Dat is ook altijd zo'n discussie. Aan welke kant van de weg / het fietspad loop je?quote:Op donderdag 15 september 2011 22:48 schreef Young_David het volgende:
Veiligheid voorop inderdaad. Maar stoepen zijn niet altijd gemaakt voor hardlopers en als ze vol staan met auto's en er weinig breedte overblijft ga ik toch echt de weg op. Het liefst aan de kant waar ik verkeer zie aankomen.
ik loop ook altijd tegen het verkeer in vanwege de de bovengenoemde redenenquote:Op donderdag 15 september 2011 23:13 schreef Fallen het volgende:
[..]
Dat is ook altijd zo'n discussie. Aan welke kant van de weg / het fietspad loop je?
Ik heb altijd sterk de voorkeur voor de linkerkant, maar het valt mij op dat ik een van de weinigen ben. Terwijl het voor mij zo veel lekkerder loopt. Ik zie alles aankomen, hoef niet steeds achterom te kijken of er iets aankomt en kan dus ook veel makkelijker een stap naar links/rechts zetten.
hier ligt het er nog wel eens aan, er bestaan hier geen voet of fietspaden dus ik loop altijd op de weg.quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:16 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind dat er in mijn omgeving over het algemeen heel netjes met hardlopers omgesprongen wordt, net alsof automobilisten en fietsers weten dat het lastig en vervelend is om steeds te moeten stoppen als je in een flow zit.
Probleem met dit is dat veel voetgangers/lopers dus niet aan de kant gaan, terwijl ze niet zien wat er achter hun gebeurt. Als er achter je ook een auto aankomt, dan kan de tegemoetkomende auto dus niet uitwijken. ERG irritant als je automobilist bent. Dan moet je keihard remmen en je hebt een voetganger die je onnozel aankijkt bijna op je motorkap.quote:Op vrijdag 16 september 2011 03:30 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik loop ook altijd tegen het verkeer in vanwege de de bovengenoemde redenen
Automobilisten die zo hard op een rem moeten trappen hebben duidelijk geen verkeersinzicht. Je ziet een voetganger je tegemoet komen: snelheid aanpassen. Of de voetganger er hoort te lopen of niet, je dient je gewoon aan te passen aan de overige deelnemers. Scheelt verrassingen en een hoop (bijna) ongelukken.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:05 schreef Joooo-pi het volgende:
Probleem met dit is dat veel voetgangers/lopers dus niet aan de kant gaan, terwijl ze niet zien wat er achter hun gebeurt. Als er achter je ook een auto aankomt, dan kan de tegemoetkomende auto dus niet uitwijken. ERG irritant als je automobilist bent. Dan moet je keihard remmen en je hebt een voetganger die je onnozel aankijkt bijna op je motorkap.
Ik loop zelf ook wel links, daar niet van, maar dan zorg ik er wel voor dat ik óf achteromkijk óf aan de kant ga.
En wie gaat dan waarheen, om een aanrijding te voorkomen?quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:55 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Automobilisten die zo hard op een rem moeten trappen hebben duidelijk geen verkeersinzicht. Je ziet een voetganger je tegemoet komen: snelheid aanpassen. Of de voetganger er hoort te lopen of niet, je dient je gewoon aan te passen aan de overige deelnemers. Scheelt verrassingen en een hoop (bijna) ongelukken.
Lijkt me dat de auto het asfalt verkiest boven een berm en de loper de berm boven het asfalt..?quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
En wie gaat dan waarheen, om een aanrijding te voorkomen?
Je kan ook remmen net zoals de loper kan stoppen.quote:Als ik op mijn scooter een hardloper nader met 15 meter per seconde, en we hebben nog zo'n 7 meter te gaan, moet ik dan naar links (hopen dat er geen fietser of brommer in tegengestelde richting komt!), of gaat de hardloper toch de berm in?
De praktijk leert ook dat men best rekening kan houden met elkaar. Je gaat er vanuit dat de loper stopt omdat het pijnlijk is voor hem. Denk dat je ook naar je eigen verantwoordelijkheid moet kijken en dus vaart verminderen op het moment dat je voetgangers/lopers ziet lopen en je bochten hebt waar je tegenliggers moeilijk ziet aankomen.quote:In de praktijk blijkt dat de hardloper gewoon doorloopt. Zodra het een keer zover is (niet of, maar wanneer) dat ik dus links voor een fietser/brommer heb, en voor mij een hardloper, dan zal dit toch erg pijnlijk zijn voor de hardloper ben ik bang.
De gemiddelde reactietijd in het verkeer waar men vanuit gaat is 1 seconde (=7,5 meter). Als ik dus een hardloper 10 meter van te voren zie, hebben hij/zij en ik nog 2,5 meter (=0,33 seconde) om te stoppen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 19:58 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Lijkt me dat de auto het asfalt verkiest boven een berm en de loper de berm boven het asfalt..?
[..]
Je kan ook remmen net zoals de loper kan stoppen.
[..]
De praktijk leert ook dat men best rekening kan houden met elkaar. Je gaat er vanuit dat de loper stopt omdat het pijnlijk is voor hem. Denk dat je ook naar je eigen verantwoordelijkheid moet kijken en dus vaart verminderen op het moment dat je voetgangers/lopers ziet lopen en je bochten hebt waar je tegenliggers moeilijk ziet aankomen.
als je dan als loper toch niet aan de kant gaat, dan kun je net zo goed rechts lopenquote:Op vrijdag 16 september 2011 15:55 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Automobilisten die zo hard op een rem moeten trappen hebben duidelijk geen verkeersinzicht. Je ziet een voetganger je tegemoet komen: snelheid aanpassen. Of de voetganger er hoort te lopen of niet, je dient je gewoon aan te passen aan de overige deelnemers. Scheelt verrassingen en een hoop (bijna) ongelukken.
In het donker heb ik altijd braaf een hesje aan. Heb net ook een wintershirt in neongeel besteld. Walgelijke kleur, maar ik merk zelf ook dat ik hardlopers snel over het hoofd zie in de auto of op de fiets als ze hun best niet doen om op te vallen. Daarnaast zit er ook wat volk tussen wat iets heeft van "ik sport dus ik heb voorrang", een beetje wielrenners op pootjes zeg maar.quote:Op vrijdag 16 september 2011 21:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De gemiddelde reactietijd in het verkeer waar men vanuit gaat is 1 seconde (=7,5 meter). Als ik dus een hardloper 10 meter van te voren zie, hebben hij/zij en ik nog 2,5 meter (=0,33 seconde) om te stoppen.
Het heeft imho helemaal niets te maken met rekening houden met elkaar, de reden dat ik het ten sprake bracht is dat veel mensen geen idee hebben hoe snel sommige dingen gaan, en hoe weinig ze opvallen![]()
Net weer een paar mensen, in het donker gekleed op het fietspad, zonder verlichting op hun lichaam (Zelfs geen reflectie). Dan kan ik nog zoveel rekening houden als ik wil, maar dat gaat gewoon een keer goed mis. (en dat terwijl ze dus helemaal niet op het fietspad mág lopen, omdat daar gewoon een stoep aanwezig is... waar je wél veilig in het donker zonder verlichting kan lopen, omdat daar geen overig verkeer rijdt)
quote:Op zondag 18 september 2011 21:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
al is het maar omdat ik liever niet in de bosjes getrokken word met dat goddelijke hardlooplichaam van me
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |