Irritatie100 | dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:07 |
Ik rij regelmatig in de auto van m'n vader en er valt me al een hele tijd iets op aan zijn auto. Als ik met koude motor start en weg rij, dan is binnen 1 kilometer rijden en nog geen 2 minuten de motor al op temperatuur (volgens de temperatuurmeter dan ![]() Nou heb ik in veel auto's gereden, maar nog nooit in eentje die zo enorm snel opwarmt en ook zo lang warm blijft dus ik vraag me af: is dit eigenlijk wel normaal. Het gaat om een Ford Mondeo 2.0 Flexifuel uit 2009 met 56k op de teller. Hij doet het eigenlijk al vanaf de allereerste kilometer (m'n pa heeft 'm nieuwe gekregen destijds). Verder heeft de auto nooit ergens last van, dus op zich is het niet storend maar alleen opvallend ![]() | |
Radio-silence | dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:25 |
Een auto rijdt niet op ijs ofzo.... tuurlijk wordt die snel warm, de ontbrandingen in de motor zijn vrij explosief waardoor er veel warmte vrijkomt. | |
Sometimes | dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:30 |
Dat metertje geeft de temperatuur van de koelvloeistof aan, niet de temperatuur van de motor(olie). Om die laatste op temperatuur te krijgen ben je wel wat langer bezig. | |
mstx | dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:33 |
Zelfs voor de koelvloeistof is 2 minuten best snel. | |
vosss | dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:35 |
Dat dus. Er zijn echt serieus teveel mensen die denken ow mn water is warm ik kan hem flink van jetje geven ![]() Tevens snap ik niet dat niet gewoon alle auto's een olietempmetertje hebben. Daar gaat het om. En als je olie op temp is dan is je water dat ook al lang en breed. Geen idee waarom fabrikanten dat eik niet doen, zo een metertje kost geen drol en al helemaal niet op de totale productiekosten van een willekeurige auto ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:36 |
Nee, ok, maar ik neem ook vaak de Swift van m'n moeder mee en daar duurt het veel langer voordat de kvs op temperatuur is en die is na een half uurtje stilstaan gewoon weer koud. En dat is eigenlijk bij alle auto's waar ik in rij zo. | |
Jimmie | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:06 |
Misschien een verwarmingsunit? Al is dat voornamelijk een optie voor diesels als ik het goed heb. | |
Palomar | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:10 |
Volgens mij is die temperatuurmeter meer bedoeld om oververhitting aan te geven. En denk dat aan de watertemp. beter is af te leiden of ie te warm wordt of niet (of kan olie ook te warm worden?). | |
netolk | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:12 |
Uiteraard kan olie ook te warm worden maar het gaat idd om de koelvloeistof en dan met name wanneer er te weinig is of het om een andere rede te warm word omdat je motor de warmte dan niet genoeg kwijt kan en dan dus vast kan gaan lopen | |
vosss | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:14 |
Jamaar een auto op zn falie geven als de olie niet op temperatuur is, is ook slecht ervoor. Waarom niet standaard zo een metertje erin frotten. Dat kost een paar euro. ![]() | |
netolk | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:19 |
auto's zijn ook niet gemaakt om op hun falie te geven (tenminste niet die je bij de dealer zo even kan kopen) | |
vosss | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:22 |
Tuurlijk wel. Althans een beetje fatsoenlijke auto wel. ![]() | |
Palomar | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:24 |
Volgens mij weten de meeste mensen toch niet dat je pas mag blazen als de motor/olie op temperatuur is, dus is het weer een extra metertje wat nietszeggend is. Dan kan de fabrikant beter een toerenbegrenzer inschakelen zolang de olie niet op temperatuur is. Al is dat weer slecht voor de reviews, omdat de auto 'de eerste kilometers traag is' etc. Auto's worden ook voor een groot deel ontworpen door markeringafdelingen en die willen geen onnodige metertjes en beperkingen ![]() | |
netolk | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:27 |
Precies, en de eerste kilometers rij je meestal toch nog de stad uit en je zou natuurlijk ook naar een andere versnelling kunnen schakelen | |
BritchesAndHose | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:28 |
Een beetje auto heeft op de toerenteller een variable indicator zitten die aangeeft wat de redline is en wat niet. Koud(ish): ![]() Warm(ish): ![]() | |
netolk | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:37 |
Owja, dat is waar ook ja... Had ik nog niet eens aan gedacht, maarja die gasten hier hebben waarschijnlijk alleen maar een snelheidsmeter... | |
Jimmie | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:41 |
Toch wordt het olie temperatuur metertje met een reden weggelaten. Met moderne productie toleranties misschien voldoende als het water warm is? Doel ik overigens niet op continu redlinen, maar wel gas er op. | |
netolk | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:46 |
Voor normaal gebruik van een auto is het helemaal niet nodig omdat je dan al lang voordat je motor echt moet gaan werken hebt doorgeschakeld naar een hogere versnelling | |
mstx | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:49 |
Maar het olietemperatuurmetertje onderaan staat nog wel op 50 graden? ![]() | |
Biogarde | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:56 |
Het wordt zo'n moeilijk grote klok hè, als ze van 0 naar 150 moeten ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:57 |
Temperatuurmeter geeft de kvs temp aan, en hoe snel die oploopt, is voornamelijk afhankelijk van waar de fabrikant de sensor heeft geplaatst. Olietemp is een heel ander verhaal, maar dat ondervind je pas als je een keertje een auto met olietempmeter hebt gereden. ![]() | |
vosss | dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:03 |
Koude motor en dan de begrenzer pas op 6500 toeren hebben??? Schiet mij maar lek, maar met een koude motor doe je rustig aan en trek je hem zeker niet tot 6500 toeren ![]() | |
vosss | dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:05 |
Olietemp van 50 graden is niet warm. Dat bedoeld ie neem ik aan. En bij het warme voorbeeld staat de begrenzer op 7900. Dus beide plaatjes zijn onzin lijkt me, want met koud (lees: onder de 50 graden) ga je geen 6500 toeren trekken en met dat wat warm voor moet stellen (lees: 50 graden) ga je geen 7900 toeren trekken. Een beetje auto zoals de poster van die post die auto noemt zou zorgen dat zn fucking meters ook gewoon werken ![]() | |
mstx | dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:07 |
Dat ja. | |
BritchesAndHose | dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:26 |
http://www.rogueengineering.com/bmw/OTMP.html In a study of the E39 M5, the first LED segment that turns off is at 100°F. (38 grd C) The lights continue to disappear until 140°F (60 grd C), when the last LED segment remains illuminated permanently. Dus die meters lijken het wel zo ongeveer te doen zoals je redelijkerwijs mag verwachten | |
vosss | dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:28 |
Je kan mij nog meer vertellen, maar een auto die die olietemps pas rond de 40 graden heeft zitten vind het niet tof om tot de 6500 in de toeren gejast te worden. En nee ook die BMW niet. | |
GizartFRL | dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:29 |
Zelfs mijn 205 GTI reed ik onder de 3000 toeren. Koud. Dan maar de eerste kilometers op de snelweg ingehaald worden omdat je 100-110 rijdt. Dat blok heeft de 3 ton dan ook gehaald. Ofwel: ben het met je eens dat een olietemperatuur te vaak ontbreekt. Aan de andere kant levert het wel meer reparaties op wat gunstig is voor de dealerwerkplaats. | |
netolk | dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:00 |
Tja, je had natuurlijk ook gewoon kunnen door schakelen/nieuwe schakelbak kunnen kopen waarmee je gewoon 120 kan rijden met 2000 toeren | |
blup | dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:11 |
Mijn oude clio 16v had dat ook, ik ging zelfs niet hoger als de 2500. In de winter al helemaal niet, mede het rauwe gare motorgeluid deed me rustig aan doen. Meestal pas na dik 20 a 30 minuten rijden kwam de olie rond de 90 graden. Water was al lang en breed op temperatuur. Ik had op mn oude werk een dokus met oude 325i die hem altijd als de dienst erop zat hem vol in de begrenzer zat te trappen. (dat was stoer) Ik heb hem vaak gewaarschuwd dat hem dat zn auto gaat kosten maar nee. Hij had hem ene minuutje laten draaien, dan was de olie echt wel rond heur!!! ![]() | |
Sometimes | dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:37 |
Veel auto's hebben tegenwoordig ook geen (koelvloeistof)temperatuurmeter meer. Het voegt toch niet heel veel meer toe en kan dan dus ook niet meer de illusie wekken dat de motor warm is. Ik dacht dat ik dat metertje erg zou missen, maar het blijkt juist prettiger zonder. Die van mijn ouders heeft een lampje dat de eerste paar honderd meter blauw brandt. Heeft ook niet veel zin. | |
Palomar | dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:03 |
Zo ontzettend schadelijk is het volgens mij ook weer niet als je veel toeren maakt met koude motor. Althans, op de korte termijn. Volgens mij merk je de gevolgen pas na vele duizenden kilometers en dan is de garantie toch al verlopen. Maw. niet boeiend voor de fabrikant. Als er een wetgeving zou bestaan dat auto's minimaal 10 jaar garantie moeten hebben op alle onderdelen, reken maar hoe snel fabrikanten opeens temperatuurafhankelijke toerenbegrenzers en waarschuwingsmetertjes in gaan bouwen ![]() | |
GizartFRL | dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:45 |
Ik had inderdaad de 5e versnelling van een diesel kunnen monteren zodat de auto lekker weinig toeren draait bij 120. Maar waarom het karakter van een auto verneuken? | |
RealBizkit666 | dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:52 |
Want plankgas tot aan de redline op koude motor is dan wel verantwoord of zo... ![]() | |
netolk | dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:07 |
Nouja, scheelt toch wel even wat brandstof en dan moet je dus ook niet zeiken als je steeds word ingehaald of word afgesneden omdat je niet met het verkeer mee rijd | |
Hyperdude | dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:51 |
Die temperatuurmetertjes zijn ook ontzettend gestabiliseerd/gedempt. Het temperatuurgebied waar ze "normaal" aanwijzen is ontzettend ruim gekozen. Als ie dus een afwijkende waarde aangeeft is er iets echt niet goed. Behalve als je koud wegrijdt dus. ![]() Koop een oude 911 als je oliometertjes wilt hebben. ![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:42 |
Olietemperatuur is alleen belangrijk voor mensen die er verstand van hebben. Koelvloeistof is makkelijker voor iedereen, als dat te warm wordt oid dan kun je makkelijk zien dat er problemen zijn. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:49 |
klopt is normaal bij Ford, bij een ford wordt er namelijk geen koelwater temp gemeten maar de cilinderkop temperatuur, is deze op een bepaalde waarde dan wordt dit weer gegeven als "warme"motor zijnde, daarom lijkt hij zo snel warm te zijn | |
Hyperdude | dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:55 |
Altijd handig, mensen met praktische kennis. ![]() Maar die "cilinderkoptemperatuur", zegt die nog wat over wanneer je kan gassen? Of is het weer het zoveelste dumbingdown gadget? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:10 |
nope zegt niks over waneer je kan gassen, normaal gesproken staat ie al met 2 sec op "warm" in het midden dus de cilinderkoptemp sensor (CHT in Ford termen) wordt gebruikt om de kop temperatuur te meten en de effectiviteit van het koelsysteem, komt de kop op een bepaalde temp dan wordt 1 cilinder uitgeschakeld om als lucht pomp te functioneren, en gaat de wijzer op 3/4 staan, werdt dit nog niet, dan zal de PCM (regeleenheid van de motor) nog een cilinder uitschakelen en die laten draaien als luchtpomp en gaat de wijzer het rode gebied in. zakt de temperatuur dan nog niet, dan zet de PCM de motor UIT, dit om motor schade te beperken cq te voorkomen | |
Hyperdude | dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:25 |
Duidelijk verhaal. ![]() Sorry voor off-topic: maar ik rij een al een paar jaar in verschillende auto's en motoren, en krijg de olie- en/of water temperatuurmeter maar met erg veel moeite richting rood/voorbij het midden. (ook niet met ochtend/avondritjes ![]() Kunnen ze bij Ford niet beter een wat ruimer bemeten koelsysteem gebruiken? | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:42 |
koelsysteem is voldoende uitgemeten, het meer een veiligheid, om te voorkomen dat je of een koppakking er uitblaast of zwaardere motor schade op loopt | |
GizartFRL | dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:21 |
Als ik zuinig had willen rijden had ik wel een diesel gekocht ![]() Ik zeik ook absoluut niet, maar mijn werk zat vlak naast de snelweg en wilde mijn auto niet meteen te hoog in de toeren gooien. Afgesneden werd ik ook niet ![]() En zodra de motor op temperatuur was reed ik ook gewoon met het verkeer mee en soms wat sneller. ![]() | |
netolk | dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:23 |
ahh, toch kan je je auto best wel zo'n 3000 a 3500 toeren laten draaien als ie nog (relatief) koud is hoor | |
T42 | dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:26 |
![]() misschien je censor stuk ts? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 augustus 2011 @ 12:45 |
Zie mijn reactie 42 | |
T42 | woensdag 31 augustus 2011 @ 23:19 |
me ouders hebben zo'n frot gehad ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 1 september 2011 @ 19:32 |
T42, maar de temp meter stond al in het midden ![]() |