En hoe log ik in op de router? Is dat met invullen van het IP-adres?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:43 schreef FredvZ het volgende:
Inloggen op je router en het vinkje bij "enable dhcp" weghalen.
Jep, als ik mijn browser start krijg ik een site waar ik moet inloggen. Een beetje zoals de wifi in sommige hotels en dergelijke wordt aangeboden, alleen dan gratis.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
10Gb per maand is niet veel. Daar zit je zo aan. Moet je een password/username invullen ergens voordat je gebruik kan maken van die internetverbinding?
Jep...quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En hoe log ik in op de router? Is dat met invullen van het IP-adres?
Want?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:47 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Jep...
Maareh, ik vraag me af of dit je probleem gaat oplossen.
Precies. Dan lijkt het mij onmogelijk dat je huisgenoten op jouw verbinding meeliften. Tenzij ze allemaal jouw password weten?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jep, als ik mijn browser start krijg ik een site waar ik moet inloggen. Een beetje zoals de wifi in sommige hotels en dergelijke wordt aangeboden, alleen dan gratis.
En het is inderdaad niet veel, ik kan ook niet films gaan zitten streamen ofzo. Maar dat is ook niet de bedoeling, waarschijnlijk.
Nee, dat is het 'm juist. Als de DHCP-server ingeschakeld staat, hoeft er maar één iemand in te loggen en iedereen die op de router aangesloten is heeft internet. Normaal moet iedereen individueel inloggen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Precies. Dan lijkt het mij onmogelijk dat je huisgenoten op jouw verbinding meeliften. Tenzij ze allemaal jouw password weten?
Het het uitzetten van de DHCP server los je dat naar mijn idee niet op. Je zorgt er dan alleen maar voor dat de aangesloten computers niet allemaal automatisch een intern (binnen jullie huis) ipnummer krijgen. Dat zal dan dus handmatig gedaan moeten worden op elke pc. Het internet ip (WAN) nummer blijft gewoon hetzelfde en jouw probleem dan dus ook. Verder lijkt het mij vreemd dat als jij je op jouw pc autoriseert en dus met die pc kan internetten je buurman dat dan ineens ook kan zonder autorisatie. Ik zou dat even controleren.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, dat is het 'm juist. Als de DHCP-server ingeschakeld staat, hoeft er maar één iemand in te loggen en iedereen die op de router aangesloten is heeft internet. Normaal moet iedereen individueel inloggen.
Volgens mij vertelde die man juist dat het kwam doordat er één IP-adres naar de machines van de universiteit wordt gestuurd, vanuit de router, in plaats van verschillende IP-adressen vanuit de computer of zoiets.
Misschien wat kan zijn is dat de DHCP door de remote server van de universiteit wordt gedaan, die vervolgens op controleert hoeveel leases hij naar een bepaalt huis stuurt en dat limiteert. Niet dat dat het probleem zou oplossen, want dan zou het first-come first-serve zijn.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:05 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het het uitzetten van de DHCP server los je dat naar mijn idee niet op. Je zorgt er dan alleen maar voor dat de aangesloten computers niet allemaal automatisch een intern (binnen jullie huis) ipnummer krijgen. Dat zal dan dus handmatig gedaan moeten worden op elke pc. Het internet ip (WAN) nummer blijft gewoon hetzelfde en jouw probleem dan dus ook. Verder lijkt het mij vreemd dat als jij je op jouw pc autoriseert en dus met die pc kan internetten je buurman dat dan ineens ook kan zonder autorisatie. Ik zou dat even controleren.
Het internet-IP wordt door de universiteit gegeven. Er is een intern IP van de aangesloten computers naar de universiteit, en de universiteit bepaalt dan het uitgaande IP. Even het bronnetje erbij gezocht: https://admin.kuleuven.be/icts/services/kotnet/tcpipquote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:05 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het het uitzetten van de DHCP server los je dat naar mijn idee niet op. Je zorgt er dan alleen maar voor dat de aangesloten computers niet allemaal automatisch een intern (binnen jullie huis) ipnummer krijgen. Dat zal dan dus handmatig gedaan moeten worden op elke pc. Het internet ip (WAN) nummer blijft gewoon hetzelfde en jouw probleem dan dus ook. Verder lijkt het mij vreemd dat als jij je op jouw pc autoriseert en dus met die pc kan internetten je buurman dat dan ineens ook kan zonder autorisatie. Ik zou dat even controleren.
Zo zit het dan ook waarschijnlijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:24 schreef Catbert het volgende:
Als hij op die manier een gewoon ethernet kabeltje binnenkrijgt moet 'ie uberhaupt geen router hebben maar gewoon een switch. De inkomende kabel uit de WAN poort halen en gewoon in een LAN poort drukken zou het probleem al oplossen. Of de router in bridge-mode (alleen uitschakelen DHCP gaat niet werken, dan kan niemand meer surfen) zetten.
Nee, het is een gedeelde router, niet de mijne.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:07 schreef trancethrust het volgende:
Is het niet logischer je buren van je router af te schoppen?
Vervolgens krijgt je pc geen ipnummer meer en zullen de tcp/ip gegevens dus handmatig ingevuld moeten worden op de aangesloten computers. IP / Netmask / Gateway / DNS. Het is dus handig nu alvast even te kijken wat die gegevens zijn. Start -> run -> cmd -> ipconfig/allquote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:29 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Zo zit het dan ook waarschijnlijk.
stappenplan:
1) Zoek uit wat je default gateway is
2) Typ dat IP in in je browser, log in op de router (login gegevens krijg je van de beheerder van die router, wss je huisbaas dus)
3) Schakel DHCP uit
4) Trek de netwerkkabel uit de WAN-poort en stop die in een LAN-poort.
Alleen de netwerkkabel omprikken is waarschijnlijk niet genoeg, dan gaat de router ruzie maken met de DHCP-server van de universiteit waardoor niemand meer op internet kan.
Tuurlijk wel, die universiteit draait gewoon een eigen DHCP server.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:36 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Vervolgens krijgt je pc geen ipnummer meer en zullen de tcp/ip gegevens dus handmatig ingevuld moeten worden op de aangesloten computers. IP / Netmask / Gateway / DNS. Het is dus handig nu alvast even te kijken wat die gegevens zijn. Start -> run -> cmd -> ipconfig/all
Waarschijnlijk deelt de uni zelf IP adressen uit. Dat zou verklaren waarom iedereen op zijn 'account' zit kwa verkeer.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:36 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Vervolgens krijgt je pc geen ipnummer meer en zullen de tcp/ip gegevens dus handmatig ingevuld moeten worden op de aangesloten computers. IP / Netmask / Gateway / DNS. Het is dus handig nu alvast even te kijken wat die gegevens zijn. Start -> run -> cmd -> ipconfig/all
*klonk*quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:39 schreef KomtTijd... het volgende:
Tuurlijk wel, die universiteit draait gewoon een eigen DHCP server.
Universiteiten hebben dat over het algemeen prima geregeld hoorquote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:41 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
*klonk*
Dat was het kwartje dat viel.Zou inderdaad goed kunnen.
.
Eh, nee?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:49 schreef A-mineur het volgende:
Maar er lopen meerdere internetverbindingen naar binnen? Zoja, sluit die aan op de hoofdswitch, koop zelf een simpele switch en sluit daar jouw kabel op aan, problem solved. Hoe je het ook went of keert, zolang je huisgenoten jouw kabel gebruiken (die dus van de uni afkomt) zal het altijd gedeeld zijn.
Als ik je zo lees zit je op een regiere internetaansluiting en maakt alleen jouw laptop verbinding met het netwerk van je universiteit door een VPN. En dat zal nooit sneller werken dan de snelheid van het internet dat je huisbaas levert.quote:
Dat is grappig, want als ik het zo lees zit hij op een vrijwel gratis internetaansluiting van zijn universiteit waar zijn kamer speciaal op aangesloten is.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Als ik je zo lees zit je op een regiere internetaansluiting en maakt alleen jouw laptop verbinding met het netwerk van je universiteit door een VPN. En dat zal nooit sneller werken dan de snelheid van het internet dat je huisbaas levert.
En met die constructie is het ook niet mogelijk dat je medebewoners meeliften op jouw account.
Overigens vraag ik me af of fok! (een nederlandse website) nou wel de juiste plaats is om vragen te stellen over een vrije specifieke dienstverlening van een Belgische universiteit.
Verhip.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:36 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat is grappig, want als ik het zo lees zit hij op een vrijwel gratis internetaansluiting van zijn universiteit waar zijn kamer speciaal op aangesloten is.
En met die constructie is het heel goed mogelijk dat de universiteit een DHCP-server draait en iedereen in dat huis dus een eigen IP krijgt van de universiteit, wat vervolgens gekoppeld wordt aan een studentnummer dmv dat inloggen in de browser.
Tenzij je een router gebruikt, want dan krijgt alleen de router een IP, en is de eerste die zijn studentnummer daaraan koppelt door in te loggen, altijd het zaadje.
Het was een vraagje over de werking van een router. Dat zal toch niet verschillen van land tot land?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Als ik je zo lees zit je op een regiere internetaansluiting en maakt alleen jouw laptop verbinding met het netwerk van je universiteit door een VPN. En dat zal nooit sneller werken dan de snelheid van het internet dat je huisbaas levert.
En met die constructie is het ook niet mogelijk dat je medebewoners meeliften op jouw account.
Overigens vraag ik me af of fok! (een nederlandse website) nou wel de juiste plaats is om vragen te stellen over een vrije specifieke dienstverlening van een Belgische universiteit.
Als jullie allemaal op een uni netwerk zitten en van dat netwerk IP adressen uitgereikt krijgen is dat wel ff wat anders dan een standaard thuissituatie.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het was een vraagje over de werking van een router. Dat zal toch niet verschillen van land tot land?
Klopt, daarom heb ik daarvóór even naar de ICTS van de universiteit gebeld. En zij hebben me verteld wat ik moest doen, maar niet hoe ik het moest doen. Daarom bleef ik zitten met een relatief algemene vraag, die ik hier heb gesteld.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:46 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als jullie allemaal op een uni netwerk zitten en van dat netwerk IP adressen uitgereikt krijgen is dat wel ff wat anders dan een standaard thuissituatie.
Nee, ik heb een password nodig. Ik heb de kotbaas gemaild, maar zoals verwacht zal het wel weer een paar daagjes duren voordat ik antwoord krijg. Als ze voor het weekend niet langs geweest zijn, dan zal ik 'm zaterdag eens proberen te resetten. Ik heb geen zin om heel het weekend met traag internet te zitten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:52 schreef KomtTijd... het volgende:
En, is dat inmiddels gelukt of kom je niet de router in?
In geval van nood kun je die router ook resetten, dan heeft'ie weer zijn standaard gebruikersnaam en password, die je met google wel kunt vinden.
Snap het wel hoor, niks mis mee. Het is alleen geen erg doorsnee situatie zoals je wel merktquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Klopt, daarom heb ik daarvóór even naar de ICTS van de universiteit gebeld. En zij hebben me verteld wat ik moest doen, maar niet hoe ik het moest doen. Daarom bleef ik zitten met een relatief algemene vraag, die ik hier heb gesteld.
Staat allemaal in de OP hoor.
Ik las kutbaasquote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee, ik heb een password nodig. Ik heb de kotbaas gemaild
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |