abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101633829
Afdalen, dat is wat Salomon Kroonenberg wil. Afdalen in de aarde, in de hel. En dat kan gelukkig op vele plaatsen.

Hij is er de hele wereld voor afgereisd. Maar in november 2009 krijgt hij een buitenkans: een uitnodiging om af te dalen in Amsterdam, in het nog onvoltooide metrostation Rokin, vijftien meter diep. ‘We zijn in een andere wereld’, constateert hij tevreden wanneer hij in de put is afgedaald. En hij kijkt gretig om zich heen, op zoek naar de plaats waar nog géén damwanden zijn geplaatst. Waar de Amsterdamse bodem tastbaar is. ‘Ik voel aan het zand, het veen, de klei, ontwaar tere schelpjes, graafgangen van beesten, en fotografeer erop los. Het is een ontroerend moment.’ En de lezer van Waarom de hel naar zwavel stinkt kan die verzuchting volkomen begrijpen. Hij weet inmiddels: Salomon Kroonenberg, emeritus hoogleraar geologie aan de TU Delft, lééft voor de aarde.

Na de ijstijd
Dat veen, het ‘basisveen’, boven op een dikke laag zand (het zand waarin de heipalen doordringen waarop Amsterdam rust), dáár gaat het Kroonenberg om. Dat basisveen is 20.000 jaar geleden ontstaan, na de laatste grote ijstijd, toen de zeespiegel begon te stijgen en de kille Nederlandse toendra (die zandlaag), onder water liep. Daarna overspoelde de stijgende zee dat veen, en werd er klei afgezet. Het veen verschoof landinwaarts. Het vertelt het verhaal van de oprukkende zee. In 1961 publiceerde geologe Saskia Jelgersma een reeks C-14 dateringen van het basisveen, van West- naar Oost-Nederland, en onthulde zo de zeespiegelstijging van de afgelopen 20.000 jaar. Als eerste ter wereld – en nog steeds van cruciaal belang voor wie wil weten wat het broeikaseffect voor Nederland in petto heeft.

Maar Waarom de hel... is veel meer dan een boek over geologie. Kroonenberg opent zijn boek met een bezoek aan Jeruzalem, aan de Heilig Grafkerk, de plek waar Christus afgedaald moet zijn in de hel, om daar alle ten onrechte verdoemde zielen te bevrijden. Elders begeleiden de helden Odysseus en Aeneas, en een stoet aan klassieke schrijvers, hem naar de Griekse en Romeinse onderwereld, naar de Styx, de rivier die naar de Onderwereld voert, en naar de grot van de Sybille, het beroemde Romeinse orakel. Een van hen, Vergilius, begeleidde later Dante tijdens zijn hellereis, in de Divina Commedia. En Kroonenberg reist beide heren achterna. Op zoek naar de in- en uitgang van de hel, de zwaveldampen en ijselijke verschrikkingen. Zijn laatste gids is professor Lidenbrock, uit Jules Vernes Reis naar het Middelpunt der Aarde. En onderweg komen we de vele geleerden tegen, die droomden van immense ondergrondse wateren (de bronnen van de zondvloed), van een holle aarde, van vuurhaarden die vulkanen voeden. Merkwaardig genoeg was het de zeventiende-eeuwse fantast Athanasius Kircher die als eerste dicht bij de waarheid kwam: een toverbal gevuld met vuur.

Verbeelding
We kunnen niet in de aarde kijken. In de kosmos kijken we miljarden jaren terug; in de aarde een paar schamele kilometers. Wie iets wil zien, moet zijn verbeelding gebruiken. En verbeelding heeft Kroonenberg in ruime mate. Al reizend van put naar put maken we niet alleen kennis met klassieke auteurs en denkers, we ontmoeten zijn leermeesters en inspirators, en de duizenden die nog steeds diep in de aarde werken en wonen, onder vaak erbarmelijke omstandigheden.

Én we maken kennis met de nieuwste mijnbouw- en boortechnieken, en met de laatste wetenschappelijke inzichten over wat zich daar werkelijk afspeelt, in wat Kroonenberg noemt ‘het onbekendste deel van onze planeet’. Dat maakt Waarom de hel... tot een werkelijk uniek, vele genres overschrijdend boek. ‘Er is geen betere plek om de geologische hellevaart te beginnen dan Jeruzalem’, zo opent hij zijn eerste hoofdstuk. En er is geen betere gids dan Salomon Kroonenberg.
Bron
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:43:36 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_101633984
De hel bevindt zich in Amsterdam boven de grond hoor :')
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:48:07 #3
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_101634113
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:43 schreef BasEnAad het volgende:
De hel bevindt zich in Amsterdam boven de grond hoor, maar dan wel 80 kilometer richting het zuiden (Rotterdam). :')
Zo, nu klopt het. :)
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:49:09 #4
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_101634141
Toen ik de eerste twee zinne las, dacht ik dat het ging om een recordpoging om zo diep mogelijk de aarde in te gaan.
15 meter, wát een anticlimax ;(
We zullen zien, zei de blinde.
pi_101634173
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:49 schreef Doodloper het volgende:
Toen ik de eerste twee zinne las, dacht ik dat het ging om een recordpoging om zo diep mogelijk de aarde in te gaan.
Ik had het zelfde hoor ;)
:P
pi_101634174
En welk nut heeft dit topic? Wat is de actuele aanleiding? Waarover moeten we discussiëren?
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:50:19 #7
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_101634177
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:49 schreef Doodloper het volgende:
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_101634188
quote:
5s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:50 schreef Elfletterig het volgende:
En welk nut heeft dit topic? Wat is de actuele aanleiding? Waarover moeten we discussiëren?
Zie je in welk subforum het is geplaatst?
Nee?
Nog even een keer kijken dan.
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:52:30 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_101634211
Waarom moet altijd heel Nederland lastiggevallen worden met dat streeknieuws uit Amsterdam?
pi_101634255
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:50 schreef schommelstoel het volgende:
Zie je in welk subforum het is geplaatst? Nee?
Nee, ik zou niet weten welk subforum dit is :') (ben er nota bene ex-moderator van, maar dat terzijde)

Je topic is een 'nieuwsdump', die overigens niet eens nieuws bevat, maar verwijst naar iemand die bijna twee jaar geleden een kijkje nam onder de grond in Amsterdam.
pi_101634326
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, ik zou niet weten welk subforum dit is :') (ben er nota bene ex-moderator van, maar dat terzijde)

Je topic is een 'nieuwsdump', die overigens niet eens nieuws bevat, maar verwijst naar iemand die bijna twee jaar geleden een kijkje nam onder de grond in Amsterdam.
Dit is geen nieuwsdump, dit is iets wat jou niet aanspreekt.
Vandaar ook dat jij het nieuwsdump noemt.
Wat is de reden dat jij geen mod meer bent in NWS?
pi_101634424
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:57 schreef schommelstoel het volgende:
Dit is geen nieuwsdump, dit is iets wat jou niet aanspreekt. Vandaar ook dat jij het nieuwsdump noemt. Wat is de reden dat jij geen mod meer bent in NWS?
Lees de OP van dit topic, met name de laatste alinea:
[NWS FEEDBACK] Komt goed maak je geen zorgen

De rest van je opmerkingen is, net als je topic, niet relevant voor NWS.
pi_101634567
quote:
15s.gif Op dinsdag 6 september 2011 16:00 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Lees de OP van dit topic, met name de laatste alinea:
[NWS FEEDBACK] Komt goed maak je geen zorgen

De rest van je opmerkingen is, net als je topic, niet relevant voor NWS.
Nou, gefrustreerde ex-mod, maak er dan maar een topic report van als het je zo zwaar valt.
Maar ga geen topics verbaggeren.
pi_101634580
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:50 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Zie je in welk subforum het is geplaatst?
Nee?
Nu je het zegt, het staat inderdaad in het verkeerde subforum. Dat was me nog niet eens opgevallen.
  Moderator dinsdag 6 september 2011 @ 16:07:34 #15
8781 crew  Frutsel
pi_101634679
Het is in elk geval geen NWS.
Even overleggen of een ander forum er nog wat mee kan.

update: Nee, OP mist inhoud en een doel tot discussie

[ Bericht 26% gewijzigd door Frutsel op 06-09-2011 16:55:34 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')