Terechte zijstap. Ik moest ineens hieraan denken:
quote:
iPhone gebruikers lijden aan het Stockholm Syndroom
Wo 16 december 2009 16:21, Ron Smeets, 15170 views
Tja, de iPhone. De multimedia smartphone die net zo vaak verguisd als aanbeden wordt door mobiele bellers over de hele wereld. Natuurlijk moet daarbij wel opgemerkt worden dat diegenen die hem verguisen er meestal geen (meer) hebben en dat het tegenovergestelde geldt voor de miljoenen gebruikers die het toestel aanbidden.
Volgens een rapport van Strand Consult heeft het fanatisme waarmee iPhone eigenaren het toestel, dat zeker ook zijn technische tekortkomingen heeft, met hand en tand blijven verdedigen te vergelijken met het begripvolle en soms idolate gedrag dat gijzelaars jegens gijzelnemers ten toon spreiden en ook bekend staat als het Stockholm Syndroom. iPhone gebruikers zouden daar ook aan lijden.
De conclusie van Strand Consult is voornamelijk gebaseerd op de manier waarop veel iPhone gebruikers de tekortkomingen van het toestel afdoen met termen als 'onzin' of 'waar heb je dat dan voor nodig' en 'maar het is gewoon de mooiste en meest gebruiksvriendelijke telefoon'. Ze willen gewoon niet toegeven of inzien dat het toestel diverse technische tekortkomingen heeft en dat er genoeg betere, en goedkopere, alternatieven zijn.
Het rapport bekeek de reactie van iPhone eigenaren op zo'n 20 argumenten die hen duidelijk moesten maken dat het toestel gewoonweg genoeg tekortkomingen had om ook eens een ander merk/toestel in overweging te nemen maar deze argumenten werden telkens en zeer stellig weggewoven. Enkele voorbeelden van argumenten en de reacties:
- De eerste iPhone had geen 3G functionaliteit. Klanten reageerden daarop als volgt: "Waar heb je dat nou ook voor nodig" of "De netwerkdekking van 3G is toch nog lang niet overal goed genoeg" en "Het toestel doet alles wat ik wil, ook zonder 3G".
- De iPhone kan geen SMSjes doorsturen. Reactie: Dat gebruikt toch niemand
- Je kunt de accu van de iPhone niet zelf vervangen. Reactie: Wie loopt er nu met twee accu's rond.
- De iPhone is een technisch inferieur toestel in een leuk design jasje. De reacties: "Apple heeft de combinatie van design en user interface naar een heel nieuw niveau getild. Daardoor zijn de technische specificaties niet belangrijk meer". Alle 20 argumenten en de (hilarische) reacties kun je hieronder, in het Engels, dat wel, nalezen.
Volgens John Strand zijn iPhone gebruikers de meest loyale klanten op deze wereldbol die je je maar kunt voorstellen. "Er is geen andere fabrikant of product waarvan de klanten nog loyaler zijn. Ja, misschien de klanten van een drugs dealer" aldus Strand.
De vraag is nu natuurlijk in hoeverre de conclusie van Strand strookt met de werkelijkheid. Ja, ik zie om mij heen ook redelijk wat iPhone gebruikers en ze zijn vrijwel allemaal ook razend enthousiast over het toestel, maar om nu te zeggen dat hun gedrag te vergelijken is het met personen die aan het Stockholm Syndroom lijden en dat ze net zo verslaafd zijn als de gemiddelde junk? Ik weet het niet, hoor. Dat zou namelijk betekenen dat de meeste iPhone gebruikers ook rijp zijn voor een bezoek aan een psychiater of afkick kliniek. Mwah, dat vind ik toch wel wat te ver gaan.
Ik bedoel, ik was zelf ook behoorlijk enthousiast over de eerste iPhone (ja, die zonder MMS en 3G ;-)) maar dat had vooral te maken met het design (smaak kwestie) en de bijzonder gebruiksvriendelijke User Interface. Ik ben mij altijd bewust gebleven van de tekortkomingen van het toestel en heb ze volgens mij ook nooit echt fanatiek verdedigd. De iPhone was (en is) gewoon een mooi en über gebruiksvriendelijk toestel dat lang niet alles kan wat mogelijk is, maar wat hij kan doet hij goed. Oei, nu begin ik hem toch te verdedigen ;-) Waar is mijn psychiater!!! ;-))
http://www.mobilecowboys.nl/raarmaarwaar/11205vervang iphone voor starbucks en het klopt nog steeds