Zolang het binnen de wettelijke abortustermijn plaats vindt is er niks aan de hand. Dat jij de redenen van mensen om een abortus te laten plegen niks vindt is simpelweg pech voor jou. Als jij wel een kind met het Down-syndroom wilt dan laat je het niet weghalen, maar ga niet, om je eigen geweten gerust te stellen, dat anderen verbieden.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:50 schreef Lyrebird het volgende:
Het is geen echte eugenetica, maar het komt er wel akelig dicht bij: een interessant artikel over het aborteren van kinderen met het syndroom van Down. Nu de mogelijkheden om te testen voor Down steeds gemakkelijker worden, wordt de druk op ouders om te testen, en de druk om er 'iets aan te doen' steeds groter.
Maar deze nieuwe vrijheid die voor ethische problemen zorgt, speelt eigenlijk veel breder. Het wordt steeds gemakkelijker om te testen of 'het' een jongetje of een meisje wordt. De afgelopen jaren heeft er zich al een enorm drama in landen als India en China plaatsgehad, waar miljoenen meisjes geaborteerd zijn.
Er zullen hier veel mensen zijn die roepen dat dit toch moet kunnen, maar ik ben van mening dat dit veel te ver gaat. Hebben ouders het recht om dit te doen?
Gewerkt niet maar op mijn basisschool zat er 1tje en ik heb vrienden die een kind met down hebben.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Maar het is dus blijkbaar wel prima om kinderen met het Down syndroom te aborteren begrijp ik.
Heeft iemand hier wel eens met mensen/kinderen met het Down syndroom gewerkt?
Als dit al een argument zou zijn, wat vind je dan van India, waar ouders zo veel kinderen mogen hebben als ze willen, en waar ook miljoenen meisjes zijn geaborteerd?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:01 schreef fruityloop het volgende:
Dit is een beetje appels met peren vergelijken, de situatie in China is kunstmatig veroorzaakt door het 1 kind beleid, en wat sociaal-culturele eigenaardigheden, daar speelt het kunnen testen op eigenschap X, of ziekte Y geen bepalende rol, aangezien er op het platteland rustig meisjesbaby's verdronken worden na de geboorte.
De zwangere vrouw in kwestie kan dat als reden gebruiken om te kiezen voor een abortus ja, maar dat is zeker geen gemeengoed. En ook binnen het syndroom van down zijn er gradaties. Sommige kinderen hebben al meteen grote hartproblemen, maar een kind met down wat ik ken, heeft dat bijvoorbeeld helemaal niet, en is dus verder fysiek gezond. En over hoe hij zich voelt, tsja, daar heeft nog niemand een objectieve meetmethode voor bedacht volgens mij?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Maar het is dus blijkbaar wel prima om kinderen met het Down syndroom te aborteren begrijp ik.
Dat is het sociaal-culturele argument, welke voor beide landen grotendeels gelijk is?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als dit al een argument zou zijn, wat vind je dan van India, waar ouders zo veel kinderen mogen hebben als ze willen, en waar ook miljoenen meisjes zijn geaborteerd?
Tsja, ik kan wel heel moreel verantwoord schreeuwen dat ik het ook niets vind en dat elk leven het waard is, maar als puntje bij paaltje komt wil ik ook geen kind met syndroom van Down (als ik tenminste zo'n keuze krijg voorgelegd). Op zich vind ik het aborteren van deze ongeboren mensen ook niet echt een ethisch probleem, dat zou iedereen voor zichzelf moeten weten (tenzij je abortus an sich gaat problematiseren).quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Deze klopt ook inderdaad. Zie ik erg vaak voorbij komen in euthanasie/abortus-debatten.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:00 schreef TNA het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Hellend_vlak-redenering
Waar worden drogredenen niet bij gebruikt. Ik denk dat het over grote deel van Nederland hier gevoelig voor is.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:15 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Deze klopt ook inderdaad. Zie ik erg vaak voorbij komen in euthanasie/abortus-debatten.
Dat zal meer te maken hebben met culturele positie van de vrouwquote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als dit al een argument zou zijn, wat vind je dan van India, waar ouders zo veel kinderen mogen hebben als ze willen, en waar ook miljoenen meisjes zijn geaborteerd?
Hier sluit in mij bij aan.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Tsja, ik kan wel heel moreel verantwoord schreeuwen dat ik het ook niets vind en dat elk leven het waard is, maar als puntje bij paaltje komt wil ik ook geen kind met syndroom van Down (als ik tenminste zo'n keuze krijg voorgelegd). Op zich vind ik het aborteren van deze ongeboren mensen ook niet echt een ethisch probleem, dat zou iedereen voor zichzelf moeten weten (tenzij je abortus an sich gaat problematiseren).
Een ethisch probleem vind ik het eerder worden zodra men gaat afvragen of baby's met syndroom van Down geopereerd zouden moeten worden als zij een levensbedreigende aandoening of ziekte hebben. In zo'n geval zou ik wel zeggen dat het recht op leven heeft.
Dat zou kloppen als ik niet zou hebben geschreven: "Het is geen echte eugenetica, maar het komt er wel akelig dicht bij", of doel je op de titel?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:12 schreef Spouwerranger het volgende:
Eugenetica is het genetisch verbeteren van een ras. Syndroom van Down is geen genetisch overdraagbare ziekte (tenzij de ouders het ook hebben), dus je gebruikt de term verkeerd.
Is het een hellend vlak redenering tegen alle vormen van abortus, of hoe moet ik dit uitleggen?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:00 schreef TNA het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Hellend_vlak-redenering
Jij gaat van abortus op kinderen met het syndroom van down naar de extreem overtreffende trap naar aborteren van een bepaald geslacht kind.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is het een hellend vlak redenering tegen alle vormen van abortus, of hoe moet ik dit uitleggen?
Dat begrijp je verkeerd. Er zijn mensen die het prima vinden. Er zijn ook mensen die het niet prima vinden. Dat gegeven zal ook nooit veranderen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Die lelijke soort van wiskunde mogen we wat mij betreft als maatschappij proberen zo veel mogelijk te vermijden.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 15:43 schreef phpmystyle het volgende:
Ethisch gezien is het inderdaad erg discutabel, maar als je gehandicapte kinderen aborteert dan scheelt dat wel enorm in de kosten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |