Review: Latour
Sfeerimpressie & ontvangstDe parkeerplaats op naar Huis ter Duin, waar Latour ingevestigd is, staat vol met dure dure auto's. Omdat het mooi weer is, zien we ook veel cabrio's, super leuk! We lopen huis ter duin in, en het is van binnen heel mooi en sfeervol en er staat een bordje dat Latour op de eerste verdieping is.
We lopen naar boven en worden vriendelijk begroet, aangezien we geen jassen hebben worden we naar onze tafel begeleid. Het is een klein vierkant tafeltje maar ze hebben de stoelen naast elkaar ipv tegenover elkaar gezet, zodat we naar strand/zee kunnen kijken. Het ziet er duidelijk uit als een 'restaurantweek' tafel. Ik zit te laag om het strand te zien. Naast ons staat nog zo'n tafel, en even verderop links ook. De rest zijn grotere mooiere tafels, die wel tegen de ramen aan staan. Er is ook een pianist, die bekende klassiekers speelt (Frank Sinatra etc.), maar ook weleens een echt klassiek stuk.
AperitiefEr wordt ons gevraagd of wij een aperitief willen. Tafelgenoot gaat voor een champagne, ik ga voor niets, want ik geef aan dat ik moet rijden. Er wordt gevraagd of ik dan water wil. Water is prima. De fles wordt achter ons op een soort van 'bijzettafel' gezet. Wij vonden het wat ongezellig staan (gewend aan een ijsemmer), maar kennelijk hoort dit bij Latour.
Er komen geen knabbels... ik vraag wel de kaart omdat ik graag wil zien wat er normaal gesproken geserveerd wordt. Het menu wordt verteld en er wordt gevraagd of we een vis tussengang willen. Ik weet het nog niet.... en we krijgen de tijd om te overleggen.
Amuses laten op zich wachten en tafelgenoot wordt voor de tweede keer bijgeschonken want wordt er gezegd: "we houden niet van een leeg glas". Ok dan.... Tafelgenoot vind het prima champagne!
AmusesAmuse 1
Hollandse (denk ik) garnaaltjes met citrusvruchten en een mousse van schaaldieren. Hmmm, erg lekker! En verrassend.
Er wordt ons nu ook gevraagd of we een extra gang willen, eigenlijk wil ik niet (te vol bij Parkheuvel), maar ga toch overstag na de amuse - hij is erg leuk en lekker dus vooruit dan maar!
Amuse 2
Een bord met daarin een spekje Bommeriger big (net zoals bij Parkheuvel), alleen is deze indiaas geinspireerd: een curry sausje en mousse van kikkererwten. Erg lekker en leuk!
GangenWe beginnen met een tartaar van ossehaas, een creme van osseworst, osseworst en met een picalilli ijs. Hele leuke verrassende smaken: zoutig, maar ook zurig vanwege het ijs. Heel mooi opgemaakt. Zeker wel een 8+ (Deze staat ook op de huidige kaart)
De bijbehorende witte wijn paste prima bij het gerecht, hij had fruitige tonen en haalde het gerecht op.
Daarna krijgt tafelgenoot een witte wijn uit Alentejo (Portugal), wat de sommelier niet goed kan uitspreken, maar ja, prima als hij maar smaakt. Een typische witte Portugeze wijn met mooie tonen en wat zwaarder qua dronk. Portugezen houden wel van wat heftigere alcohol en Alentejo is ook uitstekend bekend om hun schaal en schelpdiergerechten.
We krijgen een steenschol in schelpdierensaus met een gamba. Prachtig gerecht, smaken passen uitstekend bij elkaar. Misschien niet superspannend, maar mooi opgemaakt, mooi passend en uitstekend in balans. Dit vond ik het mooiste gerecht van de avond, want ik had echt zin in vis. Zeker een 8,5
Intussen komt de Bediening de olie, zout/peper, en boter (met en zonder zout) ophalen. We hadden de hele tijd keuze tussen verschillende broodjes: ciabatta (die daar niet naar smaakte, meer naar een witbol), bruine bol met pompoen, wit met zwart sesamzaad, wit met normaal sesamzaad en een witte bol. Wij hebben er meerderen op. Niet echt een toevoeging (i.t.t. het brood bij Paul van Waarden) en ik hou niet zoveel van restaurants die je volproppen met brood ipv de normale gangen, maar verder wel leuk.
Alleen stoot de bediening de olie om bij het afhalen. Er wordt geen sorry gezegd, geen excuus gemaakt en er wordt ook niets gedaan aan de vlek op het tafellaken. Ik denk: WTF?
Tafelgenoot was toen even naar de toilet (er bleef namelijk extreem veel water geschonken worden, het glas mocht niet half leeg of er werd al bijgeschonken. Uiteindelijk zijn er twee flessen doorheen gegaan). Er werd wel heel netjes een nieuwe servet voor hem neergelegd. Bediening: "Waar is meneer z'n...... " Ik: "Die heeft je collega al opgehaald".
Daarna kregen we wat de hoofdgang (we zouden een 3-gangen diner krijgen) moest voorstellen. Tafelgenoot krijgt een Heinrich Red, maar ik vind het maar een zuur wijntje met nauwelijks mooie tonen.
Bijgeserveerd krijgen we kalfs met sjalotten saus (waar ruim 2 lepels overheen gegooid worden, daar ging de presentatie, het vlees druipt in de saus!) en een creme van kool, met koolrolletjes en met anijschampignons. Tafelgenoot vraagt zich af waar de anijssmaak zit in die champignons. Ik vraag me af wat de kok van plan was met dit gerecht :S Ongetwijfeld het slechtse gerecht wat ik *ooit* heb gegeten in een sterrenzaak.
Zacht kalfs met een overheersende zoete saus, terwijl aan de andere kant van het bord een flauwe rotzooi met daarin een kruidige champignon. Kool was smakeloos en doodgekookt. De zure wijn doet het geheel ook geen goed. Een 4-
Vanwege de kleine porties heb ik het wel gewoon opgegeten. Saus laten staan, kalf was mals en goed genoeg zonder saus... Tafelgenoot vond het ook een enorme misser zijn commentaar: alles los is prima, maar die combinatie?
Bediening: "heeft het gesmaakt?". Ik: "Nou nee, dit vond ik echt een gerecht zonder balans, met een enorme zoet vanwege de saus en geen tegenwicht in de groenten. Maar misschien ben ik wel een beetje verwend (je zit toch met Parkheuvel in je hoofd en die vergelijking is moeilijk). Bediening: "We zullen het tegen de chef zeggen - wij zijn ook verwend". Uhm, ok?
Er werd ons gevraagd of wij een kaas gang wilden. Bij Fred waren we erg verwend met een grote keuze, een kaaswagen en veel kennis. Ik wilde weten hoe dit opgediend zou worden: "Normaal serveren we, maar we maken nu een plankje voor u, u kunt wel aangeven wat u wilt". Ok, dan, niet helemaal wat ik leuk vind, maar ik heb &*&*((*) nog honger, dus ok dan.
Tafelgenoot: ik hou van oude kazen, geen schimmel. Ik: "Misschien moet je nog wat uitgebereider vertellen dat je ook wel van brie/geitenkaas e.d. houdt."
Ik: Ik hou van geitenkaas, roodschimmelkazen, harde oude kazen... eigenlijk alleen niet zo van blauwschimmel, dus een ruime selectie in principe. Ook ben ik gek op Epoisse.
Wat krijgen we: een mandje met daarin 3 soorten brood: vijg, een vorm van indiaans naan denk ik (wel plat ipv bollig) en soort van krentenbrood. Dat krentenbrood is wel een beetje flauw en smaakt naar niets vind mijn tafelgenoot. Ikz eg hem dat het ook gewoon goed moet combineren met je kaas.
Ook krijgen we 3 compotes, wat niet uitgelegd wordt (net als het brood). Volgens mij is het een vijgen compote, een frisse appelcompote, kruidige appelstroopachtige compote.. leek wel alsof er komijn in zat vond mijn tafelgenoot.
Onze kaasplankjes arriveren. Ik kijk zo:
Tafelgenoot krijgt 1 zachte kaas, 3x harde oude kaas. Qua smaakselectie was het niet erg ruim in het smakenpallet, maar daar had hij op zich ook niet veel ruimte in gegeven.
Ik krijg geen harde kaas... wtf?! en een smaakpallet wat enorm vlak is. Geen epoisse, alhoewel ik zeker wist dat ik hem had zien liggen in de kaas-klimaatkast achter ons (dat ronde kartonnetje kan vaak maar 1 ding herbergen). Ik krijg dus 1 brie (die is wel heel scherp en lekker), en 3x een roodschimmel. Waarom mag ik aangeven wat ik wil en waar ik van hou als ik het toch niet krijg?
Ik:

cijfer: 5 Tafelgenoot:

cijfer: 6,5
Daarna komt het pre-dessert: een klein kuipje met daarin Grand Manier-schuim, een krokant carameldingetje en chocolade kruimels. 6,5
Lekker, maar apart voor een pre-dessert. Normaal verwacht ik een opfrisser, maar het was gewoon zacht zoet.
Intussen zien we de bediening ook bij een tafel naast ons in de fout gaan - het gerecht is verkeerd om neergezet... dus de uitleg van de sommelier klopt niet - hij moet de borden gaan omdraaien.
Dessert:
Een fantastisch opgemaakt dessert: frisse ananas, met een zurige limoen ijs, maar ook zoete sinasappelkruimels. Erg leuk en lekker. 8-
Thee met friandisesWe hebben alletwee nog geen voldaan gevoel. Wij gaan dus ook voor de thee met friandises. Espresso drink ik normaal als wat vlakkere kruidigere smaak na een goed diner - dat gevoel heb ik niet - dus ik ga voor Darjeeling.
Onze waterglazen worden niet van tafel geruimd en staan daar lullig te staan.

De Friandises worden zonder uitleg op onze tafel gedumpt samen met een suikerpot, maar er is geen thee.
Die komt ruim later - wel alletwee een leuk kannetje waar voldoende thee in zit. Ik vraag of wij nog mogen weten wat de friandises zijn... leuke ruime gesorteerde (qua smaken en uiterlijk) selectie. 9+
Een witte chocolade lollie met passievrucht, een fudge met daaronder een hazelnootachtige chocolade laag, een after-eight macaron, een limoen-mini-tartelette met merengue schuim, miserable (spelling?) zacht taartje met zoete romige smaken, chocolade truffel met hazelnoten.
Wel heel veel choco/noten, maar allemaal anders smakend en heel verschillend mondgevoel.
We vragen de rekening. Verder zijn ze ook nogal chauvinistisch: voor Mw. een bedankje (snoepjes) en voor Meneer ook (de rekening?!). Meneer vindt het een beetje flauw - ik vind het ook niet direct lollig. Ik zou eigenlijk betalen, maar goed, tafelgenoot legt z'n creditcard erin - we verwachten nog of ze komen vragen wat het bedrag moet worden (uh nee?!) en hij krijgt een het normale bedrag: 192,50 euro en of hij even wil ondertekenen. Normaal gesproken geven we bij een goede bediening 10-15 euro tip. Tafelgenoot vraagt of hij er 200 van had moeten maken, ik vind het de bediening niet waard. Ik vraag hem om een klein bedankje in kleingeld er bij te leggen om een duidelijk signaal te geven.
Bediening loopt ook al de hele avond sjaggo rond - en eentje was zelfs te rennen. Het geeft een gehaaste manier van eten - en ondanks dat de gangen niet in een goed tempo werden geserveerd (af en toe rare gaten) hebben we slechts van 19.00-22.15 gegeten en dat voor 5! gangen. We staan op en er is niemand om ons uitgeleide te doen, maar uiteindelijk staat er wel 2 mensen bij de deur, die ons een prettige avond wensten en riepen: "Tot Ziens". Wij dachten: Nou nee... duidelijk niet tot ziens, maar wensten hen ook een prettige avond.
Voor het complete beeld:
Sfeer: 6+ (mooie locatie, leuke pianist, maar bediening is zo crap dat het sfeerverlagend werkt)
Bediening: 3 (kortaf, duidelijke missers, geen leiding, geen stabiel tempo in de gangen)
Eten: 6+ Ze kunnen het WEL, maar ze doen het niet altijd. Van een 5 gangen diner, 3 goede gangen en de rest niet, vind ik zeer matig. Ook kloppen de porties gewoon niet - ik heb geen zin om nog honger te lijden.
Wijn: 7 zegt tafelgenoot, want hij vond het allemaal niet echt bijzonder en de ene wijn klopte voor geen meter. Hij heeft bij de kaas en het dessert geen wijn genomen.
Al met al was ik redelijk teleurgesteld... het hele verwengevoel was er absoluut niet, ik had nog honger en het was ook zeer treurig dat de bediening nog zei dat ze het druk hadden met de restaurantweek :S Behalve onze tafel, was er nog 1! andere tafel van de restaurantweek! Kom op zeg, wat een aanfluiting!
Ik vind het eten belangrijker dat de sfeer, bediening e.d., dus ook als je bediening zuur is wil ik nog weleens terugkomen, maar hier kom ik met 80% zekerheid nooit meer terug. Teveel zaken die het *wel* goed doen en waar ik niet meerdere friandises moet vreten om een voldaan gevoel te hebben na een 5!!! gangen diner.
[ Bericht 0% gewijzigd door kahlie op 02-10-2011 10:53:09 ]