"Kort" reviewtje.
ReserveringParkheuvel zit zo vol, terwijl ik discusseer met de tafelgenoot (uiteindelijk andere geworden) over een mogelijke 4-de gang voor ¤7,50 (mooi aanbod), zit de avond die we willen al bommetje vol. Uiteindelijke woensdagavond gekozen.
E-mail van Parkheuvel: dinsdagEen in mijn ogen ongastvrije e-mail bereikt mijn inbox: of ik morgen tussen 10.00-11.30 even mijn reservering wil bevestigen, anders wordt mijn tafel vergeven. En dat ik gevraagd wordt mijn rekening contant of per pin te voldoen "vanwege de hoge kortingen".
Inwendig vraag ik me af of Parkheuvel ook in het rijtje: "Restaurants die meedoen aan de Restaurantweek om geld binnen de harken - maar je als 2de of 3de rangs gast behandelen" gaat vallen. De tweede keer bij de Zwethheul was namelijk erg sneu - de domper was zo groot dat er geen review kwam en wij voorlopig niet meer terugwillen. De eerste keer was trouwens wel fantastisch.
Sfeerimpressie & ontvangstParkheuvel ziet er prachtig uit - uitzicht over R'dam, alle tafels zijn prachtig want omdat het half-rond gebouwd is zit iedereen aan de raam kant. Het is rustig qua indeling en interieur, al vond ik mijn mooie rood/paarse galajurk helaas qua kleur heel goed passen bij de gordijnen

We mogen onze jassen afgeven voor de galerobe en we worden naar onze tafel in de hoek gebracht.
Commentaar tafelgenoot: "Zo, nou, in ieder geval was die blij ons te zien" (Grote glimlach).
AperitiefEr wordt ons gevraagd of wij een aperitief willen. Ik vraag wat het huis-aperitief is en hij komt met een champagne. Ik hou niet van champagne (nooit - al is hij ¤200 de fles). Ik vraag hem of hij iets meer in mijn hoekje heeft: whiskey/anijsachtige dranken en niet richting zoet/likeur. Hij weet het niet, maar hij gaat zijn collega halen.
De (volgens mij) sommelier bevraagt mij uitgebreid over wat ik wel en niet lekker vind in mijn whiskey's en heeft ook een whiskey kaart meegenomen. Of ik hem wil inzien of me wil laten verrassen. Ik zeg dat ik hem wel vertrouw - laat me maar ergens van genieten. Tafelgenoot wil mee - we krijgen een 12 jaar oude Blair Atholl Flora&Fauna te proeven! "Right up my ally", precies de smaken waar ik van hou en wat lichter/milder dan ik normaal drink zodat het bij een aperitief past! Tafelgenoot is ook tevreden.
Wij vragen of we een half-wijnarrangement kunnen krijgen of er eentje kunnen delen. Er wordt een en ander beaamt en we mogen ook 'proeven'. Uiteindelijk is het onduidelijk wat we nou gekregen hebben. We hadden minder dan andere tafels en moesten elk ¤20 aftikken voor 3 wijntjes (dessert wijn heb ik 3 slokken gehad, tafelgenoot wilde helemaal niet).
Geen Menu kaart - en geen uitleg over alle gangen vooraf. Verrassing!
AmusesWe krijgen een mooi hoog schaaltje met kroepoek, daarnaast een plateau met: olijven, 'soldaatjes', een kommetje met kikkererwtenmoes, tomaat en iets hummoes achtigs, een mosterd marshmellow en een canelloni van sesam en sinasappel gevuld met piccalilli.
Subtiele smaken: de kroepoek had nori erin, die je in de eerste instantie niet zo proeft - maar dan krijg je een bitterig nasmaakje. Lekker, maar niet super speciaal. Zelfde goldt voor de rest van de amuses, behalve die canelloni: die was echt super! Kruidig met zoet en dan zurige piccalilli. Vonden we alle twee erg leuk!
Amuse 2Een bord met daarin een spekje van buikvet van een of ander varken, inclusief een jus van ... weer buikvet ofzo. Het was ook niet echt jus, maar meer een soort van compote.
Superlekker, wel wat zoutig, maar echt leuk!
GangenErgens tussendoor is nog brood geserveerd, maar dat vonden wij niet zo speciaal. Lekker, met olijfolie, zout en boter, maar niet eruit springend qua korst, smaak of wat dan ook.
We kregen een witte wijn, een Macon, fruitig en wat aardse tonen. Ik dacht: we krijgen vis. Maar nee... De eerste gang was een zelfgemaakte rookvlees-rol van .... rund, samen met opperdoezer (aardappel), popcorn en een saus van azijn en basilicum die ze er bij kwamen schenken. De aardse tonen van de wijn kwamen er mooi op uit en het bluste het wat zoutige van het rookvlees.
SUPER SUPER mooi opgemaakt, nog nooit zo'n mooi bord gehad.. en overheerlijk. Dikke 9+
Daarna kregen we nogmaals een wit wijntje, met daarin een mineralen toon... deze keer zou het duidelijk vis zijn, want we hadden visbestek. Een diep bord met daarin... heilbot ?, speciale witte boontjes en daarover heen een kruidige jus die ze er bij kwamen schenken. In de eerste instantie: jus? over je vis? Echt heerlijke malse vis en een heel aardige, subtiele en fijne combinatie, ook met de wijn. 8+
Een rode wijn werd geschonken: we mochten raden wat het was. Geen flauw benul dus - want zoveel en vaak drink ik geen wijn. Ik vond het fruitig als een Merlot, maar erg warm/zwaar als een Bordeaux. Het was een.... al sla je me dood! Wel super lekker. Daarbij kregen we kleine speciale witlof rondjes, een komkommergelei (ik vond hem te zuur), een stukje kalfs met daarop cantharellen en een jus (die ik me minder kan herinneren). Een 7, vanwege de wat mindere originaliteit... en de gelei. Ik hou van komkommers, maar dit was niet zo...
Hier vroegen wij ons af welke gang de extra gang is geweest - geen van beide is voor ¤7,50 echt te maken - chapeau ParkheuvelPre-dessert: 2 limoen (of citroen) madeleines... lekker, maar niet super speciaal. 7+
Het dessert: YONKS! een super zoete dessert wijn (sla mij maar over) en verder een bord dessert dat mijn tafelgenoot niet op kreeg (VOL) en ik ternauwernood. Ook omdat het niet mijn soort dessert was.
Het ging om een soort van muffin van pure valrhona chocolade met bramenvulling, waarop een grote caramelkrul je voerde naar witte valrhona chocolade ijs en daarnaast lag nog een gateaux van chocolade met daarop 2 bramen. Weer een prachtig opgemaakt bord. 8+ en als je een chocolademonster bent 10+ denk ik
AfsluitingKoffie met friandises werd het niet meer, want we zaten vol. Echt heel goed gedaan qua porties! Ik heb ze wel gezien bij anderen met grotere magen (of die misschien geen tussengang hebben genomen). Het ging om 4 stuks, maar ik weet niet zeker wat alles was, er zat wel weer chocolade ganache tussen met noten, iets wat eruit zag als turks fruit of gelei, een macaron en nog iets anders.
De rekening liet lang op zich wachten (spannend, aangezien we van niets wisten wat het ging kosten, ook niet van het aperitief.. ik schatte tussen de ¤13,50-¤20), waar we nog excuses voor ontvingen. We gaven een ruime tip, want voor ¤183 en de fijne avond van 19.30 tot 22.30 was dit echt een schijntje! Water is er ook nog onbeperkt geschonken...
Nadat ik liet vallen bij de sommelier dat ik volgens mij de kok (Erik van Loo) had gezien bij de bar, liet hij de chef aanrukken zodat ik nog persoonlijk kon bedanken voor de fijne avond. Ik heb hem verteld dat ik het mailtje wat crux vond overkomen. Hij verteld mij dat hij vorige keer ook gewoon 7 tafels op een avond leeg had staan. Dat mensen niet belden om te bevestigen teruggebeld worden en dat er ook iemand was die zei: "Ik vond het wel goed zo, ik neem aan dat mijn tafel vergeven is". ZOMG! Wat is dat voor manier van omgaan met elkaar :S Lieve kok en fijn dat hij gewoon de tijd voor me nam al liep het restaurant aardig leeg. Chauffeur stond klaar om me thuis te brengen, anders had ik nog uren lopen leuteren denk ik

Voor het complete beeld:
Sfeer: 8+ (en zomers op het terras volgens mij wel een dikke 9)
Bediening: 9 (zeer correct en wat u-noemerig, maar heel lief en meedenkend en werkend, halverwege de avond werd mij gevraagd of ik de deur (naar het terras) dicht wilde hebben)
Eten: 8,5-9. Ik hou van subtiele, rijke smaken en een fijn samenspel. Ben je op zoek naar bombarie en extreme orginaliteit -> sla Parkheuvel over
Wijn: 9+ De wijnen waren subtiel, maar echt heel lekker, als ik ¤10 per glas had moeten betalen had ik het waard gevonden. Vaak wordt het een soort van huzarenstuk, met extreem 'speciale' wijnen nu was alles heel mooi in balans. Het overheerste niet, het voegde wat toe en het was heel lekker.
Ik ga sparen om terug te komen voor de lunch, want die is slechts ¤53, voor 3 gangen. Het diner is voor 4 gangen 105 euro, maar de bijpassende wijnen die ik graag zou hebben kosten ¤75. Een totaal van ¤180 p.p. kan m'n bankrekening niet aan.
Superavond