Sportbonden zien brood in Nederlandse bergquote:De Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging (NKBV), de Koninklijke Nederlandse Wielrenunie (KNWU) en de Nederlandse Skivereniging (NSV) steunen een plan van journalist en columnist Thijs Zonneveld om een berg te bouwen in Nederland. Dat melden de drie sportbonden vandaag. Zonneveld lanceerde dat plan enkele weken geleden in een column.
Zonneveld stelt dat het plan voor de tweeduizend meter hoge berg in de polder inmiddels serieuze vormen aan heeft genomen. "Allerlei grote bedrijven zijn inmiddels ingestapt, diverse gemeentes en investeerders zijn geïnteresseerd. Sport is misschien wel de belangrijkste reden dat er zo veel aandacht en publiciteit voor de polderberg is."
"Met de komst van deze berg worden trainingsfaciliteiten voor met name wielrenners en mountainbikers veel toegankelijker", beseft technisch directeur Thorwald Veneberg van de KNWU. "De Limburgse heuvels zijn een mooie opstap, maar de hoogtemeters en met name de lengte van wegen in de heuvels zijn niet te vergelijken met hooggebergten in de Alpen of de Pyreneeën."
De NKBV en de NSV hebben nu al allerlei mogelijkheden om te trainen in Nederland, maar zien in een berg een mooie aanvulling. "Voor bergwandelworkshops wijken wij nu uit naar de Belgische Ardennen", stelt een woordvoerder van de NKBV, die erop wijst dat nu vooral sportklimmen in Nederland mogelijk is.
Als we Flevoland kunnen maken (achteraf gezien misschien niet de meeste verstandige beslissing), moet een berg zeker te doen zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het is een grappig idee, voor vijf minuten, langer moet je er niet nadenken. Wat je overigens ook kan doen is een gat graven, dat verstoort het landschap minder.
Zou toch zeggen dat een 2000 meter hoog gevaarte in je achtertuin toch wel iets doet met het weer?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:16 schreef nikk het volgende:
Denk niet dat één berg het verschil zal maken.
Combineer het, de grond die je opgraaft maak je een berg meequote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het is een grappig idee, voor vijf minuten, langer moet je er niet nadenken. Wat je overigens ook kan doen is een gat graven, dat verstoort het landschap minder.
Beter maak je een holle berg, zodoende kan je ook de binnenkant exploiteren.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:30 schreef Piles het volgende:
[..]
Combineer het, de grond die je opgraaft maak je een berg mee
Leg eens uit waarom volgens jou het klimaat naar de klote zou worden geholpen?quote:Ik ben vooral benieuwd hoe erg je het klimaat in Nederland naar de klote hebt door zo'n berg.
Het maakt het verschil tussen wel of niet naar het buitenland moeten om te trainen. Voor veel sporters maakt dat dus het verschil tussen tig keer per week met een berg kunnen trainen en af en toe eens op stage gaan naar het buitenland.quote:Zou toch zeggen dat een 2000 meter hoog gevaarte in je achtertuin toch wel iets doet met het weer?
Het was ook meer een vraag, want ik ben geen geleerde. Ik zou namelijk zeggen dat je temperatuur verschillen krijgt, wind, neerslag/onweer. Dat lijkt me interessant en zeker voor bewoners dicht bij zo'n berg.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom volgens jou het klimaat naar de klote zou worden geholpen?
Misschien heb je rondom die merg wat microklimaatjes maar verder...?
[..]
Het maakt het verschil tussen wel of niet naar het buitenland moeten om te trainen. Voor veel sporters maakt dat dus het verschil tussen tig keer per week met een berg kunnen trainen en af en toe eens op stage gaan naar het buitenland.
Tuurlijk, het weer zal lokaal best veranderen. Maar voor het klimaat in Nederland heb ik niet de indruk dat het een verschil zal maken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:17 schreef Drassss het volgende:
[..]
Zou toch zeggen dat een 2000 meter hoog gevaarte in je achtertuin toch wel iets doet met het weer?
Met heel veel geduld, en vooral héél veel zand moet het wel haalbaar zijn. Alleen het kostenplaatje kan wat problemen geven, denk ik.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:45 schreef KoosVogels het volgende:
Geweldig plan. Flevoland is zo ongeveer het meest afzichtelijke stukje land op deze aardkloot. Kunnen we er net zo goed een berg neerpoten. Dan hebben tenminste wat aan die schrale provincie.
Heeft iemand trouwens enig idee of dit uberhaupt mogelijk is?
Het zal wel wat kosten, maar ik denk dat je wel wat investeerders kunt vinden. Er valt immers flink wat geld te verdienen met zo'n berg.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:51 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Met heel veel geduld, en vooral héél veel zand moet het wel haalbaar zijn. Alleen het kostenplaatje kan wat problemen geven, denk ik.
Het lijkt mij zo op het eerste gezicht dat zand niet het probleem is, maar of je van alleen zand wel een stevige berg kunt maken. Zand wordt overal uitgebaggerd en je kunt het opspuiten, wat goedkoper is dan met de graafmachine.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:51 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Met heel veel geduld, en vooral héél veel zand moet het wel haalbaar zijn. Alleen het kostenplaatje kan wat problemen geven, denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |