abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101229539
Hey there, ik hoor dat jullie mij kunnen helpen.

Sinds een tijdje moet ik gluten melk en soja Vrij eten. Wat betekend dat ik geen macaronisaus uit een pakje meer mag maar het helemaal zelf moet maken.

Ik gebruik nu een pakje tomatensap, basilicum, oregano, paprikapoeder, chilipoeder, laurierbladeren en wat verse paprika's of een zak italiaanse groenten.

Maar mijn saus is telkens zuur. (ondanks dat ik hem lang genoeg laat pruttelen)

Weet iemand wat ik anders zou kunnen doen?
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:36:16 #2
165512 MASD
Music is dead.
pi_101230133
Suiker erin. Jeweet.
Long live music.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:37:05 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101230177
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:36 schreef MASD het volgende:
Suiker erin. Jeweet.
Inderdaad, hoeft niet eens zoveel te zijn, een beetje breekt het zuur van de tomaat al af.
pi_101230295
dat had ik vorige keer gedaan maar dan lijkt het nog minder op macaronisaus vind ik. Ik probeer zo dicht mogelijk bij de pakjes honig te komen :9
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:44:46 #5
165512 MASD
Music is dead.
pi_101230491
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:39 schreef hugsy het volgende:
dat had ik vorige keer gedaan maar dan lijkt het nog minder op macaronisaus vind ik. Ik probeer zo dicht mogelijk bij de pakjes honig te komen :9
Dan een beter recept zoeken of iemand vinden die wél kan koken. Als het met een beetje suiker niet werkt is het al hopeloos.
Long live music.
pi_101230893
Ennuh, ipv tomatensap gepelde tomaten uit een pak van bijvoorbeeld Heinz, weet alleen niet uit mijn hoofd hoe het met de additieven gesteld is, dit zou je dus in de winkel moeten na kijken, de smaak op zich is al vrij zoet dan. (Het kan uiteraard ook dat je tomatensap zelf zurig is van smaak ipv zoet door bijvoorbeeld kwaliteitsverschil) Je kan dan ook overwegen verse tomaten te gebruiken.

Eventuele andere allergie vervangers kun je ook hier vinden
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_101230958
Je moet ook geen tomatensap gebruiken maar passata (gezeefde tomaten). Je kunt nog beter verse ontvelde tomaten gebruiken, die goed rijp zijn, maar da's veel werk. Eigenlijk is het het lekkerst om te beginnen met het fruiten van ui, peen en bleekselderij... Dan afblussen met een beetje rode wijn en bouillon, dan de tomaten erbij.

Verder helpt een tikje suiker tegen het zuur, maar ook een bouillonblokje kan helpen.
Whatever...
pi_101231973
Tomaten ontvellen veel werk? Inkerven, 15 sec in kokend water, afspoelen, velletje eraf halen. Kost je een paar minuten. Ik gebruik zelf trouwens altijd gewoon een blik gepelde tomaten en/of tomatenpuree.

En een paar uur laten pruttelen, dat helpt ook.
pi_101232583
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 21:17 schreef Bleie het volgende:
Tomaten ontvellen veel werk? Inkerven, 15 sec in kokend water, afspoelen, velletje eraf halen. Kost je een paar minuten. Ik gebruik zelf trouwens altijd gewoon een blik gepelde tomaten en/of tomatenpuree.

En een paar uur laten pruttelen, dat helpt ook.
Ik vind het veel werk vergelekn met het openen van een blik gepekde tomaten.
Whatever...
pi_101234148
ik zal volgende keer Idd een blij gepelde tomaten kopen. Heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan. Bedankt voor alle tips, buillonblokjes mag ik ook dus dat kan ik ook nog proberen :9
pi_101234380
Ik gooi er zelf meestal een klein blikje tomatenpuree bij.
Geeft het net wat meer smaak. :)
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_101234628
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 22:03 schreef GizartFRL het volgende:
Ik gooi er zelf meestal een klein blikje tomatenpuree bij.
Geeft het net wat meer smaak. :)
Als je de boel niet wilt inkoken is dat een prima optie. Ze doen er wel citroenzuur bij, dus een beetje suike ris wel handig. Als je bruine basterdsuiker neemt krijg je een wat vollere smaak. Ik gebruik zelf ook wel eens wat port of balsamico om de boel echt wat steviger te maken. past het wat beter bij rundvlees.
Whatever...
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:21:53 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_101241008
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef Spanky78 het volgende:
Je moet ook geen tomatensap gebruiken maar passata (gezeefde tomaten). Je kunt nog beter verse ontvelde tomaten gebruiken, die goed rijp zijn, maar da's veel werk. Eigenlijk is het het lekkerst om te beginnen met het fruiten van ui, peen en bleekselderij... Dan afblussen met een beetje rode wijn en bouillon, dan de tomaten erbij.

Verder helpt een tikje suiker tegen het zuur, maar ook een bouillonblokje kan helpen.
Dat dus.
En je wilt iets toch niet gaan vergelijken met die smerige fabrieks Honigtroep?
Als je regelmatig zelf jouw verse saus maakt, wil je absoluut niet meer die smaak van de E-nummers en conserveringsmiddelen proeven.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_101251258
niets zo lekker als honig mediteraanse macaronisaus :9
pi_101252034
Mijn recept voor pastasaus:

1 Ui + 3-4 tenen knoflook fijnhakken
500 gram verse tomaten fijnhakken (ik ontvel ze niet in deze saus, hij mag van mij wel robuust zijn)

Ui + knoflook in olie aanfruiten (pas op dat knof niet aanbrandt)
Als ui glazig is: ca 1-1,5 glaasje rode wijn erbij en 1 glaasje rode port (laatste is niet essentieel)
Paar minuutjes inkoken
Tomaten erbij, scheutje balsamicoazijn erbij
Lekker laten pruttelen op laag vuur tot tomaat helemaal uiteen is gevallen tot saus-substantie (ca 20-30 minuten gok ik, let nooit echt op de tijd)
Even proeven, indien te zuur (ligt aan de tomaten, ene tomaat is zoeter dan de andere): suiker erbij; verder naar smaak zout en peper en als ie een beetje lafjes is nog een scheut balsamico. Even goed doorroeren en na minuutje vuur uit, saus klaar.

Eet het zelf vaak met uitgebakken spekjes, verse basilicum en parmezaan erdoor :9

Lijkt ongetwijfeld niet op Honigsaus (yuk!) maar is heerlijk.

Hoeveelheden zijn trouwens een béétje op de gok omdat ik dat altijd op gevoel doe, kan zijn dat je na de 1e keer denkt: meer knof/minder knof, etc
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:36:01 #16
63722 z80
I fink you freaky
pi_101260820
ipv suiker kun je ook een handje rozijnen klein maken en samen met de ui fruiten.
dit geeft een iets zoete smaak.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_101263159
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 18:36 schreef z80 het volgende:
ipv suiker kun je ook een handje rozijnen klein maken en samen met de ui fruiten.
dit geeft een iets zoete smaak.
Kalk neutraliseert zuur. Suiker maskeert het.
pi_101263969
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 19:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Dat klopt: gooi jij krijtjes in je saus? Een beetje zuur mag van mij wel. Wat ook helpt is gewoon zelf saus maken met goede tomaten, rijpe.

[ Bericht 8% gewijzigd door Spanky78 op 27-08-2011 20:11:11 ]
Whatever...
pi_101264100
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 19:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Maar ik vind het lekker als mijn tomatensaus een beetje zoet én zuur heeft.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_101264854
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 20:03 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Maar ik vind het lekker als mijn tomatensaus een beetje zoet én zuur heeft.
Flikker er suiker bij dan.
pi_101323613
Gewoon tomatenstukjes in blik nemen :Y
4 cent duurder dan gepelde tomaten in blik (39 cent ipv 35 cent bij de lidl), maar dan hoef je niet meer te snijden :7

Ik gebruik meestal voor (alle) pasta's het volgende:
1 ui
1 rode paprika
2 teentjes knoflook
1 theelepel gedroogde oregano
1 eetlepel olijfolie
2 blikken tomatenstukjes
snufje suiker
100 ml melk
flinke hand verse basilicum
zout / peper

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2011 10:22:00 ]
pi_101339366
Ik doe er altijd een boel ui in, dwz, daar begin ik mee nadat ik de knoflook uit de olie heb gevist. Die fijngesneden ui staat dan een flinke poos op een laag pitje en dan carameliseert die. Misschien dat het daar zoet van wordt. En ik heb goeie tomaten uit blik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')