Kijk, als er echt iets met je is en je niet kunt werken, dan is het niet anders. Maar TS geeft nota bene zelf aan dat ie een gezond lijf heeft, met armen en benen, en dat ie best zou kunnen werken. Dom komt ie me ook niet meteen over. Hij zou best kunnen werken, geeft ie ook aan.quote:Op donderdag 8 september 2011 11:07 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Ik weet dat "gewoon gaan werken" een soort mantra is hier op Fok, maar de gedachte dat iedereen met serieuze psychische problemen (ik weet dat TS niet in hokjes gestopt wil worden maar we kunnen denk ik veilig aannemen dat er iets niet helemaal goed is met hem) "gewoon kunnen gaan werken", en dat al hun problemen daarmee als sneeuw voor de zon verdwijnen, klopt natuurlijk niet echt.
Nee het ligt gecompliceerder dan dat. Maar tuintjes harken en schoffelen dan kom je buiten en het is bewezen en onderzocht dat je dan minder depressief wordt.quote:Op donderdag 8 september 2011 11:07 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Ik weet dat "gewoon gaan werken" een soort mantra is hier op Fok, maar de gedachte dat iedereen met serieuze psychische problemen (ik weet dat TS niet in hokjes gestopt wil worden maar we kunnen denk ik veilig aannemen dat er iets niet helemaal goed is met hem) "gewoon kunnen gaan werken", en dat al hun problemen daarmee als sneeuw voor de zon verdwijnen, klopt natuurlijk niet echt.
Bron?quote:Op donderdag 8 september 2011 11:26 schreef Maanvis het volgende:
Nee het ligt gecompliceerder dan dat. Maar tuintjes harken en schoffelen dan kom je buiten en het is bewezen en onderzocht dat je dan minder depressief wordt.
Maar niet willen werken aan je probleem (dat er wat mij betreft duidelijk is) maar vluchten, lijkt me ook niet zo'n goed idee...quote:Op donderdag 8 september 2011 11:07 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Dat dus. De enige vraag is of zijn ogenschijnlijke 'niet willen' onderdeel is (of het gevolg is) van dat wat er mis is in zijn hoofd. Ik heb de indruk van wel, maar TS lijkt daar zelf niet zo zeker van.quote:Op donderdag 8 september 2011 11:25 schreef Guppyfriend het volgende:
Kijk, als er echt iets met je is en je niet kunt werken, dan is het niet anders. Maar TS geeft nota bene zelf aan dat ie een gezond lijf heeft, met armen en benen, en dat ie best zou kunnen werken. Dom komt ie me ook niet meteen over. Hij zou best kunnen werken, geeft ie ook aan.
Ik kan me voorstellen dat je met een depressie niet kunt werken. Dan heb je zogezegd wel wat anders aan je hoofd. Niet meer dan terecht dat je dan (even) uitgeschakeld bent. Dan is er niks lichamelijks mis met je, maar is er iets mis in je hoofd.
Ook daar zijn dokters voor. Je moet er alleen wel een beetje moeite voor doen. Je moet ook beter willen worden. Ik heb zomaar het gevoel dat TS niet per se meer wil meedoen... Hij vind het wel prima. Elke maand geld op de rekening, de hele dag in bed liggen, of mediteren om verlichting en inzicht te bereiken.
Maar goed, dan blijkt dat je ouders dat niet zo tof vinden. En tja, je woont thuis. Probleem... Oplossing: op jezelf gaan wonen. Maar goed, dat is tegenwoordig lang niet zo makkelijk meer.
Ik denk dat als de ouders van TS geen huis voor hem kopen, hij gewoonweg aangewezen is op wachten op een woning, net zoals de rest van NL.
Eenschquote:Op donderdag 8 september 2011 11:25 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Kijk, als er echt iets met je is en je niet kunt werken, dan is het niet anders. Maar TS geeft nota bene zelf aan dat ie een gezond lijf heeft, met armen en benen, en dat ie best zou kunnen werken. Dom komt ie me ook niet meteen over. Hij zou best kunnen werken, geeft ie ook aan.
Ik kan me voorstellen dat je met een depressie niet kunt werken. Dan heb je zogezegd wel wat anders aan je hoofd. Niet meer dan terecht dat je dan (even) uitgeschakeld bent. Dan is er niks lichamelijks mis met je, maar is er iets mis in je hoofd.
Ook daar zijn dokters voor. Je moet er alleen wel een beetje moeite voor doen. Je moet ook beter willen worden. Ik heb zomaar het gevoel dat TS niet per se meer wil meedoen... Hij vind het wel prima. Elke maand geld op de rekening, de hele dag in bed liggen, of mediteren om verlichting en inzicht te bereiken.
Maar goed, dan blijkt dat je ouders dat niet zo tof vinden. En tja, je woont thuis. Probleem... Oplossing: op jezelf gaan wonen. Maar goed, dat is tegenwoordig lang niet zo makkelijk meer.
Ik denk dat als de ouders van TS geen huis voor hem kopen, hij gewoonweg aangewezen is op wachten op een woning, net zoals de rest van NL.
Dat hij geen functies aankan met verantwoordelijkheden of klantcontact snap ik best, maar dan kun je nog prima garnalen pellen.quote:Op donderdag 8 september 2011 11:30 schreef ElisaB het volgende:
Dat dus. De enige vraag is of zijn ogenschijnlijke 'niet willen' onderdeel is (of het gevolg is) van dat wat er mis is in zijn hoofd. Ik heb de indruk van wel, maar TS lijkt daar zelf niet zo zeker van.
precies, of lopende band werk. of schoonmaken. of hovenier, boswachter, schoffelaar. allemaal dingen waar je je beter van gaat voelen.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:33 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat hij geen functies aankan met verantwoordelijkheden of klantcontact snap ik best, maar dan kun je nog prima garnalen pellen.
Of je doet het met tegenzin.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:39 schreef Maanvis het volgende:
[..]
precies, of lopende band werk. of schoonmaken. of hovenier, boswachter, schoffelaar. allemaal dingen waar je je beter van gaat voelen.
Er is ook altijd nog zoiets als vrijwilligerswerk. Ik heb genoeg collega-vrijwilligers die door omstandigheden niet kunnen werken, maar zich wel graag nuttig maken of geen zin hebben om de hele dag maar thuis te zitten.quote:Op donderdag 8 september 2011 15:34 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Of je doet het met tegenzin.
Ja, wel een optie die over het algemeen nogal wat sociale vaardigheden vereist.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
Van 8 uur per dag garnalen pellen zou ik persoonlijk niet echt vrolijk van worden. Vrijwilligerswerk is natuurlijk wel een mooie optie!
Als je werk wil waar je wel vrolijk van wordt zul je zelf wat meer moeite moeten doen. Ik vind dit land behoorlijk doorgeschoten met het faciliteren van werkweigeraars.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
Van 8 uur per dag garnalen pellen zou ik persoonlijk niet echt vrolijk van worden.
Dat ook vooral. Ik vind het lastig om bij 'niet willen' het te laten bij 'dan zoek je het - in alle opzichten - ook maar mooi zelf uit'. Maar ik heb ook een beetje moeite met 'wil je niet, dan dwingen we je'.quote:Op donderdag 8 september 2011 17:40 schreef pussywillow het volgende:
Ja, alleen is niet willen werken aan herstel vaak juist inherent aan een depressie of psychose. Geestelijk zieke mensen zijn lang niet altijd toerekeningsvatbaar of wilsbekwaam, daarom bestaat er ook zoiets als gedwongen opnames. Ik vind mensen die de hele dag in hun pyjama zitten ook schijtirritant, maar vergeet niet dat mensen daar niet altijd bewust voor kiezen. Daarom moet je er ook niet te snel over willen oordelen.
zou je dan liever thuis in bed liggen? ik zou het alleen al leuk vinden om met de garnalenpeldames te pratenquote:Op donderdag 8 september 2011 16:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
Van 8 uur per dag garnalen pellen zou ik persoonlijk niet echt vrolijk van worden. Vrijwilligerswerk is natuurlijk wel een mooie optie!
Nee, ik wil werken voor mijn geld. En zou ook niet te beroerd voor zijn om te pellen. Maar echt opbeurend werk lijkt me dat nou net niet.quote:Op donderdag 8 september 2011 18:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
zou je dan liever thuis in bed liggen? ik zou het alleen al leuk vinden om met de garnalenpeldames te praten
Maar op deze manier wordt het vangnet wel erg als hangmat gebruikt, imho.quote:Op donderdag 8 september 2011 17:43 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat ook vooral. Ik vind het lastig om bij 'niet willen' het te laten bij 'dan zoek je het - in alle opzichten - ook maar mooi zelf uit'. Maar ik heb ook een beetje moeite met 'wil je niet, dan dwingen we je'.
Dus
quote:Op donderdag 8 september 2011 18:41 schreef Lottekoekkie het volgende:
en als ik eerlijk ben is dat precies wat ik denk dat TS doet. Profiteren ten koste van de echt zieken.
Wat denk je nou, dat TS maar wat lult of dat hij gevaarlijk is?quote:Op donderdag 8 september 2011 18:22 schreef Lottekoekkie het volgende:
Ja, zó denken wij Motorbloempje. Maar potdommesedorie, een échte psychose komt zomaar ineens, plotsklaps, is zeer heftig en is nogal een aanslag voor de patient maar zéker ook op de naasten.
Een aandoening zoals TS beschrijft is op zich reëel maar alles wat hij schrijft duid imo niet op een psychose maar op een permanente psychische aandoening van welke aard dan ook. Maar zoals ts het beschrijft vind ik het óf een geval doodtriest en zéker een geval Delta (voor observatie en diagnose) en wel degelijk ook een beetje éng, in die zin dat hij me niet bepaald een geval van veilige samenleving geeft. Wie weet wat zich verder in dat hoofd afspeelt, getuige zijn postings.
En wat ik daarmee bedoel lijkt me redelijk duidelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |