Ad.nlquote:'Crisisberaad overheidssites, zodadelijk personferentie Donner'
Op het ministerie van Binnenlandse Zaken is de hele avond crisisoverleg gevoerd over de beveiliging van Nederlandse overheidssites. Om één uur vannacht geeft minister Donner een persconferentie.
Dat meldt de NOS. Het zou gaan om een grootschalig IT-probleem.
Afgelopen week werd bekend dat het Nederlandse internetbeveiligingsbedrijf DigiNotar eerder een nep-certificaat had geaccepteerd dat door de Iraanse overheid zou zijn gebruikt om Gmail-accounts mee te bespioneren. DigiNotar verzorgt beveiligingscertificaten van onder meer overheidssites en de Belastingdienst.
Microsoft, Mozilla en Google, de grootste spelers op de browsermarkt, kondigden maatregelen aan die de sites mogelijk zouden blokkeren. Als de browsers de certificaten van Diginotar niet meer vertrouwen, zullen de sites die er gebruik van maken bij een volgende update niet meer beschikbaar zijn.
Ik snap er nog niks van, en ik snap ook niet wat de 'ver strekkende gevolgen' kunnen zijn? En de Iraniers hebben het gedaan. Tot zover.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:08 schreef OverRated het volgende:
Overheidssites geraakt omdat er een bedrijf dat in veiligheidscertificaten doet gehackt is. Of zo.
Ik snap er ook geen reet van. Donner zal het vast duidelijk maken.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:08 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik snap er nog niks van, en ik snap ook niet wat de 'ver strekkende gevolgen' kunnen zijn? En de Iraniers hebben het gedaan. Tot zover.
Nouja, overheidscommunicatie onderscheppen is geen kleine zaak natuurlijk.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:08 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik snap er nog niks van, en ik snap ook niet wat de 'ver strekkende gevolgen' kunnen zijn? En de Iraniers hebben het gedaan. Tot zover.
Ja maar ik ben niet zo technisch, ik begrijp niet wat wij daar exact van gaan merken behalve een internetsite die even plat ligt. Ik heb ook wat drankjes op, eigenlijk.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:09 schreef alors het volgende:
Ze hebben het net al 2 keer uitgelegd op Ned 1.
http://tweakers.net/nieuw(...)ontdekking-hack.htmlquote:Op zaterdag 3 september 2011 01:08 schreef OverRated het volgende:
Overheidssites geraakt omdat er een bedrijf dat in veiligheidscertificaten doet gehackt is. Of zo.
Daarvoor is wel wat meer nodig, dan moet je ook de Nederlandse DNS hacken. Op hun "eigen" deel van het internet kunnen ze wel een man-in-the-middle-attack uitvoeren, bv. doen alsof ze Gmail of Hotmail zijn.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nouja, overheidscommunicatie onderscheppen is geen kleine zaak natuurlijk.
Ja maar het is vers van de pers. Ik kan echt nog geen link vinden met het nieuws, komt zo wel.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:10 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik vind dit wel een heeeeeeeel mager nieuwsbericht. Zo kan ik ook wel een "Hongersnood in Afrika" topic openen
het staat nog niet eens op nu.nl en de meeste nieuwssites slapen blijkbaar al dus info vinden lijkt me ook niet makkelijk, maar als jij nou even zoektquote:Op zaterdag 3 september 2011 01:10 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik vind dit wel een heeeeeeeel mager nieuwsbericht. Zo kan ik ook wel een "Hongersnood in Afrika" topic openen
Utopie.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:14 schreef YazooW het volgende:
Persco midden in de nacht, dan weet je natuurlijk wel hoe laat het is...
Als ICTer zijnde vind ik het aan de ene kant wel goed dat het een keer goed mis is gegaan, gaan we eindelijk eens goede wetgeving krijgen omtrent beveiliging van persoonsgegevens.
Nee dat niet. Het is alleen dat het bedrijf niet meer te vertrouwen is dus willen google mozilla en microsoft hun certificaten ongeldig verklaren en dan is digid niet meer veilig.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:14 schreef Eenskijken het volgende:
dus alles wat we via digiD hebben gedaan is onveilig? Al die gegevens gehacked? althans dat zou mogelijk kunnen zijn begrijp ik?
hij heeft er verder ook geen idee van denk ikquote:Op zaterdag 3 september 2011 01:15 schreef OverRated het volgende:
Donner lijkt niet zo blij te zijn dat hij nu een persco moet geven
http://www.nu.nl/internet(...)n-aangifte-hack.htmlquote:Dat ontdekte NU.nl op basis van onderzoek.
Al op 19 juli was bij het bedrijf Diginotar bekend dat er was ingebroken en dat hackers valselijk certificaten hadden aangemaakt. Ook is duidelijk dat vermoedelijk de Iraanse overheid achter de kraak heeft gezeten.
ja blijkbaar om Iraniers in den vreemde in de gaten te houden.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:17 schreef paddy het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/internet(...)n-aangifte-hack.html
De Iraanse overheid?
Inderdaadquote:Op zaterdag 3 september 2011 01:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee dat niet. Het is alleen dat het bedrijf niet meer te vertrouwen is dus willen google mozilla en microsoft hun certificaten ongeldig verklaren en dan is digid niet meer veilig.
Nee... Het is een man in de middle attack. Om hier wat aan te hebben moet de data door hun servers lopen. Het is dus voor Iraniërs in hun eigen land.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:18 schreef alors het volgende:
[..]
ja blijkbaar om Iraniers in den vreemde in de gaten te houden.
Alle beveiligde websites van de overheid zijn niet meer betrouwbaar en kunnen vrij gemakkelijk worden gekraakt.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:18 schreef alors het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:18 schreef alors het volgende:
[..]
quote:Ook is duidelijk dat vermoedelijk de Iraanse overheid achter de kraak heeft gezeten.
De sites zijn niet gekraakt. Alleen gmail lijkt getroffen te zijn en zelfs dan kan de Iraanse overheid enkel meekijken met gmail gebruikers in Iran. De reden dat alle certificaten geblokkeerd gaan worden is dat het certificaten bedrijf erg slordig was.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:21 schreef Operc het volgende:
Voor mij als leek klinkt het raar dat ze de sites die getroffen zijn niet meteen offline halen. Kan iemand mij dat uitleggen?
en alleen de NOS is aanwezig lijkt het? RTL mic zie ik er niet bij staan, die slapen zeker alquote:Op zaterdag 3 september 2011 01:24 schreef Taurus het volgende:
Die persconferentie verloopt ook niet helemaal wakker.
dit is een melding waarbij jezeg maar 1 grote knop: "ik ga weg van de site" hebt en ergens in een hoekje een linkje met "ik ga door"quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:22 schreef alors het volgende:
Ik vind het ook raar, zo;n beveiligingsmelding klikken echt veel mensen gewoon weg.
Het leek best spannend, maar nu ben ik inderdaad geneigd ook maar te gaan slapen. Arme Donner.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:25 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
en alleen de NOS is aanwezig lijkt het? RTL mic zie ik er niet bij staan, die slapen zeker al
Helaas wel jaquote:Op zaterdag 3 september 2011 01:30 schreef Eenskijken het volgende:
Zo'n slotje zegt toch ook niet alles..
en ik vind dat ze die sites imo offline moeten halen, veel mensen klikken altijd door nadat ze een zo'n veiligheidsbericht krijgen.
Ze zijn al even bezig met damage control hoor.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:30 schreef PiRANiA het volgende:
Trouwens wel een FUCKING late reactie van de overheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |