Dat probeerde ik ook niet te illustreren, enkel het gegeven dat lange perioden van bull- of bearmarket van invloed zijn op de mediaan en het gemiddelde. Echter door zo'n grafiek te plotten met een statische mediaan lijkt het alsof bepaalde perioden in het verleden een iets beter of slechter instappunt hadden. Maar om dat te beoordelen moet je kijken naar wat de mediaan historisch was tot dat punt aangezien je dan nog niet over de beschikking had van toekomstige PE's.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 22:59 schreef SeLang het volgende:
Of je nu een mediaan of een gemiddelde gebruikt, dat maakt NIETS uit voor je instappunt! Het enige verschil is dat het de totale grafiek in verticale richting verschuift. De grafiek is niets anders dan een gewone Shiller P/E grafiek die je door een voor mijn part arbitraire constante deelt voor makkelijker leesbaarheid.
Ik kan dat niet onderschrijven aangezien de beoordeling van het instappunt van vandaag exact hetzelfde is als in jouw grafiek. Let wel dat ik pleit voor een variabele mediaan vanaf begindatum A tot laatstbekende datum x en niet voor een vaste windowgrootte die opschuift. Dat zou inderdaad niet logisch zijn maar ik vermoed dat je het zo interpreteert.quote:Waar jij voor pleit is niet een constante te gebruiken maar iets wat variabel is. Maar daarmee vervorm je de grafiek tot iets wat niet meer consistent is met de theoretische onderpinning dat alle returns uiteindelijk uit bedrijfswinsten komen.
Hier heb ik niets op af te dingen.quote:Voor het bepalen van instappunt kijk ik naar twee zaken:
1) Het realisme van het instappunt (want lager is altijd beter, maar je wilt het instappunt niet mislopen).
2) Of het te verwachten rendement (vooral het worst case rendement) op dat instappunt acceptabel is.
Als door die eeuwigdurende interventie de totale mediaan van begin tot eind hoger komt te liggen dan verandert je grafiek ook met een statische mediaan zodanig dat de lijntjes weer rond de 1 gaan slingeren. Voor de bepaling van de stand van zaken op welk tijdstip dan ook in de toekomst geven beide plotjes exact dezelfde breuken c.q. waarderingsniveaus weer.quote:STEL, we krijgen door een eeuwigdurende FED interventie een "new normal" waardoor de gemiddelde (of mediaan) waardering 2x zo hoog komt te liggen. In mijn plaatje zal dan de rechterkant van de Shiller P/E grafiek (plaatje 1) structureel hoger komen te liggen terwijl dat in het door jouw voorgestelde plaatje weer rond de "1" zal gaan slingeren.
De ligging van de mediaan geeft geen andere conclusie over hoe goed je instappunt is, want dat wordt imo bepaald door de forward returns en daar komt de mediaan niet in voor. Hooguit trek je een andere conclusie over de kans om op een bepaald instappunt te kunnen instappen. Misschien bedoel je dat?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 23:55 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat probeerde ik ook niet te illustreren, enkel het gegeven dat lange perioden van bull- of bearmarket van invloed zijn op de mediaan en het gemiddelde. Echter door zo'n grafiek te plotten met een statische mediaan lijkt het alsof bepaalde perioden in het verleden een iets beter of slechter instappunt hadden. Maar om dat te beoordelen moet je kijken naar wat de mediaan historisch was tot dat punt aangezien je dan nog niet over de beschikking had van toekomstige PE's.
Maar ook als je je mediaan dynamisch laat variėren van beginpunt naar laatstbekende datum vervorm je de grafiek. Je kunt de niet-genormaliseerde grafiek er dan niet meer exact bovenop leggen (mee eens?) en de scatterplot die eraan is gelinkt klopt niet meer omdat de "1" lijn door de tijd heen dan steeds een andere waardering representeert terwijl de rendements as vast is. Snap je wat ik bedoel?quote:Ik kan dat niet onderschrijven aangezien de beoordeling van het instappunt van vandaag exact hetzelfde is als in jouw grafiek. Let wel dat ik pleit voor een variabele mediaan vanaf begindatum A tot laatstbekende datum x en niet voor een vaste windowgrootte die opschuift. Dat zou inderdaad niet logisch zijn maar ik vermoed dat je het zo interpreteert.
Het klopt inderdaad dat na heel lange tijd de rechterkant van de grafiek weer rond de "1" slingert, maar er verschijnt wel soort een stap in de grafiek (de linkerkant ligt lager dan de rechterkant) en het blijft dus kloppen met de scatterplot omdat ik de grafiek niet vervorm. Maar als ik het goed begrijp heeft in jouw grafiek elke datum een andere mediaan en dus correspondeert de "1" op elke datum met een andere waardering terwijl de rendements as vast ligt. Begrijp je dat dan de scatterplot niet meer klopt?quote:Als door die eeuwigdurende interventie de totale mediaan van begin tot eind hoger komt te liggen dan verandert je grafiek ook met een statische mediaan zodanig dat de lijntjes weer rond de 1 gaan slingeren. Voor de bepaling van de stand van zaken op welk tijdstip dan ook in de toekomst geven beide plotjes exact dezelfde breuken c.q. waarderingsniveaus weer.
Sja, je moet nog 20 jaar wachten voor we dat weten. Maar natuurlijk weet ik nu al dat die punten grotendeels rechtsonder komen te liggen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 23:08 schreef monkyyy het volgende:
Hoe maak je die grafieken? In excel en zelf de gegevens invullen?
Edit: Ben benieuwd wat de resultaten zijn voor 1991-2011 met de dotcom bubble en de credit crisis.![]()
Dat is Shiller P/E gedeeld door zijn eigen mediaan over de gehele periode.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 23:17 schreef Walkerr het volgende:
Hoe moet ik de horizontale as lezen in plaatje 2. "0.25 0.5, 1, 2, 4".
Wat is jouw doel met beleggen? Mijn doel is mijn vermogen te laten groeien ten opzichte van inflatie en belasting. Op dit moment ben ik met alleen vermogensbehoud al tevreden. De Shiller P/E analyse helpt om dit te realiseren.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jouw instapniveau kan best de komende 30 jaar helemaal niet langskomen. En dan ben je oud.
Niet dat je dan per se daar iets aan verloren hebt overigens.
Ik bedoel maar: zou ik het eeuwige leven hebben dan wachtte ik ook rustig af tot dat instapmoment. Maar dat eeuwige leven heb je ook niet!
Maar hier mis je dus compleet het punt: die 7% ga je niet halen bij de huidige waarderingen. Rendement zit vast aan de waardering.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:52 schreef WinningMood het volgende:
Als je beleggingshorizon echter 30 jaar is, dan maakt de stand van de Shiller P/E veel minder uit, omdat eventuele crashes benut kunnen worden als aankoopmomenten. Bovendien is op de zeer lange termijnhet jaarlijks rendement meer dan 7% (S&P500) en ontvang je daar bovenop nog dividend. In die 7% zitten ook een hele hoop grote en kleine crashes verwerkt.
En tegenwoordig herstellen beurzen sneller van een crash dan vroeger.
En hoe groot was het rendement tijdens de doorlopende crash van de afgelopen 10 jaar?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:52 schreef WinningMood het volgende:
Bovendien is op de zeer lange termijnhet jaarlijks rendement meer dan 7% (S&P500) en ontvang je daar bovenop nog dividend. In die 7% zitten ook een hele hoop grote en kleine crashes verwerkt.
Dit laatste is precies wat ik ook doe, maar dan voor 90% van mijn beleggingsvermogen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:52 schreef WinningMood het volgende:
Als je beleggingshorizon echter 30 jaar is, dan maakt de stand van de Shiller P/E veel minder uit, omdat eventuele crashes benut kunnen worden als aankoopmomenten.
Dat laatste argument hebben we al besproken en is volgens mij onbewijsbaar. Het gemiddelde lifetime rendement van een Amerikaanse belegger is in theorie 6,5 % inclusief dividend. Hij moet daarvoor verspreid instappen en zijn portefeuille vasthouden volgens buy and hold. In die laatste aanname zit hem de crux: veel beleggers verkopen hun aandelen tussentijds, omdat ze gedwongen worden door een grote aankoop of in paniek raken bij een crash. Hoe weet ik dat? Omdat er geen crash zou zijn als iedereen het buy and hold principe werkelijk zou hanteren.quote:Bovendien is op de zeer lange termijnhet jaarlijks rendement meer dan 7% (S&P500) en ontvang je daar bovenop nog dividend. In die 7% zitten ook een hele hoop grote en kleine crashes verwerkt. En tegenwoordig herstellen beurzen sneller van een crash dan vroeger.
Je moet wel eerlijk blijven tegen WinningMood: hij heeft het over een tijdhorizon van 30 jaar. Over die periode (dus vanaf 1981) had hij total real returns (incl dividend) gehad van 7,4% (ondanks de 0,4% verlies over de laatste 10 jaar). Gewoon een erg mooi rendement.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En hoe groot was het rendement tijdens de doorlopende crash van de afgelopen 10 jaar?
Kon het dividend een beetje opboksen tegen het koersverlies? Is de 7% al in zicht?
Dat ben ik met je eens, met als aantekening dat de termijn waarnaar gekeken wordt wel behoorlijk wat invloed heeft. Als je een periode van 10 jaar pakt, dan heeft de Shiller P/E veel meer invloed dan over een periode van 30 jaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:15 schreef SeLang het volgende:
die 7% ga je niet halen bij de huidige waarderingen. Rendement zit vast aan de waardering.
Dat is schijn. Als je op de dubbele waardering koopt, koop je maar de helft van de winst en zal je cumulatieve rendement logischerwijs ook maar de helft zijn. Echter, als je dan annualised returns uitrekent uitgesmeerd over heel veel jaren, dan lijkt het alsof het bijna niks uitmaakt.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:59 schreef WinningMood het volgende:
Het punt wat ik hiermee wil maken is dat wanneer je beleggingshorizon zeer lang is, dat de Shiller P/E niet zoveel uitmaakt.
Of een te hoge waardering wordt weggewerkt middels een crash of bijvoorbeeld via een "lost decade" dat weet je inderdaad niet. En er is inderdaad een afweging te maken tussen wat je nu en in de toekomst op cash kunt vangen vs verwachte returns op aandelen.quote:Wanneer je binnen afzienbare tijd een huis wil kopen met je geld, moet je het nu niet in aandelen steken. Maar met een horizon van 30 jaar, geldt dat niet. Tenzij we veel beter weten hoe groot de kans is op een crash met een hoge Shiller P/E.
Met andere woorden: als de kans 60% is op een rendement van 10%, en 40% kans op een rendement van -10% als je instapt, dan stap je dus in. En die kansberekening is denk ik ook relevant in het Shiller P/E verhaal.
Aandelen met een lage P/E hebben die lage P/E vaak vanwege een reden, en omgekeerd. Een aandeel met een hoge P/E is niet persé een bubble. Het kan best een vooruitloop zijn op een fenomenale groei in de komende paar jaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:20 schreef WinningMood het volgende:
Nog even over de Shiller P/E:
Zou het uitmaken als je aan stockpicking doet, en aandelen uitkiest op o.a. een lage P/E? Dan bevat je eigen portefeuille minder grote bubbles in P/E.
Voor die periode klopt dat, daar wil ik best eerlijk over zijn. Laten we er dan ook eerlijk over zijn dat er dan mooi geshopt wordt door precies het draaipunt van de '81 goudspike/dollarterugkomst te nemen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je moet wel eerlijk blijven tegen WinningMood: hij heeft het over een tijdhorizon van 30 jaar. Over die periode (dus vanaf 1981) had hij total real returns (incl dividend) gehad van 7,4% (ondanks de 0,4% verlies over de laatste 10 jaar). Gewoon een erg mooi rendement.
Ja je kon in beide gevallen voorspellen dat op enig moment een draai zou komen.quote:Maar deze resultaten onderschrijven helemaal het Shiller P/E verhaal. Het goede rendement vanaf aug 1981 kon je van tevoren voorspellen: de Shiller P/E was toen slechts 8,4! (veel lager dan mijn gewenste instappunt van 10). De slechte performance van de afgelopen 10 jaar kon je ook van tevoren weten: in aug 2001 was de Shiller P/E 31,5! Dat de performance niet nog slechter was is te danken aan het feit dat vandaag de bubble nog steeds niet helemaal is leeggelopen (Shiller P/E nu nog steeds een dure 20,5).
Daar kan ik kort over zijn: die kans is nul.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:02 schreef piepeloi55 het volgende:
Selang, hoe waarschijnlijk acht je het dat de FED middels 'eeuwig' durende interventie hoge waarderingen (new normal) kan blijven afdwingen?
Daar heb je een goed punt. Je weet dat een Shiller P/E van 20 hoog is, maar je weet niet of hij nog verder stijgt of niet. Daarom moet je denk ik ook andere indicatoren erbij betrekken, om de analyse nog sterker te maken. Zo weet je dat wanneer het acht uur journaal aandacht gaat besteden aan de beurs omdat die topt, het hoogtepunt van de bubble in zicht komt.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:01 schreef GoudIsEcht het volgende:
Maar niet wanneer. Want die P/E van 31,5 in augustus 2001 had daarvoor ook al op 20 gestaan. Ook dat was al hoog.
Klopt. Ik heb ook altijd benadrukt dat het geen marktettiming tool is.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:01 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja je kon in beide gevallen voorspellen dat op enig moment een draai zou komen.
Maar niet wanneer. Want die P/E van 31,5 in augustus 2001 had daarvoor ook al op 20 gestaan. Ook dat was al hoog.
Het is juist de de conclusie over de kans om op een bepaald punt te kunnen instappen die er toe doet. Die scatterplots geven namelijk geen bewijs dat lage PE's per definitie een beter instappunt zijn, dat kun je alleen al zien over de grote verschillen in rendement bij bepaalde waarderingen. Het is goed om te weten wat historische returns zijn maar je aankoop zou je m.i. moeten doen op basis van het gegeven dat de PE's convergeren naar de mediaan.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 00:58 schreef SeLang het volgende:
De ligging van de mediaan geeft geen andere conclusie over hoe goed je instappunt is, want dat wordt imo bepaald door de forward returns en daar komt de mediaan niet in voor. Hooguit trek je een andere conclusie over de kans om op een bepaald instappunt te kunnen instappen. Misschien bedoel je dat?
Nee die scatterplot klopt inderdaad niet meer maar daarom zou je dat ook niet moeten beoordelen met een mediaan die we alleen vandaag de dag kennen als je het zou willen beoordelen vanuit de historie. Het is veel beter om een histogram te gebruiken omdat dat een zuivere weergave is van de rendementen met bijbehorende rendementen zonder enige vorm van bias. Volgens mij ben je ook de enige op het internet die scattersplots maakt op basis van een genormaliseerde mediaan. Ik heb het Shiller in elk geval nooit zien doen.quote:Maar ook als je je mediaan dynamisch laat variėren van beginpunt naar laatstbekende datum vervorm je de grafiek. Je kunt de niet-genormaliseerde grafiek er dan niet meer exact bovenop leggen (mee eens?) en de scatterplot die eraan is gelinkt klopt niet meer omdat de "1" lijn door de tijd heen dan steeds een andere waardering representeert terwijl de rendements as vast is. Snap je wat ik bedoel?
Het blijft een relatieve waardering natuurlijkquote:Het klopt inderdaad dat na heel lange tijd de rechterkant van de grafiek weer rond de "1" slingert, maar er verschijnt wel soort een stap in de grafiek (de linkerkant ligt lager dan de rechterkant) en het blijft dus kloppen met de scatterplot omdat ik de grafiek niet vervorm. Maar als ik het goed begrijp heeft in jouw grafiek elke datum een andere mediaan en dus correspondeert de "1" op elke datum met een andere waardering terwijl de rendements as vast ligt. Begrijp je dat dan de scatterplot niet meer klopt?
Maar een lange termijn buy&hold belegger heeft niks aan een verdere P/E expansie omdat die in de toekomst gecompenseerd wordt door een P/E compressie!quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:23 schreef WinningMood het volgende:
[..]
Daar heb je een goed punt. Je weet dat een Shiller P/E van 20 hoog is, maar je weet niet of hij nog verder stijgt of niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |