Bronquote:Zo'n 50.000 veelal hoogbejaarde gepensioneerden hebben een forse naheffing gekregen van de Duitse belastingdienst. Het gaat om mensen die vaak korte tijd in Duitsland hebben gewerkt en daar pensioen hebben opgebouwd. Pijnlijk genoeg gaat het ook om mensen die er in de Tweede Wereldoorlog zijn tewerkgesteld.
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt vraagt het kabinet snel in overleg te treden met Duitsland, zo meldt het AD vandaag. 'Het gaat veelal om erg oude mensen die niet weten wat hen ineens overkomt. De Nederlandse Belastingdienst verwijst hen voor uitleg door naar een kantoor in Brandenburg!'
Pijnlijk
Zeker voor oud-oorlogsslachtoffers is het pijnlijk. Wie verplicht moest gaan werken in Duitsland, had soms het geluk loon te krijgen. Daarover zijn ook pensioenrechten opgebouwd. Van de paar euro die daarvan is uitbetaald, moet nu ineens een deel worden terugbetaald.
Volgens Omtzigt is het hoe dan ook tijd dat het belastingverdrag met Duitsland wordt herzien. 'Dat stamt uit 1959. Zo moeten Nederlandse militairen die in Seedorf gelegerd waren en daarna in Duitsland bleven dubbel belasting afdragen.'
Andere regels
In Duitsland zijn in 2005 de belastingregels veranderd, waardoor meer geld over een pensioenuitkering moet worden betaald. Mensen die in het buitenland wonen kregen onlangs pas een naheffing over de jaren 2005 tot 2010.
Geniale reactie!quote:Op donderdag 1 september 2011 11:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Bron
Ik stel voor dat we nog even een naheffing voor toeristenbelasting naar Duitsland sturen over de periode 1940-1945
Wegenbelasting lijkt me wel een goeie.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Bron
Ik stel voor dat we nog even een naheffing voor toeristenbelasting naar Duitsland sturen over de periode 1940-1945
Huur voor alle in beslag genomen gebouwen moet ook vast een leuk bedrag op kunnen leveren. En laten we ze over dat bedrag dan ook rente laten betalen.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wegenbelasting lijkt me wel een goeie.
En al wordt dat aangekaart bij een meerdere, die moet het dan ook weer aankaarten bij een meerdere, en die ook weer, enz. En op een van die niveaus heb je dan altijd wel iemand die het niet begrijpt, of die bang is, of wat dan ook. Daarom is burocratie ook zo'n probleem.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:11 schreef Rechterbal het volgende:
Blijft natuurlijk wel uiterst triest. Geen enkele medewerker bij de Duitse belastingdienst die dit heeft aangekaart bij een meerdere? Bevestigt mijn idee dat ambtenaren alleen maar handelen naar de regels, wetten en bureaucratie van een land en zelf geen greintje gevoel in de zak hebben.
Waarschijnlijk hadden de Duitsers bij de NS gewoon groepskorting.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:35 schreef Re het volgende:
die kosten voor de treinkaartjes in die tijd waren natuurlijk ook veel te laag, gaat dat ook nog verhaald worden
Niet waarschijnlijk, dat was zo. Heb je Shoa nooit gezien? Kan me een scene herinneren van een voormalig ambtenaar die uitlegde hoe met de verschillende spoorwegmaatschappijen werd onderhandeld over welke vorm van verrekenen van het transport het voordeligst was. Groepsreis, of toch familiekaarten...quote:Op donderdag 1 september 2011 11:36 schreef Rechterbal het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hadden de Duitsers bij de NS gewoon groepskorting.
Ik weet niet hoor, maar misschien heel misschien zou het kunnen dat dit nogal krom is omdat die mensen daar niet echt vrijwillig aan het werk waren?quote:Op donderdag 1 september 2011 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay, de dwangarbeiders krijgen een pensioen omdat ze destijds geld hebben verdient. Heel netjes van de Duitse overheid de voormalige dwangarbeiders een pensioen uit te betalen.
Nu moet je sinds enkele jaren in Duitsland ook over pensioenen belasting betalen.
Dus ook over het pensioen van de dwangarbeiders.
Wat is daar nu zo krom aan?
Helemaal waar, we hebben het ook niet over een schadevergoeding, of over het salaris van toen. Maar we hebben het over pensioen.quote:Op donderdag 1 september 2011 12:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar misschien heel misschien zou het kunnen dat dit nogal krom is omdat die mensen daar niet echt vrijwillig aan het werk waren?
Over het geld dat je uitgeeft aan producten heb je ook al belasting betaald en toch is er een BTW. Over het geld dat je erft is ook al belasting betaald toch willen ze de helft hebben. Snap dan eindelijk dat het niet jouw geld is.quote:Op donderdag 1 september 2011 12:55 schreef Rechterbal het volgende:
Misschien zit ik verkeerd, maar over je pension heb je al belasting betaald, toch?
Befehl ist Befehl is nog steeds actueel?quote:En al wordt dat aangekaart bij een meerdere, die moet het dan ook weer aankaarten bij een meerdere, en die ook weer, enz. En op een van die niveaus heb je dan altijd wel iemand die het niet begrijpt, of die bang is, of wat dan ook. Daarom is burocratie ook zo'n probleem.
Exact wat ik dacht ja.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:15 schreef Oud_student het volgende:
Nu nog een gasrekening sturen aan de joodse nabestaanden
Tienduizend naheffingen voor treinkaartjes + 65 euro boete voor zwartrijden.quote:Op donderdag 1 september 2011 11:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wegenbelasting lijkt me wel een goeie.
Hoe kun je dat nou zeggen, Piet? Het hele idee al dat ze al die mensen van minimaal 75 gaan aanschrijven voor een handvol euro's belasting over de schamele vergoeding die ze kregen voor hun slavenarbeid.quote:Op donderdag 1 september 2011 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Helemaal waar, we hebben het ook niet over een schadevergoeding, of over het salaris van toen. Maar we hebben het over pensioen.
De Duitse overheid is waanzinnig, ja, maar ook waanzinnig correct.
Nee, over hun pensioen.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:46 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoe kun je dat nou zeggen, Piet? Het hele idee al dat ze al die mensen van minimaal 75 gaan aanschrijven voor een handvol euro's belasting over de schamele vergoeding die ze kregen voor hun slavenarbeid.
Nee. Over je pensioen betaal je belasting als je het uitgekeerd krijgt. Het is een inkomen he.quote:Op donderdag 1 september 2011 12:55 schreef Rechterbal het volgende:
Misschien zit ik verkeerd, maar over je pension heb je al belasting betaald, toch?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |