Naar ik weet gedroeg ik mij naar de gemiddelde normen en waarden, want als dat het antwoord zou zijn, zou ik me er niet over verbazen. Het is misschien inderdaad een subjectief begrip, maar als het subjectief is, dan bestaat normaal toch eigenlijk niet? Misschien de meerderheid, maar maakt dat het normaal? Om even een politiek voorbeeld te geven: ik vind het vrij abnormaal dat we nu een regering hebben met een Partij die volgens mij heel erg populistisch in het leven staat, maar die partij vormt samen met de VVD en het CDA toch de meerderheid...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:44 schreef DeBassist het volgende:
normaal is subjectief volgensmij
maar in het algemeen wordt normaal gezien als iemand die zich naar de gemiddelde normen en waarden gedraagt
dit is iig mijn idee erover
In dat geval doe ik volgens mij juist normaal. Desbetreffende persoon waar we nu over spreken, stoorde zich juist aan mijn inzet tijdens de les... Dat is dan een andere normaal, maar dan is er dus niets normaal? Dat wat ik doe, als je kijkt naar Brads gemeenschappelijke deler, vind ik heel normaal, maar een andere kan zich daaraan ergeren en vice versa. Is er dan dus wel iets normaal en kunnen we dat begrip dan wel gebruiken? Of kunnen we het misschien gebruiken voor processen in de natuur, waarin er wetmatigheden zijn e.d. Maar als alles daar normaal is, dan is er geen tegenhanger van normaal, omdat je niets abnormaal hebt. (zonder goed, geen kwaad, zonder droogte, geen regen, zonder abnormaal, geen normaal)quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:52 schreef Brad het volgende:
Zoals debassist hierboven al zegt, is normaal subjectief. Ben het er echter niet mee eens dat normaal de gemiddelde normen en waarden betreffen.
Als je het over een klas hebt. Dan kun je aannemen dat het normaal is dat jij je aandacht bij de les hebt en daarbij anderen niet afleidt van hun aandacht voor de les. Dat je je verder inzet en motiveert om de opdrachten gegeven tijdens die les naar kunnen uitvoert. Waarom? Omdat het normaal is dat als je in de les zit, er ook zit om wat op te pikken van de les en daarbij ook anderen dat te laten doen.
Je kunt je gedragen wat je wilt, maar er zal altijd iemand zich aan storen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:55 schreef Brad het volgende:
Toch wel 1 gemeenschappelijke deler die valt onder "normaal" doen, bij nader inzien.
Je zodanig gedragen dat je een ander niet tegen zijn wil stoort.
Het werd niet door de docent gezegd, maar door een medeleerling. Ik ben de meest rustige in de klas en ben zeer intensief betrokken bij de les. Juist dat het door een medeleerling werd gezegd, boeide mij, want hoe kan hij nou zeggen wat normaal is, als hij zich helemaal niet normaal gedraagt in de klas (rumoerig, geen motivatie)...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 18:16 schreef deelnemer het volgende:
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen. Maar deze docent bedoelde dat je niet zo vervelend moet doen. Je zat weer eens te kloten TS.
Kortom: normaal is niet goed?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Zoals Brad Blanton zei:
"Normality is the key to avoiding change and the continuation of suffering."
Nou ja, je hebt mensen die er als het ware naar streven om normaal te zijn. Op zo'n moment bepaal je je richting aan de hand van wat de maatschappij van je lijkt te verwachten, in plaats van dat je door introspectie achterhaalt welke richting voor jouw geluk en persoonlijke groei echt belangrijk is.quote:
Kortom: normaal is niet goed?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt mensen die er als het ware naar streven om normaal te zijn. Op zo'n moment bepaal je je richting aan de hand van wat de maatschappij van je lijkt te verwachten, in plaats van dat je door introspectie achterhaalt welke richting voor jouw geluk en persoonlijke groei echt belangrijk is.
Normaal is gewoon een nogal abstract begrip. Wat 20 jaar geleden normaal is, is dat nu niet. Normaal is de norm, het grote gemiddelde. En als ik kijk naar naar de massa, dan zie ik geen gedrag waardoor ik geinspireerd raak. Ik zie niet zo heel veel waarvan ik denk dat wil ik ook want daarvan word ik een beter mens.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:33 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Kortom: normaal is niet goed?Als je niet je richting bepaalt voor geluk en persoonlijke groei, dan is dat denk ik niet goed...
Behoort naar school gaan ook tot de telos van de mens?quote:Op zaterdag 3 september 2011 19:06 schreef Knevelt het volgende:
Dat subjectivistische geleuter hierboven.
Normaal is een objectief gegeven. Het is namelijk af te meten aan de telos van de mens, zoals Aristoteles dit reeds millennia geleden uitdrukte.
Ik dacht dat rumoerig en ongemotiveerd in een middelbare schoolklas normaal is. Je medeleerlingen zijn toch veel interessanter dan je schoolboeken (zeker de meisjes). Naatje, doe jij wel voldoende leuk mee, als je de meest rustige bent?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:38 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het werd niet door de docent gezegd, maar door een medeleerling. Ik ben de meest rustige in de klas en ben zeer intensief betrokken bij de les. Juist dat het door een medeleerling werd gezegd, boeide mij, want hoe kan hij nou zeggen wat normaal is, als hij zich helemaal niet normaal gedraagt in de klas (rumoerig, geen motivatie)...
Ja. Het cultiveren van de rede, het kennen, is een intrinsieke waarde voor de mens.quote:Op zaterdag 3 september 2011 19:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Behoort naar school gaan ook tot de telos van de mens?
quote:Op zaterdag 3 september 2011 19:58 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Ja. Het cultiveren van de rede, het kennen, is een intrinsieke waarde voor de mens.
Dus Naatje is toch normaal.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:38 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik ben de meest rustige in de klas en ben zeer intensief betrokken bij de les.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |