abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:41:37 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100848112
Korte situatieschets: Ik heb vrijwel gratis internet via de universiteit. Daarvoor is mijn kamer speciaal aangesloten en zo. Nu zit er een nadeeltje aan: dat heeft nogal een straffe datalimiet (10Gb per maand) om ongewenst gebruik te voorkomen. Gewoonlijk red ik het daar wel mee, maar de laatste tijd niet, hoewel mijn internetverbruik niet is toegenomen. Daardoor zit ik voortdurend in de smalband.

Ik heb daarvoor even gebeld met de mannen van de technische dienst van de universiteit, en zij zeiden dat op de router van het huis waarschijnlijk de DHCP-server ingeschakeld stond. Hierdoor zat heel het huis op mijn account (en dus limiet) mee te internetten elke keer dat ik me inlogde. Toen ik vroeg hoe ik dat uit kan schakelen, zeiden ze dat ik daarvoor de huisbaas maar moest bellen.

Nou ken ik mijn huisbaas, en ik vrees dat dat een tijdje gaat duren. Is er een manier waarop ik dat zelf kan doen? Ik heb geen idee welke machtigingen ik nodig heb, en of ik die ook heb, maar dan kan ik in ieder geval al eens proberen om het te fiksen. Anders zit ik straks weer een week (of twee) met traag internet.

tl;dr: Ik wil de DHCP-server op mijn router uitschakelen. Hoe?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:43:37 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_100848177
Inloggen op je router en het vinkje bij "enable dhcp" weghalen.
So we just called him Fred
  Forum Admin woensdag 17 augustus 2011 @ 12:44:10 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_100848198
10Gb per maand is niet veel. Daar zit je zo aan. Moet je een password/username invullen ergens voordat je gebruik kan maken van die internetverbinding?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:45:12 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100848233
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:43 schreef FredvZ het volgende:
Inloggen op je router en het vinkje bij "enable dhcp" weghalen.
En hoe log ik in op de router? Is dat met invullen van het IP-adres?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:46:56 #5
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100848293
quote:
5s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
10Gb per maand is niet veel. Daar zit je zo aan. Moet je een password/username invullen ergens voordat je gebruik kan maken van die internetverbinding?
Jep, als ik mijn browser start krijg ik een site waar ik moet inloggen. Een beetje zoals de wifi in sommige hotels en dergelijke wordt aangeboden, alleen dan gratis.

En het is inderdaad niet veel, ik kan ook niet films gaan zitten streamen ofzo. Maar dat is ook niet de bedoeling, waarschijnlijk. :P
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:47:07 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_100848300
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En hoe log ik in op de router? Is dat met invullen van het IP-adres?
Jep...

Maareh, ik vraag me af of dit je probleem gaat oplossen.
So we just called him Fred
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:51:32 #7
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100848487
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:47 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Jep...

Maareh, ik vraag me af of dit je probleem gaat oplossen.
Want?
  Forum Admin woensdag 17 augustus 2011 @ 12:52:33 #8
Heeft een huisje.
pi_100848538
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jep, als ik mijn browser start krijg ik een site waar ik moet inloggen. Een beetje zoals de wifi in sommige hotels en dergelijke wordt aangeboden, alleen dan gratis.

En het is inderdaad niet veel, ik kan ook niet films gaan zitten streamen ofzo. Maar dat is ook niet de bedoeling, waarschijnlijk. :P
Precies. Dan lijkt het mij onmogelijk dat je huisgenoten op jouw verbinding meeliften. Tenzij ze allemaal jouw password weten?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:53:03 #9
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_100848560
Ja, je voert het IP adres van de router (je gateway) in de adres balk, logt in, en dan moet je even kijken. Je gateway adres vind je door in je terminal ipconfig te typen. Ik weet niet hoe de aansluitingen bij jullie lopen, want als je hem uitschakelt valt je netwerk weg.

Mogelijk moet je de internet kabel ook omsteken zodat deze neit op de WAN poort komt op je router.
To doom or not to doom
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:55:29 #10
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100848660
quote:
5s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Precies. Dan lijkt het mij onmogelijk dat je huisgenoten op jouw verbinding meeliften. Tenzij ze allemaal jouw password weten?
Nee, dat is het 'm juist. Als de DHCP-server ingeschakeld staat, hoeft er maar één iemand in te loggen en iedereen die op de router aangesloten is heeft internet. Normaal moet iedereen individueel inloggen.

Volgens mij vertelde die man juist dat het kwam doordat er één IP-adres naar de machines van de universiteit wordt gestuurd, vanuit de router, in plaats van verschillende IP-adressen vanuit de computer of zoiets.
  Forum Admin woensdag 17 augustus 2011 @ 13:05:06 #11
Heeft een huisje.
pi_100849004
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, dat is het 'm juist. Als de DHCP-server ingeschakeld staat, hoeft er maar één iemand in te loggen en iedereen die op de router aangesloten is heeft internet. Normaal moet iedereen individueel inloggen.

Volgens mij vertelde die man juist dat het kwam doordat er één IP-adres naar de machines van de universiteit wordt gestuurd, vanuit de router, in plaats van verschillende IP-adressen vanuit de computer of zoiets.
Het het uitzetten van de DHCP server los je dat naar mijn idee niet op. Je zorgt er dan alleen maar voor dat de aangesloten computers niet allemaal automatisch een intern (binnen jullie huis) ipnummer krijgen. Dat zal dan dus handmatig gedaan moeten worden op elke pc. Het internet ip (WAN) nummer blijft gewoon hetzelfde en jouw probleem dan dus ook. Verder lijkt het mij vreemd dat als jij je op jouw pc autoriseert en dus met die pc kan internetten je buurman dat dan ineens ook kan zonder autorisatie. Ik zou dat even controleren.
pi_100849108
Is het niet logischer je buren van je router af te schoppen?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_100849160
En als de rest dan een statisch ip-adres instelt, zal dan het probleem wel opgelost zijn? Lijkt me niet. Blijkbaar wordt er op moment van inloggen bepaald dat dit ip-adres is ingelogd. De rest hoeft dan niet in te loggen?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:13:10 #14
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_100849272
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:05 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Het het uitzetten van de DHCP server los je dat naar mijn idee niet op. Je zorgt er dan alleen maar voor dat de aangesloten computers niet allemaal automatisch een intern (binnen jullie huis) ipnummer krijgen. Dat zal dan dus handmatig gedaan moeten worden op elke pc. Het internet ip (WAN) nummer blijft gewoon hetzelfde en jouw probleem dan dus ook. Verder lijkt het mij vreemd dat als jij je op jouw pc autoriseert en dus met die pc kan internetten je buurman dat dan ineens ook kan zonder autorisatie. Ik zou dat even controleren.
Misschien wat kan zijn is dat de DHCP door de remote server van de universiteit wordt gedaan, die vervolgens op controleert hoeveel leases hij naar een bepaalt huis stuurt en dat limiteert. Niet dat dat het probleem zou oplossen, want dan zou het first-come first-serve zijn.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:24:46 #15
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_100849658
Als hij op die manier een gewoon ethernet kabeltje binnenkrijgt moet 'ie uberhaupt geen router hebben maar gewoon een switch. De inkomende kabel uit de WAN poort halen en gewoon in een LAN poort drukken zou het probleem al oplossen. Of de router in bridge-mode (alleen uitschakelen DHCP gaat niet werken, dan kan niemand meer surfen :)) zetten.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:29:05 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100849819
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:05 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Het internet-IP wordt door de universiteit gegeven. Er is een intern IP van de aangesloten computers naar de universiteit, en de universiteit bepaalt dan het uitgaande IP. Even het bronnetje erbij gezocht: https://admin.kuleuven.be/icts/services/kotnet/tcpip

Anyhow, ik weet niet precies hoe het allemaal zit, het bovenstaande stond op hun site. Ik heb die mannen gebeld, en zij zeiden me dat ik het zo op kon lossen.
pi_100849841
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:24 schreef Catbert het volgende:
Als hij op die manier een gewoon ethernet kabeltje binnenkrijgt moet 'ie uberhaupt geen router hebben maar gewoon een switch. De inkomende kabel uit de WAN poort halen en gewoon in een LAN poort drukken zou het probleem al oplossen. Of de router in bridge-mode (alleen uitschakelen DHCP gaat niet werken, dan kan niemand meer surfen :)) zetten.
Zo zit het dan ook waarschijnlijk.

stappenplan:
1) Zoek uit wat je default gateway is
2) Typ dat IP in in je browser, log in op de router (login gegevens krijg je van de beheerder van die router, wss je huisbaas dus)
3) Schakel DHCP uit
4) Trek de netwerkkabel uit de WAN-poort en stop die in een LAN-poort.

Alleen de netwerkkabel omprikken is waarschijnlijk niet genoeg, dan gaat de router ruzie maken met de DHCP-server van de universiteit waardoor niemand meer op internet kan.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:29:42 #18
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100849845
quote:
5s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:07 schreef trancethrust het volgende:
Is het niet logischer je buren van je router af te schoppen?
Nee, het is een gedeelde router, niet de mijne.
  Forum Admin woensdag 17 augustus 2011 @ 13:36:34 #19
Heeft een huisje.
pi_100850102
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:29 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Zo zit het dan ook waarschijnlijk.

stappenplan:
1) Zoek uit wat je default gateway is
2) Typ dat IP in in je browser, log in op de router (login gegevens krijg je van de beheerder van die router, wss je huisbaas dus)
3) Schakel DHCP uit
4) Trek de netwerkkabel uit de WAN-poort en stop die in een LAN-poort.

Alleen de netwerkkabel omprikken is waarschijnlijk niet genoeg, dan gaat de router ruzie maken met de DHCP-server van de universiteit waardoor niemand meer op internet kan.
Vervolgens krijgt je pc geen ipnummer meer en zullen de tcp/ip gegevens dus handmatig ingevuld moeten worden op de aangesloten computers. IP / Netmask / Gateway / DNS. Het is dus handig nu alvast even te kijken wat die gegevens zijn. Start -> run -> cmd -> ipconfig/all
pi_100850235
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:36 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Vervolgens krijgt je pc geen ipnummer meer en zullen de tcp/ip gegevens dus handmatig ingevuld moeten worden op de aangesloten computers. IP / Netmask / Gateway / DNS. Het is dus handig nu alvast even te kijken wat die gegevens zijn. Start -> run -> cmd -> ipconfig/all
Tuurlijk wel, die universiteit draait gewoon een eigen DHCP server.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:39:49 #21
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_100850249
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:36 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Waarschijnlijk deelt de uni zelf IP adressen uit. Dat zou verklaren waarom iedereen op zijn 'account' zit kwa verkeer.

Edit: 13 seconden te laat.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  Forum Admin woensdag 17 augustus 2011 @ 13:41:29 #22
Heeft een huisje.
pi_100850341
quote:
3s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:39 schreef KomtTijd... het volgende:
Tuurlijk wel, die universiteit draait gewoon een eigen DHCP server.
*klonk*
Dat was het kwartje dat viel. :) Zou inderdaad goed kunnen.
pi_100850500
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:41 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

*klonk*
Dat was het kwartje dat viel. :) Zou inderdaad goed kunnen.
Universiteiten hebben dat over het algemeen prima geregeld hoor 14.gif.
Wel zuur voor TS van die datalimiet. Bij mij is het gewoon onbeperkt, er zit alleen een Big-Brother mee te kijken of je geen torrents download. Maar daar hebben ze SSL voor uitgevonden.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:49:13 #24
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_100850673
Maar er lopen meerdere internetverbindingen naar binnen? Zoja, sluit die aan op de hoofdswitch, koop zelf een simpele switch en sluit daar jouw kabel op aan, problem solved. Hoe je het ook went of keert, zolang je huisgenoten jouw kabel gebruiken (die dus van de uni afkomt) zal het altijd gedeeld zijn.
To doom or not to doom
pi_100850758
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:49 schreef A-mineur het volgende:
Maar er lopen meerdere internetverbindingen naar binnen? Zoja, sluit die aan op de hoofdswitch, koop zelf een simpele switch en sluit daar jouw kabel op aan, problem solved. Hoe je het ook went of keert, zolang je huisgenoten jouw kabel gebruiken (die dus van de uni afkomt) zal het altijd gedeeld zijn.
Eh, nee?
Het idee van een switch is juist dat je meerdere computers via één kabel aan kunt sluiten op het zelfde netwerk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')