Ja, ik ga morgen maar eens op onderzoek uit... Dus onderaan de muur boren en buiten al onder de grond uitkomen, toch? (al boor ik wel van buiten naar binnen)quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 01:06 schreef Innisdemon het volgende:
Ik denk dat die electriciteit je 'best bet' is. Als je nou eens uitzoekt of dat van een bestaand punt wordt afgetapt, dan kun je daar wellicht een UTP kabel langstrekken.
Mocht je wel een nieuwe kabel willen leggen, doe het dan inderdaad net onder 'het maaiveld'. Trek de kabel door een PVC-buis heen, dan kan dat prima in de grond.
Slechte verhalen over gelezen, onder andere qua haalbare snelheid.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 02:16 schreef Devv het volgende:
Je zou eigenlijk eens naar de mogelijkheid moeten kijken om een powerline (PLC) aan te schaffen in plaats van een UTP kabel te trekken. Er is immers al een kabel voor elektriciteit getrokken.
Is het misschien dan niet makkelijker om hier eerst hier achter te komen of je wel driefasenspanning hebt?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 02:27 schreef jjgroningen het volgende:
[..]
En het schijnt niet te werken met driefasenspanning, wat ik (volgens mij) heb.
Als jij een 3 fase aansluiting hebt, dan wordt elke fase onderverdeeld in 1 of meerdere groepen. Zolang beide powerline's op een van de groepen zijn aangesloten die op dezelfde fase zitten aangesloten dan werkt dat gewoon. Dus de ene mag rustig op groep A en de andere op groep B zolang groep A en B maar voortkomen uit dezelfde fase.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 02:27 schreef jjgroningen het volgende:
En het schijnt niet te werken met driefasenspanning, wat ik (volgens mij) heb.
Als TS een gewone standaard bekabelde aansluiting wilt hebben dan is dit de juiste weg !quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:09 schreef bobenjanneke het volgende:
Mijn advies is:
Boor een gat van binnen naar buiten onder een hoek van minimaal 15 graden omlaag , dit om te voorkomen dat er bij regen vocht naar binnen komt.
Wil je bij graafwerkzaamheden in de tuin voorkomen dat je utp kabel geraakt wordt, stop deze van vanaf het huis tot aan de garage in een pvc pijp en graaf hem in op 50 a 60 cm diep.
Boor bij de garage van binnen naar buiten weer onder een hoek van minimaal 15 graden omlaag.
Het naar buiten boren mag op elke hoogte, dat is aan jezelf.
Wat misschien sneller is, qua aanleg en moeite, is een wireless router plaatsen?
Ik heb zelf, al ligt het ook in een pijp, netwerkgrondkabel daarvoor gebruikt. (Die is blauw van kleur)quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 12:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Wel zou ik de leiding helemaal in één stuk van de garage naar het huis laten lopen, want ik weet niet of een netwerk kabel wel heel erg goed tegen vocht kan
Wist ik ook niet... maar kennelijk bestaat het: https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-materialen/Cat-5e-netwerkkabel-en-materialen/Netwerk-kabel/Home-Label/Cat.-5e-UTP-grondkabel-prijs-per-meter-UTP-PE-p_642.htmlquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 13:08 schreef Vonkenboer het volgende:
Bestaat dat dan ook ?![]()
![]()
Ik wist wel dat er groene coax kabel is die speciaal voor gebruik in de grond is; maar netwerk kabel ?
Ik had er ook nog nooit van gehoord, tot ik het nodig had. En toen bleek het nog te bestaan ook.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 13:08 schreef Vonkenboer het volgende:
Bestaat dat dan ook ?![]()
![]()
Ik wist wel dat er groene coax kabel is die speciaal voor gebruik in de grond is; maar netwerk kabel ?
Kijk aan, zo leer je op een zaterdagavond nog wat bij !quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik had er ook nog nooit van gehoord, tot ik het nodig had. En toen bleek het nog te bestaan ook.
Ik heb @werk ook een rol outdoor netwerkkabel liggen. Lomp duur spul, maar goed, een normale cat5 kabel leg je niet zo in de grond, zo'n kabel wel.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:20 schreef RanTheMan het volgende:
Je hebt idd utp kabel voor buiten, ik ben nu bezig met een verbouwing en heb die zo in de grond gepropt, en alleen nog maar gestest maar t werkt. Wel achtelijk duur gekocht op netwerkkabelpunteu succes
LOL, goede oplossing! Lekker goedkoop, makkelijk en betrouwbaarquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 18:26 schreef DJSmiley het volgende:
Elcheapo oplossing voor 1 kabel is gewoon een cat5 kabel door en tuinslang van de action oid heentrekken en die ingraven. Redelijke bescherming en gegarandeerd waterdicht.
Gokje... snelheid en betrouwbaarheid?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:09 schreef TR08 het volgende:
Klein vraagje...waarom wil je eigenlijk UTP? Heb je wireless ook overwogen?
Tsja goed argument hoor (ik heb daarom in huis nu ook overal UTP aangelegd). Maar als ik geen bakken met bandbreedte nodig zou hebben in de schuur koos ik daar toch zelf iets anders. Mits mijn bereik naar de router goed is, that is. Maar dat is met een laptopje zo getestquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:14 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
Gokje... snelheid en betrouwbaarheid?
Uit een ander topic van TS,quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:09 schreef TR08 het volgende:
Klein vraagje...waarom wil je eigenlijk UTP? Heb je wireless ook overwogen?
Je dacht dat ik dat niet geprobeerd heb en als eerste bedenk om over 30 meter een geul door mijn tuin te gaan graven om een kabel te leggen?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:09 schreef bobenjanneke het volgende:
Wat misschien sneller is, qua aanleg en moeite, is een wireless router plaatsen?
Mijn 'schuur' is een garage omgebouwd tot 'woonkamer' (met zelfs een houtkachel, en een verdiepinkje waar je op kan slapen. Ik wil goed en degelijk internet hier (gamen o.a.). Toen mijn pc nog gewoon in huis aan de kabel lag, haalde ik gemiddeld 50mbit/s. In de garage op wireless was dat 5mbit/s geworden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 21:22 schreef TR08 het volgende:
Ik zet over een tijdje waarschijnlijk in de schuur een of ander oud bakje om MP3-tjes af te spelen tijdens het klussen. Die krijgt bij voorkeur een wireless kaart. Als ik daar een fileserver neer zou zetten zou ik UTP wel overwegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |