abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 september 2011 @ 15:53:22 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101711989

Hoe beoordeel je bronnen?
Vorige delen

Al Arabiya - Al Jazeera Arabic - Al Jazeera English - BBC Arabic - CBS News - CNN - Euronews - Haaretz - Israel National News - Jerusalem Post - Ma'an News - Sky News - Ynetnews

• Bij het citeren van nieuwsberichten graag bronvermelding, liefst door een directe link naar de bron.
• Nog even de herinnering om van deze topics geen plakboek te maken vol met foto's en videofragmenten die niks toevoegen. Bloederige en schokkende afbeeldingen ook niet direct hier plaatsen, maar via een link, voorzien van een waarschuwing. Dank voor de medewerking.
• Emoties kunnen soms hoog oplopen, maar laat jezelf niet verleiden om anderen te kwetsen of te beledigen. Meld misstanden in NWS-feedback of via een topic-report; ga het niet hier lopen uitvechten. Dank voor de medewerking.

[ Bericht 14% gewijzigd door Nibb-it op 08-09-2011 16:06:00 ]
pi_101712033
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Worden alle ethiopiërs die maar willen ingevlogen dan?

[..]

Maar welke sociaal-culturele aspecten bepalen dan het zijn van Jood? Religie is het niet, je mag een varkensvlees etende klezmerhater zijn zonder gevoel voor humor. En toch mag je wel land innemen en een ander niet. Nogmaals, wat is dan wel het criterium?
Dit dus:
quote:
De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods
pi_101712102
quote:
Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was
Wat is hiervan het sociaal-culturele aspect?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_101712134
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat is hiervan het sociaal-culturele aspect?
Religie én vooral etniciteit.
Allebei sociaal-culturele aspecten.
pi_101712173
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:56 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Religie.
Onzin, dat is geen vereiste als je Jood bent.
pi_101712186
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je moet de Joodse etniciteit hebben.
  donderdag 8 september 2011 @ 15:58:42 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101712197
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat dan wel? Een haakneus?
pi_101712247
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:58 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

En etniciteit is sociaal-cultureel.
pi_101712270
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:58 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Uit welk criterium blijkt dat dan? Welk sociaal cultureel aspect vind de Israelische immigratiedienst een vereiste?
pi_101712296
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Uit welk criterium blijkt dat dan? Welk sociaal cultureel aspect vind de Israelische immigratiedienst een vereiste?
De Joodse etniciteit.
pi_101712351
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:01 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

De Joodse etniciteit.
Je kunt wel in kringetjes blijven draaien, maar ik vraag naar het criterium van Israel. Dus, welk etnisch criterium hanteert Israël dan?
pi_101712410
Kan dat nieuwsbericht nog niet uit de OP? Lijkt me iets van 19-8 ?
  donderdag 8 september 2011 @ 16:04:46 #13
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101712415
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je kunt wel in kringetjes blijven draaien, maar ik vraag naar het criterium van Israel. Dus, welk etnisch criterium hanteert Israël dan?
Misschien moet je ze een mailtje sturen, gelijk een linkje naar je rassenverhaal. Krijg je vast een serieus antwoord.
  donderdag 8 september 2011 @ 16:04:59 #14
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101712424
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:04 schreef Frutsel het volgende:
Kan dat nieuwsbericht nog niet uit de OP? Lijkt me iets van 19-8 ?
Oh, ja
pi_101712468
quote:

[..]

Lees nog is een keer dit door zou ik zeggen:
http://www.jafi.org.il/Je(...)o/The+Law+of+Return/
pi_101712528
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Worden alle ethiopiërs die maar willen ingevlogen dan?
Nee. En dat heeft niets met ras te maken. Dus dat discussiepunt is afgerond.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_101712580
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:06 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Lees nog is een keer dit door zou ik zeggen:
http://www.jafi.org.il/Je(...)o/The+Law+of+Return/
Kun je het sociaal-culturele criterium even voor me aanwijzen, ik kan het niet vinden namelijk.
pi_101712608
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:07 schreef waht het volgende:

[..]

Nee. En dat heeft niets met ras te maken. Dus dat discussiepunt is afgerond.
De ene Ethiopiër wordt wel ingevlogen, de ander niet, waarop worden ze geselecteerd?
  donderdag 8 september 2011 @ 16:10:37 #19
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101712650
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De ene Ethiopiër wordt wel ingevlogen, de ander niet, waarop worden ze geselecteerd?
Hoek van de haakneus, moet minimaal 25 graden zijn
pi_101712696
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is een andere discussie. Jij hamerde zo op (jouw definitie van) ras. Nu zeg je zelf in indirecte termen dat het niet om ras gaat. Wat helemaal klopt.
pi_101712767
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:12 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is een andere discussie. Jij hamerde zo op (jouw definitie van) ras. Nu zeg je zelf in indirecte termen dat het niet om ras gaat. Wat helemaal klopt.
Hoe bedoel je? Huidskleur is wel een raciaal kenmerk, maar andere genetisch overgedragen kenmerken niet?
pi_101712842
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Huidskleur is wel een raciaal kenmerk, maar andere genetisch overgedragen kenmerken niet?
Elke persoon (dus ook elke Ethiopiër) kan jood worden
pi_101712888
quote:

[..]

Etniciteit noch nationaliteit noch religie, etc. wordt genetisch overgedragen.
pi_101712903
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:16 schreef waht het volgende:

[..]

zelfs Weltschmerz kan dat worden .
  donderdag 8 september 2011 @ 16:19:11 #25
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101712919
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:18 schreef C_N het volgende:

[..]

zelfs Weltschmerz kan dat worden .
Ik denk dat ie dat niet wil
pi_101712923
quote:

[..]

quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:18 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Etniciteit noch nationaliteit noch religie, etc. wordt genetisch overgedragen
Het punt is: de huidige definitie van de term RAS is puur een verzinsel van mensen. Als je de definitie goed zou willen gebruiken dan zou iedereen met ook maar iets genetische variatie bij een ander ras horen..
pi_101713015
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:19 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

:'(
pi_101713178
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:16 schreef waht het volgende:

[..]

Maar daar gaat het niet over. Sommigen zijn het van geboorte en die hoeven er verder niks voor te doen. De vraag, die je maar blijft ontlopen, was wat daarvoor dan het criterium is.

quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:18 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Etniciteit noch nationaliteit noch religie, etc. wordt genetisch overgedragen.
Maar de immigratiewet van Israel komt wel met een vereiste wat zuiver en alleen ziet op genenoverdracht, nl. die van de moeder. Dus daarmee is al duidellijk dat het niet om etniciteit of religie gaat, laat staan nationaliteit, die kan immers van Amerikaans tot Nederlands tot Ethiopisch zijn. Dus nogmaals de vraag waar je je onderuit probeert te lullen:

quote:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:19 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Stel even ik ben geen Jood en Ik wil niet religieus worden en ook niet trouwen o.i.d, maar ik wil wel een Palestijn van zijn land afschoppen. Een heleboel mensen die net als ik in Nederland geboren zijn en bij mij op school hebben gezeten en die voor de rest totaal niet van mij verschillen mogen dat wel, en ik niet. Op basis van welk criterium is dat?
pi_101713349
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar daar gaat het niet over. Sommigen zijn het van geboorte en die hoeven er verder niks voor te doen. De vraag, die je maar blijft ontlopen, was wat daarvoor dan het criterium is.

[..]

Maar de immigratiewet van Israel komt wel met een vereiste wat zuiver en alleen ziet op genenoverdracht, nl. die van de moeder. Dus daarmee is al duidellijk dat het niet om etniciteit of religie gaat, laat staan nationaliteit, die kan immers van Amerikaans tot Nederlands tot Ethiopisch zijn. Dus nogmaals de vraag waar je je onderuit probeert te lullen:

[..]

[..]

Stel even ik ben geen Jood en Ik wil niet religieus worden en ook niet trouwen o.i.d, maar ik wil wel een Palestijn van zijn land afschoppen.
hier hoef je geen jood voor te zijn hoor .
quote:
Een heleboel mensen die net als ik in Nederland geboren zijn en bij mij op school hebben gezeten en die voor de rest totaal niet van mij verschillen mogen dat wel, en ik niet. Op basis van welk criterium is dat?
pi_101713393
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:19 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

[..]

Het punt is: de huidige definitie van de term RAS is puur een verzinsel van mensen.
Allicht, maar dat is de staat Israel ook en hun concept Jood ook. Ik vraag je naar de aard van het verzinsel dat de staat Israel hanteer om sommige mensen rechten te geven en anderen niet.

quote:
Als je de definitie goed zou willen gebruiken dan zou iedereen met ook maar iets genetische variatie bij een ander ras horen..
Ik heb zelf geen behoefte aan dergelijke definities, want ik ken er geen waarde noch rechten aan toe. Ik ben namelijk antiracistisch. Maar de staat Israel legt criteria aan om mensen te nationaliseren. Dan is de vraag waarin hun criterium van Jood verschilt van, laten we zeggen, de Nazi's.
pi_101713578
quote:

[..]

Toeval, keuze van ouders, weet ik veel. Het doet er niet toe als we zien dat iedereen joods kan worden. Als de ouders joods zijn wordt het kind dat ook. Die ouders kunnen geconverteerd zijn of hetzelfde lot hebben ondergaan.

Het doet er weinig toe en is in zekere zin niet anders dan bijvoorbeeld de nationaliteit van een ander land aannemen of daarmee geboren worden. Uiteraard richt je je vizier op Israël maar ik kan bijvoorbeeld ook buiten Nederland weinig aanspraak maken op allerlei zaken in andere landen. Puur omdat ik hier geboren ben, als toeval, keuze van mijn ouders, weet ik veel.

Het is geen rassenkwestie, er is geen relevante overeenkomst met nazi-Duitsland. Het is een zwaktebod.
pi_101713845
quote:

Ok, here it is:
Het heeft gewoon niks met genen te maken.
De Joodse etniciteit heeft niks met genen te maken. Kinderen van christelijke ouders zijn toch ook christelijk? Heeft ook niks met genetica te maken maar met een keuze van de ouders, en van hun ouders en van hun ouders en van hun ouders, etc. Helemaal terug tot op het moment dat ergens een of andere debiel het concept ''religie'' verzon.

Het enige unieke is hier gewoon dat Joods zijn betekent dat je bij je geboorte de Joodse etniciteit hebt gekregen en daarmee ook meteen deel uitmaakt van de religieuze groep ''Joden''. Hier is het net zo een keuze van je ouders, van hun ouders en van hun ouders en van hun ouders tot op precies hetzelfde moment van het verzinnen van religies.

De Joodse religie kun je ''afzweren'', om het maar zo oneerbiedig te noemen, maar de Joodse etniciteit blijf je altijd behouden. En nee NIET op basis van genetica, maar zoals ik al zei: op basis van puur de geschiedenis van je voorouders. Iemand heeft ooit allerlei namen gegeven aan verschillende volkeren. Kan ik er wat aan doen dat ik tot het volk van de ''Joden'' behoor.
pi_101714022
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:36 schreef waht het volgende:

[..]

Toeval, keuze van ouders, weet ik veel. Het doet er niet toe als we zien dat iedereen joods kan worden. Als de ouders joods zijn wordt het kind dat ook. Die ouders kunnen geconverteerd zijn of hetzelfde lot hebben ondergaan.

Het doet er weinig toe en is in zekere zin niet anders dan bijvoorbeeld de nationaliteit van een ander land aannemen of daarmee geboren worden. Uiteraard richt je je vizier op Israël maar ik kan bijvoorbeeld ook buiten Nederland weinig aanspraak maken op allerlei zaken in andere landen. Puur omdat ik hier geboren ben, als toeval, keuze van mijn ouders, weet ik veel.
Klopt, maar in het geval Israel kun je dus rechten ontlenen niet aan waar je geboren bent, maar uit je bloedlijn, juist voor verkrijgen van een extra nationaliteit. Zo'n criterium wordt natuurlijk erg onfris wanneer je er geen rechten aan kunt ontlenen, maar het juist aanleiding is voor een inperking op je rechten. Voorbeelden uit de geschiedenis te over. Maar het wordt natuurlijk ook onfris wanneer die ontleende rechten ten koste gaan van een ander die niet de juiste bloedlijn heeft.

quote:
Het is geen rassenkwestie, er is geen relevante overeenkomst met nazi-Duitsland. Het is een zwaktebod.
Jij lult er ook maar omheen. Het criterium is in wezen net zo racistisch als het criterium dat nazi-Duitsland hanteerde. Er is mij nog niet van het verschil gebleken.

Dat is natuurlijk ook logisch. We weten allemaal wat de aanleiding was om Israel op te richten en deze immigratiewet te maken. Het moest een veilige haven voor Joden zijn. Dus het kenmerk waarvoor je in Europa vervolgd kon worden en misschien nog wel dreigde te worden, is ook het kenmerk waarop je in Israel toegelaten werd. Daar zit een keiharde logica in die je nu probeert te ontkennen, maar die heel begrijpelijk is. Maar dat maakt hem niet minder racistisch, het is elkaars spiegelbeeld.
pi_101714100
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:43 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ok, here it is:
Het heeft gewoon niks met genen te maken.
De Joodse etniciteit heeft niks met genen te maken. Kinderen van christelijke ouders zijn toch ook christelijk? Heeft ook niks met genetica te maken maar met een keuze van de ouders, en van hun ouders en van hun ouders en van hun ouders, etc. Helemaal terug tot op het moment dat ergens een of andere debiel het concept ''religie'' verzon.

Het enige unieke is hier gewoon dat Joods zijn betekent dat je bij je geboorte de Joodse etniciteit hebt gekregen en daarmee ook meteen deel uitmaakt van de religieuze groep ''Joden''. Hier is het net zo een keuze van je ouders, van hun ouders en van hun ouders en van hun ouders tot op precies hetzelfde moment van het verzinnen van religies.

De Joodse religie kun je ''afzweren'', om het maar zo oneerbiedig te noemen, maar de Joodse etniciteit blijf je altijd behouden. En nee NIET op basis van genetica, maar zoals ik al zei: op basis van puur de geschiedenis van je voorouders. Iemand heeft ooit allerlei namen gegeven aan verschillende volkeren. Kan ik er wat aan doen dat ik tot het volk van de ''Joden'' behoor.
Kan een Palestijn er wat aan doen dat hij er niet toe behoort?

Maar je kunt wel lullen over etniciteit, waaruit blijkt dan dat Israel dat als criterium stelt? Ik kom geen enkel criterium tegen wat op iets anders ziet dan de bloedlijn.
pi_101714147
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:49 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Kan een Palestijn er wat aan doen dat hij er niet toe behoort?

Maar je kunt wel lullen over etniciteit, waaruit blijkt dan dat Israel dat als criterium stelt? Ik kom geen enkel criterium tegen wat op iets anders ziet dan de bloedlijn.
En nu zijn we dan eindelijk bij de link gekomen die jij kennelijk niet snapte:
Etniciteit IS in wezen gewoon je bloedlijn. Etniciteit is alle dingen die jouw bloedlijn heeft gedaan om ervoor te zorgen dat het jouw bloedlijn is en dus verschilt van andere bloedlijnen. Kortom: je sociaal-culturele identiteit die de 1e voorouder van jouw bloedlijn heeft geschapen.
Snap je nu het artikel uit de immigratiewet?
pi_101714234
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:50 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Etniciteit IS in wezen gewoon je bloedlijn.
Nee, bloedlijn is genetisch, etniciteit is cultureel. Daar kun je je van vervreemden of zonder daar iets voor te doen van vervreemd raken, ook je ouders en grootouders kunnen zo leven dat je daar al compleet van vervreemd geboren wordt. Maar dan nog mag je je bij Israel melden met de mededeling dat je op Palestijns land wilt gaan wonen en dan wordt dat gehonoreerd.
  donderdag 8 september 2011 @ 16:55:53 #37
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101714358
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:50 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Etniciteit IS in wezen gewoon je bloedlijn. Etniciteit is alle dingen die jouw bloedlijn heeft gedaan om ervoor te zorgen dat het jouw bloedlijn is en dus verschilt van andere bloedlijnen. Kortom: je sociaal-culturele identiteit die de 1e voorouder van jouw bloedlijn heeft geschapen.
Snap je nu het artikel uit de immigratiewet?
Je verdoet je tijd
pi_101714459
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:55 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Je verdoet je tijd
Nou, als iemand op dit vlak niet wil luisteren naar een bioloog dan vind ik het wel goed geweest.
pi_101714559
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:58 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nou, als iemand op dit vlak niet wil luisteren naar een bioloog dan vind ik het wel goed geweest.
Ontwijken, duiken, draaien, er eindeloos omheen lullen, maar antwoord op een simpele vraag, ho maar. Biologen hebben er niks mee te maken, gewoon een laffe uitvlucht omdat je er niet uitkomt.
pi_101714616
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ontwijken, duiken, draaien, er eindeloos omheen lullen, maar antwoord op een simpele vraag, ho maar. Biologen hebben er niks mee te maken, gewoon een laffe uitvlucht omdat je er niet uitkomt.
Niet luisteren, dezelfde vraag opnieuw stellen, niet luisteren, dezelfde vraag opnieuw stellen, niet luisteren, dezelfde vraag opnieuw stellen, mij laf noemen :') .

Nog 1 laatste keer: criterium is; IN HET BEZIT ZIJN VAN DE JOODSCHE ETNICITEIT.
Etniciteit = sociaal-cultureel. Vraag nou alsjeblieft niet nog een keer: ''Wijs het sociaal-culturele gedeelte is aan, ik zie het niet!!!???'' ..

Ik kan er ook niks aan doen dat het fenomeen etniciteit nou gewoon eenmaal een sociaal-cultureel aspect is. Ik heb het zelfs even dikgedrukt voor je.
pi_101714743
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:03 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Niet luisteren, dezelfde vraag opnieuw stellen, niet luisteren, dezelfde vraag opnieuw stellen, niet luisteren, dezelfde vraag opnieuw stellen, mij laf noemen :') .

Nog 1 laatste keer: criterium is; IN HET BEZIT ZIJN VAN DE JOODSCHE ETNICITEIT.
Etniciteit = sociaal-cultureel. Vraag nou alsjeblieft niet nog een keer: ''Wijs het sociaal-culturele gedeelte is aan, ik zie het niet!!!???'' ..
Nou moet je niet zo dom doen, het gaat niet om jouw criterium, maar dat van Israël. Waar hanteert Israel criteria van etniciteit?
pi_101714787
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nou moet je niet zo dom doen, het gaat niet om jouw criterium, maar dat van Israël. Waar hanteert Israel criteria van etniciteit?
In de immigratiewet..
pi_101714798
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, maar in het geval Israel kun je dus rechten ontlenen niet aan waar je geboren bent, maar uit je bloedlijn, juist voor verkrijgen van een extra nationaliteit. Zo'n criterium wordt natuurlijk erg onfris wanneer je er geen rechten aan kunt ontlenen, maar het juist aanleiding is voor een inperking op je rechten. Voorbeelden uit de geschiedenis te over. Maar het wordt natuurlijk ook onfris wanneer die ontleende rechten ten koste gaan van een ander die niet de juiste bloedlijn heeft.
Onfrisse boel. Niet door het gehuil over ras maar door een simpel conflict.
quote:
Jij lult er ook maar omheen. Het criterium is in wezen net zo racistisch als het criterium dat nazi-Duitsland hanteerde. Er is mij nog niet van het verschil gebleken.

Dat is natuurlijk ook logisch. We weten allemaal wat de aanleiding was om Israel op te richten en deze immigratiewet te maken. Het moest een veilige haven voor Joden zijn. Dus het kenmerk waarvoor je in Europa vervolgd kon worden en misschien nog wel dreigde te worden, is ook het kenmerk waarop je in Israel toegelaten werd. Daar zit een keiharde logica in die je nu probeert te ontkennen, maar die heel begrijpelijk is. Maar dat maakt hem niet minder racistisch, het is elkaars spiegelbeeld.
Als dat al de eerste ingeving was zijn ze daar inmiddels keihard van teruggekomen. Dat er extremisten zijn is uiteraard een non-argument. Extremen zijn er altijd. In het geval van joden is dat bovendien makkelijker goed te praten dan in het geval van een bepaalde groep die niet in de afgelopen 100 jaar bijna is uitgemoord.
pi_101715121
quote:
6s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:07 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

In de immigratiewet..
Citaat?
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:08 schreef waht het volgende:

[..]

Onfrisse boel. Niet door het gehuil over ras maar door een simpel conflict.
Een conflict dat natuurlijk onstaat als een Amerikaan met verre voorouders die cultureel gezien joods waren wordt ingevlogen om aanspraak te maken op land van iemand wiens familie daar al eeuwen woonde maar niet de juiste bloedlijn heeft.

quote:
Als dat al de eerste ingeving was zijn ze daar inmiddels keihard van teruggekomen. Dat er extremisten zijn is uiteraard een non-argument. Extremen zijn er altijd. In het geval van joden is dat bovendien makkelijker goed te praten dan in het geval van een bepaalde groep die niet in de afgelopen 100 jaar bijna is uitgemoord.
Ik heb ook alle begrip voor de oorsprong van het criterium. Er werd toen natuurlijk nog serieus rekening gehouden met de mogelijkheid van een nieuwe golf van antisemitisme. Het zou nogal lullig zijn van Israel wanneer een Jood in Europa op transport zou worden gezet vanwege zijn bloedlijn, en dan naar Israel vlucht en Israel dan zegt: Ga maar terug, want etnisch gezien ben je al teveel verwesterd.

Maar dat doet aan het racistische karakter van het onderscheid wat Israel dan ook maakt niet af, en het in deze tijd nog handhaven van een dergelijk criterium terwijl dat ten koste gaat van mensen zonder die raciale kenmerken is pervers.
pi_101715619
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Een conflict dat natuurlijk onstaat als een Amerikaan met verre voorouders die cultureel gezien joods waren wordt ingevlogen om aanspraak te maken op land van iemand wiens familie daar al eeuwen woonde maar niet de juiste bloedlijn heeft.
Die Amerikaan/buitenlander die zo graag in de Westbank wil wonen praat ik niet goed.
quote:
[..]

Ik heb ook alle begrip voor de oorsprong van het criterium. Er werd toen natuurlijk nog serieus rekening gehouden met de mogelijkheid van een nieuwe golf van antisemitisme. Het zou nogal lullig zijn van Israel wanneer een Jood in Europa op transport zou worden gezet vanwege zijn bloedlijn, en dan naar Israel vlucht en Israel dan zegt: Ga maar terug, want etnisch gezien ben je al teveel verwesterd.
Ik weet de exacte beoordeling van de nazi's niet. Wel weet ik dat ze een eigen tak van 'wetenschap' hebben opgezet inzake rassenleer (ook betreffende 'ariërs' en die ongein). Persoonlijk denk ik daar weinig van waarde uit te halen gezien de algehele idioterie van het nazisme. Aan de andere kant kun je als staat Israël dan zeggen: iedereen die ten prooi kan vallen aan die arbitraire beoordeling van de nazi's is welkom. Maar vandaag de dag ligt dat simpelweg anders, niet in de minste plaats omdat die rassenleer onzin is en het in de praktijk telkens weer anders is gebleken.
quote:
Maar dat doet aan het racistische karakter van het onderscheid wat Israel dan ook maakt niet af, en het in deze tijd nog handhaven van een dergelijk criterium terwijl dat ten koste gaat van mensen zonder die raciale kenmerken is pervers.
Ik zie eerder dat mensen met bepaalde nationaliteit of religieuze achtergrond de beoordeling niet doorkomen. Wat zo is gekomen door het Arabisch-Israëlische conflict, waar de Arabieren net zulke schuld hebben aan deze tweedeling als de Israëliërs, zo niet meer afhankelijk van de invalshoek.

Als het eerst een reactie op de holocaust was is het beleid verder geëvolueerd door oorlogen en terrorismebestrijding.
pi_101716632
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:35 schreef waht het volgende:

[..]

Die Amerikaan/buitenlander die zo graag in de Westbank wil wonen praat ik niet goed.
Maar wel het land dat een dergelijke bevolkingspolitiek voert. Het conflict gaat gewoon om land hoor, en dat wordt op deze manier wel sneller schaars natuurlijk.

quote:
Ik weet de exacte beoordeling van de nazi's niet. Wel weet ik dat ze een eigen tak van 'wetenschap' hebben opgezet inzake rassenleer (ook betreffende 'ariërs' en die ongein). Persoonlijk denk ik daar weinig van waarde uit te halen gezien de algehele idioterie van het nazisme. Aan de andere kant kun je als staat Israël dan zeggen: iedereen die ten prooi kan vallen aan die arbitraire beoordeling van de nazi's is welkom. Maar vandaag de dag ligt dat simpelweg anders, niet in de minste plaats omdat die rassenleer onzin is en het in de praktijk telkens weer anders is gebleken.
Dat weerhoudt Israel er niet van het in wezen zelfde criterium te hanteren als de nazi's. Heb je de juiste bloedlijn, dan mag in Jeruzalem komen wonen, heb je die niet, dan mag je er niet eens naar terugkeren.

quote:
Ik zie eerder dat mensen met bepaalde nationaliteit of religieuze achtergrond de beoordeling niet doorkomen. Wat zo is gekomen door het Arabisch-Israëlische conflict, waar de Arabieren net zulke schuld hebben aan deze tweedeling als de Israëliërs, zo niet meer afhankelijk van de invalshoek.
Het is geen kwestie van hoe jij het wil zien, die tweedeling wordt keihard door Israel gemaakt en om te beginnen al in de immigratiewet. Elke Jood heeft het recht om in het alsmaar groter wordende Israel te wonen, ongeacht religie, etnische verbondenheid, taal, eetgewoonten of gevoel voor humor. Niet-Joden mogen niet eens terugkeren. Die wet is al uit 1950, dus dan moet je oorzaak en gevolg niet gaan verwisselen op een manier die chronologisch helemaal niet kan.

quote:
Als het eerst een reactie op de holocaust was is het beleid verder geëvolueerd door oorlogen en terrorismebestrijding.
Het probleem is juist dat het niet geevolueerd is, maar nog steeds even racistisch als 60 jaar geleden. Die evolutie is geheel aan jouw fantasie ontsproten. Toen was het hoewel racistisch begrijpelijk en zelfs verdedigbaar, nu maakt mede dat Israel tot een racistische onderdrukkersstaat.
pi_101716897
Ik vind dit een boeiende discussie.

Niet om het onderwerp, want daar kan geen discussie over bestaan, maar om hoe Weltschmerz de aangevoerde argumentatie in zijn conclusie probeert te wringen.

(Aan die conclusie kan niet getornd, worden, natuurlijk.)
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_101717033
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:19 schreef Karrs het volgende:
Ik vind dit een boeiende discussie.

Niet om het onderwerp, want daar kan geen discussie over bestaan, maar om hoe Weltschmerz de aangevoerde argumentatie in zijn conclusie probeert te wringen.

(Aan die conclusie kan niet getornd, worden, natuurlijk.)
Niet als de tegenargumenten feitelijk ontbreken. Sam heeft als enige argument dat het criterium 'Joodse moeder' een sociaal-cultureel criterium zou zijn, en Waht verzint een evolutie waar niks van blijkt.
  donderdag 8 september 2011 @ 18:24:45 #49
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101717055
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet als de tegenargumenten feitelijk ontbreken. Sam heeft als enige argument dat het criterium 'Joodse moeder' een sociaal-cultureel criterium zou zijn, en Waht verzint een evolutie waar niks van blijkt.
Oké, ras, klaar, opgelost.
pi_101718080
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:

Dit is de kern van het probleem als je een staat inricht die gefixeerd is op bloedlijnen. Israel is dan ook geen staat waar synagoge en staat vanaf het begin direct gescheiden zijn. Ook linksere types hebben daar spijt van nu circa 60 jaar later er veel meer religieuzen zijn bijgekomen dan toen men op het begin de staat uitriep. Alles wordt namelijk vanuit de staat in het werk gesteld om het dogma (joodse staat dus joodse meerderheid) kunstmatig in stand te houden. Vandaar dat er nogal wat beleid uit voortvloeit wat normaal gesproken voor elk ander land in deze tijd nooit wordt goedgekeurd. Als China Tibet met Han-Chinezen bevolkt en de lokale Tibetanen cultureel onderdrukt zodat ze over 20 jaar definitief de minderheid zijn praat niemand dat goed volgens mij hier in het Westen.

Maar goed, normaal gesproken wordt nu snel de focus weer gelegd op de ellendige Arabische wereld waar helemaal geen enkel mensenrecht telt en men sowieso blij moet zijn in zo'n land te wonen als minderheid.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_101718415
Breaking

Turken gaan een stapje verder. Dat gaat nog leuk worden met die nationalisten.
pi_101719014
quote:

[..]

Niet als de tegenargumenten feitelijk ontbreken.
Ho, ho - die zijn er wel. Alleen wil jij ze niet zien. Waarschijnlijk omdat ze niet in je straatje passen. Je leest eroverheen, je negeert het, je haalt er je schouders over op - maar je neemt ze niet mee.
quote:

[..]

Niet als de tegenargumenten feitelijk ontbreken.
Maar dat is het hem nou juist. De tegenargumenten staan er wel, maar ze gaan, woosh, aan je voorbij.

Confirmation bias in optima forma. Je leest alleen wat je wil lezen, de rest is irrelevant. Daarom vind ik 't ook zo boeiend.
quote:
Sam heeft als enige argument dat het criterium 'Joodse moeder' een sociaal-cultureel criterium zou zijn, en Waht verzint een evolutie waar niks van blijkt.
See? Ze zijn er wel, maar je verwerpt ze bijna achteloos. Allemaal omdat je een punt wou maken - Israël is een racistische staat - en daar passen die argumenten niet bij.

Zal me er niet meer mee bemoeien, verder. :)
pi_101719072
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:04 schreef johnnylove het volgende:
Breaking

Turken gaan een stapje verder. Dat gaat nog leuk worden met die nationalisten.
:? What the fuck...? Willen ze oorlog met Israël?

Laat ze eens ophouden met zo kinderachtig te doen!
pi_101719125
Goed zo, naar de kelder met die piraten.
pi_101719182
quote:
11s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:20 schreef Karrs het volgende:

[..]

:? What the fuck...? Willen ze oorlog met Israël?

Laat ze eens ophouden met zo kinderachtig te doen!
nu zal Israel de flotilla wel door laten . :N
pi_101719250
Dit is de uiteindelijk consequentie van jarenlang treiteren en geen moer aantrekken van de rest. Ik weet niet of het op zich goed is, deze maatregel, en zo ook de Palestijnse onafhankelijkheidsverklaring deze maand, maar eindelijk moet men wel, want met Israël valt op het moment niet te praten. Dan maar gaan voor de meer risicovolle schoktherapie.
pi_101719341
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:19 schreef Karrs het volgende:

See? Ze zijn er wel, maar je verwerpt ze bijna achteloos. Allemaal omdat je een punt wou maken - Israël is een racistische staat - en daar passen die argumenten niet bij.
En daar heb ik argumenten voor, terwijl de tegenargumenten slechts schijnbewegingen zijn, om de hete brein heen lullen. Maar goed, ik ken jouw argumentatievaardigheden, dubieus moralisme en veronachtzaming van feiten wel van WGR, dus ik weet van wie het komt.
pi_101719369
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:25 schreef Monidique het volgende:
Dit is de uiteindelijk consequentie van jarenlang treiteren en geen moer aantrekken van de rest. Ik weet niet of het op zich goed is, deze maatregel, en zo ook de Palestijnse onafhankelijkheidsverklaring deze maand, maar eindelijk moet men wel, want met Israël valt op het moment niet te praten. Dan maar gaan voor de meer risicovolle schoktherapie.
_O- bibber bibber
pi_101719377
Ik wacht nog even af of dit echt gaat gebeuren, net zoals het bezoek van Erdogan aan de kust van Palestina, het lijkt me meer dreigen en ter binnenlandse consumptie. Maar ze hebben hoe dan ook alle morele gelijk van de wereld.
pi_101719485
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:28 schreef Monidique het volgende:
Ik wacht nog even af of dit echt gaat gebeuren, net zoals het bezoek van Erdogan aan de kust van Palestina, het lijkt me meer dreigen en ter binnenlandse consumptie. Maar ze hebben hoe dan ook alle morele gelijk van de wereld.
Integendeel, die hebben ze juist niet. Daarom verbaast deze echt kínderlijke reactie van Turkije me ook zo. Waar zijn ze mee bezig? En wat willen ze hier nou eigenlijk mee bereiken?
pi_101719499
quote:
ik ben blij dat jij niet voor de wereld spreek maar een eenling ben .
pi_101719526
Alleen, dit heeft hij toch al dagen geleden gezegd?
pi_101719564
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:30 schreef Karrs het volgende:

[..]

Integendeel, die hebben ze juist niet. Daarom verbaast deze echt kínderlijke reactie van Turkije me ook zo. Waar zijn ze mee bezig? En wat willen ze hier nou eigenlijk mee bereiken?
niets een provokatie om dat Israel NIET sorry zeg ,en nu blijk ook wel weer waarom Israel GEEN sorry zeg . en groot gelijk
pi_101719629
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:31 schreef Monidique het volgende:
nee ,maar idd hij zeg zo veel ,
pi_101719682
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:31 schreef Monidique het volgende:
Heeft hij zojuist gezegd. En de Turken staan dus niet in hun recht. Vorige week nog een rapportje uitgekomen van de VN waarin duidelijk stond dat de blokkade legaal is.
pi_101719707
Wel dus: vier dagen geleden, twee maanden geleden en vorig jaar heeft hij het al aangekondigd.
pi_101719730
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:34 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Heeft hij zojuist gezegd. En de Turken staan dus niet in hun recht. Vorige week nog een rapportje uitgekomen van de VN waarin duidelijk stond dat de blokkade legaal is.
Op dat rapportje is wel het een en ander aan te merken. Echt geloofwaardig was dat stuk niet. Maar goed, ik stelde ook al, ze hebben alle morele gelijk van de wereld, daar immers de kust van Palestina en de rest van Palestina al 40 a 45 jaar bezet worden door Israël en Israël dat niet wil opgeven.
pi_101719749
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:35 schreef Monidique het volgende:
Wel dus: vier dagen geleden, twee maanden geleden en vorig jaar heeft hij het al aangekondigd.
zo je ziet er kom niet veel terecht van wat hij zeg . ;)
pi_101719763
Ok. Ook over de gasvoorraad?
pi_101719791
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

Op dat rapportje is wel het een en ander aan te merken. Echt geloofwaardig was dat stuk niet.
uiteraard omdat het niet in jou richting zit , _O-
pi_101719819
quote:

[..]

Op dat rapportje is wel het een en ander aan te merken. Echt geloofwaardig was dat stuk niet. Maar goed, ik stelde ook al, ze hebben alle morele gelijk van de wereld, daar immers de kust van Palestina en de rest van Palestina al 40 a 45 jaar bezet worden door Israël en Israël dat niet wil opgeven.
:'(
pi_101719968
quote:

[..]

Nu geef je je persoonlijke mening en persoonlijk ben ik het wel gedeeltelijk met je eens, maar ja zo'n rapport zegt internationaal wel iets meer. Ben benieuwd of de Joden nu ook een preemptive strike zullen uitvoeren op een Navo land. Volgens VN staan ze in hun recht...
pi_101720034
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:41 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Nu geef je je persoonlijke mening en persoonlijk ben ik het wel gedeeltelijk met je eens, maar ja zo'n rapport zegt internationaal wel iets meer. Ben benieuwd of de Joden nu ook een preemptive strike zullen uitvoeren op een Navo land. Volgens VN staan ze in hun recht...
Tsja, als ze echt graag willen dat de joden eind deze eeuw de zee in zijn gejaagd, dan moeten ze dat vooral doen.
pi_101720072
quote:
ik kan geen palestina vinden op de kaart bij de kust van gazza ??
  donderdag 8 september 2011 @ 19:44:17 #76
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101720073
quote:

[..]

Op dat rapportje is wel het een en ander aan te merken.
De VN zal vast weten waar ze het over heeft

quote:
Echt geloofwaardig was dat stuk niet. Maar goed, ik stelde ook al, ze hebben alle morele gelijk van de wereld, daar immers de kust van Palestina en de rest van Palestina al 40 a 45 jaar bezet worden door Israël en Israël dat niet wil opgeven.
De kust van Palestina? Of bedoel je Gaza?
pi_101720103
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:43 schreef Monidique het volgende:

[..]

Tsja, als ze echt graag willen dat de joden eind deze eeuw de zee in zijn gejaagd, dan moeten ze dat vooral doen.
Wish full thinking
pi_101720159
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:44 schreef C_N het volgende:

[..]

Wish full thinking
Dan ken jij de Turken nog niet goed.,,
pi_101720179
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:46 schreef johnnylove het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:46 schreef johnnylove het volgende:

[..]

en de turken Israel nog niet
pi_101720229
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:46 schreef C_N het volgende:

[..]

[..]

en de turken Israel nog niet
Wet der getallen en nationalisme
pi_101720265
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:48 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Wet der getallen.
gaat niet altijd op .de turken kunnen wel eens van een koude kermis thuis komen ..

en anyway slap gelul van de turken doe hij al jaren is hij eigelijk bekent om
  donderdag 8 september 2011 @ 19:49:23 #82
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101720280
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:48 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Wet der getallen en nationalisme
Zeg dat tegen de Arabieren ;)
pi_101720404
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:49 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Zeg dat tegen de Arabieren ;)
Die komen er dan ook nog bij. Ken genoeg Turken die meteen in het vliegtuig zitten als dat land in oorlog is.
pi_101720447
wel leuk dan komen de boten in israel zijn wateren en dan ??
op naar asdoth en de turken wachten netjes buiten .
pi_101720470
Uhhu.
pi_101720494
Erdogan speelt hoog spel..
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
pi_101720521
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:52 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Die komen er dan ook nog bij. Ken genoeg Turken die meteen in het vliegtuig zitten als dat land in oorlog is.
waar is dat niet ?
pi_101720756
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:54 schreef C_N het volgende:

[..]

waar is dat niet ?
Europa. Indien die Turken dat besluiten kan Israel ze echt niet meer tegenhouden. Als je alles blijft verdedigen, verlies je alles.
pi_101720849
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:58 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Europa. Indien die Turken dat besluiten kan Israel ze echt niet meer tegenhouden. Als je alles blijft verdedigen, verlies je alles.
a oke zo israel moet de turkse vloot in zijn wateren laten varen ?? lijk mij niet .

en dont worry het gebeurd gewoon niet.
en gebeurd het wel dan speel de turken met vuur ,
israel hou zich in in elke oorlog tot nu toe, maar eens kom de tijd dat Israel dit niet doe .
pi_101720874
Nja in principe heeft Israël kernwapens en Turkije niet.

Maar goed die gebruik je ook niet zomaar neen ik aan..

De Israëlische minister heeft vandaag gezegd dat hij denkt dat in de toekomst de relaties wel weer zullen verbeteren.
  donderdag 8 september 2011 @ 20:00:56 #91
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101720903
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:52 schreef johnnylove het volgende:

[..]

1973 bijvoorbeeld, toen brachten de Arabische landen ongeveer 900000 man op de been, Israël had een kleine 400000 man.
De Arabieren hadden zo'n 2900 tanks, tegenover 1700 Israëlische.

Toch kregen ze uiteindelijk flink op hun flikker. Aantallen zeggen lang niet alles.
pi_101720996
Turkije is trouwens een NAVO lid, volgens artikel 5 moeten wij ze helpen als ze in oorlog zijn met Israël.
pi_101721014
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:00 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

1973 bijvoorbeeld, toen brachten de Arabische landen ongeveer 900000 man op de been, Israël had een kleine 400000 man.
De Arabieren hadden zo'n 2900 tanks, tegenover 1700 Israëlische.

Toch kregen ze uiteindelijk flink op hun flikker. Aantallen zeggen lang niet alles.
Vind persoonlijk het Turkse leger toch van een ander kaliber dan de verdeeldheid van de Arabieren. En die fouten maken de Arabieren niet meer.
pi_101721078
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:02 schreef De_Nuance het volgende:
Turkije is trouwens een NAVO lid, volgens artikel 5 moeten wij ze helpen als ze in oorlog zijn met Israël.
Alleen als een aanval wordt gepleegd op ze. Als ze zelf gaan provoceren niet.
pi_101721088
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:03 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Vind persoonlijk het Turkse leger toch van een ander kaliber dan de verdeeldheid van de Arabieren. En die fouten maken de Arabieren niet meer.
Israel ook niet . ;)
pi_101721135
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:02 schreef De_Nuance het volgende:
Daarom zal er ook geen oorlog komen tussen deze landen. Ze zullen gaan bemiddelen in deze kwestie.
pi_101721205
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:05 schreef YellowBlacks het volgende:

[..]

Daarom zal er ook geen oorlog komen tussen deze landen. Ze zullen gaan bemiddelen in deze kwestie.
idd loze praat van Erdogan, staat hij bekent om .
pi_101721234
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:05 schreef YellowBlacks het volgende:

[..]

Die verhoudingen zijn ook totaal aan het verschuiven Ottomaanse tijden gaan herleven.
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 20:07:31 #99
137949 Disana
pi_101721260
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:10 schreef PhysicsRules het volgende:

[VN]

Denk je dat de commissie zich heeft vergist?
Ik vind het wel heel merkwaardig. Israël bezet de wateren voor de kust van Gaza en toch zou Israël in zijn recht staan.
  donderdag 8 september 2011 @ 20:07:44 #100
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101721268
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:07 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Die verhoudingen zijn ook totaal aan het verschuiven Ottomaanse tijden gaan herleven.
:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')