psychiater ging vragen stellen over mij en de adhd kenmerken zeg maar.quote:Op woensdag 7 september 2011 21:05 schreef allesmetkaas het volgende:
dankje!
en, hoe ging dat bij jullie?
stel, ik heb ADD en dan?
medicijnen?
ik heb echt geen idee sorry...
Methylfenidaat (ritalin) is er wel in 5mg hoor. Met die dosering ben ik gestart!quote:Op woensdag 7 september 2011 22:12 schreef Murmeli het volgende:
[..]
psychiater ging vragen stellen over mij en de adhd kenmerken zeg maar.
met mn moeder erbij vanwege kenmerken in mn kindertijd.
Als het goed is, stellen ze je ook andere vragen, om andere dingen uit te sluiten (bijv een slechte concentratie kan ook komen doordat je andere dingen aan je hoofd hebt die je bezig houden).
Mocht je het hebben, dan kan je medicijnen gaan slikken, maar dat is niet verplicht ofzo
psyQ bijvoorbeeld doet vrij veel aan coaching, groepsbijeenkomsten en/of opdrachten om te leren omgaan met je adhd/add dingen (bijv leren plannen, maar ook werken aan je gedachten/zelfbeeld etc). Zij staan wel heel erg vóór medicatie, maar ze zullen je neem ik aan ook wel willen coachen als je ze niet slikt.
en met de medicijnen, als je ze wel gaat slikken: meest voor de hand liggend is ritalin (kortwerkend 3 a 4 uur) of concerta (zelfde spul maar langwerkend, 8 - 12 uur). Je begint met de laatste dosering (bij ritalin is dat 10 mg per pilletje, kan ze ook doormidden breken, voor mij is 10 nl teveel) en bij concerta is dat 18 mg per pilletje. En dan kijken hoe je erop reageert. Verminderen je klachten, krijg je bijwerkingen etc.
weet je hoe lang je gesprek morgen gaat duren? en met wat voor iemand is het (psycholoog, psychiater...?), bij welke instantie? En heb je zelf nog iemand die je mee moet nemen (ouders, evt iemand die jou nu heel goed kent zoals je nu bent)?
zoiets een beetje. geeft dat wat meer duidelijkheid?
Ik ben meteen met 10mg per keer (en 3 keer per dag) begonnen. In die zelfde week ook verhoogd tot 4 keer 10mg per dag. Moet wel zeggen dat ik me behoorlijk beroerd heb gevoeld van de bijwerkingen (maar die vond ik niet opwegen tegen de voordelen) :pquote:Op donderdag 8 september 2011 08:49 schreef Murmeli het volgende:
Ah, dat wist ik niet. Wel verstandig van je arts. 10 is veel....
Netjes!quote:Op donderdag 8 september 2011 09:40 schreef stoeltafel het volgende:
Heb zo telefonisch intake gesprek bij PsyQ
Over twee weken kan k al naar PsyQ, vrij snel dus
Niet laag! Ben begonnen met 18/36/45 en bij 45 werd ik echt naar. Heel onrustig gevoel, heel apart en jij zit dan nóg hoger.quote:Op donderdag 8 september 2011 12:48 schreef -Menn0- het volgende:
Wie gebruikt hier Concerta? En welke dosering? Ik heb 54mg maar ik lees overal mensen met lagere doseringen. Is mijn dosering zo hoog?
Het is moeilijk je eigen dosis te vergelijken met anderen,quote:Op donderdag 8 september 2011 14:37 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Niet laag! Ben begonnen met 18/36/45 en bij 45 werd ik echt naar. Heel onrustig gevoel, heel apart en jij zit dan nóg hoger.
Ik gebruik ook 54mg, juist omdat ik bij lagere doseringen veel last had van bijwerkingen. En volgens mij is het niet bijzonder hoog. Het hangt er vanaf hoe gevoelig je bent voor de werkzame stof. Bij de een werkt een lage dosis al heel goed en de anderen reageren juist niet of hebben veel bijwerkingen bij een verkeerde dosis. Het is een kwestie van proberen en kijken wat voor jou werkt.quote:Op donderdag 8 september 2011 12:48 schreef -Menn0- het volgende:
Wie gebruikt hier Concerta? En welke dosering? Ik heb 54mg maar ik lees overal mensen met lagere doseringen. Is mijn dosering zo hoog?
54mg valt reuze mee, ik zit per dag op 90mg. Voor sommigen is dat echt teveel, maar voor mij is het juist precies goed. Vijftien milligram per keer (ritalin heb ik het dan over), zes keer per dag. De vijftien omdat ik me daar optimaal bij voel, zes keer per dag omdat ik relatief lange dagen maak en ik het zat werd om elke dag de laatste (+/-) zes uur met een rebound worstelen. Na 3,5 uur begint het namelijk uit te werken bij mij. Het duurt een half uur voordat het is ingewerkt, dus voor een perfecte aansluiting moet ik dus om de 3 uur een nieuwe dosis innemen. Doe ik dat zes keer per dag, dan kom ik precies goed uit.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:08 schreef Crapbag het volgende:
Ik gebruik Concerta, 36mg per dag met een halve ritalin als ik 's ochtends de concerta pak en nog een halve ritalin 's avonds rond de tijd dat de concerta aan het uitwerken is. Dus zit op 46 mg methyl per dag. Vind 54 mg best meevallen hoor.
Ik had het vroeger (voor de meds) vrij vaak. Studie, werk, internetten. Nu bijna nooit meer, hooguit met internetten. Vind het wel jammer, dan kwam er altijd veel uit mijn handen. Maar werd er vaak ook misselijk van, das minder grappig.quote:Op zondag 11 september 2011 03:20 schreef robertos43 het volgende:
Wat ik wel interessant vind is wat voor hyperfocussen iedereen heeft, want dat is een bekend verschijnsel van ADD/ADHD.
Nee nogquote:Op zondag 11 september 2011 03:20 schreef robertos43 het volgende:
Wat ik wel interessant vind is wat voor hyperfocussen iedereen heeft, want dat is een bekend verschijnsel van ADD/ADHD.
Muziek, speel gitaar en daar kan ik volledig in op gaan. Maar ook films. Ik onthoud teksten eng snel, na 1 keer horen lul ik de hele film mee... Met liedjes zelfde verhaal, 2x horen en ik zing het mee.quote:Op zondag 11 september 2011 03:20 schreef robertos43 het volgende:
Hihihiquote:Op woensdag 14 september 2011 08:30 schreef seasushi het volgende:
Gisteravond een ouderavond op de school van mijn dochter gehad. Waar het over gegaan is weet ik niet zo goed want heb alleen maar geconcentreerd opgelet of ik wel stilzat, niet met mijn voeten wiebelde, niet de hele tijd om me heen keek enzovoort.
Daarna maar een prive afspraak met haar mentrix gemaakt
Ben je alweer aan het werk?quote:Op woensdag 14 september 2011 23:44 schreef Murmeli het volgende:
Concerta![]()
![]()
Had ik trouwens hier al neergezet dat ik weer terug omhoog ben met de concerta? Zit nu op smorgens 36 en einde vd middag 27. Gaat best goed. De eerste paar dagen koppijn, maar nu niet meer geloof ik. In ieder geval is mijn hoofd een stuk minder chaotisch, heerlijk!
Nu hopen dat ik niet weer teveel last krijg van de bijwerkingen, want dat was een paar maanden geleden de reden dat ik geen 36 meer wilde.
Hmmmm. Misschien overbodig om te zeggen, maar let je er op dat je weer beter gemeld wordt als je weer aan het werk gaat, of dat je als je gedeeltelijk weer aan het werk bent (dus niet therapeutisch) dit ook correct aan het uwv doorgegeven wordt? Mijn werkgever heeft me hier ongelooflijk mee genaaidquote:Op donderdag 15 september 2011 09:06 schreef Murmeli het volgende:
Ik was weer aan het werk, maar ben weer thuis. T ging ff niet helemaal lekker. Ik wil te veel te snel denk ik.
Misschien probeer ik volgende week wel 2 ipv 4 halve dagen ofzo.
Ja, dat merk ik vanzelf als ik in het tijdschrijfsysteem kijk, of ik gewoon alle uren kan boeken.quote:Op donderdag 15 september 2011 09:14 schreef seasushi het volgende:
[..]
Hmmmm. Misschien overbodig om te zeggen, maar let je er op dat je weer beter gemeld wordt als je weer aan het werk gaat, of dat je als je gedeeltelijk weer aan het werk bent (dus niet therapeutisch) dit ook correct aan het uwv doorgegeven wordt? Mijn werkgever heeft me hier ongelooflijk mee genaaid
gefeliciteerd dat je nu een halve zool bentquote:Op donderdag 15 september 2011 22:58 schreef Tim_Kuik het volgende:
Deze week eindelijk diagnose gesteld; ik heb ADD. Nu eerst aantal bijeenkomsten met andere halve zolen en dan pas medicatie enzo.
Nog andere nieuwe instromers bij Altrecht hier?
Ik had er overheen gelezenquote:Op vrijdag 16 september 2011 10:02 schreef seasushi het volgende:
[..]
gefeliciteerd dat je nu een halve zool bent(en alle anderen in dit forum dus blijkbaar ook)
126quote:Op woensdag 7 september 2011 11:14 schreef Murmeli het volgende:
Jij bent keislim(ik lul maar wat)
Ik heb ook een iq-test gehad rond dezelfde tijd als mn adhd onderzoekjes.
Ik vermijd caffeïne, verder niks.quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:12 schreef stoeltafel het volgende:
Hoe zit het bij jullie met de voedingen? Eten jullie alles of wordt er bepaalde voeding gemeden?
Ze raden het aan omdat ze vinden dat het de behandeling ondersteunt, je bent echter vrij om het te weigeren. Tenminste ik kan me niet voorstellen dat ze dan moeilijk gaan doen, gezien ze het je niet kunnen verplichten en van meerdere mensen weet dat ze daar lopen zonder medicatiequote:Op vrijdag 16 september 2011 10:12 schreef stoeltafel het volgende:
4 oktober intake gesprek bij PsyQ voor coaching en misschien groepsgesprekken. Ik las dat het beleid van PsyQ is dat ze iedereen aan de medicatie willen helpen, is dit bij jullie ook zo geweest? Hoe wordt er gereageerd als je weigert?
Dat zeg ik, keislimquote:
danku, dat lijkt me wel een duur pakket of niet? verder nog mensen tips? ik hoorde dat ASR het standaard vergoedt, maar het is zo'n uitgepluis om dat te vinden...quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:43 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Vergoeding concerta bij avero achmea, aanvullend pakket royaal.
je moet de reacties nu zien op nujij. Zitten vage onwetende kortzichtige gasten tussen.quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:46 schreef Murmeli het volgende:
Leuk stukje dp. Ik heb die theorie vaker gehoord.
Er staan wel wat kromme zinnen in, aan t eind (if you care....)
Nee. geen zin om mensen op andere gedachten te willen brengen. Ik doe wel wat leuks met mijn energiequote:Op dinsdag 20 september 2011 14:25 schreef DuracellPower het volgende:
[..]
je moet de reacties nu zien op nujij. Zitten vage onwetende kortzichtige gasten tussen.
Niemand hier zin om een beetje tegengas te geven?
Gaat om dit stukje
Wat een chaos, wat reageert nou op wat? Ik heb me er toch zeker 30 seconden op kunnen concentreren, daarna was ik er klaar mee. Sorry dpquote:Op dinsdag 20 september 2011 14:25 schreef DuracellPower het volgende:
[..]
je moet de reacties nu zien op nujij. Zitten vage onwetende kortzichtige gasten tussen.
Niemand hier zin om een beetje tegengas te geven?
Gaat om dit stukje
Ja snap ik, heb er zelf ook moeite mee, was ook puur voor de sportquote:Op dinsdag 20 september 2011 17:41 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Wat een chaos, wat reageert nou op wat? Ik heb me er toch zeker 30 seconden op kunnen concentreren, daarna was ik er klaar mee. Sorry dp
wie heeft het en gaat het kwijtraken?quote:
Ik heb nergens last van.. Maar toen ik dex kreeg gebruikte ik al lange tijd ritalin.. Welke dosis neem je enzo?quote:Op woensdag 21 september 2011 06:26 schreef daanski82 het volgende:
Ik heb maandag Dex gekregen en meteen mee begonnen. ik heb daarbij last van 2 bijwerkingen. Hooftpijn en slaperigheid deze laatste is soms heftig aanwezig. voor al op de eerste dag ben ik tegen 21:30 naar ben gegaan en geslapen.
Nu op dag 3 ben ik zeer vroeg wakker rond 5 uur in de ochtend. herkend iemand dit ?
Ik zit op 5 mg, deze neem ik in om 8 uur en de laatste om 14 uur. Al hoe wel ik de indruk heb dat dex na 5 uur is uitgewerkt. Maar zit nu op dag 3 dus eerst even aan kijken.quote:Op woensdag 21 september 2011 08:32 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ik heb nergens last van.. Maar toen ik dex kreeg gebruikte ik al lange tijd ritalin.. Welke dosis neem je enzo?
Toen ik nog ritalin slikte nam ik om 21 uur nog een tablet van 10 mg en kon toen prins heerlijk slapen. Zeker toen ik melatonine vond sliep ik ook meteen in. Misschien is melatonine iets voor jouquote:Op woensdag 21 september 2011 12:28 schreef Flosdraadje het volgende:
Kzit nu 2 weken aan de Dex en het bevalt me prima. Ik gebruik nu 3 a 4 keer daags 7.5mg. Weinig bijwerkingen (beetje hoofdpijn de eerste 2 dagen). Bij ritalin kreeg ik altijd zo'n zenuwachtig gevoel in combinatie met een hoge bloeddruk. Ook was ritalin bij mij al na 2 uur uitgewerkt en werkte ik de hele dag van rebound na rebound. Niet echt prettig dus. Dex werkt bij mij pak en beet 3 uur mss net iets meer. Het enige is dat ik wel meer moeite heb met inslapen vergeleken met Ritalin.
Ik heb Melatonine al een keer voorgeschreven gekregen toen ik nog aan de Ritalin zat, maar god wat is dat spul duur. Ik zit er over te denken om een potje uit Engeland over te laten komen. Scheelt echt enorm. Maar goed spul is Melatonine zeker. Van waar gebruik jij het en wat betaal je ervoor? Mss suggesties?quote:Op woensdag 21 september 2011 13:45 schreef daanski82 het volgende:
[..]
Toen ik nog ritalin slikte nam ik om 21 uur nog een tablet van 10 mg en kon toen prins heerlijk slapen. Zeker toen ik melatonine vond sliep ik ook meteen in. Misschien is melatonine iets voor jou
Succes ermee, ik ben allang blij dat ik het nu pas om de 3 uur moet nemen ipv om de 2 wat met Ritalin het geval wasquote:Op woensdag 21 september 2011 15:02 schreef Horchata het volgende:
Ik ben ook sinds vandaag overgestapt op dex. Tot nu toe lijkt het wel prima, merk nog groot verschil. Hoogstens wat relaxter dan met concerta . Ik merk wel dat ik héél erg moet wennen aan het om de paar uur innemen, maar ik ben benieuwd.
Ik koop bij het kruitvat zo'n klein potje Met 0.01mg. En ik blijk bij 4 tabletjes er op te reageren. Ik was in amerika en zag daar een pot staan met 1mg per tablet. En nee mog deze helaas niet van mijn partner pakken :-( ;-)quote:Op woensdag 21 september 2011 15:02 schreef Horchata het volgende:
Ik ben ook sinds vandaag overgestapt op dex. Tot nu toe lijkt het wel prima, merk nog groot verschil. Hoogstens wat relaxter dan met concerta . Ik merk wel dat ik héél erg moet wennen aan het om de paar uur innemen, maar ik ben benieuwd.
Ik had een potje van 5mg per stuk. Een halve werkte goed en van 1tje lag ik zo voor pampus. Maar ik had ze op recept. Ze waren veel te duur naar mijn mening......quote:Op woensdag 21 september 2011 15:38 schreef daanski82 het volgende:
[..]
Ik koop bij het kruitvat zo'n klein potje Met 0.01mg. En ik blijk bij 4 tabletjes er op te reageren. Ik was in amerika en zag daar een pot staan met 1mg per tablet. En nee mog deze helaas niet van mijn partner pakken :-( ;-)
De tuinen heeft ze ook van 1.5 gram.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:38 schreef daanski82 het volgende:
[..]
Ik koop bij het kruitvat zo'n klein potje Met 0.01mg. En ik blijk bij 4 tabletjes er op te reageren. Ik was in amerika en zag daar een pot staan met 1mg per tablet. En nee mog deze helaas niet van mijn partner pakken :-( ;-)
Haha ik herken het, maar weet niet of het daar aan ligt. Maar ben sowieso nogal obsessief met dingen snel.quote:Op zaterdag 24 september 2011 15:00 schreef Maartel het volgende:
Pfff, is t ook een ADHD ding om bij verliefdheid totaal niet meer te functioneren?
(het zal ook wel licht menselijk zijn, maar de tamelijk obsessieve 'niks anders kan mijn aandacht meer vasthouden' manier waarop ik er mee omga is geloof ik tamelijk extreem)
Best een goeie vraag eigenlijk. Ik vind mijzelf ook wel behoorlijk obsessief bij een verliefdheid. Een soort van "hyperfocus" Die vrij lang duurtquote:Op zaterdag 24 september 2011 15:00 schreef Maartel het volgende:
Pfff, is t ook een ADHD ding om bij verliefdheid totaal niet meer te functioneren?
(het zal ook wel licht menselijk zijn, maar de tamelijk obsessieve 'niks anders kan mijn aandacht meer vasthouden' manier waarop ik er mee omga is geloof ik tamelijk extreem)
Ik heb ze hier ook liggen van 3 mg. Die moeten alléén terug naar de apotheek want ik moest 1 en 5 hebben (foutje van de apotheek). Dus lig ik weer wakker.quote:Op woensdag 21 september 2011 20:15 schreef Fes1-2 het volgende:
Ik heb er een paar van een adhd-er gepikt... 3 mg per stuk. Maar die kun je toch zo op recept krijgen? Mn psychiater keek er in ieder geval niet gek van op of zo...
Ik kan ook erg obsessief zijn als ik verliefd ben. Heb niet het idee dat dat met adhd te maken heeft, maar meer met hechtingsproblemen e.d. in mijn geval dan.quote:Op zaterdag 24 september 2011 16:39 schreef seasushi het volgende:
[..]
Best een goeie vraag eigenlijk. Ik vind mijzelf ook wel behoorlijk obsessief bij een verliefdheid. Een soort van "hyperfocus" Die vrij lang duurt
Tja, de één heeft meer tijd nodig dan de ander om zich aan te melden. Het is nogal een stap die je zet, zeker als blijkt dat je het hebt (of als er iets anders concreets uitkomt). Props dat je je aangemeld hebt in elk geval... moet toch wel een beetje als een opluchting voelen lijkt me?quote:Op maandag 26 september 2011 22:02 schreef littledrummergirl het volgende:
heb me net maar eens bij psyq aangemeld voor een intake... na drie jaar twijfelen en dubben of ik wilde
ik ondervind niet heel veel last, maar er zijn wel een hele boel symptomen die allerlei belletjes doen rinkelenquote:Op maandag 26 september 2011 22:19 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Tja, de één heeft meer tijd nodig dan de ander om zich aan te melden. Het is nogal een stap die je zet, zeker als blijkt dat je het hebt (of als er iets anders concreets uitkomt). Props dat je je aangemeld hebt in elk geval... moet toch wel een beetje als een opluchting voelen lijkt me?
Vandaag dus voor openingstijd bij de apotheek op de stoep liggen...quote:Op maandag 26 september 2011 22:19 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Tja, de één heeft meer tijd nodig dan de ander om zich aan te melden. Het is nogal een stap die je zet, zeker als blijkt dat je het hebt (of als er iets anders concreets uitkomt). Props dat je je aangemeld hebt in elk geval... moet toch wel een beetje als een opluchting voelen lijkt me?
Met mij gaat het op dit moment niet zo goed... of nou ja, er is niets ernstigs aan de hand, maar ik ben dus vergeten om mijn medicijnen op te halen. Ik was in de veronderstelling dat ik nog wel genoeg had, maar het blijkt dus dat mijn voorraad bestond uit anderhalve tablet, 15mg om precies te zijn. Normaal gesproken slik ik tussen de 60mg en 90mg per dag... Nu neem ik dan maar gewoon 5mg per keer (drie keer een half tabletje dus) en hoop ik er maar het beste van. Ik heb één keer eerder twee dagen zonder medicijnen gezeten en zo cold turkey "stoppen" deed me niet bepaald goed.
Acht uur ging-ie open, ik kom er net vandaan.quote:Op dinsdag 27 september 2011 08:03 schreef seasushi het volgende:
[..]
Vandaag dus voor openingstijd bij de apotheek op de stoep liggen...
Klopt.quote:Op dinsdag 27 september 2011 07:37 schreef BASBRO het volgende:
Als je er niet zo veel last van ondervindt zul je ook niet snel een diagnose krijgen denk ik.
Ik kom zojuist binnen, goedemorgenquote:Op dinsdag 27 september 2011 09:11 schreef Fes1-2 het volgende:
Als horchata er nog is. Hoebevalt de dex tot nu toe?
tja last is een rekbaar begrip. Ik heb soort van geaccepteerd dat ik gewoon zo ben en heb een heleboel maniertjes aangeleerd om het een beetje te controlerenquote:Op dinsdag 27 september 2011 10:08 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Klopt.
Eis 1 is dat je er last van ondervindt in minimaal 2 van de volgende gebieden: werk, relaties, .... (kut, wat is die 3e ook alweer)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |