abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101999001
Veiligheid voorop inderdaad. Maar stoepen zijn niet altijd gemaakt voor hardlopers en als ze vol staan met auto's en er weinig breedte overblijft ga ik toch echt de weg op. Het liefst aan de kant waar ik verkeer zie aankomen.
  donderdag 15 september 2011 @ 23:13:37 #152
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_102000263
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:48 schreef Young_David het volgende:
Veiligheid voorop inderdaad. Maar stoepen zijn niet altijd gemaakt voor hardlopers en als ze vol staan met auto's en er weinig breedte overblijft ga ik toch echt de weg op. Het liefst aan de kant waar ik verkeer zie aankomen.
Dat is ook altijd zo'n discussie. Aan welke kant van de weg / het fietspad loop je?

Ik heb altijd sterk de voorkeur voor de linkerkant, maar het valt mij op dat ik een van de weinigen ben. Terwijl het voor mij zo veel lekkerder loopt. Ik zie alles aankomen, hoef niet steeds achterom te kijken of er iets aankomt en kan dus ook veel makkelijker een stap naar links/rechts zetten.
He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.
  vrijdag 16 september 2011 @ 03:30:23 #153
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_102006128
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 23:13 schreef Fallen het volgende:

[..]

Dat is ook altijd zo'n discussie. Aan welke kant van de weg / het fietspad loop je?

Ik heb altijd sterk de voorkeur voor de linkerkant, maar het valt mij op dat ik een van de weinigen ben. Terwijl het voor mij zo veel lekkerder loopt. Ik zie alles aankomen, hoef niet steeds achterom te kijken of er iets aankomt en kan dus ook veel makkelijker een stap naar links/rechts zetten.
ik loop ook altijd tegen het verkeer in vanwege de de bovengenoemde redenen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  vrijdag 16 september 2011 @ 07:41:03 #154
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_102006633
Je moet zelfs tegen het verkeer inlopen vd verkeerswet (if not mistaken, ow dat is in 94 afgeschaft). Vanwege bovengenoemde redenen.
In de avond loop ik zonder licht met reflecterende hesje.

[ Bericht 0% gewijzigd door slacker_nl op 16-09-2011 15:53:05 ]
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  vrijdag 16 september 2011 @ 07:49:32 #155
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_102006711
net terug van een klein rondje van 7km, ging niet lekker...benen waren wat zwaar en ik had de hond mee waardoor ik op een gegeven moment meer op de hond aan het was dan op mijn lopen..
  vrijdag 16 september 2011 @ 08:14:03 #156
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_102006994
Vanochtend weer 5 km gelopen met 9,8 gelopen. Ben over mijn 'ik moet niet te hard lopen want dan ben ik te snel kapot en moet ik een stuk naar huis wandelen waardoor ik te laat op het werk kom'-vrees heen. Ik geloof alleen niet dat ik op deze manier echt winst ga boeken op snelheid, want ik ervaar toch een soort blokkade dus ik ga toch maar eens op zoek naar een schema om op snelheid te kunnen trainen. Dan blijft dat doordeweekse rondje ook nog een beetje leuk ;)
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 16 september 2011 @ 08:16:51 #157
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_102007033
Ik vind dat er in mijn omgeving over het algemeen heel netjes met hardlopers omgesprongen wordt, net alsof automobilisten en fietsers weten dat het lastig en vervelend is om steeds te moeten stoppen als je in een flow zit.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 16 september 2011 @ 09:19:03 #158
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_102008034
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:16 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind dat er in mijn omgeving over het algemeen heel netjes met hardlopers omgesprongen wordt, net alsof automobilisten en fietsers weten dat het lastig en vervelend is om steeds te moeten stoppen als je in een flow zit.
hier ligt het er nog wel eens aan, er bestaan hier geen voet of fietspaden dus ik loop altijd op de weg.

Sommige vrachtwagenchauffeurs gaan met een boog om je heen en bij anderen voel je je bijna meegezogen worden zo vlak gaan ze langs je
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:05:43 #159
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102012501
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 03:30 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ik loop ook altijd tegen het verkeer in vanwege de de bovengenoemde redenen
Probleem met dit is dat veel voetgangers/lopers dus niet aan de kant gaan, terwijl ze niet zien wat er achter hun gebeurt. Als er achter je ook een auto aankomt, dan kan de tegemoetkomende auto dus niet uitwijken. ERG irritant als je automobilist bent. Dan moet je keihard remmen en je hebt een voetganger die je onnozel aankijkt bijna op je motorkap.

Ik loop zelf ook wel links, daar niet van, maar dan zorg ik er wel voor dat ik óf achteromkijk óf aan de kant ga.
heitieh
  vrijdag 16 september 2011 @ 15:55:28 #160
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_102020305
quote:
99s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:05 schreef Joooo-pi het volgende:
Probleem met dit is dat veel voetgangers/lopers dus niet aan de kant gaan, terwijl ze niet zien wat er achter hun gebeurt. Als er achter je ook een auto aankomt, dan kan de tegemoetkomende auto dus niet uitwijken. ERG irritant als je automobilist bent. Dan moet je keihard remmen en je hebt een voetganger die je onnozel aankijkt bijna op je motorkap.

Ik loop zelf ook wel links, daar niet van, maar dan zorg ik er wel voor dat ik óf achteromkijk óf aan de kant ga.
Automobilisten die zo hard op een rem moeten trappen hebben duidelijk geen verkeersinzicht. Je ziet een voetganger je tegemoet komen: snelheid aanpassen. Of de voetganger er hoort te lopen of niet, je dient je gewoon aan te passen aan de overige deelnemers. Scheelt verrassingen en een hoop (bijna) ongelukken.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_102020560
Bovendien, waar je ook loopt, altijd alert zijn op verkeer. Of lopen in een omgeving waar verkeer geen issue is.
pi_102020617
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:55 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Automobilisten die zo hard op een rem moeten trappen hebben duidelijk geen verkeersinzicht. Je ziet een voetganger je tegemoet komen: snelheid aanpassen. Of de voetganger er hoort te lopen of niet, je dient je gewoon aan te passen aan de overige deelnemers. Scheelt verrassingen en een hoop (bijna) ongelukken.
En wie gaat dan waarheen, om een aanrijding te voorkomen?

Als ik op mijn scooter een hardloper nader met 15 meter per seconde, en we hebben nog zo'n 7 meter te gaan, moet ik dan naar links (hopen dat er geen fietser of brommer in tegengestelde richting komt!), of gaat de hardloper toch de berm in?

In de praktijk blijkt dat de hardloper gewoon doorloopt. Zodra het een keer zover is (niet of, maar wanneer) dat ik dus links voor een fietser/brommer heb, en voor mij een hardloper, dan zal dit toch erg pijnlijk zijn voor de hardloper ben ik bang.
La derecha oprime, la izquierda libera
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:31:23 #163
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_102023797
In de situatie dat je als hardloper aan de linkerkant van de weg loopt hanteer ik het volgende stappenplan:

1. Wat voor voertuig nadert er van voren? Indien vrachtwagen of landbouwvoertuig ruim van te voren naar de rechterkant van de weg oversteken.
2. Nadert er verkeer van achteren? Snelheden inschatten en de plaats waar de auto's elkaar tegenkomen bepalen. Is op die plek voldoende ruimte om in de berm te lopen? Zo nee, looptempo verlagen of eventueel stoppen in de berm op een veilige plaats.
3. Zijn er nog andere verkeersdeelnemers in tegemoetkomende richting (fietsers, wandelaars met honden)? Op tijd uitwijken naar de berm als er voldoende ruimte is. Anders oversteken naar de rechterkant van de weg.

In de praktijk loop ik op rustige tijdstippen, zodat ik dit soort situaties niet al te vaak tegenkom.
  vrijdag 16 september 2011 @ 18:30:02 #164
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_102025959
Zoiets had ik vanochtend ook. Ik dacht eens de weg vlak buiten de bebouwde kom te pakken, maar dat bleek natuurlijk gewoon een weg voor auto's te zijn, met een kleine strook voor fietsers. Ik moet zeggen dat ik het helemaal niks vond, met al die auto's die steeds vlak naast je rijden. Ik blijf gewoon op de stoep/het fietspad lopen. Ik vind het wel best zo.

Ik heb trouwens m'n eerste volle week (de derde les vandaag voor de tweede keer gedaan, zodat ik beter uitkom wat het schema betreft) en het gaat wel steeds gemakkelijker, ook al loop ik nog niet zo hard.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
  vrijdag 16 september 2011 @ 19:58:39 #165
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_102029893
quote:
15s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
En wie gaat dan waarheen, om een aanrijding te voorkomen?
Lijkt me dat de auto het asfalt verkiest boven een berm en de loper de berm boven het asfalt..?

quote:
Als ik op mijn scooter een hardloper nader met 15 meter per seconde, en we hebben nog zo'n 7 meter te gaan, moet ik dan naar links (hopen dat er geen fietser of brommer in tegengestelde richting komt!), of gaat de hardloper toch de berm in?
Je kan ook remmen net zoals de loper kan stoppen.

quote:
In de praktijk blijkt dat de hardloper gewoon doorloopt. Zodra het een keer zover is (niet of, maar wanneer) dat ik dus links voor een fietser/brommer heb, en voor mij een hardloper, dan zal dit toch erg pijnlijk zijn voor de hardloper ben ik bang.
De praktijk leert ook dat men best rekening kan houden met elkaar. Je gaat er vanuit dat de loper stopt omdat het pijnlijk is voor hem. Denk dat je ook naar je eigen verantwoordelijkheid moet kijken en dus vaart verminderen op het moment dat je voetgangers/lopers ziet lopen en je bochten hebt waar je tegenliggers moeilijk ziet aankomen.
pi_102033760
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:58 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Lijkt me dat de auto het asfalt verkiest boven een berm en de loper de berm boven het asfalt..?

[..]

Je kan ook remmen net zoals de loper kan stoppen.

[..]

De praktijk leert ook dat men best rekening kan houden met elkaar. Je gaat er vanuit dat de loper stopt omdat het pijnlijk is voor hem. Denk dat je ook naar je eigen verantwoordelijkheid moet kijken en dus vaart verminderen op het moment dat je voetgangers/lopers ziet lopen en je bochten hebt waar je tegenliggers moeilijk ziet aankomen.
De gemiddelde reactietijd in het verkeer waar men vanuit gaat is 1 seconde (=7,5 meter). Als ik dus een hardloper 10 meter van te voren zie, hebben hij/zij en ik nog 2,5 meter (=0,33 seconde) om te stoppen.
Het heeft imho helemaal niets te maken met rekening houden met elkaar, de reden dat ik het ten sprake bracht is dat veel mensen geen idee hebben hoe snel sommige dingen gaan, en hoe weinig ze opvallen :)

Net weer een paar mensen, in het donker gekleed op het fietspad, zonder verlichting op hun lichaam (Zelfs geen reflectie). Dan kan ik nog zoveel rekening houden als ik wil, maar dat gaat gewoon een keer goed mis. (en dat terwijl ze dus helemaal niet op het fietspad mág lopen, omdat daar gewoon een stoep aanwezig is... waar je wél veilig in het donker zonder verlichting kan lopen, omdat daar geen overig verkeer rijdt)
La derecha oprime, la izquierda libera
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:43:26 #167
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102034808
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:55 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

als je dan als loper toch niet aan de kant gaat, dan kun je net zo goed rechts lopen :+

Whatever... Vandaag les 13 gelopen. Moest echt diep gaan om die 3x 5 minuten te halen, maar het is toch weer gelukt *O*. De volgende les 6 minuten lopen :P
heitieh
pi_102102067
Iemand hier die ook de Singelloop van Utrecht doet en een envelop thuis heeft gekregen?
Klopt het dat er alleen maar een startnummer met gekke frutsels erop geplakt in zit?
  zondag 18 september 2011 @ 19:17:29 #169
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_102107419
Ik heb gister weer gelopen, zo'n 6 km in 40 minuten. De komende weken langzaam tempo en snelheid gaan opschroeven en mezelf klaarstomen voor 21 km. Word een leuke uitdaging!
  zondag 18 september 2011 @ 21:17:38 #170
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_102115008
Wat een discussie :) Ik loop zelf ook links, ik heb nog nooit een situatie gehad dat het echt mis ging. Als er verkeer aankomt blijf ik overigens stug doorlopen aan de linkerkant, of het moet echt een grote vrachtwagen/trekker zijn, dan wil ik wel even aan de kant gaan. Maar ik loop op een redelijk rustige weg die toch al niet echt tweebaans is, dus daar heb je sowieso al snel een probleem met auto's uit twee richtingen.

Nu het donkerder wordt, ik loop met een armband om met knipperlichtjes. Vorig jaar viel me op dat fietsers en auto's dan in een wijdere bocht om je heen gaan dan als je overdag over straat zou lopen ;)

Iets anders, ik heb mijn Runtastic grafieken wat beter zitten bekijken en ik baal daar toch een beetje van. Veel van mijn grafieken zien er zo uit:

Volgens deze grafiek sta ik op een aantal moment gewoon stil, terwijl ik normaal een redelijk vlak tempo aanhoudt, en als dat niet lukt, dan wandel ik, maar ik sta zo goed als nooit stil, zeker niet 5 keer in een sessie, en al helemaal niet minuten lang.

Laatst heb ik Runkeeper geprobeerd op hetzelfde traject en die gaf een veel vlakkere grafiek aan. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Welke app gebruik je?
  zondag 18 september 2011 @ 21:32:55 #171
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_102116244
IK gebruik Runtastic Pro en heb er geen problemen mee, het werkt bij mij fantastisch.
Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik altijd op het platteland (oke, heuvelland) loop en niet tussen gebouwen etc.
pi_102116561
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De gemiddelde reactietijd in het verkeer waar men vanuit gaat is 1 seconde (=7,5 meter). Als ik dus een hardloper 10 meter van te voren zie, hebben hij/zij en ik nog 2,5 meter (=0,33 seconde) om te stoppen.
Het heeft imho helemaal niets te maken met rekening houden met elkaar, de reden dat ik het ten sprake bracht is dat veel mensen geen idee hebben hoe snel sommige dingen gaan, en hoe weinig ze opvallen :)

Net weer een paar mensen, in het donker gekleed op het fietspad, zonder verlichting op hun lichaam (Zelfs geen reflectie). Dan kan ik nog zoveel rekening houden als ik wil, maar dat gaat gewoon een keer goed mis. (en dat terwijl ze dus helemaal niet op het fietspad mág lopen, omdat daar gewoon een stoep aanwezig is... waar je wél veilig in het donker zonder verlichting kan lopen, omdat daar geen overig verkeer rijdt)
In het donker heb ik altijd braaf een hesje aan. Heb net ook een wintershirt in neongeel besteld. Walgelijke kleur, maar ik merk zelf ook dat ik hardlopers snel over het hoofd zie in de auto of op de fiets als ze hun best niet doen om op te vallen. Daarnaast zit er ook wat volk tussen wat iets heeft van "ik sport dus ik heb voorrang", een beetje wielrenners op pootjes zeg maar.

Ik loop sowieso liever op rustige en lichte tijdstippen en niet graag op die autowegen bij mij in de buurt, al is het maar omdat ik liever niet in de bosjes getrokken word met dat goddelijke hardlooplichaam van me :P
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 18 september 2011 @ 21:37:24 #173
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_102116663
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:36 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]
al is het maar omdat ik liever niet in de bosjes getrokken word met dat goddelijke hardlooplichaam van me :P
:9~ ;)
  zondag 18 september 2011 @ 21:43:10 #174
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_102117147
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:37 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

:9~ ;)
grin
  maandag 19 september 2011 @ 17:39:25 #175
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_102145201
Gisteravond voor het eerst dit seizoen het reflecterend hesje aan moeten trekken toen ik rond 20:00 wou gaan hardlopen. Ik wilde eigenlijk 's ochtends lopen, maar had het lopen de hele dag al uitgesteld.
Mijn rechterknie voelde niet zo goed, maar eenmaal opgewarmd had ik daar niet echt last van. Ik kreeg wel steeds meer last van mijn voeten, zodat ik na 4 KM maar ben gestopt met lopen uit voorzorg.
Wil zondag meedoen met de posbankloop (6 KM) en kan het me nu niet veroorloven weer geblesseerd te raken :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')