ja snap ik, maar hoe maak ik een steenachtige omgeving ? plateaus enzo ?quote:Op dinsdag 6 september 2011 16:29 schreef A-mineur het volgende:
Veel stro, of donkere holletjes. Daar houden ze van (om in te slapen). Verder een beetje parkour is ook wel fijn voor zulke beesten.
Volgens mij gewoon gips. Met ijzergaas model maken, bedekken met verband en dan een laag gips erover.quote:Op dinsdag 6 september 2011 16:32 schreef tinoz het volgende:
[..]
ja snap ik, maar hoe maak ik een steenachtige omgeving ? plateaus enzo ?
't is wel een heel leuk idee, maar ik denk dat je de vernielzucht van die beestjes onderschat. Zo'n diertje zit de hele dag in dat verblijf, en krijgt z'n voer in een bakje aangeleverd. Naast slapen en eten heeft het dus tijd zat over om zijn omgeving te 'onderzoeken' (lees: kapot bijten, graven en anderszins vernielen) en om te kijken hoe hij uit kan breken. Hoe groter en uitdagender een verblijf, hoe minder vernielzuchtig het diertje zal zijn, maar knagen blijven ze toch doen. Ook een bonsaiboompje klinkt heel tof, maar ik denk dat ze gaan knagen aan de takjes en stam en de blaadjes er af zullen slopen. Zo'n boompje zal het daarom denk ik niet heel lang volhouden. Hou bij het gebruik van levende planten en ook dood hout trouwens altijd rekening met of het giftig is voor hamsters/muizen, want proeven doen ze gegarandeerd.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:23 schreef tinoz het volgende:
Okay thanks !!
En over de mos veldjes ?
Ik moet wel zeggen dat het heel erg verschilt per hamster, heb zelf ook hele natuurlijke kooien vol hout etc. De ene hamster knaagt zich een ongeluk aan al dat hout en de ander kijkt er geen eens naar om.quote:Op woensdag 7 september 2011 15:41 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
't is wel een heel leuk idee, maar ik denk dat je de vernielzucht van die beestjes onderschat. Zo'n diertje zit de hele dag in dat verblijf, en krijgt z'n voer in een bakje aangeleverd. Naast slapen en eten heeft het dus tijd zat over om zijn omgeving te 'onderzoeken' (lees: kapot bijten, graven en anderszins vernielen) en om te kijken hoe hij uit kan breken. Hoe groter en uitdagender een verblijf, hoe minder vernielzuchtig het diertje zal zijn, maar knagen blijven ze toch doen. Ook een bonsaiboompje klinkt heel tof, maar ik denk dat ze gaan knagen aan de takjes en stam en de blaadjes er af zullen slopen. Zo'n boompje zal het daarom denk ik niet heel lang volhouden. Hou bij het gebruik van levende planten en ook dood hout trouwens altijd rekening met of het giftig is voor hamsters/muizen, want proeven doen ze gegarandeerd.
Edit: wow, de kooi hierboven is echt super gaaf! Zoiets is dus ideaal, maar het hout en de plantjes zal denk ik toch op den duur vervangen moeten worden i.v.m knaagsporen. Wel heel tof voor de hamster om zo'n uitdagende kooi te hebben denk ik
maar nog even andere mogelijkheden nader bekijken natuurlijkquote:Als het voegmiddel verwerkt is in een projekt is het , voor zover ons bekend , niet schadelijk voor de knaagdieren, het is zeker waterdicht / bestendig , vuil en schimmelwerend.
Ja , daarom dacht ik dat het handig was om onder groot te beginnen en de plateuas zo te plaatsen dat een hamster slechts 1 " verdieping" zou kunnen vallen. Van hangmatjes heb ik nooit eerder gehoord ! Wat voor iets is dat ?quote:Op donderdag 8 september 2011 13:05 schreef Naamah het volgende:
Plateaus is leuk, meer let op dat het veilig wordt en het beestje niet te ver kan vallen, want hamsters donderen overal ongeneerd vanafHangmatjes zijn leuk en ook handig om te voorkomen dat ze te diep kunnen vallen.
In aquaria wordt vaak purschuim of piepschuim (of een combinatie daarvan) gebruikt om de rotsen te vormen, hier overheen gaat een laag tegellijm om het rotsachtig te maken/kleuren (eventueel pigmenten gebruiken of zand/aarde inkloppen) en uiteindelijk doen ze er een laag epoxyhars overheen om alles waterdicht te maken.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:42 schreef tinoz het volgende:
nog geen goede tips binnen gekregen over een alternatief om een steen achtige omgeving te maken die knaagbestandig is !
Waar vind ik dat topic ?quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:27 schreef Levolution het volgende:
Nu zullen hamsters door schuim en tegellijm knagen, maar epoxyhars is een behoorlijk hard goedje als het eenmaal uitgedroogd is. Het is in natte vorm giftig, maar uitgedroogd helemaal niet (daarom gebruiken ze het ook in aquaria). Maar ik heb nooit met epoxyhars gewerkt, dus je zal misschien eens in het aquariumtopic moeten vragen of hamsters daar doorheen komen..
Hier in F&F gast, je zit al jaren op FOK!, zoiets CTRL+F'en spreekt toch voor zich?quote:
Ik heb al eens een paludarium gebouwd met purschuim en tegellijm, maar zonder epoxyhars.quote:Op zaterdag 10 september 2011 15:19 schreef tinoz het volgende:
Zal waarschijnlijk niemand op FOK zijn die hier ervaring mee heeft verder in het Flora & Fauna forum of Klussen & Wonen niet op Knutselen en Creativiteit
EDIT : heb nog niets gepost in Klussen & Wonen
ga ik dan ook maar eens doen
Sorry hoorquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:52 schreef Levolution het volgende:
Hier in F&F gast, je zit al jaren op FOK!, zoiets CTRL+F'en spreekt toch voor zich?
Wat voor mos heb jij gebruikt en ligt er grond onder ? hoe houd je het groen ?quote:Op woensdag 7 september 2011 15:37 schreef tliciouz het volgende:
Mos kan prima in een kooi, de ene hamster zal er aan knabbelen de andere niet. Dat geluk moet je dan maar net hebben.
Die is erg cool. Ik krijg zin om er zelf een te bouwen en een hamster aan te schaffen.quote:Op woensdag 7 september 2011 15:37 schreef tliciouz het volgende:
Mos kan prima in een kooi, de ene hamster zal er aan knabbelen de andere niet. Dat geluk moet je dan maar net hebben. Hamsters alsjeblieft niet laten zwemmen, wat je ipv water kunt gebruiken is chinchillazand, ze gaan er in rollen en graven, heel leuk om te zien!
Kijk hier maar eens rond http://www.das-hamsterforum.de/index.php?page=Board&boardID=137 daar vind je genoeg mensen die natuurlijke kooien hebben gebouwd. En kun je er meteen handige tips te weten komen over wat wel en niet mag aan materialen.
Kijk maar eens naar deze, hoe mooi die is geworden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja of je gebruikt gewoon kurk, als er eens wat kapot geknaagt wordt kun je zo een nieuwe er tegen aan plakken . ( die tunnels die op de foto staan kun je ook plat krijgen zodat je ze vast kunt lijmen, als achterwand )quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:06 schreef tinoz het volgende:
Ik heb al veel repen gezaagd en bewerkt , het is misschien een beetje laat, maar misschien is het beter om een kleine proef habitat te maken en er een hamster inzetten om te zien of deze het heel laat ?
Hmja heb je mister boat dan al gemailed als de epoxy hars wel voldoende is voor knaagdieren. Volgens mij is dat spul hartstikke giftig als dieren dit naar binnen krijgen. De meeste aquarium liefhebbers gebruiken het als ze algeneters hebben of andere grazers, anders is epoxy niet echt nodig... Maarja dat zijn grazers en geen knagers !!quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:50 schreef tinoz het volgende:
owww....![]()
Ik zie net dat ik in dit topic geen plaatje van mijn knutselwerk geplaatst heb![]()
[ afbeelding ] ! anyway, dit zijn 5 van de vele repen die ik gemaakt heb..
Zou zonde zijn om daar allemaal kurk voor te plakken niet ?
Omdat de meeste achterwanden met epoxy hars wordt ingesmeerd. Voor de aquaria, "paludaria"quote:Op vrijdag 30 maart 2012 17:27 schreef tinoz het volgende:
"epoxy hars" ?
Ik was vanplan om tegel voegsel te gebruiken, weet niet precies waar het idee van"epoxy hars" vandaan komt ?
Dafuq...hoe verschoon je dit?quote:Op woensdag 7 september 2011 15:37 schreef tliciouz het volgende:
Mos kan prima in een kooi, de ene hamster zal er aan knabbelen de andere niet. Dat geluk moet je dan maar net hebben. Hamsters alsjeblieft niet laten zwemmen, wat je ipv water kunt gebruiken is chinchillazand, ze gaan er in rollen en graven, heel leuk om te zien!
Kijk hier maar eens rond http://www.das-hamsterforum.de/index.php?page=Board&boardID=137 daar vind je genoeg mensen die natuurlijke kooien hebben gebouwd. En kun je er meteen handige tips te weten komen over wat wel en niet mag aan materialen.
Kijk maar eens naar deze, hoe mooi die is geworden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |