Met dank aan een aardig groepje mensen (BB'ers ) wordt er redelijk wat gekort op wat studenten, dus tja....quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:25 schreef Prive1990 het volgende:
Tja,
Ik weet het niet zo goed, Five-Horizons. Als je de media gelooft dan heeft niemand wat.
En hoe komt ze aan die 15.000?quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:40 schreef Chinless het volgende:
mijn vriendin toch wel een eurotje of 15.000. groten deels voor de kosten vd studie.
Ja hoe voelde gij uzelf jonge?quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:38 schreef Greenfolk het volgende:
In de regel hebben studenten géén spaargeld. En als ze sparen doen ze dat voor een doel, bijvoorbeeld vakantie.
En dat is wel jammer. Want als student kan je heel veel sparen. Je hebt zeeën van tijd over en kan daardoor makkelijk 15 tot 20 uur per week werken, en je hebt weinig vaste lasten waardoor je rekening hard kan groeien.
Het begin is altijd lastig, maar geld maakt geld.
Maar TS, je studeerd. Hoeveel spaargeld heb jij?
Mja, als mijn ouders de helft van mijn lasten betaald zouden hebben dan kon ik ook wel sparen ja. Maar dan spaar je zelf dus niks, want indirect is het het geld van je ouders wat je op je rekening hebt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:58 schreef GodsSon het volgende:
Hangt er heel erg vanaf, als je thuis woont (als in bij je ouders) is het makkelijker om te sparen.
Als je wil moet je als student zeker 1/2k per jaar apart kunnen zetten (met wat goede wil van je ouders). Maar een beetje leuk leven houdt het mooi rond de 0
Die 1¤ belasting die je moet betalen zal niet zo spannend zijn hoor....quote:Op zondag 28 augustus 2011 10:24 schreef QBay het volgende:
Ben 20 jaar, vanaf september vierdejaars student en heb bijna 15k aan spaargeld. Ik had er meer kunnen hebben (> 21k), maar heb laatst wat aankopen gedaan om onder de 21k te blijven...dan moet je namelijk belasting betalen over je spaargeld (waar al belasting over betaald is), iets wat ik dus niet wil (vind het principieel belachelijk).
Hoe ik aan het geld kom? Tja, heb een goed verdienende bijbaan (ook nog in de sector waarin ik studeer, das helemaal mooi meegenomen) en geef maandelijks niet zo heel veel uit. Het geld wat ik verdien met mijn bijbaan gaat grotendeels (niet alles, er moeten maandelijks toch wel wat dingen betaald worden) direct naar de spaarrekening, DUO betaald mijn opleiding.
Waarom ik zoveel geld heb? Geen idee, spaar eigenlijk nergens voor. Het is gewoon een luxe dat ik zoveel geld binnenkrijg.
Idd en het werkt met een peildatumquote:Op zondag 28 augustus 2011 11:32 schreef Locusta het volgende:
Volgens mij betaal je inderdaad ook alleen maar belasting over het geld dat over de ¤ 20.785,- komt. Als je (ik noem maar even wat) op ¤23.000 zit, zal dat wel niet al te veel zijn
Want iedereen doet het voor het geld? Beetje kortzichtig dus.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:33 schreef Monco10 het volgende:
Studenten hebben geen geld. Trouwens als ze een jaar of 30 zijn en eindelijk eens een baan hebben op een beetje niveau dan verdienen/krijgen ze nog steeds geen drol.
Beetje denken dat je verzekerd bent van een goed salaris als student zijnde
quote:Op zondag 28 augustus 2011 10:54 schreef GodsSon het volgende:
[..]
Die 1¤ belasting die je moet betalen zal niet zo spannend zijn hoor....
quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:32 schreef Locusta het volgende:
Volgens mij betaal je inderdaad ook alleen maar belasting over het geld dat over de ¤ 20.785,- komt. Als je (ik noem maar even wat) op ¤23.000 zit, zal dat wel niet al te veel zijn
Klopt allemaal, maar het wordt met elke ¤1000 euro toch wel meer dat je moet afdragen. Uiteraard ga ik natuurlijk niet ¤10.000 euro uitgeven om echt onder de limiet te blijven, nu was het gewoon nodig en was het belastingvoordeel een leuke bijkomstigheidquote:Op zondag 28 augustus 2011 11:40 schreef GodsSon het volgende:
[..]
Idd en het werkt met een peildatum
2000¤ over de limiet op 1 januari: 24¤ belasting, dat lijkt me toch te overzien.
Ik heb geen schulden (krijg wel stufi, maar haal makkelijk binnen 10 jaar mijn diploma dus hoef niks terug te betalen), dat is in mijn ogen gewoon geld? Het is misschien niet veel...maar ik denk dat je met 15k aan spaargeld wel hoger zit dan een gemiddeld gezin.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:33 schreef Monco10 het volgende:
Studenten hebben geen geld. Trouwens als ze een jaar of 30 zijn en eindelijk eens een baan hebben op een beetje niveau dan verdienen/krijgen ze nog steeds geen drol.
Beetje denken dat je verzekerd bent van een goed salaris als student zijnde
Ik wil ook graag beleggen, maar heb geen idee waarin. Ik ben blij dat ik een jaar geleden niet ingestapt ben op de beurs met trackers of beleggingsfondsen, dat geld was ik nu (na de klappen op de beurzen deze maand) zo goed als kwijt geweest. Ik wel best beleggen, maar wil wat zekerheid. Een verliesje van 10% op ¤5000 euro vind ik niet zo heel spannend, maar een verlies groter dan 10% vind ik toch wel jammer. Overigens moet je over je beleggingen ook gewoon belasting betalen in box 3, dus dat helpt niet wat dat betreft.quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:02 schreef plesner het volgende:
Om boven de belasting vrije limiet te gaan is nogal dom. Kan je beter met dat geld gaan beleggen.
quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:02 schreef plesner het volgende:
Om boven de belasting vrije limiet te gaan is nogal dom. Kan je beter met dat geld gaan beleggen.
Een verlies van 10% op 5000 is 500 euro.quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:18 schreef QBay het volgende:
[..]
Ik wil ook graag beleggen, maar heb geen idee waarin. Ik ben blij dat ik een jaar geleden niet ingestapt ben op de beurs met trackers of beleggingsfondsen, dat geld was ik nu (na de klappen op de beurzen deze maand) zo goed als kwijt geweest. Ik wel best beleggen, maar wil wat zekerheid. Een verliesje van 10% op ¤5000 euro vind ik niet zo heel spannend, maar een verlies groter dan 10% vind ik toch wel jammer. Overigens moet je over je beleggingen ook gewoon belasting betalen in box 3, dus dat helpt niet wat dat betreft.
Klopt als een bus, het is ook nogal principieel bij mij. Beleggen lijkt mij gewoon interessant en leuk om (een keer) te doen, dat verlies heb ik dan zelf gemaakt (ik heb er zelf voor gekozen dat risico te nemen). Het 'vrijwillig' afdragen aan de belastingdienst/overheid is iets waar ik feitelijk niet zelf voor kies, ze nemen het van mij af.quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:40 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Een verlies van 10% op 5000 is 500 euro.
Belasting die je moet betalen over 30.785 euro spaargeld (10.000 euro meer) is 120 euro.
Je koopt dus ook helemaal geen producten/diensten waar BTW op zit? Is immers precies hetzelfde..quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:47 schreef QBay het volgende:
[..]
Klopt als een bus, het is ook nogal principieel bij mij. Beleggen lijkt mij gewoon interessant en leuk om (een keer) te doen, dat verlies heb ik dan zelf gemaakt (ik heb er zelf voor gekozen dat risico te nemen). Het 'vrijwillig' afdragen aan de belastingdienst/overheid is iets waar ik feitelijk niet zelf voor kies, ze nemen het van mij af.
Ik snap ook wel dat er belasting betaald moet worden om het land draaiende te houden, maar belasting over geld waar al belasting over is betaald gaat mij echt te ver(het spaargeld wat ik heb is eerlijk verdiend, er is al belasting over betaald...). Belasting over mijn inkomen vind ik niet leuk (wie wel) maar daar heb ik verder geen bezwaren tegen.
Het is al met al nogal principieel dus, de belastingdienst en ik zijn geen vriendjes![]()
.
Gaat mij net zo. Gelukkig maak ik het nu helemaal weer goedquote:Op zondag 28 augustus 2011 13:24 schreef Devv het volgende:
Sparen tijdens de studententijd...het is mij nooit gelukt.
Altijd moo izulke reacties. Er hebben een paar mensen hier gereageerd, wat totaal geen representatie is van alle studenten en opeens hebben alle studenten geen spaargeld....quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:31 schreef Prive1990 het volgende:
Oké, dus niemand een beetje spaargeld?
Hangt grotendeels van de ouders af vermoed ik. En woonkosten. Ik heb altijd alles zelf betaald en twee (extra) verhuizingen brachten toch wel kosten met zich mee en koelkasten en wasmachines zijn ook niet goedkoop. Maar ja veel studenten betalen niks aan hun woning, want dat betaalt papa, en ze gaan in het weekend gewoon met een zak vuile was naar mama toe wat zondag netjes schoon en opgevouwen is. En het hele weekend gratis eten + een prakje mee voor maandag, natuurlijk. Ziektekosten worden betaald, lesgeld wordt betaald. Dat scheelt nogal wat op je maandelijkse kosten. Ik ken in mijn persoonlijke omgeving maar 1 persoon die alles zelf moest betalen en geen studieschuld heeft, maar die is wel 3 jaren gestopt tussendoor om te werken.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Altijd moo izulke reacties. Er hebben een paar mensen hier gereageerd, wat totaal geen representatie is van alle studenten en opeens hebben alle studenten geen spaargeld....
Typisch fok
Maar, ik had standaard -1000 euro spaargeld.
En denk nou eens na, welke onverwachte uitgaven hebben studenten nu?
Pure onzin. Ik betaal alles zelf (schoolgeld, boeken, zorgverzekering, autoverzekering, etc.) en kan toch goed sparen, het is maar net wat je zelf wilt.quote:Op maandag 29 augustus 2011 02:41 schreef Santello het volgende:
Alleen studenten waarvan de ouders het schoolgeld en zorgverzekering betalen kunnen sparen.
Inderdaad ik betaal alles zelf, het ligt er maar aan wat je leefstijl is. Als je 10 x per maand uitgaat, hou je inderdaad niks over neequote:Op maandag 29 augustus 2011 08:13 schreef QBay het volgende:
[..]
Pure onzin. Ik betaal alles zelf (schoolgeld, boeken, zorgverzekering, autoverzekering, etc.) en kan toch goed sparen, het is maar net wat je zelf wilt.
quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:24 schreef Devv het volgende:
Sparen tijdens de studententijd...het is mij nooit gelukt.
Dan moet je of veel werken of bovengemiddeld veel verdienen.quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Inderdaad ik betaal alles zelf, het ligt er maar aan wat je leefstijl is. Als je 10 x per maand uitgaat, hou je inderdaad niks over nee
Dit. Ook ik ben erg benieuwd waar Roces het vandaan haalde.quote:Op maandag 29 augustus 2011 12:18 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dan moet je of veel werken of bovengemiddeld veel verdienen.
160 lesgeld
20 boeken/hulpmiddelen
300 kale huur
50 gas/water/electra
110 zorgverzekering
15 telefoon
30 televisie/internet
10 sporten
150 boodschappen
-----
845 euro alleen al aan vaste lasten. Afhankelijk van je situatie zal het minder kunnen, maar als je alles zelf wilt betalen dan zit je zo op 800 euro. En dan heb je nog geen kroeg van binnen gezien. Ik weet niet wat jullie kregen als stufie, maar je zult toch in de weekenden redelijk wat uren moeten draaien om uberhaupt quite te draaien. "goed sparen" is dan niet echt aan de orde.
Na ongeveer 2 jaar op kamers gewoond te hebben ben ik weer thuis gaan wonen. Aangezien school maar 1,5 uur verder op is en het scheelt erg veel in de kosten. Daarnaast veel werken en dan kan je aanzienlijk sparen, en uitgaan hou ik op 1x per week.quote:Op maandag 29 augustus 2011 12:20 schreef Sosha het volgende:
[..]
Dit. Ook ik ben erg benieuwd waar Roces het vandaan haalde.
quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Inderdaad ik betaal alles zelf, het ligt er maar aan wat je leefstijl is. Als je 10 x per maand uitgaat, hou je inderdaad niks over nee
Ik betaal kostgeld (dus ook mijn deel in gas/water/elektra/internet/tv etc......)quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:58 schreef twiFight het volgende:
Dan betaal je dus niet alles zelf, want het scheelt je al veel in huur, gas/water/electra, internet, tv, voedsel, etc. Zelfs als je kostgeld betaalt dan woon je thuis een stuk goedkoper.
