Misschien iemand met juridische opleiding of achtergrond?quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:20 schreef Trommeldaris het volgende:
Nee dit kan niemand uitleggen gok ik.
Maar hoe kan je niet schuldig zijn aan een aanrijding als je gedronken hebt? Als je bijvoorbeeld rijd zonder rijbewijs ben je (bijna) altijd schuldig aan een ongeval. Waarom in dit geval dan niet?quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:26 schreef Weltschmerz het volgende:
De bestuurder is schuldig bevonden aan het rijden onder invloed, en niet aan het veroorzaken van de aanrijding. Hij wordt dus voor het eerste gestraft en niet voor het tweede.
Nee, maar als je toch met alcohol op gaat autorijden ben je toch een dikke loser? En zou je toch, zeker met een dode, daar verantwoordelijk voor gehouden moeten worden?quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:27 schreef Corkscrew het volgende:
-knip- Daarnaast is niemand hier - neem ik aan - goed bekend met de verkeerssituatie. Wellicht betreft het een punt waar inderdaad het zicht slecht is. Ook is niet duidelijk hoeveel de man precies heeft gedronken. Uit die drie korte alineaatjes valt de exacte toedracht en achtergrond onmogelijk op te maken.-knip-
Als iemand ineens in de weg oprent dan maakt het niet zoveel uit of je promillage net te hoog was of veel te hoog, degene die de weg oprent is dan de veroorzaker.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:27 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Maar hoe kan je niet schuldig zijn aan een aanrijding als je gedronken hebt? Als je bijvoorbeeld rijd zonder rijbewijs ben je (bijna) altijd schuldig aan een ongeval. Waarom in dit geval dan niet?
Dit. Hoe zuur ook.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:26 schreef Weltschmerz het volgende:
De bestuurder is schuldig bevonden aan het rijden onder invloed, en niet aan het veroorzaken van de aanrijding. Hij wordt dus voor het eerste gestraft en niet voor het tweede.
Natuurlijk is het een loser omdat hij met een slok op achter het stuur is gaan zitten, daar is hij dan ook voor veroordeeld. Dat maakt hem echter niet meteen schuldig aan de dood van de voetganger. Je kunt iemand ook niet zomaar zonder bewijs veroordelen voor een diefstal of een verkrachting "omdat hij dat al eens eerder heeft gedaan". Een dergelijke tunnelvisie levert geen gerechtigheid op, maar vooral justitiële dwalingen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:30 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Nee, maar als je toch met alcohol op gaat autorijden ben je toch een dikke loser? En zou je toch, zeker met een dode, daar verantwoordelijk voor gehouden moeten worden?
Denk dat dit wel goed omschrijft waar ik heen wil. Als je toch niet snapt dat je niet meer moet autorijden als je gedronken hebt dan ben je een rijbewijs toch niet waard?quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:48 schreef waht het volgende:
Ik kan de redenering van de rechters wel volgen maar het is nogal krom. Beneveld zijn moet geen verzachtende maar een verzwarende omstandigheid zijn. Als we eigen verantwoordelijkheid belangrijk vinden dan.
Wordt hufterig gedrag in het verkeer toch nog enigszins aangepakt.quote:Boetes voor snelheid stijgen sneller in prijs dan ooit tevoren.
Het is ook geen verzachtende omstandigheid, dat heeft er niks mee te maken.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:48 schreef waht het volgende:
Ik kan de redenering van de rechters wel volgen maar het is nogal krom. Beneveld zijn moet geen verzachtende maar een verzwarende omstandigheid zijn. Als we eigen verantwoordelijkheid belangrijk vinden dan.
Vandaar het innemen van het rijbewijs?quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:53 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Denk dat dit wel goed omschrijft waar ik heen wil. Als je toch niet snapt dat je niet meer moet autorijden als je gedronken hebt dan ben je een rijbewijs toch niet waard?
Ga nou niet zitten trollen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wordt hufterig gedrag in het verkeer toch nog enigszins aangepakt.
Door de shredder ermee. Laat maar lekker opnieuw lessen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is ook geen verzachtende omstandigheid, dat heeft er niks mee te maken.
[..]
Vandaar het innemen van het rijbewijs?
Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Te hard rijden is net als alcohol in je bloed hebben gewoon een risicofactor wat betreft het veroorzaken van ongelukken.quote:
Alsof dat zin heeft. Je weet best dat je niet zat achter het stuur mag zitten om vervolgens iemand dood te rijden. Als je daar rijlessen voor nodig hebt, dan doe je gewoon niet meer meequote:Op dinsdag 6 september 2011 13:12 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Door de shredder ermee. Laat maar lekker opnieuw lessen.
Heeft ie last van z'n rug?quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:30 schreef RingBewoner het volgende:
Wat dacht meneer de rechter eigenlijk van een EMG??
350 ug/l is niet hetzelfde als 350 promille. Verre van dat zelfs.quote:Op dinsdag 6 september 2011 12:18 schreef RingBewoner het volgende:
Het lijkt mij toch standaard dat als je alcohol gedronken hebt en toch gaat rijden dat je dan in alle gevallen je rijbewijs kwijt moet zijn? Als je boven de 350 ug/l zit, oftewel 350 promille gewoon rijbewijs naar de OVJ en dan mag die beslissen.
Sorry, even een typo.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:36 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
350 ug/l is niet hetzelfde als 350 promille. Verre van dat zelfs.
Het promillage is 0,8 bij 350 ug/l.
Ach, risico's en zo. Wellicht is de bestuurder hier niet veroordeeld voor de dood maar dat hij er gedeeltelijke schuld aan heeft spreekt vanzelf.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is ook geen verzachtende omstandigheid, dat heeft er niks mee te maken.
Het stukje dat de rechter niet op de stoel van de wetgever moet gaan zitten zoals betoogd door Corkscrew gaat dan ook niet helemaal op. Er is dus blijkbaar een hogere straf geëist dan uitgesproken.quote:De eis van de officier van justitie.
De officier van justitie heeft ten aanzien van het primair ten laste gelegde feit gevorderd een gevangenisstraf voor de duur van 12 maanden met aftrek ingevolge artikel 27 van het Wetboek van Strafrecht, en een ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen (bromfietsen daaronder begrepen) voor de duur van 3 jaar met aftrek overeenkomstig artikel 179, zesde lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Hier moeten we ook eens mee ophouden. Daders de rol van slachtoffer toedichten. Als meneer dit echt zo vreselijk vind had hij van te voren moeten bedenken dat dit een mogelijk gevolg is van rijden onder invloed en een taxi moeten bellen.quote:Het is de rechtbank gebleken dat verdachte zeer onder de indruk is van het ongeval en dat verdachte zich verantwoordelijk voelt voor het overlijden van het slachtoffer. Hij heeft onder meer contact gezocht en gehad met de echtgenoot van de overledene. Gebleken is ook dat verdachte zichtbaar lijdt onder het gebeurde en de gevolgen daarvan. Ook hiermee zal de rechtbank rekening houden.
Ik heb je een serieuze reactie gegeven, maar dat was geloof ik een beetje boven je Telegraafniveau. Dus was ik zo vriendelijk om me even te verlagen tot dat niveau. Maakt het communiceren ook wat makkelijker.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:32 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Anders ga je lekker even ergens anders kutten.
Nee. En verzachtende omstandigheden hebben niks met de schuldvraag te maken, en al helemaal niet met de oorzakelijkheid.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:41 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, risico's en zo. Wellicht is de bestuurder hier niet veroordeeld voor de dood maar dat hij er gedeeltelijke schuld aan heeft spreekt vanzelf.
Ook dit zal dan om het rijden onder invloed gaan, en niet om het ongeval.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:45 schreef RingBewoner het volgende:
Hier moeten we ook eens mee ophouden. Daders de rol van slachtoffer toedichten. Als meneer dit echt zo vreselijk vind had hij van te voren moeten bedenken dat dit een mogelijk gevolg is van rijden onder invloed en een taxi moeten bellen.
Oja? Is dat zo? Hoeveel had deze meneer gedronken? Wat deed de voetganger? Waar kwam die vandaan? Was de voetganger donker gekleed en stak hij onverwacht deze -op sommige stukken onverlichte- 60/80 km weg over?quote:Op dinsdag 6 september 2011 14:19 schreef Elfletterig het volgende:
Iemand die onder invloed achter het stuur stapt, zou moeten weten dat hij enorme risico's neemt, voor zichzelf en voor anderen. Het is te absurd voor woorden dat de rechtbank deze man heeft vrijgesproken van het veroorzaken van de aanrijding. De gedachtekronkel bij de rechter kan ik op geen enkele wijze volgen: omdat niet valt uit te sluiten dat verdachte buiten zijn schuld de voetganger pas heel laat heeft gezien.
Iemand die met drank op gaat rijden, heeft per definitie schuld. En per definitie ook een verminderd reactie- en waarnemingsvermogen als gevolg van datzelfde drankgebruik. Dat de automobilist de voetganger pas zo laat zag en niet meer kon reageren, hangt direct samen met dat drankgebruik. Het is de zoveelste rechterlijke uitspraak die bar weinig met 'recht' maar des te meer met 'wet' van doen heeft.
Doet er niet toe. Dronken achter het stuur stappen is schuld.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee. En verzachtende omstandigheden hebben niks met de schuldvraag te maken, en al helemaal niet met de oorzakelijkheid.
Als je onder invloed bent, en iemand steekt de snelweg over en je raakt die persoon, ben je dan verantwoordelijk voor dat ongeval? Uiteraard is rijden met dank op fout; maar had het voorkomen kunnen worden?quote:Op dinsdag 6 september 2011 14:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik vind het toch raar dat men die 2 los van elkaar ziet. Rijden onder invloed is an sich al een vergrijp natuurlijk en daar wordt hij dan (lichtjes) voor gestraft maar als je dan iemand doodrijd dan moet je toch, ook al is het gebeurt bij iemand die zelf ook fout zat door bv op de weg te lopen, daar ook voor gestraft worden omdat je willens en wetens je rij-vermogen hebt beinvloed door aan de fles te gaan.
Dus als iemand met te veel drank op achter het stuur stapt, de motor start en er vervolgens een andere auto met 50 km / u achterop klapt en overlijdt, dan dient de beschonken bestuurder vervolgd te worden voor het overlijden van de andere bestuurder?quote:Op dinsdag 6 september 2011 14:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik vind het toch raar dat men die 2 los van elkaar ziet. Rijden onder invloed is an sich al een vergrijp natuurlijk en daar wordt hij dan (lichtjes) voor gestraft maar als je dan iemand doodrijd dan moet je toch, ook al is het gebeurt bij iemand die zelf ook fout zat door bv op de weg te lopen, daar ook voor gestraft worden omdat je willens en wetens je rij-vermogen hebt beinvloed door aan de fles te gaan.
Als ze dat nou eens vaker deden.quote:Op dinsdag 6 september 2011 15:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Rijden met drank op is een ernstig vergrijp, waarop forse straffen mogen staan wmb. Maar ik ben blij dat de rechter toch ook verder kijkt dan dat alleen.
Daar is hij dan ook voor veroordeeld.quote:Op dinsdag 6 september 2011 14:38 schreef waht het volgende:
[..]
Doet er niet toe. Dronken achter het stuur stappen is schuld.
Nee, dat heeft 'ie niet. Je kan ook een ongeval krijgen wat helemaal niets met de drank te maken heeft. Bovendien, schuld moet worden bewezen, dat is hier kennelijk niet het geval. Enm als de schuld niet vaststaat kan er niet worden gestraft, zo simpel (en rechtvaardig) is het. Ik heb het niet zo op overheden die burgers willekeurig straffen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 14:19 schreef Elfletterig het volgende:
Iemand die onder invloed achter het stuur stapt, zou moeten weten dat hij enorme risico's neemt, voor zichzelf en voor anderen. Het is te absurd voor woorden dat de rechtbank deze man heeft vrijgesproken van het veroorzaken van de aanrijding. De gedachtekronkel bij de rechter kan ik op geen enkele wijze volgen: omdat niet valt uit te sluiten dat verdachte buiten zijn schuld de voetganger pas heel laat heeft gezien.
Iemand die met drank op gaat rijden, heeft per definitie schuld.
Nope. Het is meer de zoveelste post van iemand die ergens geen verstand van heeft maar er wel per sé een mening over moet hebben..quote:... Het is de zoveelste rechterlijke uitspraak die bar weinig met 'recht' maar des te meer met 'wet' van doen heeft.
De dader had twee keer meer gedronken dan toegestaan; niet voor niets is hij gestraft met een rijontzegging van zes maanden. De voetgangster, een vrouw van 44, liep langs de kant van de weg en was bezig om haar hond uit te laten.quote:Op dinsdag 6 september 2011 14:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Oja? Is dat zo? Hoeveel had deze meneer gedronken? Wat deed de voetganger? Waar kwam die vandaan? Was de voetganger donker gekleed en stak hij onverwacht deze -op sommige stukken onverlichte- 60/80 km weg over?
Er zijn genoeg situaties te bedenken waaruit blijkt dat de voetganger nooit gezien had kunnen worden. Die informatie hebben wij (dus ook jij) niet; de rechter wel. De rechter heeft uit die informatie kunnen opmaken dat het ook gewoon een tragisch ongeval is, en heeft de automobilist wel veroordeeld voor rijden onder invloed.
Zo zou het inderdaad moeten zijn, zeker in dit soort situaties. De automobilist heeft willens en wetens het risico genomen om te gaan autorijden, terwijl hij kan én hoort te weten dat alcohol je waarnemings- en reactievermogen aantast.quote:Op dinsdag 6 september 2011 14:38 schreef waht het volgende:
Doet er niet toe. Dronken achter het stuur stappen is schuld.
Compleet zinloze vergelijking. Een snelweg is verboden gebied voor voetgangers. Als je als voetganger de snelweg oversteekt in het donker, breng je zelf je leven in gevaar. Totaal wat anders dan een vrouw die in bebouwd gebied langs de kant van de weg loopt om een hond uit te laten.quote:Op dinsdag 6 september 2011 15:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Als je onder invloed bent, en iemand steekt de snelweg over en je raakt die persoon, ben je dan verantwoordelijk voor dat ongeval? Uiteraard is rijden met dank op fout; maar had het voorkomen kunnen worden?
Er zijn snelwegen waar de maximumsnelheid gelijk is aan de weg genoemd in de OP.
Nog zo'n zinloze vergelijking. Je kunt eenvoudig door technisch onderzoek vaststellen dat de achteropliggende auto met een bepaalde snelheid bovenop de nog stilstaande auto is geknald.quote:Op dinsdag 6 september 2011 15:08 schreef Monolith het volgende:
Dus als iemand met te veel drank op achter het stuur stapt, de motor start en er vervolgens een andere auto met 50 km / u achterop klapt en overlijdt, dan dient de beschonken bestuurder vervolgd te worden voor het overlijden van de andere bestuurder?
Hij zou ook voor de gevolgen van dat dronken achter het stuur stappen moeten worden veroordeeld. Wat volgens mij al vele, vele malen vaker is gebeurd.quote:Op dinsdag 6 september 2011 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar is hij dan ook voor veroordeeld.
Ik geloof niet dat ik ooit op het idee ben gekomen om s'nachts de hond uit te laten op een provinciale weg, met maximumsnelheden van 60 en 80 km/u.quote:Op dinsdag 6 september 2011 16:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zo zou het inderdaad moeten zijn, zeker in dit soort situaties. De automobilist heeft willens en wetens het risico genomen om te gaan autorijden, terwijl hij kan én hoort te weten dat alcohol je waarnemings- en reactievermogen aantast.
[..]
Compleet zinloze vergelijking. Een snelweg is verboden gebied voor voetgangers. Als je als voetganger de snelweg oversteekt in het donker, breng je zelf je leven in gevaar. Totaal wat anders dan een vrouw die in bebouwd gebied langs de kant van de weg loopt om een hond uit te laten.
[..]
Nog zo'n zinloze vergelijking. Je kunt eenvoudig door technisch onderzoek vaststellen dat de achteropliggende auto met een bepaalde snelheid bovenop de nog stilstaande auto is geknald.
Het is helemaal geen zinloze vergelijking, want je laat hier precies zien waar ik op doelde en ook wat de rechter meeneemt in zijn overwegingen. Namelijk dat iemand die met drank op achter het stuur stapt helemaal niet 'direct schuld heeft'.quote:Op dinsdag 6 september 2011 16:21 schreef Elfletterig het volgende:
Nog zo'n zinloze vergelijking. Je kunt eenvoudig door technisch onderzoek vaststellen dat de achteropliggende auto met een bepaalde snelheid bovenop de nog stilstaande auto is geknald.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |