heb ik daar natuurlijk geen drol aan verdiend, maar ik heb toen al wel een aantal lessen geleerd over wat werkt en vooral over wat niet werkt. Dat soort lessen kun je beter leren als je nog niet met een heel leven aan spaargeld in de markt zit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102013454
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:53 schreef SeLang het volgende:
Nog een tip voor beginners: die vage forexbrokers mijden als de pest!
Klinkt als; wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.

Als je hier geen ervaring mee hebt kan je hier weinig over zeggen. Mocht je dat wel hebben, hoor ik het graag aan. Natuurlijk zijn er altijd slechte pure scam brokers op de markt, maar er zijn ook een aantal zeer betrouwbare en goede (forex) brokers waar zonder problemen gehandeld kan worden.

En 6% is trouwens wel heel veel hoor...
i-am-a-daytrader.nl
i-am-a-daytrader@live.nl
pi_102017880
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:39 schreef tradetheday het volgende:

[..]

Klinkt als; wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.

Als je hier geen ervaring mee hebt kan je hier weinig over zeggen. Mocht je dat wel hebben, hoor ik het graag aan. Natuurlijk zijn er altijd slechte pure scam brokers op de markt, maar er zijn ook een aantal zeer betrouwbare en goede (forex) brokers waar zonder problemen gehandeld kan worden.

En 6% is trouwens wel heel veel hoor...
Welke? Ik geloof gerust dat er een aantal goede tussenzitten, maar dat merendeel gewoon vermeden moet worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door tjoptjop op 16-09-2011 16:08:31 ]
  vrijdag 16 september 2011 @ 18:14:38 #40
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_102025429
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:41 schreef Shispeed het volgende:

[..]

Ik ben net begonnen, vandaag inloggegevens gekregen en het account een beetje naar mijn persoonlijke voorkeuren ingesteld. Nu wachten tot het geld wat ik zo net heb overgeschreven van mijn betaalrekening naar mijn beleggingsrekening aankomt ^O^
bij Binck, wel iets duurder dan bv. lynx maar ik vind alles wel erg overzichtelijk en intuïtief weergegeven, kon alles direct vinden en begreep alles direct ^O^

gister en vandaag toch al een mooie waardestijging van mijn portefeuille, maar dat was de afgelopen dagen dan ook niet zo heel moeilijk :)
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:47:01 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102035046
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:52 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Welke? Ik geloof gerust dat er een aantal goede tussenzitten, maar dat merendeel gewoon vermeden moet worden.
Veel van die brokers zijn ook geen echte brokers maar zijn jouw tegenpartij (zie kleine lettertjes). Er zijn ook legio verhalen over truuks zoals het veel wijder maken van spreads op kritieke momenten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102035872
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Veel van die brokers zijn ook geen echte brokers maar zijn jouw tegenpartij (zie kleine lettertjes). Er zijn ook legio verhalen over truuks zoals het veel wijder maken van spreads op kritieke momenten.
Ja daar doelde ik ook op. Ik heb voor een Fok topic wel eens wat opgezocht en o.a. Plus500 werkt op die manier. Of de prijzen worden afgegeven door de eigen 'dealing desk', onduidelijke liquidity pools e.d. ver weg blijven bij de meeste retail forex brokers. Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar brokers die wel interbank aanbieden (voor retailklanten dus) dus vandaar mijn vraag.

edit: Plus500
quote:
18 COUNTERPARTY DISCLOSURE

18.1 The trading you conduct on the Trading Platform is not conducted on an Exchange. We act as a counterparty in Transactions conducted on the Trading Platform and, therefore, act as the buyer when you offer to sell an Instrument and the seller when you offer to buy an Instrument. The prices we offer on the Trading Platform might not be the best prices available and we may offer different prices to different users.

18.2 Although we are the counterparty to each of your Transactions, we may limit our risk by immediately hedging (offsetting) your Transactions with another transaction that we enter into with a Financial Institution. We are compensated by marking up the price we received from the Financial Institution. You should be aware that we may make money if the market goes against you. Additionally, since we act as the buyer or the seller in a Transaction, you should carefully evaluate any trade information you receive from us, or from any referred Financial Institution.
  vrijdag 16 september 2011 @ 22:45:21 #43
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102038339
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 09:03 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ik kijk vooral of het in de vuilnisbak past.
Ehm oke, als je dan niet naar jaarverslagen kijkt, hoe bepaal je dan in welke aandelen je wilt investeren?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102097689
Nog even over de Magic Formula van Joel Greenblatt ...

Deze blogger heeft 5,5 jaar volgens de Magic Formula geinvesteerd en daar z'n blog aan gewijd. Hij stopt er nu mee omdat hij simpelweg geen extra performance ziet ten opzichte van z'n benchmark: http://justadrone.blogspot.com/2011/09/had-enough.html

Een andere blogger analyseert zijn beslissing hier: http://alt-mcarter.blogsp(...)bandons-formula.html en constateert dat Greenblatt nergens uitlegt hoe de methode in detail werkt. Verder zijn er problemen met de interpretatie van balans gegevens en worden Greenblatts' resultaten in twijfel getrokken.

Ik heb zelf Greenblatts' boek gelezen en zijn methode bestudeerd. Ook op dit AEX forum hebben we er een oud topic over gehad. Ik concludeer dat de Magic Formula interessant is als screen om ideeen op te doen, maar niet om blind te volgen. De kans is groot dat je stuit op bedrijven met een aflopend businessmodel of achterhaalde technologie die tot voor kort succesvol waren. Kijk maar naar RIMM en die school voor commercieel volwassenonderwijs, wat enorm onder vuur ligt in de VS.
pi_102103092
Bij deze ben ik ook geïnteresseerd en ik heb een vraag;

Hoe zit het met dividend? Als ik bijv. aandelen koop van Unilever, krijg ik dan dividend(wanneer zij uitbetalen uiteraard)?
  maandag 19 september 2011 @ 00:17:14 #46
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_102126751
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:05 schreef zuchtje het volgende:

[..]

PM me voor mijn bankrekening. Je kunt dit probleem de wereld uit helpen door wat te doneren.

ik heb ook al gauw 3-5% stijging nodig om uit de kosten te komen, begonnen met een schamel bedrag van 1000 euro. wanneer de waarde van mijn portefeuille toeneemt, kan ik van zelf in grotere aantallen kopen en wordt mijn marge kleiner. tot nu toe gaat het aardig goed :D

het is ook niet dat ik het geld nodig heb of dat ik er iets mee wil gaan doen, ik ben er gewoon mee gaan beleggen voor de lol, verdien ik er wat mee dan beleg ik dat ook weer om een steeds grotere portefeuille te verkrijgen. verlies ik al mijn geld dan is dat jammer, maar niet meer dan dat. :)
pi_102159415
Beleggen jullie ook met een hefboom?
pi_102161944
Kan je bij de meeste brokers met toestemming van je ouders aan de slag of is Binck de enige?
pi_102162471
Ben nog steeds bezig bij IB (interactive brokers) grr...
pi_102170972
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 15:02 schreef jaco het volgende:
Ik heb zelf Greenblatts' boek gelezen en zijn methode bestudeerd. Ook op dit AEX forum hebben we er een oud topic over gehad. Ik concludeer dat de Magic Formula interessant is als screen om ideeen op te doen, maar niet om blind te volgen. De kans is groot dat je stuit op bedrijven met een aflopend businessmodel of achterhaalde technologie die tot voor kort succesvol waren. Kijk maar naar RIMM en die school voor commercieel volwassenonderwijs, wat enorm onder vuur ligt in de VS.
Dat idee heb ik ook, maar je moet ergens beginnen. Zaken zoals diversificeren, op tijd verkopen en een strategie bedenken zijn dingen die me wel aanspreken. Ook het "ranken" vind ik wel aardig. Alleen voor de invulling van de magische formule moet ik eens goed voor gaan zitten. Ik ga ze voortaan in ieder geval per sector uitzoeken, en de bedrijven beter met elkaar vergelijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')