[..]
Misschien niet nodig, maar zal met 8,50 minimaal (? Digitenne) ook niet het grootste probleem zijn. Daarnaast moet je het bij sommige providers verplicht afnemen. Ik weet niet welke zorgverzekeraar jij hebt, maar mijn basispakket is al 110 euro, goedkoper door verhoogd eigen risico is bij mij geen optie, daar ik chronisch ziek ben. Het feit dat ik elk jaar mijn volledige eigen risico moet betalen heb ik niet meegenomen in dat kostenvoorbeeld. Ik betaal nog meer omdat ik aanvullende tandartsenvergoeding heb, maar dat had ik in mijn kostenvoorbeeld dan ook niet meegenomen. Bij het sporten ben ik uitgegaan van het studentensportpakket dat mijn school aanbood. Tuurlijk is er te varieren, maar wederom zal die 10 euro het verschil niet maken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:04 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ik betaal kostgeld (dus ook mijn deel in gas/water/elektra/internet/tv etc......)
Op kamers gaan kan je best goedkoop houden uit mijn ervaring. Televisie heb je niet nodig ~ gewoon via je je laptop films kijken e.d. , zorgverzekering kan je al met 40 euro naar beneden als je een basis pakket neemt. Sporten kan je thuis doen, dumbells, sit-ups, push-ups, joggen etc.
En hiernaast moet je gewoon veel werken. Met 8 uur in de week gaat sparen niks worden nee, maar een gemiddelde student kan zeker het dubbele werken. Vooral avonden/nachtdienst
De gemiddelde student volgt dat traject ook niet. En qua uren, ligt dat ook helemaal aan jezelf hoeveel je wilt werken. Er zijn zat mensen die full-time 80 uur p.w. halen, dus een student kan dat inclusief studie ook doen. Het is natuurlijk wel zwaar, maar het is het een of het ander, dus dan moet je ook niet klagen dat je niet kunt sparen terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt. (en hiermee doel ik niet zozeer op jou)quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:17 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dat "de gemiddelde student kan meer werken" argument vind ik altijd een dubieuze. Dat verschilt namelijk per student en zijn talenten en ambities. Een student die via MAVO > MBO het HBO gaat doen zal doorgaans best veel moeite hebben om het bij te benen en moet relatief veel 'doen' om de opleiding te halen
Grappig dat je eerst zegt dat een gemiddelde student dat traject niet volgt en daarna begint over 80 uurige werkweken. Wat is daar gemiddeld aan dan?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:29 schreef Roces18 het volgende:
[..]
De gemiddelde student volgt dat traject ook niet. En qua uren, ligt dat ook helemaal aan jezelf hoeveel je wilt werken. Er zijn zat mensen die full-time 80 uur p.w. halen, dus een student kan dat inclusief studie ook doen. Het is natuurlijk wel zwaar, maar het is het een of het ander, dus dan moet je ook niet klagen dat je niet kunt sparen terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt. (en hiermee doel ik niet zozeer op jou)
studenten hebben amper spaargeld omdat ze vaak meer uitgeven dan goed voor hen is.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:22 schreef Prive1990 het volgende:
Beste mensen,
Ik ben nieuwsgierig naar het gemiddelde spaargeld dat studenten hebben of niet.
Ik begin over 80 urige werkweken omdat sommige mensen die van school af zijn en bijv. een eigen bedrijf hebben (zeker in de horeca) al gauw 80 uur per week werken. Stel dat je 50 uur met je studie bezig bent, zou het mogelijk zijn om nog 30 uur eraan te plakken in de week om te werken, maar als je dat niet doet moet je ook niet klagen dat men niet kan sparen. Je kan het wel , maar je hebt er geen zin in dat zijn 2 andere dingen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 12:19 schreef twiFight het volgende:
[..]
Grappig dat je eerst zegt dat een gemiddelde student dat traject niet volgt en daarna begint over 80 uurige werkweken. Wat is daar gemiddeld aan dan?
Punt van (mijn deel van) de discussie is dat ik vind dat sparen niet echt mogelijk is, tenzij je een positieve externe invloed hebt, zoals meebetalende ouders, extra kunnen werken, hoog loon, etc. Ik vind het niet raar dat mensen die dat niet hebben ook niet (veel) kunnen sparen tijdens de studie.
Veel werken of gewoon minder uitgeven? Beide kan ook.quote:Op maandag 29 augustus 2011 12:18 schreef twiFight het volgende:
Dan moet je of veel werken of bovengemiddeld veel verdienen.
160 lesgeld
20 boeken/hulpmiddelen
300 kale huur
50 gas/water/electra
110 zorgverzekering
15 telefoon
30 televisie/internet
10 sporten
150 boodschappen
-----
845 euro alleen al aan vaste lasten. Afhankelijk van je situatie zal het minder kunnen, maar als je alles zelf wilt betalen dan zit je zo op 800 euro. En dan heb je nog geen kroeg van binnen gezien. Ik weet niet wat jullie kregen als stufie, maar je zult toch in de weekenden redelijk wat uren moeten draaien om uberhaupt quite te draaien. "goed sparen" is dan niet echt aan de orde.
het enige wat ik wil weten is of je thuis woont of op kamers.quote:Op zondag 28 augustus 2011 10:24 schreef QBay het volgende:
Ben 20 jaar, vanaf september vierdejaars student en heb bijna 15k aan spaargeld. Ik had er meer kunnen hebben (> 21k), maar heb laatst wat aankopen gedaan om onder andere onder de 21k te blijven...dan moet je namelijk belasting betalen over je spaargeld (waar al belasting over betaald is), iets wat ik dus niet wil (vind het principieel belachelijk).
Hoe ik aan het geld kom? Tja, heb een goed verdienende bijbaan (ook nog in de sector waarin ik studeer, das helemaal mooi meegenomen) en geef maandelijks niet zo heel veel uit. Het geld wat ik verdien met mijn bijbaan gaat grotendeels (niet alles, er moeten maandelijks toch wel wat dingen betaald worden) direct naar de spaarrekening, DUO betaald mijn opleiding.
Waarom ik zoveel geld heb? Geen idee, spaar eigenlijk nergens voor. Het is gewoon een luxe dat ik zoveel geld binnenkrijg.
hoho..quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:16 schreef Piger het volgende:
[..]
Veel werken of gewoon minder uitgeven? Beide kan ook.
Sorry hoor maar een paar bedragen zijn belachelijk hoog.
Boodschappen 150 euro vind ik voor een student echt veel. Dat kan sowieso wel voor 100 euro.
Zorgverzekering van 110 euro is al prijzig. Maar je krijgt ook nog een zorgtoeslag van rond de 65 euro, dus je kosten zijn zelfs dan maar 45 euro. Collegegeld is 140 per maand, geen 160. Totaal 710 euro.
1 dag in de maand werken is al zon 35 uur. Met een loon tussen de 7 en de 9 euro per uur zit je dus gemiddeld op een inkomen van 275 euro. Daar nog een uitwonende beurs bij van 265 en je zit op 540 euro.
Je komt dan inderdaad 170 euro tekort. Maar de ib-groep gaat er vanuit dat je ouders je wel beetje kunnen steunen, zoniet krijg je een aanvullende beurs.
Een gemiddelde student zal dus geen bakken met geld kunnen sparen. Maar een student die wel wat beter op zijn uitgaven let, geen huur van 350 euro per maand heeft (dat kan in vele steden ook voor 250/275) en 2/2,5 dag in de week werkt kan best een leuk bedrag bij elkaar sparen. Helemaal als je in de zomervakantie een paar weken fulltime werkt.
Bedankt dat je mijn punt bevestigt.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:16 schreef Piger het volgende:
[..]
Een gemiddelde student zal dus geen bakken met geld kunnen sparen.
Dat is inderdaad behoorlijk kut als je ouders hebt die genoeg verdienen maar niks willen bijdragen. Je kind niet laten werken en hem/haar alles geven wat hij/zij nodig heeft vind ik een beetje overdreven. Maar een kleine aanvullende bijdrage voor de studie vind ik wel zo normaal. Je hebt toch zelf voor kinderen gekozen. Dan mag je die best ondersteunen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:48 schreef Barreltje het volgende:
hoho..
er is een verschil tussen ouders die niet willen bijsteunen en die het niet kunnen.. als je ouders het niet kunnen kan je een aanvullende beurs krijgen, anders heb je gewoon dikke pech.. en jah.. die ouders heb je ook..
Dat wil toch niet zeggen dat er geen studenten kunnen zijn die wel sparen? Je moet er alleen meer moeite voor doen. Daarnaast kan je met werken in de zomer best een mooie buffer opbouwen, voor als je een keer een maand in de problemen kan komen. Maar dat geld wordt vaak natuurlijk aan vakantie's besteed.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 15:54 schreef twiFight het volgende:
Bedankt dat je mijn punt bevestigt.
Dat zeg ik ook niet. Je hebt natuurlijk altijd de uitersten: studenten die alles moeten betalen en toch geld kunnen sparen en studenten die alles krijgen maar toch schulden hebben. Dat er van beide voorbeelden te vinden zijn (vaak zelfs in je eigen kennissenkring wel) is dan ook niet zo raar.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 17:20 schreef Piger het volgende:
[..]
Dat wil toch niet zeggen dat er geen studenten kunnen zijn die wel sparen? Je moet er alleen meer moeite voor doen. Daarnaast kan je met werken in de zomer best een mooie buffer opbouwen, voor als je een keer een maand in de problemen kan komen. Maar dat geld wordt vaak natuurlijk aan vakantie's besteed.
Het probleem ligt niet bij de inkomsten, maar veel studenten (eigenlijk veel mensen) kunnen gewoon niet verstandig met geld omgaan. Als je dagelijks je boodschappen bij de AH to Go haalt of je lunch in de kantine dan moet je niet zeuren als je een flinke lening hebt of geen geld hebt kunnen sparen.
haar ouders hebben maandelijks een X bedrag apart gezet voor beide kinderen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:45 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
En hoe komt ze aan die 15.000?
Heb zelfs geen cent te sparen trouwens
dat is wel een lekker bedragquote:Op vrijdag 23 september 2011 13:44 schreef Telates het volgende:
Ik had iets van 15k-20k tijdens de eindfase van mijn studie. Een gedeelte voor m'n 18e door m'n ouders gespaard, een gedeelte zelf bijgevoegd. Verder altijd lekker geleefd (vereniging, vakanties, feestjes), dus er kan veel als je wil...
Eigen bedrijf gehad tijdens m'n studie, dus daar kon ik wel een lekker bedrag uit trekken om het wat op te bouwen tijdens m'n studie. En verder ouders die collegegeld, boeken, zorgverzekering betaalden.quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:50 schreef minibeer het volgende:
[..]
dat is wel een lekker bedrag
Heb je veel gewerkt dan? Heb ik zelf niet echt tijd voor.
Het is maar hoe je het ziet hè. Je kan ook zeggen dat zijn ouders het gespaard hebben, maar dan heeft hij zelf zorgverzekering collegegeld en boeken betaaldquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:33 schreef twiFight het volgende:
Dan hebben je ouders dus gespaard, niet jij. Als iemand anders al mijn onkosten betaalt dan kan ik ook 100% van mijn loon sparen ja. Ik blijf het een rare manier van denken vinden.
Wat dacht je gewoon van alles zelf betalen? Iedereen kan sparen met andermans geld, maar dan spaar je dus niks, want het is je geld niet. Dat is hetzelfde als zeggen dat ik geld gespaard heb omdat mijn ouders 2 ton op een rekening hebben staan. Gaat toch nergens over? Het is pas een prestatie van jezelf als je én je onkosten betaalt én je eigen verdiende geld op een rekening zet.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:35 schreef minibeer het volgende:
[..]
Het is maar hoe je het ziet hè. Je kan ook zeggen dat zijn ouders het gespaard hebben, maar dan heeft hij zelf zorgverzekering collegegeld en boeken betaald.
Dat is niet helemaal hetzelfde nee. Als je ouders je studie betalen, maar je verder geen geld van ze krijgt vind ik wel dat je mag zeggen dat je het zelf gespaard hebt. Maar jij mag best wat anders vinden hoorquote:Op vrijdag 23 september 2011 19:50 schreef twiFight het volgende:
[..]
Wat dacht je gewoon van alles zelf betalen? Iedereen kan sparen met andermans geld, maar dan spaar je dus niks, want het is je geld niet. Dat is hetzelfde als zeggen dat ik geld gespaard heb omdat mijn ouders 2 ton op een rekening hebben staan. Gaat toch nergens over? Het is pas een prestatie van jezelf als je én je onkosten betaalt én je eigen verdiende geld op een rekening zet.
Ik was destijds al wees, maar ik werkte er naast in de hoereca en deed cateringwerk voor mezelf.quote:Op vrijdag 23 september 2011 20:58 schreef HenkXL het volgende:
Een student die op kamers woont met een leven en die geen ouders heeft die ook maar iets willen betalen kan gewoonweg niet sparen.
okquote:
En je studeerde?quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik was destijds al wees, maar ik werkte er naast in de hoereca en deed cateringwerk voor mezelf.
Oh, en met op kamers wonen, dat had ik snel zat, woonde op een apartement, met een eigen ruime keuken, woonkamer, slaapkamer en badkamer met ligbad.
Jep, twee studies, Kunstmatige intelligentie wetenschappen en filosofie.quote:
Ach ja computerprobleem, twaalf jaar vermoed ik.quote:
okequote:Op vrijdag 23 september 2011 22:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach ja computerprobleem, twaalf jaar vermoed ik.
Respect manquote:Op vrijdag 23 september 2011 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, twee studies, Kunstmatige intelligentie wetenschappen en filosofie.
Ben na een jaar of twee ook anders gaan doen, werkte dan van mei tot september op cruise schepen, double shift, 7 dagen in de week, en de rest van het jaar part time, do vr za zo, alleen de avond, geen lunches.quote:Op vrijdag 23 september 2011 22:38 schreef minibeer het volgende:
[..]
Respect man
Ik doe ook twee studies, ik moet er niet aan denken om er nog bij te werken.
Tsja, knap hoor. Ik ken ook mensen die bij een vereniging gaan, aangemeld zijn bij 3 sportclubs en eigenlijk alleen maar uitgaan, maar die verder niet werken en al het geld dat ze nodig hebben (voor het corps, boeken, college, zorgverzekering, sport, huisvesting, uitgaan, eten) van hun ouders krijgen. Het lijkt me ook wel lekker maar ergens ben ik ook wel blij dat mijn ouders me dingen als uitgaan en bij een vereniging gaan lekker zelf laten betalen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ben na een jaar of twee ook anders gaan doen, werkte dan van mei tot september op cruise schepen, double shift, 7 dagen in de week, en de rest van het jaar part time, do vr za zo, alleen de avond, geen lunches.
Maar goed, niet op vakantie, niet of zelden uitgaan.
Ik vind inderdaad wat anders. Waarom? Lastig uitleggen, maar ga maar eens alle kosten van je studieleven zelf betalen (dus ook niet in het weekend met een tas vol vuile was naar je ouders en daar nog even 3 maaltijden scoren, etc.) en dan zul je er achter komen dat juist het door je ouders bekostigen van je studie/vaste lasten het verschil maakt tussen makkelijk rond komen of zelfs kunnen sparen, en je de tering moeten werken terwijl je eigenlijk die tijd met je neus in de boeken zou moeten zitten.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:57 schreef minibeer het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal hetzelfde nee. Als je ouders je studie betalen, maar je verder geen geld van ze krijgt vind ik wel dat je mag zeggen dat je het zelf gespaard hebt. Maar jij mag best wat anders vinden hoor.
Daarnaast spaar ik zelf helemaal niet, maar ben ik nu mijn ouders geld aan het opmaken.
Ach, dan kan je ook ophouden met studeren, ze weet toch alles beter.quote:Op zaterdag 24 september 2011 10:50 schreef Maincoon het volgende:
Sinds ik student ben heb ik inderdaad minder spaargeld dan voorheen. Ik probeer er echter wel zuinig mee te doen, omdat ik over een half jaar ga samenwonen. Dan is het geld dus helemaal op.
Waarom zou ik dat hebben gedaan? De vraag was trouwens, hoeveel spaargeld hebben studenten. Niet "hoeveel heb je zelf gespaard". Ik had gewoon aan het eind van m'n studie dat bedrag op de bank. Ik vind het ook verder niet zo interessant hoe dat tot stand is gekomen. Snap eigenlijk ook niet waarom je daar zo tegen ageert.quote:Op vrijdag 23 september 2011 23:25 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik vind inderdaad wat anders. Waarom? Lastig uitleggen, maar ga maar eens alle kosten van je studieleven zelf betalen (dus ook niet in het weekend met een tas vol vuile was naar je ouders en daar nog even 3 maaltijden scoren, etc.) en dan zul je er achter komen dat juist het door je ouders bekostigen van je studie/vaste lasten het verschil maakt tussen makkelijk rond komen of zelfs kunnen sparen, en je de tering moeten werken terwijl je eigenlijk die tijd met je neus in de boeken zou moeten zitten.
Denk het niet? Ik weet het eigenlijk niet. Heb je een eigen bedrijf met machines o.i.d. of wil je echt alles wat je bezit daartoe rekenen? Want dan kan het inderdaad snel oplopen. Heb alleen al 780 dvd's, 98 blu-ray's en 22 PS3 games. Dat alleen al zou (door tweedehands verkoop) bijna 4K opleveren xDquote:Op zaterdag 24 september 2011 08:35 schreef Roces18 het volgende:
mag je vaste activa ook meerekenen? dan zal het vast verdubbelen
Zelf ben ik nog bezig met mijn rijbewijs, maar twijfel om een auto te kopen. Wil er volgend jaar een kopen, maar als ik dan b.v. 7000 uitgeef, dan heb je in een keer ook een heel stuk minder geld.quote:Op zaterdag 24 september 2011 13:59 schreef Dubish het volgende:
20.000(Niet meer heb een auto mee gekocht.)
Ik heb geen eigen bedrijf maar ik bezit vooral luxeartikelenquote:Op zaterdag 24 september 2011 15:31 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Denk het niet? Ik weet het eigenlijk niet. Heb je een eigen bedrijf met machines o.i.d. of wil je echt alles wat je bezit daartoe rekenen? Want dan kan het inderdaad snel oplopen. Heb alleen al 780 dvd's, 98 blu-ray's en 22 PS3 games. Dat alleen al zou (door tweedehands verkoop) bijna 4K opleveren xD
Met vader geen contact al lang niet meer, moeder heeft geen rode cent. Ik redde mezelf en kon er van sparen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 20:58 schreef HenkXL het volgende:
Een student die op kamers woont met een leven en die geen ouders heeft die ook maar iets willen betalen kan gewoonweg niet sparen.
Tja, dat kan ook inderdaadquote:Op zaterdag 24 september 2011 16:27 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ik heb geen eigen bedrijf maar ik bezit vooral luxeartikelen. Bergen blu-rays, ps3, led hd tv, game pc, game laptop , interieur dat heeft me zeker 10k gekost.
Dan moet je de rest van het topic ook even lezen, dan weet je waar ik op reageerquote:Op zaterdag 24 september 2011 12:44 schreef Telates het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat hebben gedaan? De vraag was trouwens, hoeveel spaargeld hebben studenten. Niet "hoeveel heb je zelf gespaard". Ik had gewoon aan het eind van m'n studie dat bedrag op de bank. Ik vind het ook verder niet zo interessant hoe dat tot stand is gekomen. Snap eigenlijk ook niet waarom je daar zo tegen ageert.
Klopt, alleen het voordeel van student-zijn is dat je die keuzes vaak nog enigszins uit kan stellen. Bijvoorbeeld door geluk te hebben met een goede baan of meer te lenen.quote:Op zaterdag 24 september 2011 16:42 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Met vader geen contact al lang niet meer, moeder heeft geen rode cent. Ik redde mezelf en kon er van sparen.
Kwestie van keuze's
Is natuurlijk geen spaargeldquote:Op zaterdag 24 september 2011 16:44 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Tja, dat kan ook inderdaad.
Heb zelf alleen al voor 4K films e.d. (allemaal nieuw gekocht, maar 2e hands zullen ze nu nog 'maar' 4K waard zijn). Heb daarnaast nog 2 Full HD Tv's, home cineme set, 4 dvd-spelers, nog mijn oude VHS recorder(gaat gewoon boven alles, doet me denken aan goede oude tijden
), Xbox 360, PS3, vitrine kasten, WW2 spullen, macbook, pc's, etc.
Kom ik met gemak boven de 10K mee
Heb daarnaast ook nog best wel wat geld. Ik mag dus niet klagen
Moet kunnen, toch? Kan het voor mezelf ook niet voorstellen hoe ik zou moeten leven zonder die backup die ik heb, altijd op elke cent letten is mijn ding niet, zeker niet als je een 'actieve student' bent.quote:Op maandag 26 september 2011 14:08 schreef Skv het volgende:
Ik begon zes jaar geleden met 11K, heb er altijd bij gewerkt (en had geluk dat mijn ouders mijn kamer+studie betaalden). Maar al dat spaargeld is nu op. Voornamelijk aan reizen, onderhoud van de auto, kleding, stappen, borrels etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |