abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101400008
Link naar alle vorige delen in de reeks: Topicreeks: Gezond Slank

De Slankreeks

De Slank-topics zijn bedoeld voor wie wel wat kilootjes kwijt wil raken, maar geen overgewicht heeft, en voor wie probeert een goed gewicht te behouden, kortom, voor wie bezig is met goed eten en goed leven.

Algemeen uitgangspunt om af te vallen / goed gewicht te houden
• Eet genoeg! Meestal is dat méér dan je denkt: veel mensen die willen afvallen eten te weinig om te kunnen afvallen. Wie te weinig eet geeft z'n lichaam onvoldoende energie om vet af te breken, en daarnaast krijgt het lichaam signalen dat het heel verstandig is om elke overblijvende calorie ergens op te slaan. Op je buik, kont of heupen.
• Eet meer broccoli! Toevallig is broccoli héél gezond. Zegt loveli, dus het zal zo zijn. Iets algemener: eet meer groente. Veel meer groente.
• Sport! Goed voor je lijf, voor de stofwisseling, voor vetverbranding en voor spieropbouw. Niet iedereen kan of wil sporten, sommige mensen wérken echt (huuh), anderen hebben een kwetsbaar lichaam, maar hoe meer je inspanning toevoegt aan je dagelijkse bezigheden, hoe beter dat is voor je lijf. Niet overdrijven natuurlijk.
• Wees duurzaam! Je kunt een laag gewicht bereiken met een extreme aanpak. Dan is het echter heel moeilijk vast te houden. Probeer een aanpak te kiezen die je kan en wil blijven volhouden. In het algemeen is het beter om maximaal een halve kilo per week af te vallen.
• Kijk niet uitsluitend naar calorieën en hecht niet teveel waarde aan een weegschaal. Een eenzijdig menu kan je voorzien van de juiste hoeveelheid calorieën, maar voorziet niet in alle stoffen die je nodig hebt. Een veelzijdig menu bestaat niet zozeer uit de ene dag italiaans en de volgende sushi en de derde hollandse pot, maar uit een verzameling van groente (veel), brood etc (volkoren), vlees (mager) en vet (van de juiste soort). De weegschaal vertelt je hoe zwaar je bent, maar als je een kilo vet verwerkt tot 2 kilo spieren ben je zwaarder.. maar slanker.

Meedoen!
Doen! Welkom! Vertel, wat wil je, wat is je plan, wat doe je? De meeste van ons posten regelmatig een eetlijstje, met daarop:
• O Ontbijt
• T Tussendoortje
• L Lunch
• D Diner
• S Sport
Soms volgt daarop ongevraagd commentaar, niet altijd, schroom niet expliciet om commentaar te vragen, dan krijg je een hoop op- en aanmerkingen (of complimenten natuurlijk, kan ook).

Details (BMI is een handvat om overgewicht vast te stellen. De slankreeks is bedoeld voor mensen zonder overgewicht, met overgewicht (BMI > 27) ben je van harte welkom in het zustertopic Dieetclub.
BMR is een statistische berekening van de hoeveel calorieën die je lichaam nodig heeft om bedlegerig te zijn zonder je organen te beschadigen.
Linkjes Heel heel vroeger hadden we een hele lijst met linkjes, ik denk dat niemand hier meer kijkt, geef anders een gil, ben wel benieuwd; deze linkjes en vele andere (incl. alle oude dieetclublinkjes) zijn hier te vinden: Dieetclub Linksite. Weet je nog een leuke link die er niet tussen staat, geef hem even door in het topic!

Slowchat In deze reeks wordt veel geslowchat, mocht jouw vraag niet meteen beantwoord worden/ondersneeuwen, stel hem dan gerust nog een keer!

PM-lijst PM-lijst is hier te vinden.
Bijwerken staat vrij!

Lurktooltje: Lurkers beware! http://www.fok.nl/gm/volgteltool.php

[ Bericht 4% gewijzigd door HenkPietKlaasWim op 31-08-2011 10:07:12 ]
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  woensdag 31 augustus 2011 @ 07:47:08 #2
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_101400014
Hola!
Niet meer actief op Fok!
pi_101400023
*G* we hebben een bankje *G*

ploft neer met bak thee
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_101400134
Okeeee. Dit gaat een lánge dag worden. *alvast flesje water pakt*
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_101400140
Wat een geweldig boek is De Correcties van Franzen! O+
Doe wat je niet durft.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:12:10 #6
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_101400164
Goedemorgen!

Ik gooi er meteen maar even 2 lijstjes tegenaan. :)

Gisteren:

O - grote bak magere kwark met perzik, kokos en een lepel muesli
S - bodyshape
L - witlofsalade met avocado en een beetje mayo en oude kaas
T - kwark met honing
T - weer witlofsalade
T - 3 biertjes :@
D - (laat!) 4 kleine gehaktballetjes + spruitjes O+
T - biertje

planning voor vandaag:

O - 2 gekookte eitjes, plak oude kaas, paar cherrytomaatjes
S - BBB
T - magere kwark met kokos en perzik
L - 3 kleine gehaktballetjes + spruitjes
T - appel
T - gekookt eitje + biertje
D - vegaburger met broccoli en cherrytomaatjes
T - stukje pure chocola misschien wel , daar heb ik al dagen zin in! :9
pi_101400175
buh, ik moet zo naar de tandarts, en ik wil niet. Maar goed. Dan is het ook maar weer voorbij.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:15:46 #8
105888 renzell
pi_101400193
Brrrr, de tandarts. Daar ben ik bang voor! :X Succes!
pi_101400243
Ziet er lekker uit allemaal renzell! (behalve t bier dan, dat lus ik nie ;))
Be someone that makes you happy
pi_101400245
En ik had nog minstens een kwartier langer kunnen slapen,w ant ik ben nu klaar met alles en hoef er pas om 9 uur te zijn. Maar goed, nu heb ik nog tijd om m'n tanden heeeeel lang te poetsen!
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:25:03 #11
105888 renzell
pi_101400271
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 08:22 schreef Nallie het volgende:
Ziet er lekker uit allemaal renzell! (behalve t bier dan, dat lus ik nie ;))
Niet snoepen: geen probleem. Maar alcohol is echt mijn zwakke plek. :@ Vind ik gewoon echt TE lekker na het werk/tijdens het koken om helemaal te laten staan. Nou ja, dan maar zo.
pi_101400330
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 08:08 schreef Chicolate het volgende:
Okeeee. Dit gaat een lánge dag worden. *alvast flesje water pakt*
Same!

En dan ben ik ook nog eens ziek aan het worden }:|
Worry is a misuse of imagination
pi_101400331
Brrrr, opruimen. ;( Mijn aanrecht is bijna altijd een puinzooi, hoewel ik gisteravond ineens in opruimmood was.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_101400332
Morning! Ik moet met het ov en daar had ik niet op gerekend en nu Ben ik te laat...
pi_101400390
Goedemorgen. :)

@Tink: ik heb natuurlijk geen kinderen en geen fulltime baan, dat scheelt een stuk hoor! Ik studeer nog (bezig met masterscriptie, tot nu toe ong. 3 dagen per week voor nodig gehad, wordt meer vanaf oktober) en werk daarnaast zo'n 15-20 uur per week. Maar ik heb wel echt het opruim-gen, kan echt niet rustig op de bank zitten als het huis vol troep is. En ik zou nooit mijn schone was op de grond leggen :P (iemand zei dat hier, weet even niet meer wie).

@Muks: herkenbaar, ik heb ook een rommelplekje naast de pc :P. Sowieso draag ik de hele dag een paar dingen met me mee: mijn telefoon, een pakje zakdoekjes en een lippenbalsem. Die laatste twee gebruik ik dan maar 1 of 2 keer op een dag, maar vind ik heel irritant om niet binnen handbereik te hebben indien nodig :P. En dan liggen hier ook vaak nog dingen als een pen, agenda, een mok voor thee enzo.

Verder: lijstje voor vandaag. :)

O: twee sneetjes roggebrood met kaas
L: vermicellisoepje met paprika, bieslook en *broccoli*
T: schaaltje vanilleyoghurt met all-bran
D: weet nog niet, moet nog boodschappen doen - ik denk aan een lekkere ovenschotel, iemand nog een lekker idee?

Het is een beetje weinig zie ik, maar er is haast niets meer in huis (hence, boodschappen). Neem vanavond nog wel wat kwark oid anders. :) Ga niet sporten vandaag, dat scheelt.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:45:10 #16
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101400510
Schoon huis, zelf ben ik redelijk netjes (niet met lege handen naar de keuken, rommel meteen opruimen, bordje pakken als je een boterham eet etc.) maar manlief niet. Die is wat dat betreft onopgevoed (en ik probeer er niet eens meer wat van te zeggen, scheelt ergernis). Voel me net een veegwagen die achter hem aan de schade probeert te beperken. Gelukkig hebben we een keer per week een hulp die stofzuigt en keuken, douche en toiletten doet.

Man en ik hebben samen besloten om beter op ons eetpatroon te letten. Maatregelen die we hebben genomen zijn o.a. geen frisdrank meer door de week (ik haat light, dus beter minder frisdrank dan dat). Is vooral en valkuil van manlief, want waar ik het bij 1 glaasje hou voor de lekker, drinkt hij zo 3 glazen orangina of ice tea bij het eten. Achter elkaar klokken, dus meer als dorstlesser. Slecht en ook duur. Verder stopt hij met bier door de week en mindert hij met vlees(waar). En geen koek of snoep meer 's avonds. Door mijn zwangerschap en nu de baby zitten we vaker thuis dan normaal. Dan is het al snel filmpje kijken, koekje/chocolaatje erbij...Er zijn avonden geweest waarbij we gerust samen een pak koek wegkaanden. No more!
pi_101400526
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 08:45 schreef Aventura het volgende:
Schoon huis, zelf ben ik redelijk netjes (niet met lege handen naar de keuken, rommel meteen opruimen, bordje pakken als je een boterham eet etc.) maar manlief niet. Die is wat dat betreft onopgevoed (en ik probeer er niet eens meer wat van te zeggen, scheelt ergernis). Voel me net een veegwagen die achter hem aan de schade probeert te beperken. Gelukkig hebben we een keer per week een hulp die stofzuigt en keuken, douche en toiletten doet.

Man en ik hebben samen besloten om beter op ons eetpatroon te letten. Maatregelen die we hebben genomen zijn o.a. geen frisdrank meer door de week (ik haat light, dus beter minder frisdrank dan dat). Is vooral en valkuil van manlief, want waar ik het bij 1 glaasje hou voor de lekker, drinkt hij zo 3 glazen orangina of ice tea bij het eten. Achter elkaar klokken, dus meer als dorstlesser. Slecht en ook duur. Verder stopt hij met bier door de week en mindert hij met vlees(waar). En geen koek of snoep meer 's avonds. Door mijn zwangerschap en nu de baby zitten we vaker thuis dan normaal. Dan is het al snel filmpje kijken, koekje/chocolaatje erbij...Er zijn avonden geweest waarbij we gerust samen een pak koek wegkaanden. No more!
Goeie insteek! Je zal merken dat hoe vaker je de snaai weglaat, hoe minder je het mist. Idem voor de frisdrank. Zo werkt t bij mij tenminste!
pi_101400652
Ok, iemand tips om mij eindelijk weer eens een nacht zonder dromen te laten hebben? Ik droom al wekenlang elke nacht zo levendig dat slapen meer energie kost dan dat het oplevert, en de dromen worden alsmaar enger en gruwelijker. Ik ben zķ moe. ;( .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_101400711
DaD, wat vervelend! Gaat het verder wel goed met je?
Dat soort dromen komen vaak als er grote veranderingen ofzo te gebeuren staan of aan het gebeuren zijn. Qua fysieke dingen; geen zware dingen eten voor je gaat slapen, geen thee/koffie (alleen kruifenthee), koele kamer met genoeg frisse lucht en lekker donker.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:03:34 #20
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101400716
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 08:58 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ok, iemand tips om mij eindelijk weer eens een nacht zonder dromen te laten hebben? Ik droom al wekenlang elke nacht zo levendig dat slapen meer energie kost dan dat het oplevert, en de dromen worden alsmaar enger en gruwelijker. Ik ben zķ moe. ;( .
Hoe slaap je? Heb je de verwarming aan? Als ik het warm heb, droom ik meer.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:06:02 #21
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101400755
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 08:47 schreef Nallie het volgende:

[..]

Goeie insteek! Je zal merken dat hoe vaker je de snaai weglaat, hoe minder je het mist. Idem voor de frisdrank. Zo werkt t bij mij tenminste!
Yep, voor mij ook. Ik ben van nature helemaal geen snoeperd, dus het zal wel wennen na een tijdje. Ik vind dat ik het moet zien als verwennerij, beloning en niet als een vast onderdeel van de avond.
pi_101400791
Koffie drink ik sowieso niet en de kamers waar ik slaap zijn eerder koud dan warm (ik word ook nog regelmatig wakker omdat ik het zo koud heb :+ ). De gordijnen op m'n eigen kamer zijn vrij lichtdoorlatend, maar de Baard heeft verduisterende gordijnen en daar droom ik net zo goed...

Ik had gehoopt een beetje uit te kunnen rusten deze vakantie. :').
pi_101400868
Hm te koud is ook niet goed he :P
Maar klinkt meer als iets "psychologisch" dan.
pi_101400936
Ik neem niet aan dat je Malarone slikt, maar ben je toevallig medicatie gaan gebruiken ofzo?
Maar misschien dat wat Yoga oefeningen voor het slapen helpen?

Ik heb makkelijk praten hoor, ik kan echt overal en altijd slapen. Droomde alleen de laatste keer wel heel raar en levendig toen ik Malarone slikte.
Maar dat was ook wel weer tof, kon je bizarre dromen verhalen uitwisselen. :P
Doe wat je niet durft.
pi_101401030
Goedemorgen!

D&D, geen idee wat je aan zo'n dromen kunt doen. Maar lijkt me wel vreselijk irritant :*
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:28:17 #26
277802 _Calimero_
They are big and I am small.
pi_101401145
Waar gaan je dromen over?
Ik heb verschilllende mensen meegemaakt die erg naar gingen dromen als er verder in hun leven iets of vanalles speelde. Zodra ze daarmee aan de slag gingen, stope het dromen,,,
I'm not G.I. Jane, I'm attachment barbie
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:28:41 #27
277802 _Calimero_
They are big and I am small.
pi_101401152
Oh en goedemorgen! Het is hier heelijk zonnig en ik heb helemaal zin in vandaag!
I'm not G.I. Jane, I'm attachment barbie
pi_101401243
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:28 schreef _Calimero_ het volgende:
Waar gaan je dromen over?
Ik heb verschilllende mensen meegemaakt die erg naar gingen dromen als er verder in hun leven iets of vanalles speelde. Zodra ze daarmee aan de slag gingen, stope het dromen,,,
Tsja, van alles. Ik heb al gedroomd dat LadyBlack zwanger is, een aantal keer dat Baardmans vreemdgaat, dat ik ontslagen word bij m'n nieuwe baan, maar ook alles tussen dat m'n vader thee aan het drinken is en een kerel die vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze afslacht. :').

Dus inderdaad onder andere ook wel dingen waar ik me druk over maak, maar niet iets waar ik echt iets mee kan, geloof ik...

Ik gebruik overigens geen enkele vorm van medicatie whatsoever.
pi_101401246
DaD: slaap je op je rug? Ik droom ook altijd veel en het schijnt dat mensen die op hun rug slapen meer en levendiger dromen. Zo ja, probeer eens op je zij te slapen. (Overigens weet ik nog steeds niet of dit een fabeltje is of niet, maar het is het proberen waard ;) ).
pi_101401260
Bedankt voor de tip PPP, maar ik kan alleen maar op m'n zij slapen. :P.
pi_101401480
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:06 schreef Aventura het volgende:

[..]

Yep, voor mij ook. Ik ben van nature helemaal geen snoeperd, dus het zal wel wennen na een tijdje. Ik vind dat ik het moet zien als verwennerij, beloning en niet als een vast onderdeel van de avond.
als je perse wat te knabbelen wil, dan kan het wel, maar dan zou ik voor rauwkost gaan. Stukjes tomaat/komkommer/paprika en misschien wat humus erbij of een yoghurtdipje.
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_101401499
Goedemorgen! :) :W

Lijstje voor vandaag:

O: Griekse yoghurt (300ml) met wat honing en een handje bran flakes
T: gekookt eitje
T: reepje kaas
S: hardlopen (ą3km)
L: roggebrood met pindakaas en een mok melk
T: gekookt eitje
D: gewokte groente met pindasaus. Wolve doet me wat rijst (nasi), ik zonder :)
T: handje nootjes
Ja doei.
pi_101401520
ons huis verkeert trouwens in een state of flux. Van relatieve puinzooi naar blinkend schoon :') Soms maken we ubervaak en goed schoon en soms kunnen we prima om dingen heenlopen/ negeren O-)
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_101401764
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:47 schreef _aurum_ het volgende:
ons huis verkeert trouwens in een state of flux. Van relatieve puinzooi naar blinkend schoon :') Soms maken we ubervaak en goed schoon en soms kunnen we prima om dingen heenlopen/ negeren O-)
^^. Ik kwam gisteren thuis, en vriend was zowaar aan het stofzuigen & aan het dweilen O+.

En idd vreemde dromen, lijken niks met elkaar te maken hebben... :?

Lijstje van gisteren:
O: 2 meergranen bolletjes met kaas & pindakaas. + thee
T: 2 thee
L: 1,5 witte kaiserbroodjes met sesamzaad 1kaas, die halve met ham, en 1,5 pannenkoek met stroop :@
T: 3 venkelthee :9
D: Groente wok met aardappeltjes (gekookt, en dan pas gewokt) en speklapjes..

Today nog geen idee! Maar eens verzinnen denk.

Ow en thx voor alle tips voor de verjaardag, het gaat wss om 20man.
*) En ik ga ook de taarten en hapjes verzorgen... (+- 30-40man) Hmmm... Ikga vandaag eens verzinnen c_/
~ Bonito La Risa ~
pi_101401778
blguh, een gaatje, en moet nog terugkomen voor tandsteen verwijderen. Ik heb zo'n stom gebit, de gaatjes vallen erin...
pi_101401806
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:59 schreef Jagärtrut het volgende:
blguh, een gaatje, en moet nog terugkomen voor tandsteen verwijderen. Ik heb zo'n stom gebit, de gaatjes vallen erin...
:*
~ Bonito La Risa ~
pi_101401826
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:59 schreef Jagärtrut het volgende:
en het kost veel geld hier. Tandarts in Zweden moet je zelf betalen. Dit gaat me minstens 250 euro kosten. Leuk grapje.
pi_101401842
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:01 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

en het kost veel geld hier. Tandarts in Zweden moet je zelf betalen. Dit gaat me minstens 250 euro kosten. Leuk grapje.
Dan is het ook wel een dure tandarts!
pi_101401868
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:02 schreef Nallie het volgende:

[..]

Dan is het ook wel een dure tandarts!
de staatstandarts. Maar goed, als ik daarmee klaar ben dan kan ik een soort verzekering nemen, waarbij ik elke maand 8 euro ofzo betaal, en dan word alles vergoed. Maar pas als ik daarmee klaar ben, helaas.
pi_101401889
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:03 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

de staatstandarts. Maar goed, als ik daarmee klaar ben dan kan ik een soort verzekering nemen, waarbij ik elke maand 8 euro ofzo betaal, en dan word alles vergoed. Maar pas als ik daarmee klaar ben, helaas.
klote :( zeg.. Nou, je kan iig weer lekker eten zonder pijn *)
~ Bonito La Risa ~
pi_101401960
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:03 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik ben niet aanvullend verzekerd dus betaal de tandarts zelf. Heb een dure tandarts maar voor gaatje vullen was ik vorige week 82 euro kwijt.
pi_101401968
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:05 schreef Mixende_match het volgende:

[..]

klote :( zeg.. Nou, je kan iig weer lekker eten zonder pijn *)
ik heb sowieso geen pijn. En ze moeten nog gevuld worden. Op een zaterdagmorgen! -O-

Anyways..ik baal ervan, maar goed.

lijstje:

O: havermout met nectarine
L: couscoussalade met groenten en feta
T: ?
S: rondje hardlopen
D: of soep met brood of pasta met courgette en pesto
pi_101401986
Zo. Nu met plaatje in OP. B-)

Vervelend dat je zo'n brak gebit hebt jagär!
Ik heb praktisch nooit wat en ben met een jaarlijkse controle (inclusief foto en een klein beetje tandsteen weghalen) iets van 50 euro kwijt.
Kennelijk zijn Zweedse tandartsen duurder ofzo?
Doe wat je niet durft.
pi_101401995
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:07 schreef Nallie het volgende:

[..]

Ik ben niet aanvullend verzekerd dus betaal de tandarts zelf. Heb een dure tandarts maar voor gaatje vullen was ik vorige week 82 euro kwijt.
alleen al onderzoek kost hier 40 euro. Niet bij de tandarts maar bij de hygienist...
pi_101402069
Maar Jägar waarom moet je dit eerst doen?
Moet je eerst een eerste consult/check doen voor ze je accepteren?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Vis een optie? woensdag 31 augustus 2011 @ 10:14:17 #46
70532 loveli
N
pi_101402099
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 08:58 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik ga ff googelen op dromen en vitamine B.
http://www.mannen-gezondheid.com/vitamine-B6.html

Te veel B6 kan de veroorzaker zijn.
crap in = crap out
pi_101402145
Ik wil een tuin. En dan komkommers en pompoenen en paprikas en tomaten groeien *O*
pi_101402146
Ik heb ook vrijwel nooit iets (behalve dus die verstandskiezen vorige week :') ). Hoef van de tandarts ook maar één keer per jaar op controle te komen, dat is 24,-. Dan even wat tandsteen verwijderen enzo en dan is het meestal zo'n 40,- totaal per jaar.
pi_101402221
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:16 schreef Perruche het volgende:
Ik wil een tuin. En dan komkommers en pompoenen en paprikas en tomaten groeien *O*
*O* Ik had ze op mijn balkon staan! Komkommers en paprika en tomaat en peper.. Helaas is de tijd van t jaar geweest, en ga ik ze weghalen. Peper heeft het niet gedaan trouwens -O-
~ Bonito La Risa ~
pi_101402235
Ik heb niet eens een balkon ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')