abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 augustus 2011 @ 23:50:21 #1
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_101356368


Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.

Dus heb je vragen, kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro?

Stel dan hier je vraag!!!

Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tip 4: Zelf de formules in verschillende talen vertalen:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
http://branders.name/files/Excel-Function-Reference.pdf

Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP bij de wiki ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_101363764
Hoihoi,

Hierbij een tweetal dingetjes waar ik tegenaan loop. Ik zou graag jullie ideeen hierover horen

1) Ik heb een aantal sheets waarbij er bij afsluiten een aantal Subs/Functions worden gedraaid. Deze zaken zijn nodig om het bestand netjes op te ruimen en te saven. Normaal gesproken geen probleem, totdat één van de gebruikers besluit om Excel hard af te sluiten (via Taakbeheer, om wat voor reden dan ook). Dan worden de "afsluitmacro's" niet gedraaid en zijn er problemen de volgende keer dat het bestand wordt opgestart. Iemand enig idee hoe hiermee om te gaan? Het zou mooi zijn als er een soort trigger is die gecontroleerd kan worden (iets als If Application.Harde afsluiting = True Then Run macro's)

2) Dit gaat ook over mijn Auto_Close macro. Ik zou deze ook graag willen onderbreken. Soms wordt er namelijk iets geconstateerd tijdens het runnen van deze macro en dan zou ik het liefst zien dan het afsluiten wordt gestopt. Een Exit zorgt ervoor dat het schermpje "Do you want to save changes" verschijnt. Door op cancel te drukken wordt het afluiten dan onderbroken, maar ik wil dat dat automatisch gebeurt, zonder dat een user op cancel hoeft te drukken. Korter gezegd: hoe zorg ik ervoor dat drukken op het kruisje NIET resulteerd in het afsluiten van Excel? Hier ideeen over?
pi_102140054
Dooie boel hier, is de vakantie nog niet afgelopen afzo?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_102140253
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 19 september 2011 @ 16:12:34 #5
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_102141648
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2011 15:28 schreef Deetch het volgende:
Dooie boel hier, is de vakantie nog niet afgelopen afzo?
Daar lijkt het wel op ja.. Of men heeft in de vakantie een cursus Excel gevolgd!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_102177729
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 16:12 schreef qu63 het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op ja.. Of men heeft in de vakantie een cursus Excel gevolgd!
Dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_102177929
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:35 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.
Daarover gesproken, wat is een goede (gratis?) cursus Excel?
  woensdag 21 september 2011 @ 09:44:33 #8
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_102209690
Heb een Excel bestand dat belachelijk groot is: 7.5Mb.

Het zou iets van 100Kb moeten zijn, want het zijn wat tabs met tekst en een enkel logo. Kan er niet achterkomen waar het nou zit; iemand een tip?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  Boks-Chick woensdag 21 september 2011 @ 09:50:55 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_102209830
Heb je die logo's er zelf in gezet? Wellicht is een van die logo's een groot bestand?
lolwut
  woensdag 21 september 2011 @ 10:04:54 #10
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_102210142
Nee, logo's zelfs weggehaald, maakt geen donder uit. Maar zie nu een paar tabs die verdacht lang doorloopen tot kolom WVK, denk dat daar iets in verstopt zit. Ik laat het wel ff uitzoeken.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_102211349
Zitten er verborgen werkbladen of verborgen kolommen in met veel formules?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_102230261
+ benoemde bereiken even checken
  woensdag 21 september 2011 @ 20:17:30 #13
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_102233741
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:14 schreef hendrik2009 het volgende:
+ benoemde bereiken even checken
Te doen door in het lint (Excel 2007 NL) te gaan naar Formules en dan naar Namen beheren..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_102293525
Hee mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb Excel 2007 (NL versie) en loop tegen een probleem op.

EDIT:
Opgelost

Echter doet zich nu een nieuw probleem voor.

Ik kan een waarde selecteren in P20. Met de volgende code tel ik het aantal keren 'winst' in J bij elkaar op, die voldoen aan 2 criteria (namelijk B:B;P19 en C:C;P20).

Code1
1=AANTALLEN.ALS(B:B;P19;C:C;P20;J:J;"winst")

Code 2
1=AANTALLEN.ALS(B:B;P19;J:J;"winst")

Kan iemand me helpen?
Echter bevat P20 ook de mogelijkheid om Alles bij elkaar op te tellen, indien 'alle' (p36) wordt geselecteerd. In dat geval moet ik een code hebben, die eerst controleert of 'alle' is geselecteerd. Is dit niet het geval, dan moet Code 1 in gang worden gezet. Is dit wel het geval, dan moet code 2 in gang worden gezet.

Ik kwam niet verder dan:
1ALS(P20;P36; AANTALLEN.ALS(B:B;P19;J:J;"winst") AANTALLEN.ALS(B:B;P19;C:C;P20;J:J;"winst"))
Wat niet werkt, en toen raakte ik de kluts kwijt

[ Bericht 10% gewijzigd door BasNijmegen op 23-09-2011 15:00:21 ]
Website: Sneaker-forum.nl
pi_102361868
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem. Ik wil graag in Excel uit een totaal van 8 spelers willekeurig 4 spelers loten. Dit wil ik vervolgens 20 maal herhalen zodat elke speler even vaak gespeeld heeft aan het einde.

Ik vind via google diverse voorbeeld excel-sheets, maar niet de juiste voor mijn doel.

Alvast bedankt :) !
pi_102371735
Is er een tool (/manier) waarop ik het volgende simpel kan doen zonder de formule continue handmatig aan te passen:

Ik moet een formule naar beneden doortrekken, maar normaal veranderen dan alleen de cijfers (letters alleen naar rechts/links).
Nu moeten de cijfers juist blijven staan (dus $), maar de letters in oplopende volgorde veranderen.

Dus:

A1 bevat:
=ALS(Blad1!E3="X",Blad1!E2,"")

En A2 moet dan als volgt worden:
=ALS(Blad1!$F3="X",Blad1!$F2,"")

De enige verandering is dus E naar F. Dit moet uiteindelijk helemaal door tot AC, maar met doortrekken kan dat dus niet.
Iemand die een manier weet waarop ik dit toch zonder al teveel moeite toch voor elkaar kan krijgen?
pi_102372043
Je kunt het dollar teken op drie verschillende manieren gebruiken:
=C2
Normale referentie naar cel C2, bij omlaag trekken zal het C3, C4 etc worden. Bij naar rechts trekken: D2, E2 etc.

=$C2
Naar beneden: C3, C4 etc. Naar rechts zal kolom naam niet veranderen het blijft dus C2

=C$2
Naar beneden zal het record nummer zelfde blijven, dus C2, maar naar rechts zal het D2, E2 etc worden.

=$C$2
Of je het nou naar links, rechts, beneden of omhoog trekt de formule zal altijd naar cel C2 blijven wijzen.
  zondag 25 september 2011 @ 20:11:11 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_102372156
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 20:09 schreef Pakspul het volgende:
Je kunt het dollar teken op drie verschillende manieren gebruiken:
=C2
Normale referentie naar cel C2, bij omlaag trekken zal het C3, C4 etc worden. Bij naar rechts trekken: D2, E2 etc.

=$C2
Naar beneden: C3, C4 etc. Naar rechts zal kolom naam niet veranderen het blijft dus C2

=C$2
Naar beneden zal het record nummer zelfde blijven, dus C2, maar naar rechts zal het D2, E2 etc worden.

=$C$2
Of je het nou naar links, rechts, beneden of omhoog trekt de formule zal altijd naar cel C2 blijven wijzen.
Wat hij bedoelt is volgens mij naar onder slepen maar naar rechts de kolommen op laten lopen, terwijl de cijfers gelijk blijven.

Volgens mij kan dit niet, en ik denk zelfs dat je database slecht ontworpen is als je dit nodig hebt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_102372299
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 20:11 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Wat hij bedoelt is volgens mij naar onder slepen maar naar rechts de kolommen op laten lopen, terwijl de cijfers gelijk blijven.

Volgens mij kan dit niet, en ik denk zelfs dat je database slecht ontworpen is als je dit nodig hebt.
Volgens mij wil hij het cijfer vast zetten en dan kunnen doortrekken, welke richting ook op. Maar hij zet het dollar teken voor de kolom naam ipv het record nummer.
pi_102372638
Ik geef een slecht voorbeeld door dat dollarteken te gebruiken, dat was nog een klad.

Maar ik wil inderdaad dat wat Barcaconia zegt.

Ik had m'n 'assen' om kunnen draaien, dan had ik dit niet gehad, maar dat was de opmaak niet ten goede gekomen.
  zondag 25 september 2011 @ 21:31:42 #21
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_102376888
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 20:03 schreef EddyAlbena het volgende:
Is er een tool (/manier) waarop ik het volgende simpel kan doen zonder de formule continue handmatig aan te passen:

Ik moet een formule naar beneden doortrekken, maar normaal veranderen dan alleen de cijfers (letters alleen naar rechts/links).
Nu moeten de cijfers juist blijven staan (dus $), maar de letters in oplopende volgorde veranderen.

Dus:

A1 bevat:
=ALS(Blad1!E3="X",Blad1!E2,"")

En A2 moet dan als volgt worden:
=ALS(Blad1!$F3="X",Blad1!$F2,"")

De enige verandering is dus E naar F. Dit moet uiteindelijk helemaal door tot AC, maar met doortrekken kan dat dus niet.
Iemand die een manier weet waarop ik dit toch zonder al teveel moeite toch voor elkaar kan krijgen?
Als ik je goed begrijp in A2:

=IF(OFFSET($E$3,0,ROW())="x",OFFSET($E$3,-1,ROW()),"")

Soms krijg je nou eenmaal slecht in elkaar gezette databases aangeleverd. ;)
reset
pi_102383066
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 21:31 schreef Individual het volgende:

[..]

Als ik je goed begrijp in A2:

=IF(OFFSET($E$3,0,ROW())="x",OFFSET($E$3,-1,ROW()),"")

Soms krijg je nou eenmaal slecht in elkaar gezette databases aangeleverd. ;)
Hm, wat doet deze precies. Heb 'm ingevoegd maar zie niet direct een resultaat (ja, heb het omgezet naar Als, Rij en Verschuiving).

Wat Barca-nogiets zei klopte:

Als ik de formule
=ALS(Blad1!E3="X",Blad1!E2,"")

naar beneden sleep dan wil ik dat er komt te staan:
=ALS(Blad1!$F3="X",Blad1!$F2,"")

Dus kolom E wordt F, verder veranderd er niets.
Het lijkt mij op zich wel logisch als dat niet kan hoor, maar zijn er dan geen editors waarmee je simpel formules kan wijzigen?

Voorbeeld met screens, mocht dat nodig zijn (wel beetje verkrompen uitleg):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 25 september 2011 @ 23:53:09 #23
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_102384691
Het hele blad omgedraaid met die text als er een "x" staat toch?

In blad2 B5:

=IF(VLOOKUP(B$4,Sheet1!$D$2:$L$15,ROW()-3,0)="x",OFFSET(Sheet1!$D$2,0,ROW()-4),"")
reset
pi_102385623
Nog een alternatief. Zet in cel B5 van Blad2:

=ALS(INDIRECT("Blad1!R"&1+KOLOM()&"K"&RIJ();0)="X";INDIRECT("Blad1!R2K"&RIJ();0);"")

In woorden:
Als op Blad1
rij 1+kolom van de huidige cel (=2), dus rij = 3 (1+2=3)
en kolom gelijk aan de huidige rij, dus kolom =5
gelijk is aan X
zet dan van Blad1, rij 2 en kolom gelijk aan de huidige rij in de huidige cel en anders ""
pi_102413708
Hallo,

Weet iemand hoe ik een:
Tijdsbalk weergeven over periode van begin tot einde.
Daarnaast de tijdsbalk voorzien van een kleur dmv voorwaardelijk opmaak adhv % compleet.
100% = groen
<100% - 50% = geel
<50% - 25% = rood
<25% = grijs
En als de einddatum wordt overschreden dan een signaal weergeven.

Kolommen:
begindatum; einddatum; duur in werkdagen; status; %compleet; signaal

Alvast bedankt !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')