Met dank aan een aardig groepje mensen (BB'ers ) wordt er redelijk wat gekort op wat studenten, dus tja....quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:25 schreef Prive1990 het volgende:
Tja,
Ik weet het niet zo goed, Five-Horizons. Als je de media gelooft dan heeft niemand wat.
En hoe komt ze aan die 15.000?quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 21:40 schreef Chinless het volgende:
mijn vriendin toch wel een eurotje of 15.000. groten deels voor de kosten vd studie.
Ja hoe voelde gij uzelf jonge?quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:38 schreef Greenfolk het volgende:
In de regel hebben studenten géén spaargeld. En als ze sparen doen ze dat voor een doel, bijvoorbeeld vakantie.
En dat is wel jammer. Want als student kan je heel veel sparen. Je hebt zeeën van tijd over en kan daardoor makkelijk 15 tot 20 uur per week werken, en je hebt weinig vaste lasten waardoor je rekening hard kan groeien.
Het begin is altijd lastig, maar geld maakt geld.
Maar TS, je studeerd. Hoeveel spaargeld heb jij?
Mja, als mijn ouders de helft van mijn lasten betaald zouden hebben dan kon ik ook wel sparen ja. Maar dan spaar je zelf dus niks, want indirect is het het geld van je ouders wat je op je rekening hebt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:58 schreef GodsSon het volgende:
Hangt er heel erg vanaf, als je thuis woont (als in bij je ouders) is het makkelijker om te sparen.
Als je wil moet je als student zeker 1/2k per jaar apart kunnen zetten (met wat goede wil van je ouders). Maar een beetje leuk leven houdt het mooi rond de 0
Die 1¤ belasting die je moet betalen zal niet zo spannend zijn hoor....quote:Op zondag 28 augustus 2011 10:24 schreef QBay het volgende:
Ben 20 jaar, vanaf september vierdejaars student en heb bijna 15k aan spaargeld. Ik had er meer kunnen hebben (> 21k), maar heb laatst wat aankopen gedaan om onder de 21k te blijven...dan moet je namelijk belasting betalen over je spaargeld (waar al belasting over betaald is), iets wat ik dus niet wil (vind het principieel belachelijk).
Hoe ik aan het geld kom? Tja, heb een goed verdienende bijbaan (ook nog in de sector waarin ik studeer, das helemaal mooi meegenomen) en geef maandelijks niet zo heel veel uit. Het geld wat ik verdien met mijn bijbaan gaat grotendeels (niet alles, er moeten maandelijks toch wel wat dingen betaald worden) direct naar de spaarrekening, DUO betaald mijn opleiding.
Waarom ik zoveel geld heb? Geen idee, spaar eigenlijk nergens voor. Het is gewoon een luxe dat ik zoveel geld binnenkrijg.
Idd en het werkt met een peildatumquote:Op zondag 28 augustus 2011 11:32 schreef Locusta het volgende:
Volgens mij betaal je inderdaad ook alleen maar belasting over het geld dat over de ¤ 20.785,- komt. Als je (ik noem maar even wat) op ¤23.000 zit, zal dat wel niet al te veel zijn
Want iedereen doet het voor het geld? Beetje kortzichtig dus.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:33 schreef Monco10 het volgende:
Studenten hebben geen geld. Trouwens als ze een jaar of 30 zijn en eindelijk eens een baan hebben op een beetje niveau dan verdienen/krijgen ze nog steeds geen drol.
Beetje denken dat je verzekerd bent van een goed salaris als student zijnde
quote:Op zondag 28 augustus 2011 10:54 schreef GodsSon het volgende:
[..]
Die 1¤ belasting die je moet betalen zal niet zo spannend zijn hoor....
quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:32 schreef Locusta het volgende:
Volgens mij betaal je inderdaad ook alleen maar belasting over het geld dat over de ¤ 20.785,- komt. Als je (ik noem maar even wat) op ¤23.000 zit, zal dat wel niet al te veel zijn
Klopt allemaal, maar het wordt met elke ¤1000 euro toch wel meer dat je moet afdragen. Uiteraard ga ik natuurlijk niet ¤10.000 euro uitgeven om echt onder de limiet te blijven, nu was het gewoon nodig en was het belastingvoordeel een leuke bijkomstigheidquote:Op zondag 28 augustus 2011 11:40 schreef GodsSon het volgende:
[..]
Idd en het werkt met een peildatum
2000¤ over de limiet op 1 januari: 24¤ belasting, dat lijkt me toch te overzien.
Ik heb geen schulden (krijg wel stufi, maar haal makkelijk binnen 10 jaar mijn diploma dus hoef niks terug te betalen), dat is in mijn ogen gewoon geld? Het is misschien niet veel...maar ik denk dat je met 15k aan spaargeld wel hoger zit dan een gemiddeld gezin.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:33 schreef Monco10 het volgende:
Studenten hebben geen geld. Trouwens als ze een jaar of 30 zijn en eindelijk eens een baan hebben op een beetje niveau dan verdienen/krijgen ze nog steeds geen drol.
Beetje denken dat je verzekerd bent van een goed salaris als student zijnde
Ik wil ook graag beleggen, maar heb geen idee waarin. Ik ben blij dat ik een jaar geleden niet ingestapt ben op de beurs met trackers of beleggingsfondsen, dat geld was ik nu (na de klappen op de beurzen deze maand) zo goed als kwijt geweest. Ik wel best beleggen, maar wil wat zekerheid. Een verliesje van 10% op ¤5000 euro vind ik niet zo heel spannend, maar een verlies groter dan 10% vind ik toch wel jammer. Overigens moet je over je beleggingen ook gewoon belasting betalen in box 3, dus dat helpt niet wat dat betreft.quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:02 schreef plesner het volgende:
Om boven de belasting vrije limiet te gaan is nogal dom. Kan je beter met dat geld gaan beleggen.
quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:02 schreef plesner het volgende:
Om boven de belasting vrije limiet te gaan is nogal dom. Kan je beter met dat geld gaan beleggen.
Een verlies van 10% op 5000 is 500 euro.quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:18 schreef QBay het volgende:
[..]
Ik wil ook graag beleggen, maar heb geen idee waarin. Ik ben blij dat ik een jaar geleden niet ingestapt ben op de beurs met trackers of beleggingsfondsen, dat geld was ik nu (na de klappen op de beurzen deze maand) zo goed als kwijt geweest. Ik wel best beleggen, maar wil wat zekerheid. Een verliesje van 10% op ¤5000 euro vind ik niet zo heel spannend, maar een verlies groter dan 10% vind ik toch wel jammer. Overigens moet je over je beleggingen ook gewoon belasting betalen in box 3, dus dat helpt niet wat dat betreft.
Klopt als een bus, het is ook nogal principieel bij mij. Beleggen lijkt mij gewoon interessant en leuk om (een keer) te doen, dat verlies heb ik dan zelf gemaakt (ik heb er zelf voor gekozen dat risico te nemen). Het 'vrijwillig' afdragen aan de belastingdienst/overheid is iets waar ik feitelijk niet zelf voor kies, ze nemen het van mij af.quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:40 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Een verlies van 10% op 5000 is 500 euro.
Belasting die je moet betalen over 30.785 euro spaargeld (10.000 euro meer) is 120 euro.
Je koopt dus ook helemaal geen producten/diensten waar BTW op zit? Is immers precies hetzelfde..quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:47 schreef QBay het volgende:
[..]
Klopt als een bus, het is ook nogal principieel bij mij. Beleggen lijkt mij gewoon interessant en leuk om (een keer) te doen, dat verlies heb ik dan zelf gemaakt (ik heb er zelf voor gekozen dat risico te nemen). Het 'vrijwillig' afdragen aan de belastingdienst/overheid is iets waar ik feitelijk niet zelf voor kies, ze nemen het van mij af.
Ik snap ook wel dat er belasting betaald moet worden om het land draaiende te houden, maar belasting over geld waar al belasting over is betaald gaat mij echt te ver(het spaargeld wat ik heb is eerlijk verdiend, er is al belasting over betaald...). Belasting over mijn inkomen vind ik niet leuk (wie wel) maar daar heb ik verder geen bezwaren tegen.
Het is al met al nogal principieel dus, de belastingdienst en ik zijn geen vriendjes![]()
.
Gaat mij net zo. Gelukkig maak ik het nu helemaal weer goedquote:Op zondag 28 augustus 2011 13:24 schreef Devv het volgende:
Sparen tijdens de studententijd...het is mij nooit gelukt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |