96% alcohol is zéér vlamgevaarlijk en brand onzichtbaar.quote:Op zondag 11 september 2011 14:46 schreef Luuksor het volgende:
In de bar waar ik werk gebruik ik siroop van mn chef patissier. Hij zet al zn gebruikte vanillestokjes weg in een grote pot met 2:1 suikersiroop. Dit staat gewoon in te trekken tot het nodig is, inkoken is niet nodig. Super mooi diepe vanille smaak.
En zoals boven genoemd, hoge concentraat alcohol onttrekt meer smaak, dus liever in laten trekken in 96% alcohol en dan aanlengen tot gewenste volume.
Moet je het toch echt meer gebruiken..quote:Op zondag 11 september 2011 17:41 schreef Thorical het volgende:
Leuk experiment. Maar als ik 3 vanillestokjes per jaar gebruik is het veel.
Tja.. Als je je best doet kun je ook in een pan met water verzuipen..quote:Op zondag 11 september 2011 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
96% alcohol is zéér vlamgevaarlijk en brand onzichtbaar.
Heb je daar een foto van? Ben toch wel eens benieuwd. Scheutje door de cappuccino lijkt me ook best lekkerquote:Op vrijdag 23 september 2011 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn nu een 2 weken verder. De vanille is vrijwel geheel bezonken. Er beginnen zich echter suikerkristallen te vormen.
Heb het geproeft, een scheutje is teveel, een half theelepeltje is denk ik al veel.quote:Op zaterdag 24 september 2011 09:57 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Heb je daar een foto van? Ben toch wel eens benieuwd. Scheutje door de cappuccino lijkt me ook best lekker
Ja, dat kan, maar in een ijsmachine wordt ie echt romig alsof het roomijs is.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:02 schreef MaximusTG het volgende:
Heb je misschien nog een recept voor die sorbet Piet? Kan dat zonder ijsmachine? Dan zal het neem ik aan veel diepvries open dicht en roeren worden? Of kan dat niet.. Heb nog een hele rijpe mango over namelijk.
Het is een glazen fles gevuld met een bruine transparante siroop, met onderin en bovenin vanillegruis, Hij smaakt zeer vanillig,quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:17 schreef Staal het volgende:
Hoe ziet de fles vanillesiroop er eigenlijk nu uit? Ben je tevreden?
tot je een ijsmassa hebt die stevig genoeg is dat je het wilt eten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:22 schreef MaximusTG het volgende:
Bedankt! Hoeveelheden komt wel goed, is toch kwestie van proeven lijkt me. Hoe vaak denk je dat er geschraapt mag worden?
En waar gebruik je het nu het meeste voor? (niet waar kun je het voor gebruiken, maar waar gebruik JIJ het voor, ben wel benieuwd..)quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is een glazen fles gevuld met een bruine transparante siroop, met onderin en bovenin vanillegruis, Hij smaakt zeer vanillig,
Ik vind het geslaagd, een mooi experiment
Tot nu toe, cake, als limonadesiroop, voor ijs.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:20 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En waar gebruik je het nu het meeste voor? (niet waar kun je het voor gebruiken, maar waar gebruik JIJ het voor, ben wel benieuwd..)
Vooral dat laatste staat e wel aan, bedoel als saus over het ijs of als ingrediënt in het ijs?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tot nu toe, cake, als limonadesiroop, voor ijs.
Ik gebruik het als ingredient in het ijs, ongeveer een twee eetlepels op 0,5 liter mengsel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 11:54 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Vooral dat laatste staat e wel aan, bedoel als saus over het ijs of als ingrediënt in het ijs?
Indien het laatste, geeft het een sterkere vanille smaak en in welke mate vervang je de suiker dan voor je brouwsel?
Naast de standaard ingrediënten, of vervangt het iets van de suiker (al denk ik dat die twee eetlepels niet zo heel veel effect hebben op de zoetheid).quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik gebruik het als ingredient in het ijs, ongeveer een twee eetlepels op 0,5 liter mengsel.
Ik weeg sowieso niet altijd alles af, maar proef gewoon, zou dat wel kunnen gaan doen als ik nog eens een kookboek schrijf.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:26 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Naast de standaard ingrediënten, of vervangt het iets van de suiker (al denk ik dat die twee eetlepels niet zo heel veel effect hebben op de zoetheid).
Denk dat ik je voorbeeld maar eens ga proberen, labeltje "Piet's vanillesiroop" erop
Niet wetende hoe "vanille" je siroop smaakte, dacht ik eerst dat je meer zou toevoegen dan 2 eetlepels, wat de hoeveelheid suiker in de uiteindelijke custard natuurlijk wel flink zou beïnvloeden.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weeg sowieso niet altijd alles af, maar proef gewoon, zou dat wel kunnen gaan doen als ik nog eens een kookboek schrijf.
gewoon laten staan, zakt vanzelf uiteindelijk.quote:Op maandag 3 december 2012 17:59 schreef KleinKipje het volgende:
Piet,
Ik heb ook geprobeerd vanilie siroop te maken. Zelfde ingredienten als jou gebruikt.
Zondag gedaan. Nu, maandag, is het nog steeds redelijk troebel. Er is een gedeelte naar de bodem van de fles gezakt maar er drijft ook een gedeelte bovenin.
Enig idee hoe dit op te lossen. Eventueel filteren in iets ?
Is het wat geworden?quote:Op maandag 3 december 2012 18:59 schreef KleinKipje het volgende:
oke, ik heb hem net in de kast gezet. Zal over een maandje eens kijken.
thks
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |