Ik ben 17 jaar oud. En klopt, ik woon idd nog thuis. Alhoewel ik heb overwogen om op kamers te gaan..quote:Op zondag 4 september 2011 22:45 schreef Skull-splitter het volgende:
Ten eerste: veel sterkte de komende tijd.
Ten tweede: zorg dat je er samen met je moeder en je vader uit komt, hoe moeilijk een ruzie ook kan zijn. Toon begrip voor elkaar.
We hebben geen idee van je leeftijd, maar jezelf opsluiten en afstotelijk/destructief reageren is gewoon een hele primaire reactie. Geef dat ook aan, dat je gewoon niet weet hoe je er anders mee om moet gaan.
Psycholoog zou ik even mee wachten.
Ik maak overigens wel op dat je nog thuis woont, wat in combinatie met een bepaalde leeftijdsfase best voor natuurlijke wrijving kan zorgen, waardoor deze extra spanning net teveel kan zijn.
Dat je op kamers wil, waarom doe je dat?quote:Op zondag 4 september 2011 22:50 schreef ItsMeTalking het volgende:
[..]
Ik ben 17 jaar oud. En klopt, ik woon idd nog thuis. Alhoewel ik heb overwogen om op kamers te gaan..
Ja, ik denk van wel. Er heerst m'n hele leven eigenlijk al spanning thuis, waaronder véél ruzie tussen m'n ouders. Vaak worden er dingen geroepen die voor mij echt te ver gaan.quote:Op zondag 4 september 2011 22:51 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Dat je op kamers wil, waarom doe je dat?
Als reactie op de spanning thuis?
Is het niet wat te vroeg, gezien de situatie, om nu uit huis te gaan?quote:Op zondag 4 september 2011 22:54 schreef ItsMeTalking het volgende:
[..]
Ja, ik denk van wel. Er heerst m'n hele leven eigenlijk al spanning thuis, waaronder véél ruzie tussen m'n ouders. Vaak worden er dingen geroepen die voor mij echt te ver gaan.
Hetgeen wat me echter tegenhoudt is dat ik het gevoel heb dat ik m'n moeder en de rest in de steek laat.
Het is natuurlijk ook vanwege m'n opleiding, het scheelt ook een hoop reizen als ik op kamer gaquote:Op zondag 4 september 2011 23:01 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Is het niet wat te vroeg, gezien de situatie, om nu uit huis te gaan?
En het gevoel van in de steek laten is begrijpelijk, alleen kan je niet met iedereen of alles rekening houden.
Maar ,uit huis gaan op dit moment, zou het voor je moeder alleen maar moeilijker kunnen maken.
Jullie hebben elkaars steun allemaal nodig
Plus de acceptatie van elkaar.
Ik zou het je aanraden om toch proberen te spreken thuis, is voor iedereen moeilijk natuurlijk.
Maar dan weten jullie van elkaar wel wat de ander denkt en waarom er soms zo word gereageerd.
Veel sterkte!
Ah oke, dat doet de zaak al veranderen.quote:Op zondag 4 september 2011 23:03 schreef ItsMeTalking het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook vanwege m'n opleiding, het scheelt ook een hoop reizen als ik op kamer ga
Ja, ho, dat zeg ik ook weer niet (al scheelt het met de wrijving met je vader, no doubt) maar het verklaart gewoon het een en ander. Het hoort bij je leeftijd en je behoefte je eigen pad te bepalen, en als het niet met erkenning van je ouders is, dan maar met clashes.quote:Op zondag 4 september 2011 22:50 schreef ItsMeTalking het volgende:
[..]
Ik ben 17 jaar oud. En klopt, ik woon idd nog thuis. Alhoewel ik heb overwogen om op kamers te gaan..
Het probleem is bij mij dat ik er niet zo snel over begin, zowel bij mijn vriendje als bij mijn vrienden niet.. Want hoe begin je over zoiets..?quote:Op zondag 4 september 2011 23:05 schreef thavinca het volgende:
1 sterkte
2 ik zou het proberen op te lossen met je vader
3 lukt dat niet zoek steun bij je vrienden
4 zoek een vriendje, die geeft je wat aandacht en dan kan je miss je problemen een beetje vergeten
Sterkte
Gewoon vragen of ze even tijd voor je hebben, en dan zeggen dat je er best over inzit, en als ze dan zeggen van ja ik luister, dan begin je gewoon met vertellen. Zo heb ik ook verschillende problemen met mensen gedeeld.quote:Op zondag 4 september 2011 23:07 schreef ItsMeTalking het volgende:
[..]
Het probleem is bij mij dat ik er niet zo snel over begin, zowel bij mijn vriendje als bij mijn vrienden niet.. Want hoe begin je over zoiets..?
Het is niet alleen met m'n vader, mijn moeder heeft zeer regelmatig ERRUG slechte zin (onder andere door de situatie waarschijnlijk) en dan kan ik het echt nergens over hebben met haar.quote:Op zondag 4 september 2011 23:07 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ja, ho, dat zeg ik ook weer niet (al scheelt het met de wrijving met je vader, no doubt) maar het verklaart gewoon het een en ander. Het hoort bij je leeftijd en je behoefte je eigen pad te bepalen, en als het niet met erkenning van je ouders is, dan maar met clashes.
Wat kan helpen is daar duidelijk over zijn, maar dan moeten jij en je vader tijd willen investeren in dingen buiten regulier contact om, dus een eind de hort op of samen dingen ondernemen om elkaar beter te leren kennen.
Normaal gebeurt dit proces als je uit huis gaat vanzelf, het laatste half jaar dat ik thuis woonde heb ik meer dan eens een flinke aanvaring gehad met mijn vader, en dat ging vaak nergens over, behalve dat ik het gewoon niet met zijn ervaring van dingen eens was. Scheve standaarden, dat soort dingen. Als je later uit huis bent en je eigen dingen mag doen, dan respecteren ouders dat ineens een stuk meer.
Meiden hebben dit vaak met hun moeder overigens, hoezo Oedipuscomplex?
tja, merkt je vriendje het niet aan je als je bij hem bent dat je je kut voelt. Het is indd lastig om er over te beginnen. Maar vergeet niet; JE MEDE FOK!KERS STAAN ALTIJD VOOR JE KLAARquote:Op zondag 4 september 2011 23:07 schreef ItsMeTalking het volgende:
[..]
Het probleem is bij mij dat ik er niet zo snel over begin, zowel bij mijn vriendje als bij mijn vrienden niet.. Want hoe begin je over zoiets..?
Haha, ja, that's why I joined FOK! today!quote:Op zondag 4 september 2011 23:11 schreef thavinca het volgende:
[..]
tja, merkt je vriendje het niet aan je als je bij hem bent dat je je kut voelt. Het is indd lastig om er over te beginnen. Maar vergeet niet; JE MEDE FOK!KERS STAAN ALTIJD VOOR JE KLAAR
Dat doe ik ookquote:Op maandag 5 september 2011 00:02 schreef Chinless het volgende:
Mijn vader was ook ernstig ziek, niet aan kanker maar aan de overige andere dingen.
Ik was toen zn 11 tot 15 jaar... en ja dat heeft mn leven beinvloed.
Zelf heb ik er weinig over gesproken, wel eens met vrienden of familie zodat ze weten wat er precies aan de hand is, maar meer ook niet. Je moet er in ieder geval wel de leuke kant van in blijven zien en gewoon grappen maken. Hoe hard t leven ook is.
Niet. Als in: ik kon er niet mee omgaan. Mijn vader heeft in totaal een half jaar lang kanker gehad, toen overleed hij. Ik was dertien destijds, maar ik weet niet of leeftijd er in deze toe doet. Waar het op neerkomt: gedurende dat halve jaar heb ik alleen maar gevlucht. Ik wist dat het beter was om er over te praten, ik was me er van bewust dat ik 'laf' vluchtgedrag vertoonde. (Het was natuurlijk niet 'laf', maar zo voelde het destijds wel.) Maar ik kon simpelweg niet anders. Hoe kon ik de ziekte van mijn vader verwerken als ik al mijn energie nodig had om mij zowel thuis als op school staande te houden?quote:Op zondag 4 september 2011 22:38 schreef ItsMeTalking het volgende:
Zoals uit de titel al blijkt, heef mijn moeder kanker, al ruim een half jaar (misschien al wel langer). Het begon met borstkanker, maar bleek uitgezaaid te zijn. Ze heeft dus chemo's gehad en net de laatste bestralingssessie achter de rug.
Toch voelt het alsof ik het nieuws vorige week kreeg. Ik kan het zelf ook niet los laten en blijf het verwerken steeds maar uitstellen, dus ik vraag me af hoe m'n 'lotgenoten' ermee omgaan.
Ik denk dat dat zijn manier van verwerken is. Het is laag, het is gemeen en het slaat bovenal nergens op, maar soms kun je op geen andere manier je gevoelens uiten dan door ze gewoon zo hard mogelijk eruit te gooien. Ik heb zelf ook enorme ruzies gehad met mijn moeder (die dus voor mijn vader zorgde). Niet prettig, maar we kropten als het ware alles op en dit was de enige manier waarop we onze gevoelens zo nu en dan konden ventileren. Dit klinkt dan misschien ook heel egoïstisch, maar mocht jij je vader ook verwijten willen maken of hem eens goed de waarheid willen vertellen: spaar hem vooral niet. Hij heeft het er heel moeilijk mee, maar jij ook! Het is namelijk niet alleen zijn vrouw die ziek is, maar ook jouw moeder!quote:Ik heb me vooral sterk gehouden voor mijn vader, omdat die het er ook heel moeilijk mee heeft en er ook niet echt over praat. En als het ooit aan bod komt in een ruzie, zegt ie dat ik mam's ziekte als excuus gebruik voor mijn gedrag (dat dus nogal gesloten en afstotend is binnen ons gezin)
Goed om te lezen dat je vrienden hebt tot wie je je kunt wenden. En het is misschien ook wel begrijpelijk dat je juist met je vrienden er goed over kunt praten. Ondanks dat het je vrienden zijn, bestaat er tussen jouw thuissituatie en hen een zodanige afstand dat zij kunnen luisteren, advies kunnen geven, maar er daarna ook weer afstand van kunnen nemen. Dat is ook voor jou prettig, want dan kan jij vrijuit praten. Vooral blijven doen dus!quote:Met vrienden kan ik het erover hebben, daar ben ik ook helemaal niet zo gesloten als thuis. Sterker nog, dan ben ik er juist open over, ondanks het gevoelig blijft om het erover te hebben.
Het enige wat ik je kan aanraden is om naar je gevoel te blijven luisteren. Ontzeg jezelf niets, je bent aan niemand wat verplicht. Leef van dag tot dag, stap voor stap. Kun je het vandaag nog niet verwerken? Jammer dan. Misschien kun je het morgen, misschien volgende week, misschien pas over vijf jaar. Maar dat maakt niet uit, het verwerkingsproces wordt vanzelf in gang gezet op het op moment dat jij daaraan toe bent.quote:Maar nogmaals; hoe gaan jullie ermee om (of zouden ermee omgaan)? En wat raden jullie aan om te doen? Buiten naar een psycholoog gaan dan.
Ik ben mijn moeder ook "redelijk" jong verloren aan kanker, hoewel het niet zo vroeg was als bij jou TS.quote:Op maandag 5 september 2011 01:01 schreef Rikketik het volgende:
[..]
-- Een hele flap tekst waar ik alleen maar mee kan instemmen--
Even offtopic, niet om je te bekritiseren hoor, maar multiple sclerose is geen spierziekte maar een ziekte van het zenuwstelsel. Omdat de zenuwen worden beschadigd, kunnen de spieren niet meer goed aangestuurd worden.quote:Op zondag 4 september 2011 22:46 schreef detandenfee het volgende:
misschien dat het je enigzins een gevoel kan geven, je bent niet de enige. mijn moeder heeft MS, een spierziekte waarbij de spieren afsterven. dat heeft ze al 15 jaar ongeveer, het is moeilijk. maar het wordt alleen maar moeilijker als je het niet accepteert.
Sorry voor mijn late reactie, ik heb niet gezien dat er een 2e pagina was. Maar dat klopt, ik heb het er nooit over (en hij ook niet) als er geen ruzie is..quote:Op maandag 5 september 2011 11:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Komt het ook alleen aan bod als je ruzie hebt met je vader zoals ik lees in de OP? Of probeer je ook daarbuiten weleens het gesprek erover aan te gaan?
Misschien moet je het eens aankaarten op een rustig moment als er geen ruzie is.quote:Op donderdag 15 september 2011 23:25 schreef ItsMeTalking het volgende:
[..]
Sorry voor mijn late reactie, ik heb niet gezien dat er een 2e pagina was. Maar dat klopt, ik heb het er nooit over (en hij ook niet) als er geen ruzie is..
Da's inderdaad ook wat ik moet doen, maar omdat ik gewend ben dat iedereen zijn gevoelens binnenhoudt in ons gezin, is die drempel enorm geworden. Ik weet dat ik me erover heen moet zetten, maar ik weet niet echt hoe.quote:Op donderdag 15 september 2011 23:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Misschien moet je het eens aankaarten op een rustig moment als er geen ruzie is.
Dank je voor je post, één van de meest raadgevende posts die ik ooit heb ontvangen, eerlijk!quote:Op maandag 5 september 2011 01:01 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Niet. Als in: ik kon er niet mee omgaan. Mijn vader heeft in totaal een half jaar lang kanker gehad, toen overleed hij. Ik was dertien destijds, maar ik weet niet of leeftijd er in deze toe doet. Waar het op neerkomt: gedurende dat halve jaar heb ik alleen maar gevlucht. Ik wist dat het beter was om er over te praten, ik was me er van bewust dat ik 'laf' vluchtgedrag vertoonde. (Het was natuurlijk niet 'laf', maar zo voelde het destijds wel.) Maar ik kon simpelweg niet anders. Hoe kon ik de ziekte van mijn vader verwerken als ik al mijn energie nodig had om mij zowel thuis als op school staande te houden?
[..]
Ik denk dat dat zijn manier van verwerken is. Het is laag, het is gemeen en het slaat bovenal nergens op, maar soms kun je op geen andere manier je gevoelens uiten dan door ze gewoon zo hard mogelijk eruit te gooien. Ik heb zelf ook enorme ruzies gehad met mijn moeder (die dus voor mijn vader zorgde). Niet prettig, maar we kropten als het ware alles op en dit was de enige manier waarop we onze gevoelens zo nu en dan konden ventileren. Dit klinkt dan misschien ook heel egoïstisch, maar mocht jij je vader ook verwijten willen maken of hem eens goed de waarheid willen vertellen: spaar hem vooral niet. Hij heeft het er heel moeilijk mee, maar jij ook! Het is namelijk niet alleen zijn vrouw die ziek is, maar ook jouw moeder!
[..]
Goed om te lezen dat je vrienden hebt tot wie je je kunt wenden. En het is misschien ook wel begrijpelijk dat je juist met je vrienden er goed over kunt praten. Ondanks dat het je vrienden zijn, bestaat er tussen jouw thuissituatie en hen een zodanige afstand dat zij kunnen luisteren, advies kunnen geven, maar er daarna ook weer afstand van kunnen nemen. Dat is ook voor jou prettig, want dan kan jij vrijuit praten. Vooral blijven doen dus!
[..]
Het enige wat ik je kan aanraden is om naar je gevoel te blijven luisteren. Ontzeg jezelf niets, je bent aan niemand wat verplicht. Leef van dag tot dag, stap voor stap. Kun je het vandaag nog niet verwerken? Jammer dan. Misschien kun je het morgen, misschien volgende week, misschien pas over vijf jaar. Maar dat maakt niet uit, het verwerkingsproces wordt vanzelf in gang gezet op het op moment dat jij daaraan toe bent.
Verlies ook de goede dingen des levens niet uit het oog, maar laat ook de gevoelens van pijn, verdriet en onmacht toe in je leven. Die horen op dit moment bij jou. Dat zijn geen fijne gevoelens, maar door je ertegen te verzetten komen ze alleen maar harder aan. Ter illustratie: vraag eens aan een vriend of hij jou wil knijpen. Wanneer doet dat meer pijn: als je al je spieren aanspant of als ze ontspant? Dat is namelijk het verschil tussen verzet en acceptatie. Zoiets is moeilijk en gaat ook zeker niet vanzelf, maar je zult merken dat het je op den duur vrijheid oplevert op zowel fysiek, mentaal als emotioneel vlak.
Zoals iemand eerder al opmerkte: de 'beste' manier om met dit soort dingen om te gaan verschilt per persoon. Mijn manier is ook zeker niet de enige juiste, maar ik hoop dat het je helpt. Al was het alleen maar door het besef dat je hier niet alleen in staat.
Sterkte!
Zal ik zeker doen!quote:Op donderdag 15 september 2011 23:40 schreef Bentley. het volgende:
PS: en luister maar gewoon naar Rikketik
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |